Document de síntesi - Presentació

1.1. L’AVANTPROJECTE

La primera fase del Projecte Educatiu de Sabadell (PES) arrenca oficialment el 25 de febrer de 1998, quan el Ple de l’Ajuntament de la ciutat va acordar, per unanimitat, elaborar un projecte educatiu de ciutat que definís les línies estratègiques d’actuació en matèria educativa a partir dels canvis profunds i accelerats que experimenta actualment Sabadell.

En l’acord d’aquest ple es considerava que l’escola ja no pot donar resposta en solitari a les nombroses necessitats educatives que planteja avui una societat tan complexa com la nostra. L’escola continua sent la institució educativa més important, però necessita vertebrar la seva acció amb la dels altres agents educatius i culturals de la ciutat.

Al mateix temps, la ciutat és el medi on s’integren i es complementen els diferents agents educatius. Per això ha de passar de ser un simple escenari de l’acció educativa a convertir-se en agent educador. Aquesta voluntat la va expressar la ciutat de Sabadell quan va signar el 1990 la Carta de les Ciutats Educadores.

L’educació, avui, ha d’assumir nous reptes, perquè no dóna una resposta adequada al reptes d’una societat que viu un canvi accelerat i profund, perquè vivim en un temps de desconcert: falten punts de referència que emmarquin el comportament humà i afavoreixin la consciència col·lectiva, i perquè una revolució tecnològica al voltant de les tecnologies de la informació i la comunicació està modificant la base material de la societat a ritme accelerat, mentre accentua les desigualtats socials i culturals.

El govern local té un paper primordial en l’acció educativa. L’educació ha de tenir com a objectiu principal que els ciutadans aprenguin a viure junts. Els governs locals són els que estan en millor situació per definir i dur a terme la política educativa per tres motius: pel caràcter global de la seva actuació; per la seva capacitat de conèixer millor la realitat ciutadana i per la seva capacitat de generar espais i iniciatives que facilitin respostes col·lectives. Més enllà de l’ordenació competencial, la ciutat ha de passar de ser un simple escenari de l’acció educativa a ser un agent educatiu.

L’Ajuntament vol promoure la reflexió i el debat sobre el sentit actual de l’educació i el paper que ha de tenir avui en el desenvolupament de la ciutat; les prioritats que cal establir en cada àmbit d’intervenció educativa a la nostra ciutat i la responsabilitat que tenen i el paper que han de jugar en la funció educativa el sistema escolar i els altres agents ciutadans.

El Projecte Educatiu de Sabadell vol generar consens sobre els principis i les línies estratègiques de l’acció educativa a Sabadell; propostes d’acció, en el marc competencial de la ciutat, que constitueixin el Projecte Educatiu Municipal, i consideracions sobre l’acció d’altres agents educatius que ultrapassen l’àmbit municipal.

Tot això vol fer-ho en un marc territorial: la ciutat de Sabadell; en un marc prospectiu: la Societat de la Informació i la Comunicació (SIC); en un marc ideològic: una concepció progressista de l’educació, i en un marc metodològic: la participació i el consens dels principals agents, els ciutadans.

Aquesta proposta de reflexió i consens es vol fer en el marc d’una concepció progressista de l’educació, entesa com un aprenentatge del civisme i la democràcia; com a lluita contra les exclusions i les desigualtats socials; com a procés d’aprenentatge continuat al llarg de la vida, com aprendre a aprendre en la Societat de la Informació i el Coneixement (SIC), i com a integració del sistema educatiu formal i els no formals en el marc sinèrgic de la ciutat educadora.

 

1.2. OBJECTIUS I ELEMENTS DE LA PRIMERA FASE

El procés d’elaboració del Projecte Educatiu de Sabadell (PES) s’estructura en dues fases, la primera de les quals té lloc entre l’abril de 1998 i el de 1999.

Aquesta primera fase té com a objectiu principal fer una aproximació diagnòstica a la realitat educativa de Sabadell i establir les línies estratègiques d’actuació en matèria educativa. Per aconseguir-ho s’han constituït onze grups de treball sobre els àmbits temàtics més destacats de l’acció educativa. Aquests onze grups han estudiat, primer per separat, i després de comú acord, quines han de ser aquestes línies estratègiques educatives a Sabadell.

Aquesta primera fase ha tingut lloc amb el suport de l’Observatori de la realitat educativa del PES, que ha aportat amb els seus estudis els elements necessaris per conèixer les necessitats educatives de Sabadell i els recursos de què disposa.

L’Observatori ha facilitat estudis i dades sobre:
Comportament dels ciutadans en el temps de lleure.
Inventari dels recursos educatius de Sabadell.
Nivells d’instrucció dels ciutadans de Sabadell.
Dades sobre el coneixement i l’ús del català.
Síntesi d’estadística educativa a Sabadell, en el curs 1997-1998 i evolució dels cinc darrers cursos.
Anàlisi dels criteris d’elecció de l’escola a Sabadell.

També s’ha comptat amb l’organització d’un cicle de conferències i debats amb prestigiosos experts que han exposat les idees, conceptes, tendències i principals experiències que s’estan produint en el món en matèria educativa.

Aquestes conferències han estat editades en un llibre per Fabricio Caivano, que n’ha fet una introducció-resum de cada una, lligant els trets comuns de totes les intervencions i destriant els aspectes originals o els matisos específics de cada exposició.

L’elaboració del PES en aquesta primera fase també ha comptat amb la Mostra d’Experiències Educatives que es va celebrar els dies 2 i 3 de març de 1999, en què es van presentar en viu 26 comunicacions a càrrec d’empreses, centres educatius, institucions, entitats i associacions de la ciutat i es va muntar l’exposició "La ciutat i l’educació", en col·laboració amb la Diputació de Barcelona.

Aquesta Mostra es va organitzar amb l’objectiu d’estimular iniciatives d’experiències educatives a la ciutat; donar a conèixer les diferents experiències educatives que ja s’hi desenvolupen, i oferir un espai d’interrelació entre el món educatiu i el teixit social de Sabadell.

 

1.3. ELS GRUPS DE TREBALL

Cada grup de treball ha comptat amb la presència d’un nombre de participants que ha oscil·lat entre les 15 i les 30 persones. Els participants van ser convidats formalment pel regidor d’Educació, Cultura i Cooperació per formar-ne part. Els integrants dels grups són professionals i ciutadans de procedència diversa (pares, alumnes, professionals de l’educació, altres professionals, membres d’entitats cíviques i culturals, agents econòmics i laborals, i ciutadans en general), convidats amb l’objectiu de garantir la màxima diversitat de punts de vista.

Els grups de treball creats s’han organitzat per àmbits temàtics i han estat els següents:

 1. Escola i ciutat
 2. Paper i eines del professorat en la societat actual
 3. Educació i lluita contra les exclusions
 4. Educació continuada
 5. Universitat i ciutat
 6. Educació, patrimoni cultural i identitat
 7. Educació i arts
 8. Educació i lleure
 9. Educació, espai urbà i sostenibilitat
10. Educació i família
11. Transició escola-treball

Cada grup de treball ha fet entre tres i cinc reunions i ha comptat amb un dictamen elaborat per un expert, que ha servit de document inicial de discussió. El funcionament intern de cada grup de treball ha estat dirigit per un coordinador i, al final, un redactor s’ha encarregat de posar per escrit els resultats del debat de cada grup. En tots els casos hi ha hagut un representant municipal a les reunions.

L’elaboració dels dictàmens, l’encàrrec de coordinar els grups o de redactar l’informe final de cada àmbit temàtic ha estat fet per la mateixa persona o per persones diferents.

En total han estat 240 les persones que han participat en els grups de treball.

 

1.4. PROCEDIMENT D’ELABORACIÓ DEL DOCUMENT FINAL

Cada un dels grups temàtics ha elaborat un document que conté una aproximació diagnòstica de la realitat educativa a Sabadell, ha elaborat les línies estratègiques a seguir i ha proposat un seguit d’objectius per al proper quadrienni, amb un llistat de propostes d’actuació i d’accions a desenvolupar.

Tots aquests documents han estat agrupats en un document de síntesi, que va estar presentat inicialment als redactors i coordinadors de cada un dels grups perquè en fessin una primera valoració i exposessin la seva opinió sobre la idoneïtat dels continguts.

Aquest document de síntesi pretén ser el document final de la primera fase del Projecte Educatiu de Sabadell. Per això, el 10 d’abril se celebra una sessió conjunta, amb la participació de tots els integrants de tots els grups temàtics que, per separat, discutiran el document de síntesi i el validaran, o no. Posteriorment, es posaran en comú les propostes d’esmena i comentaris i també es convidarà els representants dels grups polítics a fer-hi les seves consideracions. A l’acte, hi estan convidats els grups polítics, així com representants de la premsa.

El document final aprovat per aquesta sessió conjunta es presentarà al Ple del mes d’abril i, si escau, s’aprovaran les línies estratègiques que contingui. Posteriorment, se’n farà una presentació pública.

per tornar enrera