CAPÍTOL II - MODIFICACIONS DE CRÈDIT
Article 8è.- De les modificacions de crèdits
1.- Quan s'hagi de
realitzar una despesa que excedeixi del nivell de vinculació jurídica, es tramitarà un
expedient de modificació de crèdits amb subjecció a les particularitats regulades en
aquest Capítol.
2.- Qualsevol
modificació de crèdits exigeix proposta raonada de la variació.
3.- Tots els
expedients de modificació de crèdits hauran de ser informats per Intervenció.
4.- Les
modificacions de crèdits, com a regla general, les aprovarà el Ple, de conformitat amb
el que disposen els arts. 153 a 163 de la Llei 39/88 i arts. 34 a 51 del RD 500/90, tret
dels casos de les ampliacions de crèdits, transferències de crèdit, generació de
crèdits per ingressos i incorporació de romanents de crèdits, que es regularan pels
procediments especials establerts en aquestes bases.

Article 9è.- Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit
1.- Si durant
l'exercici s'ha de realitzar una despesa que no pot demorar-se a l'any següent i per a la
qual no existeix crèdit, es podrà aprovar la modificació pressupostària mitjançant un
crèdit extraordinari.
En cas que el
crèdit previst resultés insuficient i no ampliable, s'acordaria un suplement de crèdit.
2.- Els crèdits
extraordinaris i els suplements de crèdit es finançaran amb un o diversos dels recursos
que s'enumeren seguidament:
- Romanent
líquid de Tresoreria. |
- Nous o majors
ingressos efectivament recaptats sobre els totals previstos en algun concepte del
pressupost. |
- Anul.lacions
o baixes de crèdits d'altres partides del pressupost no compromeses, les dotacions de les
quals s'estimin reduïbles sense pertorbació del servei. |
3.- Les
despeses d'inversió aplicables als Capítols VI, VII o VIII també podran finançar-se
amb recursos procedents d'operacions de crèdit, de subvencions i de contribucions
especials.
4.-
Excepcionalment, les despeses aplicables als capítols I, II, III i IV es podran finançar
mitjançant operacions de crèdit i caldrà complir les següent condicions:
a) Que el Ple
de l'Ajuntament -amb el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres
de la corporació- declari la necessitat i urgència de la despesa i reconegui la
insuficència d'altres mitjans de finançament dels previstos en el punt 2. |
b) Que l'import
total no superi el 5% dels recursos ordinaris quantificats a l'article 3. |
c) Que la
càrrega financera no superi el 25% dels recursos expressats. |
Per càrrega
financera s'entendrà l'existent a començament de l'exercici, que és del 12,95 %,
incrementada amb la que s'hagi originat per la tramitació d'operacions de crèdit durant
l'exercici, com també la resultant del préstec que es proposa concertar. |
d) Que el
venciment de l'operació de crèdit sigui anterior a la data de renovació de la
corporació. |
e) En cas que
calgui fer una despesa per a la qual no hi hagi crèdit i el finançament de la qual hagi
de procedir de recursos tributaris afectats, es podrà tramitar expedient de crèdit
extraordinari finançat mitjançant operació de crèdit amb el qual es pugui anticipar,
si cal, l'import de la recaptació dels tributs.

|
Article 10è.- Tramitació dels expedients de crèdits
extraordinaris i suplements de crèdit
1.- S'han d'iniciar
a les unitats administratives que tinguin al seu càrrec la gestió dels crèdits objecte
de modificació, per ordre de l'alcalde, el regidor delegat o, si s'escau del president de
l'organisme autònom.
Cada una de les
unitats que iniciï l'expedient l'ha de traslladar, amb tota la documentació, a la unitat
de Gestió Pressupostària d'Economia i Finances, i aquesta el tramitarà de forma
conjunta a Intervenció perquè emeti l'informe preceptiu.
2.- A la proposta
s'acompanyarà memòria justificativa de la necessitat de realitzar la despesa en
l'exercici i de la inexistència o insuficiència de crèdit en el nivell en què estigui
establerta la vinculació jurídica.
3.- Els expedients,
aprovats inicialment pel Ple de l'Ajuntament, s'exposaran al públic durant quinze dies
hàbils, durant els quals els interessats podran presentar reclamacions. Si durant
l'esmentat període no s'haguessin presentat reclamacions, la modificació de crèdit
quedaria definitivament aprovada i, en cas contrari, ho hauria de resoldre el Ple en el
termini d'un mes comptat des de la finalització de l'exposició al públic.
4.- Quan la causa
de l'expedient sigui una calamitat pública o altres d'excepcional interès general, la
modificació pressupostària serà executiva des de l'aprovació inicial i, en
conseqüència, podrà aplicar-se la despesa a partir d'aquest moment.
5.- L'aprovació de
les modificacions en els Pressupostos dels Organismes Autònoms és competència al Ple de
l'Ajuntament i haurà d'anar acompanyada del corresponent acord del seu òrgan de govern.

Article 11è.- Ampliació de crèdits
1.- Es consideren
crèdits ampliables aquells que corresponguin a despeses finançades amb recursos
expressament afectats.
En particular, es
declaren ampliables les partides de despeses que es relacionen a l'Annex II que
s'acompanya a aquestes Bases i pels imports que en el mateix s'indiquen.
L'ampliació
quedarà condicionada al fet que en els conceptes d'ingressos que específicament consten
a l'esmentat annex es contraguin majors ingressos sobre el pressupostat en quantia igual o
superior a l'ampliació de crèdits de despeses que es vulgui efectuar.
El nivell de
vinculació dels crèdits declarats ampliables serà el de la mateixa partida. La part
ampliada o finançada amb ingressos afectats no podrà ser objecte de transferència.

Article 12è.- Transferències de credit
1.- Quan s'hagi de
realitzar una despesa aplicable a una partida el crèdit de la qual sigui insuficient, i
resulti possible minorar el crèdit d'altres partides corresponents a diferents nivells de
vinculació jurídica, sense alterar la quantia total de l'estat de despeses, s'aprovarà
un expedient de transferència de crèdit.
2.- L'aprovació de
les transferències de crèdit en el Pressupost de l'Ajuntament o dels seus organismes
autònoms correspon al Ple de l'Ajuntament.
3.- L'aprovació de
les transferències de crèdit entre partides del Capítol I i entre partides del Capítol
III i del Capítol IX és competència de l'alcalde, si es refereixen al Pressupost de
l'Ajuntament, o del president de cada organisme autònom, quan afectin els seus
pressupostos.
4.- Els expedients
seran incoats per les unitats administratives gestores de la despesa i ha de constar la
conformitat dels regidors responsables de les àrees implicades en la modificació.
Cada una de les
unitats que iniciï l'expedient el traslladarà, amb tota la documentació, a la unitat de
Gestió Pressupostària d'Economia i Finances, i aquesta el tramitarà de forma conjunta a
Intervenció perquè emeti l'informe preceptiu.
5.- Pel que fa a
l'efectivitat de les transferències de crèdits que ha d'aprovar el Ple, serà
d'aplicació el règim regulat a l'article 10, punts 3 i 4.
6.- Les
tranferències de crèdits aprovades per l'alcalde o pel president de l'organisme autònom
respectiu seran executives des de la seva aprovació.

Article 13è.- Generació de crèdits per ingressos
1.- Podran generar
crèdit en l'estat de despeses els ingressos de naturalesa no tributària següents:
a) |
Aportacions o compromisos ferms d'aportació (en forma de subvencions o altres),
de persones físiques o jurídiques per finançar, juntament amb l'Ajuntament o amb alguns
dels seus organismes autònoms, despeses de competència local.
Caldrà que s'hagi
produït l'ingrés o bé que en l'expedient hi obri l'acord formal de concedir
l'aportació.
|
b) |
Alienació de béns municipals, sempre que s'hagi procedit al reconeixement del
dret.
|
c) |
Prestació
de serveis, per a la qual s'hagin liquidat preus públics i altres ingressos no
tributaris, en una quantia superior als ingressos pressupostats.
|
d) |
Reintegrament
de pagaments indeguts del pressupost corrent, el cobrament dels quals podrà reposar
crèdit en la quantia corresponent. |
2.- Quan es
coneixi el compromís ferm d'efectuar una aportació a favor de l'Ajuntament, o dels seus
organismes autònoms, o s'hagi recaptat algun dels ingressos descrits en el punt 1, d'una
quantia superior a la prevista en el Pressupost, s'avaluarà si els crèdits disponibles
en les partides corresponents de l'estat de despeses són suficients per finançar
l'increment de despesa previst que es necessitarà en el desenvolupament de les activitats
generadores de l'ingrés.
Si aquest volum de
crèdit fos suficient, no procedirà tramitar l'expedient de generació de crèdits.
En cas que els
crèdits s'estimessin insuficients, s'incoarà expedient per la unitat administrativa
gestora del servei corresponent, en el qual es justificarà l'efectivitat dels cobraments
o la fermesa del compromís, i també la partida que ha de ser incrementada.
Cada una de les
unitats que iniciïn l'expedient el traslladaran, amb tota la documentació, a la unitat
de Gestió Pressupostària d'Economia i Finances, i aquesta el tramitarà de forma
conjunta a Intervenció perquè emeti l'informe preceptiu.
3.- L'aprovació
dels expedients de generació de crèdits per ingressos en els Pressupostos de
l'Ajuntament o dels seus organismes autònoms correspon a l'Ajuntament Ple. Quant a la
seva efectivitat, serà d'aplicació el que preveu a l'article 10, punts 3 i 4.

Article 14è.- Incorporació de romanents de crèdit
1.- Durant els dos
primers mesos de l'any, i amb referència a l'exercici anterior, la Intervenció
elaborarà estat comprensiu de:
a) |
Saldos de disposicions de despesa, amb càrrec als quals no s'ha procedit al
reconeixement d'obligacions.
|
b) |
Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles
a les partides afectades per expedients de concessió de crèdits extraordinaris,
suplements de crèdit i transferències de crèdits, aprovats durant l'últim trimestre.
|
c) |
Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles
en les partides destinades a finançar compromisos de despesa degudament adquirits en
exercicis anteriors.
|
d) |
Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles
en els capítols VI, VII, VIII i IX.
|
e) |
Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles
en partides correlacionades amb l'efectiva recaptació de drets afectats. |
2.- Caldrà
constatar l'existència d'ingressos afectats ja que els crèdits corresponents sempre
s'han d'incorporar.
3.- Aquest estat es
sotmetrà a informe dels responsables de cada àrea gestora a l'objecte que formulin
proposta raonada d'incorporació de romanents, que s'haurà d'acompanyar de projectes o
documents acreditatius de la certesa en l'execució de l'actuació corresponent durant
l'exercici.
4.- Si existissin
recursos suficients per finançar la incorporació de romanents en la seva totalitat, la
Intervenció completaria l'expedient, que s'elevaria al regidor d'Economia per a la seva
conformitat.
5.- Si els recursos
financers no cobreixen el cost dimanant de la incorporació de romanents, el regidor
d'Economia, amb informe previ de la Intervenció, establirà la prioritat d'actuacions,
per la qual cosa es tindrà en compte la necessitat d'atendre en primer lloc el compliment
d'obligacions resultants de compromisos de despesa aprovats durant l'any anterior.
6.- La
incorporació de romanents que pugui ser finançada amb ingressos procedents del
pressupost de l'exercici anterior serà aprovada per l'alcalde, juntament amb la
liquidació del Pressupost.
7.- La
incorporació de romanents podrà aprovar-se abans que la liquidació del Pressupost en
els casos següents:
a) |
Quan es tracti de crèdits de despeses finançades amb ingressos afectats.
|
b) |
Quan corresponguin a contractes adjudicats en l'exercici anterior o a despeses
urgents, amb informe previ d'Intervenció en el qual s'avaluï que la incorporació no
produirà dèficit. |
8.- La
incorporació de romanents també es podrà finançar amb romanent líquid de Tresoreria,
o majors ingressos recaptats sobre els previstos en el pressupost corrent. L'aprovació
correspondrà al Ple.

Article 15è.- Baixes per anul.lació
1.- Quan el regidor
d'Economia estimi que el saldo d'un crèdit és reduïble o anul.lable sense pertorbació
del servei podrà ordenar la incoació de l'expedient de baixa per anul.lació, que serà
aprovat pel Ple.
2.- En particular,
es recorrerà a aquesta modificació de crèdit quan de la liquidació de l'exercici
anterior en resulti un romanent de tresoreria negatiu.
|