El Projecte Educatiu de Sabadell és una eina per impulsar un procés permanent de construcció duna manera de fer educativa com a ciutat, que apunta a tres finalitats bàsiques:
1 | La cohesió ciutadana, obtinguda a partir de la llibertat, la justícia i la solidaritat. |
2 | La participació i coresponsabilització dels agents ciutadans en lacció educativa. |
3 | Limpuls duna política educativa local que tingui més pes en la vida ciutadana, pensant en una visió comarcal. |
A tal efecte, es proposen les línies estratègiques i els objectius següents:
4.1. LÍNIES ESTRATÈGIQUES I OBJECTIUS
4.1.1. Donar suport a les accions educatives que tenen lloc a la ciutat i a les noves que sorgeixin, discriminant positivament les accions que col·laboren a fer una ciutat més justa i solidària, i afavorint la diversitat, la pluralitat i laccessibilitat a aquestes.
1 | Potenciar lensenyament públic pel seu caràcter igualitari, integrador, comprensiu, democràtic i de qualitat, i mantenir loferta educativa existent, a partir de la potenciació de la coordinació entre centres i la discriminació positiva per equilibrar les zones i les persones més necessitades. |
2 | Potenciar loferta formativa professional i de suport a laccés al mercat laboral, vetllant per tal que no quedin exclosos els col·lectius amb problemes de salut, amb disminucions o amb dificultats de tipus social o econòmic, així com la creació doficines docupació. |
3 | Potenciar que tots els ciutadans adquireixin un panorama de cultura personal generalista que trenqui amb la fixació per lespecialització. |
4 | Promoure els aprenentatges artístics, especialment els que tenen lloc en una fase preprofessional, afavorint els contactes entre les diferents disciplines i actualitzant els continguts i els llenguatges. |
5 | Influir en el disseny dels itineraris escolars de 3 a 18 anys per facilitar la informació als pares i mares i la presa de decisions sobre lopció educativa. |
4.1.2. Afavorir espais de diàleg, de reflexió, dintercanvi i de col·laboració entre els diferents agents educatius de la ciutat, tant professionals com voluntaris, per tal de potenciar leficàcia i la sinergia de les seves accions, vetllant per tal que tinguin accés a una pertinent informació i formació, tot promovent una major implicació i responsabilitat daquells en lacció educativa.
1 | Integrar els centres daprenentatge instrumentals i culturitzants (escoles, instituts, biblioteques, centres cívics, grups de joves, esplais, associacions, museus, teatres, casals davis, instal·lacions esportives, etc.) en un projecte comú de ciutat educadora, tot afavorint les iniciatives de col·laboració entre ells. |
2 | Promoure iniciatives privades i públiques de col·laboració amb lescola per tal que sintegri dins la realitat social i que la societat sapropi més a lescola. |
3 | Potenciar els espais de coordinació i dintercanvi entre les entitats culturals, cíviques i esportives, fent una especial atenció a les que treballen en leducació en el lleure. |
4 | Potenciar lús de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) com a mitjà dagitació cultural que facilitarà la interacció entre totes aquestes entitats que proporcionen educació als ciutadans, atorgant als joves un paper rellevant. |
5 | Promoure la formació del professorat i potenciar els recursos de formació adequats adreçats als professionals de leducació i als que hi treballen de manera voluntària, i assegurar que disposen duna informació adequada i suficient sobre les diferents iniciatives ciutadanes. |
4.1.3. Potenciar iniciatives educatives que afavoreixin el coneixement i lapropiació del patrimoni ciutadà sense actituds excloents ni localistes, per tal de fer possible una major cohesió social i un increment de la consciència ciutadana i de la participació en la construcció col·lectiva de la ciutat.
1 | Reforçar el moviment associatiu dels barris i de la ciutat i incidir en el seu caràcter integrador i cohesionador. |
2 | Promoure una informació ciutadana adequada sobre el patrimoni cultural i natural, com també visites i activitats de coneixement de la ciutat i del rodal al llarg de lescolaritat obligatòria. |
3 | Fomentar espais de trobada i de relació, potenciant lús del carrer com a espai públic. |
4 | Promoure iniciatives que permetin la incorporació de lexperiència viva de diferents segments de la societat sabadellenca en un projecte de ciutat integradora. |
5 | Repensar loferta i lorganització dels museus locals com un tot i promocionar la integració daquest conjunt en xarxes de museus més àmplies, nacionals i internacionals. |
4.1.4. Afavorir laccessibilitat i la capacitat dús crític i actiu de la informació, prestant especial atenció a les tecnologies de la informació i de la comunicació, per tal de garantir la igualtat doportunitats en laccés al coneixement i poder afrontar més satisfactòriament els reptes de futur que té la ciutat.
1 | Adjudicar als centres deducació públics, a la xarxa de biblioteques i als altres agents educatius, la missió de garantir la igualtat doportunitats en lús de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) entre tots els ciutadans per ajudar a universalitzar laccés al coneixement. |
2 | Reforçar les accions dels serveis socials, que hauran daplicar polítiques de suport i prevenció coordinades amb les altres instàncies educatives, per evitar la marginació i lexclussió en general, i també que es produeixin diferents velocitats i progressos en laccés i ús de les TIC entre grups socials. |
3 | Facilitar la formació continuada dels ensenyants en les noves TIC, pel caràcter canviant daquestes. |
4.1.5. Potenciar iniciatives que afavoreixin ladquisició dels valors cívics que fonamenten una convivència satisfactòria i un desenvolupament sostenible de la ciutat.
1 | Dissenyar, en cooperació amb les entitats i organitzacions de la ciutat, elements per incorporar totes les accions de tipus cultural, recreatiu, esportiu i de participació, per tal que afavoreixin la integració i evitin qualsevol tipus de discriminació o exclusió. |
2 | Crear un nou tipus de civisme en làmbit dús de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC), el civisme informacional, que compromet tothom a generar millor informació, facilitar-ne la localització, ensenyar a entendre-la, exigir-ne la qualitat i veracitat. |
3 | Fer efectiva leducació ambiental, amb especial èmfasi en làmbit local, incorporant leducació mediambiental en leducació obligatòria, per afavorir les possibilitats de formació del ciutadà en una ètica de la sostenibilitat, i augmentant el compromís dels ciutadans amb el medi i lentorn. Al mateix temps, sha de potenciar leducació no reglada ja que és complementària. |
4.1.6. Promoure més punts de trobada i de col·laboració entre el sector educatiu i el sector productiu per tal dafavorir una adequada inserció dels ciutadans de Sabadell en el mercat de treball.
1 | Impulsar entre els centres educatius i les empreses contactes que permetin períodes dalternança treball-estudi-treball, mitjançant ponts efectius entre el món laboral i el sistema educatiu. |
2 | Vetllar per tal que la Formació Professional no es converteixi en un camí sense retorn, sinó que ofereixi ensenyaments flexibles que en un moment determinat permetin passar a daltres trams educatius, buscant fórmules que la incentivin, de manera que guanyi prestigi social i compleixi amb efectivitat el seu objectiu deina dinserció laboral. |
3 | Aprofundir en les relacions amb el sistema educatiu i empresarial de la Unió Europea, per tal dobrir el mercat laboral a tot el seu àmbit. |
4 | Treballar per tal que cada vegada més persones concebin la formació permanent com un element essencial de la societat del futur, potenciant les iniciatives formatives que preparin per al canvi social. |
4.1.7. Potenciar la dimensió de Sabadell com a ciutat universitària per limpacte que representa lacció investigadora i docent de les universitats en la vida cultural i productiva de la ciutat. La ciutat sha daprofitar del potencial existent de les universitats.
1 | Treballar perquè les relacions entre la ciutat i les universitats, en especial lAutònoma, siguin més fluïdes i generadores de noves iniciatives de col·laboració. |
2 | Trobar una fórmula de col·laboració habitual entre els àmbits de prestació de serveis i doferta educativa i cultural de la ciutat, la tecnologia i els equips dinvestigació i de coneixements de què disposa la universitat, i les empreses, sobretot les petites i mitjanes. |
3 | Promoure processos de col·laboració, ja sigui econòmica o no, entre la universitat, els exalumnes i les empreses. |
4.1.8. Establir un sistema de coneixement permanent de la realitat educativa de la ciutat, al servei de tots els agents educatius, per tal dafavorir ladequació de les respostes a les noves i prioritàries necessitats de la nostra societat en un moment de canvi intens i profund com el que vivim i a qualsevol tendència de segmentació amb mesures que mantinguin la diversitat en tots els serveis educatius.
1 | Posar en funcionament un observatori de la realitat educativa a Sabadell que proporcioni informació permanent als diferents agents educatius i ajudi a planificar les seves iniciatives. |
2 | Crear un sistema dobservació permanent que vigili els fluxos territorials dalumnes de lensenyament infantil, primari, secundari i dadults, mitjançant estudis quantitatius i qualitatius, assegurant el coneixement permanent de lescolarització a Sabadell. |
3 | Millorar els sistemes dinformació de loferta cultural, educativa i esportiva de la ciutat, facilitant la comprensió dels continguts perquè arribin a tots els sectors de la població. |
4.1.9. Potenciar la participació i la implantació dels membres de les comunitats educatives en el desenvolupament educatiu de la ciutat i dels diferents projectes educatius de zona i de centre.
1 | Dissenyant polítiques dintervenció a les escoles per part de lAdministració local, revitalitzant el seu paper i les seves aportacions i potenciant la vessant dobservatori permanent de les dinàmiques dels centres. |
2 | Potenciant i invertint recursos per facilitar la funció de representació i participació dels pares i mares en els centres i en els consells escolars de centre, de zona i de ciutat.. |
3 | Invertint recursos per a la millora dels nivells de participació i dinfluència en la gestió dels centres dels alumnes i habilitant espais per a lintercanvi dexperiències sobre la participació i representació de lalumnat. |
4 | Facilitant i estimulant la participació del professorat potenciant la seva representació en àmbits multidisciplinaris dintercanvi i en els consells escolars de zona i de ciutat. |
4.2. SUGGERIMENTS D'OBJECTIUS A CURT TERMINI
A continuació hi ha una recopilació dels objectius a curt termini que shan proposat en els grups de treball per aconseguir les línies estratègiques i els objectius generals, amb el propòsit de disposar dun conjunt de propostes que siguin objecte de debat durant la segona fase del PES.
4.2.1. En relació amb lescola i els professionals de lensenyament
1.1 | Una forta inversió econòmica de les administracions públiques a les escoles per adaptar-les a les exigències tècniques, sempre canviants, de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC). |
1.2 | Aconseguir que les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) formin part, com més aviat millor, dels projectes curriculars de lensenyament. |
1.3 | Facilitar als professors una formació ràpida i continuada de les novetats que es produeixen contínuament en les TIC. |
1.4 | Convertir la ciutat de Sabadell en objecte destudi en els centres, com un bloc de continguts transversals més, que ajudi a conèixer el medi on se situa el centre educatiu. |
1.5 | Revisar els projectes educatius de centre per promoure la inclusió dels aspectes que potencien la integració i corregeixen els factors de risc dexclusió escolar dels alumnes amb discapacitats, amb comportaments disruptius o violents, o que pertanyen a minories ètniques, religioses o culturals i a altres factors de diversitat |
1.6 | Augmentar leficàcia dels equips de suport al sistema educatiu (valoració, orientació, tutories i departaments dorientació dels IES) per evitar problemes en els punts dinflexió de litinerari personal dels alumnes. |
1.7 | Avaluar, per establiments, districtes i globalment, els recursos i mancances actuals pel que fa a serveis i personal de suport amb lobjectiu daprofitar al màxim els recursos i fer una proposta conjunta i clara per completar-los. |
1.8 | Assegurar que el Mapa Educatiu i tots els recursos existents a la ciutat siguin coneguts per la comunitat educativa, especialment els equips datenció precoç, tutors, mestres deducació especial, responsables de pràctiques i equips dorientació dels IES. |
1.9 | Flexibilitzar lorganització dels centres educatius i culturals per posar-los al servei dels usuaris i aprofitar al màxim els recursos, sobretot pel que fa als horaris i la utilització dinstal·lacions com biblioteques, aules dinformàtica, etc. |
4.2.2. En relació amb la cohesió social
2.1 | Mantenir la diversitat en tots els centres educatius, especialment en les etapes de Primària i Secundària Obligatòria, evitant lespecialització de centres per lesbiaix de la matrícula. |
2.2 | Potenciar el moviment associatiu com a element de cohesió i lluita contra lexclusió social. |
2.3 | Posar en marxa programes de cooperació social i de treballs comunitaris com a mesures alternatives de reparació de danys per activitats delictives. |
2.4 | Posar en pràctica un projecte de prevenció del fracàs escolar. |
4.2.3. En relació amb el patrimoni cultural, les arts i el lleure
3.1 | Fer un esforç per evitar la destrucció del potencial patrimonial encara existent, sota criteris renovats de selecció i conservació i després de definir els elements patrimonials dimpacte. |
3.2 | Es proposa crear equips mixtos despecialistes en patrimoni i professionals de la docència per aprofitar el potencial patrimonial per mitjà dels usos educatius. |
3.3 | Establir línies d'actuació que assegurin l'aprenentatge de la llengua catalana de tota la població. |
3.4 | Organitzar una coordinació òptima de lensenyament del batxillerat artístic amb els centres densenyament ja existents (Escola Illa i Conservatori), tot extraient els màxims avantatges possibles duna normativització que és, en si mateixa, poc fecunda. LEscola Illa i el Conservatori de Música han de ser els centres notables en els ensenyaments de les arts. |
3.5 | Establir un espai de coordinació realment útil entre les entitats i les administracions dedicades al lleure i a la cultura i entre les mateixes entitats i institucions. |
3.6 | Utilitzar els mitjans de comunicació locals (TV, ràdio, premsa, etc.) i les noves tecnologies (web) per donar a conèixer la realitat educativa, cultural i de lleure. |
3.7 | Identificar criteris de qualitat dels serveis de lleure i fer de la qualitat lelement sobre el qual es basi la relació entre lAjuntament i les entitats. |
3.8 | Facilitar i condicionar espais on es puguin desenvolupar lliurement activitats de lleure. |
4.2.4. En relació amb lespai urbà i la sostenibilitat
4.1 | Potenciar les iniciatives ciutadanes de tipus individual i col·lectiu que fa anys que treballen de forma estable en àmbits de medi ambient i de descoberta de la natura. |
4.2 | Canviar les prioritats i les tendències en despeses municipals del territori per dinamitzar el medi natural del rodal i els seus agents (pagesos, entitats, parcs, etc.), fent una clara aposta pel manteniment i la modernització de lactivitat de pagès com a estratègia de conservació del rodal i per aportar un medi natural més proper i equipat als ciutadans. |
4.3 | Col·laborar i millorar la relació amb els municipis veïns mitjançant la gestió despais compartits comuns del medi natural (Togores, riu Ripoll i els seus torrents, lespai de la Mancomunitat, Santiga, Can Deu-Sant Julià dAltura i la Salut-Serra de Sant Iscle). |
4.4 | Equipar els parcs periurbans (St. Julià-Can Deu, la Salut i el bosc de Castellarnau) com a equipaments de lleure i educació del medi natural, fent un projecte de ciutat compromès amb el rodal perquè es deixi de viure-hi desquena i sen gaudeixi. |
4.5 | Estudiar amb criteris mediambientals, defensats per les entitats de Sabadell i de tot el Vallès, un model de mobilitat del pla urbanístic que resolgui els problemes dels peatges sense la necessitat de lautovia del quart cinturó. Al mateix temps, fomentar un desenvolupament urbanístic que respecti i estructuri els espais lliures de la plana del Vallès. |
4.6 | Fer un projecte del rodal que actualitzi el debat sobre el medi natural de Sabadell. |
4.7 | Canviar les sistemàtiques prioritats de trànsit i aparcaments de vehicles a favor duna qualitat ambiental del carrer, a favor dels transports alternatius i a favor dun carrer per conviure. |
4.8 | Fomentar els transports col·lectius en el món educatiu i treballar per un model més integrat de mobilitat que resolgui els problemes de desplaçament del treball a la residència, inclosos els de les persones amb mobilitat reduïda. |
4.9 | El carrer serveix per fomentar lactivitat cultural i ciutadana. Els equipaments públics (escoles, patrimoni, teatres, etc.) també han de ser espais ciutadans com el carrer i han destar a labast del ciutadà i ser utilitzables i segurs per a tothom, fins i tot per als ciutadans i ciutadanes amb limitacions físiques, mentals o sensorials. |
4.10 | Incorporar en els hàbits de consum la consciència respecte al concepte de residu-rebuig. Relacionar aquesta actitud amb els hàbits i actituds personals, i reflexionar sobre la manera de viure que tenim a casa, a la fàbrica, a loficina o a lescola on estudiem, amb la intenció de consolidar una cultura del mínim residu possible, de laprofitament màxim dels recursos naturals, de lestalvi denergia, de la reutilització i del reciclatge. |
4.2.5. En relació amb laccés al mercat de treball
5.1 | Fer efectiva la presència de representants del món empresarial i sindical en els instituts de Formació Professional, tot canalitzant la seva participació en la definició de loferta formativa. |
5.2 | Flexibilitzar el currículum dels cicles formatius de Formació Professional per facilitar-ne lús com a part de loferta formativa contínua i de reciclatge professional. |
5.3 | Avançar cap a la configuració dels instituts de Formació Professional com a centres integrats que ofereixin formació de tots els subsistemes de la Formació Professional. |
5.4 | Facilitar la incorporació dexperts en el sistema productiu com a formadors dels centres reglats dFP i possibilitar el reciclatge professional a les empreses del professorat daquests centres. |
5.5 | Coordinar loferta formativa professional de la ciutat assegurant la seva difusió universal i assegurant-ne la interrelació entre les diverses ofertes mitjançant les convalidacions, lestabliment ditineraris i la flexibilitat organitzativa. |
5.6 | Millorar les mesures dinserció laboral, sobretot per a aquelles persones o col·lectius que formen part dels grups amb més risc de patir algun tipus dexclusió social |
4.2.6. En relació amb la col·laboració ciutadana i institucional
6.1 | Establir convenis de col·laboració entre les diferents administracions, especialment lAjuntament i el Departament dEnsenyament de la Generalitat, i els promotors privats de serveis de suport personal i familiar |
6.2 | Detectar les disfuncions de lactual sistema de comunicació entre lAjuntament i les altres administracions que actuen a la ciutat, especialment les deficiències en larribada i comprensió de la informació a nuclis i col·lectius amb especials dificultats, així com en la recollida dinformació que generen aquests grups. |
6.3 | Millorar la cooperació entre el teixit associatiu de la ciutat i el de la UAB. |
6.4 | Disposar de convenis entre els departaments de la universitat amb altres institucions i empreses |
4.3. SUGGERIMENTS D'ACCIONS A DESENVOLUPAR
A continuació hi ha una recopilació de les accions que shan proposat en els grups de treball per aconseguir els objectius a curt termini que es deriven de les línies estratègiques i objectius generals, amb el propòsit de disposar dun conjunt de propostes que siguin objecte de debat durant la segona fase del PES. Daquestes accions, unes tenen una relació més directa que daltres amb lacció educativa, però totes hi incideixen dalguna manera.
4.3.1. En relació amb lescola i els professionals de
lensenyament
1.1 | Revisar la composició del Consell Escolar Municipal per dotar-lo de major agilitat i operativitat; treballar per augmentar les seves competències; millorar el nivell de representativitat dels seus membres i equilibrar la presència dels diferents sectors escolars |
1.2 | Consolidar loferta educativa de 0 a 3 anys i de 3 a 16 anys i ordenar-la en Zones dEnsenyament Obligatori (ZEO), constituïdes per un centre de referència dEnsenyament Secundari. Aquestes ZEO han de tenir un pla de coordinació, un calendari de treball i han delaborar un Projecte Educatiu de Zona que reculli els itineraris i els punts de trànsit dels alumnes entre cicles i opcions educatives |
1.3 | Fomentar a partir de reunions dels equips directors dels centres públics la conveniència i necessitat de tenir autonomia pel que fa a les seves línies curriculars i a la seva organització per ajustar-se millor a la realitat social de lentorn. Al mateix temps, shaurien delevar propostes concretes al Departament dEnsenyament per fer efectiva aquest autonomia |
1.4 | Reforçar els centres que tenen un perill de descrèdit garantint la seva continuïtat, mantenint la diversitat de lalumnat i preveient solucions als problemes. |
1.5 | Enfortir el sistema ja establert de programació i informació de les diferents oportunitats formatives i laborals, de manera que EAP, tutors i orientadors tinguin coneixement i puguin fer-ne ús en la seva tasca de derivació i seguiment, i alhora puguin influir presentant les seves necessitats, suggeriments o propostes |
1.6 | La construcció o habilitació dhabitatges per a professors i estudiants faria més forta la integració destudiants i professors universitaris a Sabadell |
1.7 | A més de les conferències de la Universitat a lAbast shauria de comptar amb una emissora radiofònica o bé de televisió, compartida entre la universitat i la ciutat. |
1.8 | Shaurien de fer accessibles les biblioteques universitàries a ciutadans no universitaris. |
1.9 | Incrementar les activitats esportives conjuntes entre la UAB i la ciutat. |
1.10 | Incentivar la creació de crèdits de síntesi arrelats a la ciutat i el seu patrimoni, amb una producció ben feta i de qualitat. |
1.11 | Consolidar, impulsar i difondre experiències dintercanvi real o virtual entre components de les comunitats educatives de la ciutat amb daltres de contextos diversos |
4.3.2. En relació amb la cohesió social
2.1 | Construir habitatges en condicions econòmiques i de prestació de serveis, fins i tot tutelats o amb monitors, perquè les persones amb discapacitats puguin accedir a una vida més adulta i responsable. |
2.2 | Fer respectar a les administracions la reserva del 2% de la plantilla per a les persones amb disminucions. |
2.3 | Posar fi en un termini curt de temps a les barreres arquitectòniques que encara hi ha als carrers i edificis de la ciutat i a les dificultats daccés a serveis públics com els trens o els autobusos. |
2.4 | Augmentar imprescindiblement el nombre deducadors socials i estudiar la seva actual organització i la seva funcionalitat. |
2.5 | Els centres educatius han de tenir un major contacte amb els col·lectius daltres ètnies o cultures per tal de comprendre millor les característiques daquests col·lectius. |
2.6 | Dissenyar i portar a terme programes davaluació del procés dintegració dalumnes amb NEE i dimmersió lingüística. |
2.7 | Organitzar un debat o potser unes jornades al voltant de la funció dels centres educatius en la cohesió del territori i dels agents de cohesió del territori en lescola. Aquestes jornades haurien de debatre aspectes com els Projectes Educatius de Centre (PEC). |
2.8 | Estendre els recursos dEducació Compensatòria, especialment per atendre els casos descolarització tardana, tenint en compte que la incorporació de població immigrada és un fenomen que augmentarà en els propers anys |
2.9 | Estudiar, conjuntament amb els claustres dels centres, les necessitats de formació en làmbit de la lluita contra les exclusions, dissenyar accions formatives, de discussió i de presentació dexperiències i incloure-les en el programa dactivitats dorientació escolar i professional de Sabadell. |
2.10 | Estudiar lactual provisió de recursos des del sistema de Serveis Socials dAtenció Primària i programar la seva millora per arribar a totes les necessitats existents. Especialment, en matèria deducadors de carrer en zones amb conflictivitat i absentisme escolar, i de treballadors socials i familiars en zones socialment i econòmicament deprimides |
2.11 | Analitzar els punts forts i les mancances del moviment associatiu que actua a Sabadell i promoure els suports o serveis necessaris per dinamitzar-lo. Garantir lassumpció dels principis dintegració i lluita contra lexclusió en les actuacions de les associacions |
2.12 | Revitalitzar els centres cívics com a lloc de trobada i participació, alhora que puguin ser focus daccions formatives molt properes a la realitat dels barris i instrument de revifalla del moviment veïnal. |
2.13 | Posar en marxa un programa de "Famílies dAcollida", alternatiu a la institucionalització o ubicació en centres infantils "tancats" dels infants i adolescents amb famílies desestructurades o sense família |
2.14 | Posar en marxa un programa de centre-llar dacollida dinfants i mares per millorar les condicions de criança en les poblacions vulnerables |
2.15 | Conèixer com i quina informació arriba als diferents col·lectius, tant als que hem considerat vulnerables o en risc dexclusions com a daltres que puguin contrastar les diferències. |
2.16 | Afavorir lassociacionisme estudiantil universitari. |
2.17 | Formació específica de directius dentitats i dassociacions, amb cursos de gestió dentitats daquest tipus. |
2.18 | Reclamar un control més estricte de la publicitat adreçada al públic infantil i juvenil, que informi duna manera real i eviti els anuncis sexistes, consumistes, violents, etc. |
2.19 | Caldria condicionar espais urbanístics, oberts o tancats, prop dels habitatges, on els infants es relacionin i juguin, i entre els adults sintensifiqui la convivència. |
2.20 | Els joves necessiten més espais públics on relacionar-se per tenir una alternativa a loferta privada. Aquests espais públics haurien de venir acompanyats de recursos humans, de persones competents, que sàpiguen organitzar activitats educatives |
4.3.3. En relació amb el patrimoni cultural, les arts i el lleure
3.1 | Integració de les institucions i associacions en les noves xarxes europees de formació artística. |
3.2 | Shauria de construir de manera urgent una sala de gran format per a orquestra, teatre apte per a òpera, sala de música de cambra, un espai dexposicions de dimensions variables, un nou espai per al Conservatori, i de forma primordial, apostar per lhabilitació del teatre Principal per a activitats originals i deferenciades que li donin una personalitat pròpia i que atreguin públics nous, etc. |
3.3 | Continuar la política de suport a la creació musical, que és capdavantera a tot lEstat, tot garantint la continuïtat de lOrquestra Simfònica del Vallès i procurant pel progrés de la seva qualitat, així com amb lAssociació dAmics de lÒpera i la resta dintèrprets. |
3.4 | Crear tallers dadults a partir de les associacions i/o dels centres municipals, dedicant especial atenció a les arts aplicades. |
3.5 | Establiment de ponts entre el nivell de formació general i els nivells preprofessionals en el camp artístic. Això ha de ser particularment estudiat en làmbit de la música. |
3.6 | Procurar que els centres de producció artística tinguin un major ressò públic. |
3.7 | Organitzar campanyes de promoció, amb setmanes que donin a conèixer zones concretes de la ciutat o activitats concretes, i fer-ho amb la voluntat que tinguin un cert impacte ciutadà. |
3.8 | Fa falta canviar les dimensions i lorganització de la Universitat a lAbast. |
3.9 | Adequar les instal·lacions esportives municipals existents i dotar i facilitar les de nova implantació necessàries |
4.3.4. En relació amb lespai urbà i la sostenibilitat
4.1 | El PES sha de convertir en leina que canviï la tendència a deixar en mans de lAdministració local la responsabilitat de vetllar per lespai urbà, el rodal i el medi ambient i retornar la iniciativa en aquest camp als individus i als col·lectius. |
4.2 | Es fa necessari crear un Consell de Medi Ambient per a la ciutat, amb objectius de planificació, gestió i difusió del debat mediambiental. |
4.3 | Cal una Guia del Medi Ambient, fins i tot una Guia de Ciutat -per evitar la fragmentació del discurs- que reforci la importància de la sostenibilitat. |
4.4 | El Consell Municipal dEducació ha dimpulsar un llistat de temes escolars relacionats amb el medi ambient que cal analitzar, com la il·luminació dels centres, la climatització, la gestió de residus de les activitats, la pintura, el paper, les coles, etc |
4.3.5. En relació amb laccés al mercat de treball
5.1 | Potenciar els Programes de Formació-Treball, que funcionin com a pas previ per a la inserció laboral per a les persones que viuen en una situació precària per tal que passin per un període dadaptació al mercat laboral |
5.2 | Desenvolupar un sistema dinformació que permeti als diferents professionals dels equips de valoració, orientació, tutoria i seguiment conèixer totes les possibilitats per a lacompanyament òptim del projecte personal de cada alumne per a la seva integració laboral |
5.3 | Estar atents al desenvolupament de les mesures de foment dels Tallers dOcupació (decret aprovat pel Consell de Ministres el 19 de febrer de 1999) com a recurs per potenciar la reinserció de col·lectius amb dificultats, especialment persones amb malaltia mental, persones que han estat llargs períodes sense feina i persones que han estat a la presó |
5.4 | Aprofitar lexistència de lObservatori dEconomia Local de Sabadell com a eina per a la prospectiva del mercat de treball que, amb la participació dels agents empresarials, sindicats i formadors, permeti anar fent una anàlisi constant de la situació, de la possible evolució i que suggereixi les accions formatives necessàries. |
5.5 | Establir un organisme de coordinació de tota loferta formativa que nasseguri la seva difusió i accessibilitat. Lús duna xarxa local dInternet en podria facilitar loperativitat i la connexió entre tots els agents formadors. |
5.6 | Creació dun organisme encarregat de coordinar les pràctiques a les empreses, lorientació laboral i professional i la inserció laboral. En aquest últim aspecte hauria de fer especial incidència en el seguiment daquells col·lectius amb més risc i ampliar les polítiques compensatòries que assegurin la igualtat doportunitats educatives i laborals. |
5.7 | Crear la figura de lagent dinserció laboral per potenciar els departaments dorientació dels instituts de secundària amb oferta dFP |
4.3.6. En relació amb la col·laboració ciutadana i institucional
6.1 | Crear un òrgan de coordinació del conjunt de serveis personals de la ciutat, sigui quina sigui ladministració que en tingui les competències, i un altre que coordini totes les institucions de la ciutat, escolars o no, que tinguin un fort component educatiu en la seva activitat |
6.2 | Articular i potenciar una xarxa de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) a nivell ciutadà (Sabadell Ciutat) que permeti la interacció entre els seus habitants i les associacions educatives i culturals. |
6.3 | Establir una instància permanent de coordinació dels agents educadors formals i comunitaris amb els serveis de suport personal i social en cada districte |
6.4 | Establir de manera periòdica, o almenys programada, contactes entre agents educadors dels sistemes formal i espontani i les comunitats minoritàries, els serveis especialitzats per a col·lectius concrets, els programes de cooperació amb els països dorigen dels immigrants, les cases regionals, serveis religiosos o altres representants de cultures minoritàries amb la finalitat que sextreguin elements per dissenyar accions de millora de la comprensió de la diversitat i de la cooperació. |
6.5 | Pensar en sistemes alternatius de comunicació i dinformació. Sovint les senyalitzacions, comunicats i altres informacions impreses no arriben, o ho fan en condicions diferents a grups amb dificultats. |
6.6 | Demanar a la universitat que produeixi publicacions, investigacions i recerca sobre la ciutat. |
6.7 | Coordinació de les associacions amb les universitats per obtenir assessorament i elaborar realitzacions conjuntes. |
6.8 | Coordinació de les associacions amb els museus, instituts i escoles. |
6.9 | Crear un fòrum dopinió per possibilitar als ciutadans i a les entitats que facin propostes, com si fos un senat de persones que no formen part de lAdministració, que no participen dels òrgans de govern de la ciutat, però que tenen interès a col·laborar en tasques ciutadanes. |
6.10 | Demanar la col·laboració dels mitjans de comunicació, especialment la televisió, perquè incloguin una àmplia gamma de programes formatius i de lleure a les franges horàries dedicades als infants i als joves. |
6.11 | Potenciar la xarxa de voluntariat social i la participació de tots els ciutadans. |
6.12 | Establir un marc estable de trobades de grups de treball on sincloguin els actors que formen part de làmbit de leducació en un sentit ampli |
4.3.7. En relació amb altres qüestions
7.1 | Shauria dampliar la formació prestada peer al Parc Taulí en matèria sanitària. |
7.2 | Instal·lar nous centres destudi i recerca a Sabadell. |
7.3 | Elaboració dun programa dintervenció i reflexió en el si de les AMPA. Establir les seves necessitats per potenciar-les com una eina eficaç en la seva intervenció davant els problemes familiars dels alumnes i com a recurs de formació de les famílies |
7.4 | Fer especial incidència en les famílies amb problemes concrets, com els programes del tipus "escola de pares i mares", ja que els pares i mares més necessitats en formació i orientació són els que presenten menys assistències a aquestes propostes. |