Idees nuclears del dictamen El grup humà i les exclusions, d'Emili Grande
1.- Consideracions prèvies
1.1.- Definint Exclusió Social
1.2.- Poblacions vulnerables
1.3.- Drets daccés difícil
1.4.- Educació i Lluita contra lExclusió
1.4.1.- Donar
eines
1.4.2.- Formar
en uns valors socials integradors
1.5.- El Sistema formal
1.6.- Lentorn social educatiu
2.- Aproximació diagnòstica
2.1 .- Elements descriptius de la situació actual a
Sabadell
2.2.- Punts forts
2.2.1.- Xarxes
formals
2.2.2.- Xarxes
espontànies
2.3.- Punts febles
2.3.1..- Diferències
territorials i concentració de problemàtiques
2.3.2.- Descoordinació
de les diferents administracions i agents socials
2.3.3.- Despolitització
2.3.4.- Persones
amb malalties mentals
2.4.- Aspectes que haurien de ser objecte destudi
3.- Propostes
3.1.- Propostes dactuació
3.1.1.- Línies
estratègiques
3.1.2.- Objectius
per al proper quadrienni
3.1.3.- Accions
a desenvolupar
Annex 1
Annex 2
Annex 3
Annex4
1.1.- Definint Exclusió Social
El terme exclusió social denomina un concepte complex i multifactorial i es considera més com un procés que com un estat. Podem identificar alguns del factors que poden contribuir al risc o que provoquen la vulnerabilitat de persones o col·lectius de quedar exclosos:
Pobresa
Entesa com a insuficiència dingressos per a cobrir, en la comunitat on es viu i de
manera autònoma, les necessitats bàsiques. Hi han diferents definicions de pobresa
segons els elements emprats com a indicadors i el criteri de definició (aquell que
considera una divergència concreta amb la població "normal" com a definitòria
de pobresa). En lannex 1 sinclou una breu descripció dels diferents mètodes
que sesmenten en el Pla Integral de Lluita contra la Pobresa i lExclusió
Social de la Generalitat de Catalunya:
Dificultats per a mantenir un estat de Salut
Aquest fet, impedeix o dificulta el manteniment duna relació
autònoma amb lentorn familiar i social, i en molts casos
la consecució dels mitjans necessaris per una vida independent, participativa i
suficient.
Manca dun habitatge amb les condicions i equipaments suficients
Lhabitatge digne es un dels bens que es considera necessari per
assolir els mínims destabilitat i possibilitats dintegració comunitària. La
inseguretat o la manca d'habitatge es pot considerar un dèficit molt greu i és, en molts
casos, desencadenant destats dexclusió.
Situació perllongada datur
A més de la disminució o carència dingressos que aquest fet pot
representar, es produeix una minva en la integració social de la persona en atur de
llarga durada, amb aparició de trastorns del comportament, de lestat dànim i
de les relacions socials i familiars. Latur de llarga durada és juntament amb lhabitatge
un dels factors clau de lexclusió.
Entorn familiar i social empobrit
La família, les amistat i les relacions comunitàries aporten motivació i
afectivitat que poden considerar-se bàsiques per el desenvolupament de la persona en la
comunitat. La solitud i laïllament baixen l'estimació d'un mateix i poden ser
causa daltres situacions conflictives. La inserció en una xarxa relacional més o
menys ample, des de les relacions veïnals a la pertinença a associacions, clubs, o la
realització dactivitats ni que siguin lúdiques o esportives, milloren el
pronòstic de risc dexclusió fins i tot quan els factors més purament econòmics
són adversos.
Mancances en la formació
El nivell educatiu és un altre factor important, tant com a recurs personal
davant situacions de dificultat com per la facilitació de les oportunitats laborals, i
per tant econòmiques, i socials.
Dificultats per lexercici dels Drets socials i cívics
Com a conseqüència dun o de varis dels factors anteriors, es pot
produir un dificultat en laccés a lexercici de Drets bàsics, fins una
incapacitat dentrada en els circuits de protecció establerts (els serveis socials
per exemple), aquesta dificultat actua com a cercle viciós en produir nous agreujaments o
perpetuació dels altres factors.
Aquesta llista, segurament incompleta, de factors ens dóna una idea de la complexitat del terme exclusió social i també ens il·lustra sobre la diversitat de les mesures que cal prendre per a evitar-la. Per tal de simplificar i a efectes de claredat podríem començar amb el concepte antagònic, hauríem dacordar que integrar és conferir els mateixos drets i garantir les condicions que permetin el seu exercici. Integrar, dons va més enllà de la simple convivència o de la tolerància de la diferència, és una postura social i legalment activa que garanteix el manteniment de la diversitat i, a lhora, la igualtat doportunitats i la llibertat de decisió individual sobre els aspectes que afecten la pròpia vida.
Seguint aquesta simplificació, una persona està en situació dexclusió social si es troba privada de lexercici dels drets que lordenament legal confereix als ciutadans i membres de la comunitat. A lexclusió social es pot arribar per diversos motius i pot tractar-se duna situació temporal o més o menys permanent. Als efectes daquests document ens referirem a lexclusió social que té les següents característiques:
És estructural. Es produeix com a conseqüència dun estil de producció y distribució de la riquesa imperant a la comunitat que deixa en els extrems col·lectius que no shi adapten
És involuntària. La persona no sen pot sortir fàcilment ni sense ajuda
És determinada. Totes les persones en les mateixes condicions estan en risc de patir-la
És persistent. Els recursos compensadors i de suport a lexercici de la ciutadania no són prou eficaços per a evitar-la
És col·lectiva. En el sentit que les "causes" que la produeixen afecten tot un grup social fent-lo vulnerable i requerint una intervenció preventiva
Hi ha un cert nombre de grups de població, dins de la nostra societat, que estan en situació de risc dexclusió social degut a alguns dels trets que els defineixen com a col·lectiu, algunes persones estan a lhora en més dun daquests grups:
Els pobres. La privació econòmica es mostra com un factor clar dexclusió en una societat que no té mecanismes prou eficients com per a garantir laccés a la ciutadania "digna", amb assumpció responsable de drets i deures, a aquelles persones que no poden procurar-se uns ingressos estables i suficients. La pobresa entesa com una insuficiència econòmica que impedeix la vida independent i lliure, és present en molts dels altres grups que venen a continuació, de manera que es converteix, gairebé en un tret definitori de lexclusió social.
Els aturats de llarga durada. També aquesta és una situació que afecta alguns dels grups que segueixen. Tot i amb això, cal dir que els grups daturats de llarga durada poden tenir com a característica definitòria ledat o el sexe, quan shi afegeixen a altres factors de dificultat laboral (joves sense experiència prèvia, majors de 45 anys, dones amb càrregues familiars o que van deixar la feina per a dedicar-se a la criança dels fills, etc.)
Persones amb deficiències físiques, psíquiques o sensorials. Les previsions de la LISMI intenten garantir la suficiència en els àmbits de la salut, leducació, la vivenda, la renda mínima per una vida digna i autònoma, laccés al treball i a les oportunitats de relació i participació (accessibilitat per exemple) de les persones amb disminució. És evidentment, però, que no hem arribat a quotes suficients de garantia en aquests aspectes i per tant, aquest col·lectiu pot considerar-se, al menys, en risc dexclusió. El procés dintegració escolar té encara moltes deficiències, es gaudeix de manera parcial (només aquelles persones amb una disminució superior al 65%) dunes rendes mínimes que també són totalment insuficients per a una vida independent i no estan cobertes ni les necessitats explícites en serveis socials (existeixen de llistes despera per a serveis bàsics).
Malalts crònics i dependents.
Persones amb dependències. De lalcohol, daltres substàncies o de comportaments que els limiten com les ludopaties
Delinqüents o amb altres comportaments sancionats negativament per la comunitat. Persones que en lactualitat, o en el passat, han comes actes legalment castigats i socialment reprovats. Persones en situació de privació de llibertat o sota mesures judicials.
Minories ètniques, religioses o culturals. Entre ells i especialment, aquells que no compten amb tots els requisits per a ser considerats o equiparats als membres de la comunitat majoritària (il·legals, "sense papers")
Gent gran. Quan els seus ingressos són insuficients un cop finalitzat el període "productiu" i no compten amb una xarxa natural (família, amistats, veïnat,...) de suport.
Dones. Quan la dinàmica familiar no els permet prendre lliurement les decisions que afecten la seva vida i no gaudeixen dels recursos (entre altres els econòmics) per a independitzar-se.
Les primeres declaracions de drets de les persones, la més coneguda la de la Revolució Francesa de 1789, es reflectiran a les Constitucions europees del segle XIX constituint la Primera Generació dels Drets Humans, la dels Drets Civils i Polítics (a la vida, la propietat, la intimitat, la llibertat i la igualtat davant la llei, lexpressió, lopinió, entre daltres). Les propostes de lEstat del Benestar, porten una Segona Generació de Drets, els Socials (al treball, a leducació a lassistència social, a la vivenda, per exemple) i que es recullen i proclamen després de la II Guerra Mundial per lONU com a "Declaració Universal dels Drets de lHome (10 de desembre de 1948). Actualment ja es parla duna Tercera Generació o Drets de la Solidaritat, entre els que trobem la protecció del medi, el dret a la pau o a la cooperació pel desenvolupament dels Estats menys afavorits (recordem la reivindicació encara pendent a molts països, entre ells Espanya, sobre la destinació del 0,7% del PIB).
Per als col·lectius que hem anomenat a lapartat anterior, alguns daquests drets són de difícil exercici:
La igualtat davant la llei. Tot i que sobre el paper sembla un dret atorgat a tota la població i base de la declaració de la Constitució Espanyola quan diu que Espanya és un país democràtic (una persona = un vot), social (amb voluntat devitar les desigualtats) i de dret (un ordenament jurídic per a tothom), el cert és que alguns col·lectius pateixen més abusos i són defensats en pitjors condicions (justícia gratuïta, per exemple) que aquells que disposen de mitjans propis per a defensar-se. Fins i tot, en alguns casos, els sistemes de garanties processals, la presumpció dinnocència i a la reparació del dany per mesures alternatives a la privació de llibertat es mostren febles quan davant hi ha una persona daquests col·lectius.
També les condicions dalimentació, vestit, habitatge, educació i en general la qualitat de vida a la que podria donar accés lactual nivell de progrés de la nostra comunitat, són sovint subjectes als recursos particulars de cada persona o família, sense que hagi uns mínims garantits de manera suficient.
Un lloc de treball per a poder fer front a les necessitats duna vida digna i independent, és un altre dels drets que reconeix la Constitució, sense que les administracions en puguin donar compliment. Els col·lectius que ens ocupen presenten unes condicions datur o retribució pel seu treball clarament pitjors que la població en general.
Una vida digna i independent (una vivenda digna i recursos econòmics per a subsistir) és una aspiració que tothom hauria de tenir amb una expectativa clara de compliment. El difícil accés al treball i el seu manteniment en lactual situació en que la condició laboral és inestable si no precària, la deficient política de provisió de vivenda en que les persones amb rendes més baixes o sense rendes estables difícilment poden accedir-hi, així com lactual sistema de protecció i de compensació de les desigualtats també clarament insuficient, fan que moltes de les persones dels col·lectius anteriors no puguin independitzar-se de les seves famílies, visquin en condicions indignes o hagin de romandre atesos en institucions.
A lautogovern, a la mobilitat, a la llibertat de decisió. Les mancances en la formació en hàbits dautonomia i de competència social, així com les condicions físiques de lentorn i les barreres socials (actituds negatives) fan que alguns col·lectius vegin minvada aquest dret fonamental.
A la informació i a la cultura, però també a produir-ne luna i laltra i ser escoltat i valorat. No sols les persones sordes o cegues veuen minvat aquest dret, també els qui no poden accedir-hi per greus mancances educatives (tenim encara un percentatge insoportablement elevat de persones, també joves, que no són capaços de llegir i escriure de manera fluïda), per motius econòmics o per rebuig social. També els qui no poden expressar o viure la seva cultura minoritària lliurement.
A la seguretat personal, tant física com psicològica. Els components dels col·lectius vulnerables pateixen amb major intensitat i freqüència situacions de maltractaments, tenen pitjors condicions dhabitatge (o no en tenen), dalimentació i salut, de socialització i dajuda psicològica en situacions en que els suports naturals (família, amics, veïns,...) no són prou estructurats, contenidors o directament generen conflictes.
A la dignitat. També són més freqüents els tractes degradants, les discriminacions i la manca dintimitat.
A la influència en els afers públics. A escollir i ser escollit per a exercir càrrecs i responsabilitats. En alguns casos, a exercir el dret de votar
A la comprensió de lordenament social. De les lleis i les conseqüències del seu incompliment, de les tradicions i maneres del territori i les diferents comunitats que lhabiten.
1.4.- Educació i Lluita contra lExclusió
Quin paper pot jugar leducació en la lluita contra les exclusions ? Hi ha dues maneres de lluitar contra lexclusió social i totes dues han de donar-se simultàniament per a produir un canvi real: a) donar eines i elements a la persona i al seu grup social proper per a que pugui "sortir-sen" i b) modificar les actituds i comportaments de la societat per tal que doni acollida i igualtat doportunitats a tothom.
En totes dues "lluites" leducació juga un paper fonamental si entenem per tal no sols la transmissió duns coneixements sinó també duns valors i unes normes assumides de comportament.
La persona i el seu entorn més immediat, la família, ha de tenir elements que li permetin un desenvolupament individual i social òptim, tenir un projecte de vida i de participació en la construcció de la convivència, del barri i de la ciutat, en una situació de vivència del benestar i el progrés que aquesta comunitat ha estat capaç de generar. Leducació li proporcionarà algunes daquestes eines i elements, a lannex 2 sinclouen algunes reflexions sobre els components de leducació enumerats per la Comissió Internacional de la UNESCO sobre Educació per al Segle XXI presidida per J. Delors, daquestes reflexions poden extreure algunes eines que leducació proporciona :
Capacitat per a lautonomia, per acceptar i adaptar-se als canvis, per a buscar, escollir, incrementar i diversificar la formació. En definitiva per a continuar "creixent"
Alguns coneixements bàsics a sobre dels quals acumular noves experiències, analitzar-les, comprendre-les i avançar cap a situacions cada cop més complexes
Capacitació per a locupació productiva i remunerada i per a mantenir vigent i actualitzada aquesta competència
Capacitació per al contacte i la competència social, hàbits de relació amb èxit, de construcció col·lectiva de projectes, de treball en equip i també habilitats per a la resolució de conflictes
Convicció de la pròpia vàlua i de la dels demés, de la necessitat de convivència democràtica i compromesa (el nostre projecte individual de vida influeix i està influït pel dels altres components de la comunitat), de la necessitat dun projecte col·lectiu en el que tothom té alguna cosa a aportar i que es tradueixi en polítiques i experiències dordenació de la convivència i de direcció del progrés.
Quan leducació proporciona aquestes eines de manera desigual i, especialment, quan coexisteixen més dun "sistema" educatiu, es produeix una cronificació de les situacions. Els fills dels col·lectius "benestants" tenen més i millor accés als recursos que els permetran mantenir lestatus socials de les seves famílies, mentre que els fills de les poblacions pobres estan pitjor dotats per a modificar la seva situació.
Només prenen decisions polítiques que afavoreixin la qualitat de leducació pública, a la qual tenen accés les poblacions sense limitacions per la seva situació social i econòmica, i que, alhora, garanteixin leradicació de qualsevol tipus de discriminació en els centres privats subvencionats amb recursos públics, fent que també aquests participin en el procés dintegració de la diversitat i dacollida de poblacions amb necessitats educatives especials o provenint de la immigració, es pot evitar lexistència de sistemes educatius de diferents velocitats que perpetuen les desigualtats socials.
Aquesta presa de postura política és especialment important en moments en que vivim un procés dacceleració en els canvis tecnològics que fan que, per exemple, les limitacions daccés a eines informàtiques per a alguns nois i noies avui produeixin, amb certesa, un escull difícilment salvable en el món adult de demà. No sols en làmbit laboral sinó en el cultural i social. En la concepció de lexclusió social com un procés, aquests factors que poden semblar poc determinants sumen febleses i afegeixen vulnerabilitat.
També sobre aquesta altra vessant de leducació apunta la component tercera de la Comissió Delors (annex 2) "Aprendre a estar junts". La consciència de la diversitat com un factor enriquidor de la comunitat humana i per tant com quelcom que cal mantenir i celebrar. La convicció de que aquesta diversitat no ha de generar desigualtats i de que tothom ha de tenir igualtat doportunitats, rebutjant qualsevol discriminació. Lassumpció responsable de que les previsions compensatòries i protectores, les accions de discriminació positiva i altres mesures per a lequiparació, en tant subsisteixen factors de desigualtat, són part del projecte de societat que ens donem i, per tant, elements de justícia (no sols de solidaritat).
Tots aquests aspectes poden i han de ser introduïts en las propostes formatives dels establiments i serveis educatius i també en la filosofia de qualsevol entitat, programa o projecte que es desenvolupi en el medi social (esplais, associacions, centres cívics, serveis socials, etc.)
Però potser el que és més important, són aspectes que poden ser efectivament experimentats per les persones en la seva activitat quotidiana, detectats i debatuts, defensats en situacions concretes. No nhi ha prou amb establir les línies filosòfiques duna organització o programa, cal que aquestes es posin a prova en la pràctica. La convivència amb els col·lectius actualment en situació de desavantatge en activitats que han de ser habituals com anar a classe, jugar a la botifarra al casal, discutir un projecte urbanístic del barri, comprar a les botigues o practicar a la piscina municipal, és una base sòlida daprenentatge, de constatació de les ajudes i suport que, de vegades, calen per a fer efectiva aquesta participació, així com de les actituds individuals i socials que cal superar per a permetre-la.
El sistema educatiu que podem dir "formal" està constituït pels recursos estructurals, materials, programes i humans posats a disposició del desenvolupament duns "currículums" prèviament dissenyats i consensuats, tot i que la seva aplicació efectiva sobre cada territori, cada establiment, cada grup i cada individu pugui i hagi de ser objecte de les corresponents concrecions i personalitzacions.
Podem considerar quatre etapes:
ETAPA | EDAT | CICLES EDUCATIUS | |||||
EDUCACIÓ INFANTIL | 0-3 anys | 1r. Cicle | |||||
3-6 anys | 2n. Cicle | ||||||
EDUCACIÓ PRIMÀRIA | 6-8 anys | Cicle Inicial | Educació Bàsica Obligatòria |
||||
8-10 anys | Cicle Mitjà | ||||||
10-12 anys | Cicle Superior | ||||||
EDUCACIÓ SECUNDÀRIA |
OBLIGATÒRIA (E. S. O.) |
12-14 anys | Primer Cicle | ||||
14-16 anys | Segon Cicle | ||||||
POST- OBLIGATÒRIA |
16-18 anys | Batxillerat | Professional de grau mig | Programes
de Garantia Social |
|||
ESTUDIS SUPERIORS | Professional de grau superior | Món laboral | |||||
Universitat |
Els alumnes poden acabar lEducació Bàsica Obligatòria amb els nivells de coneixements i aptituds requerits o no. En aquest segon cas, lalumne pot sortir dels sistema i anar a la recerca de feina per les vies del món laboral, o pot continuar la seva formació a través dels Programes de Garantia Social que el permetran completar els estudis escolars i preparar-se per a retornar la sistema a través de la formació professional de grau mig o per a entrar al món laboral.
A la formació professional de grau superior, igual que a la Universitat, només es pot accedir a través del batxillerat, per la qual cosa, els alumnes que han cursat professional mig i volen seguir la següent etapa, han de fer primer els dos anys de Batxillerat.
Per als alumnes amb necessitats educatives especials (nee) i per a altres amb diverses problemàtiques, hi ha previst alguns recursos addicionals, a lannex 3 sinclou una breu enumeració descriptiva. Es tracta dincrementar la participació daquests col·lectius en el context educatiu "normalitzat" com a via per a avançar en una igualtat doportunitats efectiva.
Per altra banda, es tracta de superar antics conceptes de "limitacions de la persona" per altres de "desajustos en la relació de la persona i el medi" i per tant el de "necessitats" (fins i tot les nee) pel de "suports" considerats com a aquells elements que permeten a la persona interactuar amb la major normalitat possible en cada entorn, desenvolupant-se i guanyant qualitat de vida.
1.6.- Lentorn social educatiu
Leducació no és camp en exclusivitat del sistema "formal". La vida dels ciutadans i ciutadanes de la nostra comunitat transita per diferents àmbits i entorns, i tots ells aporten alguna cosa al desenvolupament de la persona. De fet, no sols lentorn social sinó també el físic, des de lexperiència dun medi natural més o menys ric, més o menys degradat, lurbanisme a la mida de la persona o de la màquina, lexperiència estètica de les músiques i dels sorolls, del paisatge o de larquitectura, són empremtes que també aporten a la suma del que finalment som.
La promoció de nuclis familiars "sans", dun veïnat conscient, solidari i compromès amb la millora de lentorn i de cada un dels seus habitants, del sentiment de "pertinença" a la localitat i dimplicació en els assumptes que li afecten i de la consciència de progrés col·lectiu de la comunitat són alguns dels factors que ajuden a una cohesió social en el que les exclusions poden ser conegudes i combatudes.
La comunitat té un cert nombre de recursos que es poden i shan de millorar:
Cal també desenvolupar altres eines de prevenció i resolució de conflictes:
En la innovació de les mesures per perllongar la permanència en làmbit educatiu dadolescents i joves que avui desisteixen amb una formació molt deficitària (ensenyaments funcionals dins i fora dels centres educatiu, impartits per especialistes en oficis i professions que connectin millor amb la realitat daquesta població, potser desenvolupant els Programes de Garantia Social)
En la indagació en noves formes daccés al món laboral (escoles taller també per a adults, empreses dinserció, atorgament de treballs del propi Ajuntament a les iniciatives docupació de poblacions amb dificultat, etc.)
En el terreny de lapropament de la justícia a la societat, amb mesures preventives de la delinqüència (major dotació en nombre i en recursos deducadors de carrer, propostes doci, esport i participació atractives per als adolescents i joves que abandonen leducació sense tenir un lloc de treball) i mesures de compensació del dany, alternatives a la privació de llibertat i als centres tancats per a menors (programes de cooperació en activitats ciutadanes i treballs per a la comunitat)