Anàlisi del dictamen: Propostes i reflexions per afavorir la sostenibilitat en les pautes de comportament dels ciutadans, per Jordi Miralles
1.1 Sabadell; la ciutat és
acollidora, integradora i solidaria amb el nostre entorn i les persones?
1.2 Els comportaments col·lectius i individuals, són responsables,
sostenibles i compromesos amb la ciutat.
1.3 Quins mecanismes i formes socials poden propiciar una ciutat millor,
més sostenible i responsable?
2. El PES; Apostes de ciutat que possibilitin un camí vers la sostenibilitat.
0. Valoració del Text inicial i redacció dun nou text des del Grup del PES sobre leducació, espai urbà i rodal de ciutat, i sostenibilitat.
1. El text inicial, presentat en la Primera Reunió de Treball (23/9/98), ha generat un cert rebuig, i ha obligat a un sobreesforç del grup per realitzar un nou esquema de debat, i que aquest es materializa en la necessitat duna jornada més de treball. El document inicial, redactat per en Jordi Miralles, va ser valorat globalment com un document on el taranna del text contradiu la idea de convivència amb el qual es planteja el Projecte del PES , i per tant el PES, no sembla el lloc adequat per un text, per altra banda, amb afirmacions tècniques i d informació no sempre certes.
2. Es proposa incorporar en el títol i el marc teòric el concepte de "rodal de la ciutat" com un terme conegut socialment, com a un espai important de la ciutat que cal nombrar clarament, pel fet que és un dels recursos ambientals principals de la ciutat pel treball educatiu, ampliant el nom del grup de treball com a "grup del PES sobre sobre leducació, espai urbà i el rodal de la ciutat, i la sostenibilitat".
3. El grup constata que no hi ha suficients eines de treball i informació per abordar ja directament el tema urbà i especialment del medi ambient i de la sostenibilitat, per actuar després en leducació. La manca d´una diagnosi i dun document de sintèsi institucional de l Ajuntament, ens obliga a definir aquestes prioritats en funció dunes intuicions ciutadanes, com si fos un sumatori d experiències, compromisos associatius o d inquietuts del grup de treball.
4. Es planteja treballar sobre tres eixos de reflexió de la realitat urbana i ambiental de la ciutat, sobre el Projecte Educatiu de ciutat:
1.
Un marc teòric. 2. Unes
apostes prioritàries de ciutat. 3. El PES;
una eina i el principi dun procés. |
1. Plantejar-se interrogants com a ciutat per afrontar el debat de la sostenibilitat i el compromís amb el nostre entorn.
El grup necessita fer-se preguntes clau sobre la ciutat i el nostre entorn per afrontar un cert debat sobre el nostre devenir. Sha acceptat que la ciutat és un espai, un organisme, un medi consolidat i apte per construir la nostra societat. La ciutat, sinó és el millor medi social, és la forma més real que hem trobat per construir aquesta societat, acceptant que hi ha molts tipus de ciutat.
Estem a Sabadell, una ciutat mitjana duns 200.000 habitants, amb fortes relacions amb el nostre entorn comarcal (400.000 habitants més) i exercint una cocapitalitat comarcal, amb unes contradiccions metropolitanes fortes de desenvolupament econòmic que presionen el nostre territori, i finalment amb una situació despecialització cada cop major de les ciutats i pobles del Vallès, on Sabadell juga un paper de capital comercial, industrial i de serveis, de referent cultural, educatiu i associatiu a nivell comarcal.
Els compromisos institucionals de la ciutat amb la millora del seu entorn, que han generat més informació a labast del ciutadà i un cert nivell de debat, corresponen actualment a dos eines administratives; el Pla Urbanístic (PGMOS/93) i el Mapa Cultural/95 de la ciutat, els quals són instruments de certa participació social i institucional en lordenació de la ciutat, i per altra banda, com a compromís polític continuat amb entitats ambientalistes, tenim el Protocol del Rodal de la Ciutat (1993).
Fins aquest moment no hi ha hagut en termes despai urbà i sostenibilitat, cap altra aportació de participació anticipada i/o fomentada per l Ajuntament que hagi estat sòlida. Estem pendents de la consolidació del Protocol de la Bicicleta (1995). del Parc Fluvial del Ripoll (Pla Integral-1996), de l Agenda 21 Local i la Ciutat sense Cotxes, del Pla Integral de Mobilitat del Centre, sense que s´hagi trobat encara la formula de participació dels ciutadans interessats en el debat ambiental.
Després daquesta introducció, el Grup de treball en 1a.Sessió del PES, es va plantejar com a estratègia de reflexió de la ciutat, i de la percepció del ciutadà respecte aquesta, de la possibilitat de plantejar els primers interrogants per respondre al debat ambiental de ciutat, i com a recurs per definir el nostre marc teòric de treball:
1.1.Sabadell, la ciutat és acollidora, integradora i solidaria amb el nostre entorn i les persones?
1.2.Els comportaments col.lectius i individuals són responsables, sostenibles i compromesos amb la ciutat?
1.3.Quins mecanismes i formes socials poden propiciar una ciutat millor, més sostenible i responsable?
1.1. Sabadell; la ciutat és acollidora, integradora i solidaria amb el nostre entorn i les persones?
La ciutat ha treballat aquests darrers anys per ser més oberta a la gent i compromesa amb el món. Cal reconeixer que, aquesta actitud o tarannà de ciutat oberta, acollidora, tolerant, s´ha construit amb més força en el camp de l´interès econòmic-privat i individual que en el camp de lassociacionisme, les entitats, en el món social i col.lectiu, i dels serveis públics; tot i que la tasca realitzada no és poca en aquest àmbit.
Ciutat i recursos urbans.
Com a exemple d aquests desajustaments de la ciutat respecte el seu tarannà,
podem recollir alguns indicadors de la ciutat; tenim més "hotels" que
"albergs" per a joves i "cases dacollida" de
col.lectius exclosos; més "bars, discoteques" que "Centres
Cívics" actius i "entitats" amb projectes sòlids
d´intercanvi cultural, associatiu i de lleure; en el món assistencial, tenim més
estructurades les "llars d Avis" i "llars d
Infants" en el sector privat (a més, sense concertació ni model
pedagògic) que a un sector públic pràcticament inexistent. Finalment, també dir
que tenim més recursos i empreses amb negocis a lextranger com a sectors financers (fons
bancaris i dinversió, deslocalització industrial) que experiències
associatives amb recursos i projectes de cooperació, solidaritat, drets humans i amb
compromís amb el tercer món.
En aquests darrers anys la ciutat s´ha consolidat com a espai compartit no només duns ciutadans-residents que realitzen la majoria de les seves activitats a la ciutat, sinó que hem incorporat de forma estable una nova categoria de ciutadans que coneixen, viuen i parlen de la ciutat, els ciutadans-usuaris. Realitzen amb quotidianeitat activitats a la ciutat tot i no residir-hi; treballen, estudien, hi tenen familiars, hi venen a comprar o disposar del seu lleure setmanal. La relació entre els ciutadans és informativa, i es realitza a través d uns espais virtuals d integració, "els mitjans de comunicació local" (El Diari de Sabadell, el 9 Nou i la Televisió Sabadell-Canal 50) que aporten una àmplia consciència de ciutat i comarca entre tots tipus de ciutadans, i que fan daltaveu i ressò de les activitats ciutadanes (aquests també poden però fomentar models i lideratges que esdevinguin un parany o un debat dartifici per a la ciutat);
Lespai urbà de la ciutat.
En l espai urbà de la ciutat, tenim majoritàriament uns "carrers" més
pensats per resoldre els problemes del trànsit privat i daparcament dels vehicles,
que carrers al servei del transport públic i dels vianants i veïns, i per fer la ciutat
més habitable, i més agradable per a la vida ciutadana. Tenim encara carrers estrets (voreres
de 90cm), cotxes que cada cop més, ocupen lespai urbà, i produeixen més
soroll i contaminació ambiental. En positiu només tenim la consolidació dels passeigs i
boulevards urbans en trams discontinus de l Eix Central (Rambla, Av.Barberà,
Passeig plaça Major, 11 setembre, av Matadepera), la metropolitana Avinguda Eix
Macià, i en alguns barris, passeigs de ciutat com la Rda.Collsalarca. A la
vegada, i sense fer massa ressò, apareixen els primers carrers prioritaris de vianants a St.Oleguer
i St.Julià (en privatització) i també comercials per a vianants al Centre
Històric de la ciutat.
Ara tenim molts més "espais lliures urbans de ciutat", de referència i duna certa qualitat i diversitat que fa uns anys, utilitzats i compartits entre els ciutadans residents i usuaris de la comarca. Les "places de ciutat" com la Plaça del Treball, Racó del Campanar, Creu Alta i DrRobert, Pça.Marcet i poques altres, són més utilitzables per a lactivitat cultural; els "parcs de ciutat" com el Parc Catalunya, el Parc Taulí, la Bassa St.Oleguer, i el Parc Central de la Granja del Pas,han augmentat espectacularment aquest nivell dequipament i permeten a més de passejar i realitzar un lleure quotidià, realitzar altres activitats ciutadanes.
Els espais lliures i naturals; el
Rodal de ciutat.
Malgrat això, encara cal actuar amb seriositat i amb urgència sobre "el tercer
grup despais urbans de ciutat", "els espais periurbans i
naturals" com a espais de lleure ciutadà i deducació ambiental. Indrets com
el Bosc de Can Deu, el Parc de La Salut-Togores, Castellarnau, i el Riu
Ripoll-Col.lobrers-Riutort-Ribatallada són els espais més destacats del mateix
terme municipal de la ciutat. Sobre aquests espais, cal augmentar el compromís de l
administració ja que el compromís ciutadà està ja expressat per les mateixes entitats
de ciutat. Cal actuar si no es vol caure amb desilusions socials importants; els motius
culturals pels quals es creu que cal impulsar la seva dinamització, és per al
coneixement històric i ambiental que conforma el seu paisatge, per divulgar, conèixer i
defensar "el Rodal de la ciutat".
També cal treballar per la defensa i estudi de els espais natural de la plana del Vallès, tal com ho fan les entitats associatives, vers un model sostenible d ocupació del territori del Vallès, per l estudi d´alternatives al marc urbanístic vigent (alternatives quart cinturó) de propostes de mobilitat sense tant consum de territori i impacte urbanístic. Això ens pot també apropar al coneixement d´altres espais lliures del Vallès (Gallecs, Collserola, Santiga, Polvori de Montcada, altres valls i rius del Vallès, el Montseny, etc..) però sobretot també ens ha d apropar al coneixement del Parc Natural del massís de St.Llorenç-Serra de l Obac i els seus entorns (naixement del Ripoll, les Arenes, Vall d´Horta, cims de La Mola i, GR-97, la serra de Galliners (el limit daigües Besos-Llobregat la serra de st.Iscle i el camí de Ripollet a Castellar, camí dels Monjos de St.Cugat a La Mola, La Via Verda) al Vallès Occidental.
Escola i ciutat.
Un dels espais de treball de l educació mediambiental i per a la
sostenibilitat, també cal plantejar-se linterrogant de si lescola a
Sabadell és acollidora, compromesa i integradora amb els infants?. Aquesta tasca
potser sassumeix en determinats projectes educatius i centres escolars, però no
està tan clar a nivell global del sistema d ensenyament (en el model de
distribució de places escolars, en lactitud dels pares en l elecció de
centre escolar, en la relació entre escola pública i escola concertada, en la dificultat
de moltes escoles de tenir una AMPA, en la integració de les minusvalies i minories
socials excloses, en les actituds de mobilitat de pares i professors per "anar i
tornar de l escola", etc..) i en moltes de les reflexions que realitza en Francesco
Tonuccila ciutat dels infants, barcanova edicions 1996. Per altra banda, encara
que l escola sigui voluntàriament integradora, finalment la ciutat com a suma
de tots els ciutadans, potser no té tant clar limportància de l escola
en aquesta tasca.
El lleure de la ciutat.
En làmbit dels equipaments de lleure, cal destacar espais i edificis
compartits per tots els ciutadans com les Pistes Municipals d Atletisme i les
Piscines Municipals i altres, regides per entitats clarament ciutadanes i integradores (el
Club Natació Sabadell, OAR Gracia i la Joventut Atlètica Sabadell, Tènis Sabadell
C.E.Sabadell, APB-basket, etc.. ), més que basades en un model de serveis més
privats i de consum. sense una vocació ciutadana associativa i social.
Després d aquesta interrogació sobre la ciutat, amb una percepció global sense parlar del gra petit a nivell d espai urbà i de sostenibilitat medi ambiental, sembla intuitivament que la ciutat resulta ser prou acollidora, integradora i solidària, que els seus espais compartits, urbans i del rodal, realitzen aquesta tasca que ens permeten pensar en la sostenibilitat, com aquell objectiu de deixar una empremta útil i reutilitzable per a les generacions futures. Tot i així, a la ciutat li manca més treball en les formes d implicació ciutadana sense emergències (el cas del PES en seria un exemple si comporta un canvi real de polítiques públiques) i segón, li falten projectes engrescadors de típus social i mediambiental que superin els "papers" i arribin als ciutadans (els projectes del Rodal i el Riu Ripoll en podrien ser una oportunitat) per ser declaradament un municipi excel.lent i de referència a Catalunya en aquest àmbit.
1.2. Els comportaments col.lectius i individuals, són responsables, sostenibles i compromesos amb la ciutat.
Entitats i activitats de ciutat.
Tot i que ja s´ha parlat de la implicació en la ciutat a nivell d espai
col.lectiu, cal també dir que moltes entitats ofereixen de forma estable activitats de
formació, divulgació cultural i de lleure ciutadà, obert a tots els ciutadans i amb un
nivell molt acceptable d especialització i temporalitat. A Sabadell s´han
consolidat moltes activitats d entitats com a clàssics ciutadans en làmbit
del medi ambient, lesport de lleure i la descoberta de la natura. Aquestes
activitats mai serien possibles amb el recurs diner o des de ladministració, i
això també és una important garantia de vertebració ciutadana i civil que ofereixen
les entitats com a catalitzadores dels comportaments i interesos col.lectius. Aquí,
l Ajuntament té una tasca a realitzar que és el de saber estructurar i
complementar aquesta activitat cultural i educativa ja existent i, resoldre la relació
amb el món de leducació reglada de la ciutat, ja que moltes entitats actualment no
poden o no saben com cooperar-hi.
Educació reglada i els
comportaments col.lectius i individuals.
Lincorporació de leducació mediambiental en l educació
reglada de tipus quotidià, estableix moltes possibilitats de formació i compromís del
ciutadà, des dels espais de leducació, treball i consum que seran claus per un
compromís i etica futurs vers la Sostenibilitat. Encara hi ha un gran conjunt de
ciutadans sobre els quals cal incidir per afavorir canvis en els nostres comportaments i
responsabilitats, tant individuals com col.lectives, i cal començar per l escola i
les noves generacions com a motor de canvi cultural.
Comportaments, habits i civisme.
En el pla dels comportaments personals i dels habits ciutadans respecte el medi
ambient i la ciutat, podem reconeixer que hi ha per una banda, un trencament, una perdua
del paper dels espais tradicionals (la família i el veinat) i per l altra,
una modificació del compromís en àmbits (lescola i el treball) que eren
en conjunt els garants tradicionals de l educació tradicional dels valors.
Aquesta actual perdua de pes de l aprenentatge tradicional dels comportaments cívics a les ciutats (equilibri entre interès individual i compromís col.lectiu; equilibri entre altruïsme i egoïsme com a motors socials), s´ha de recollir com un relleu i intervenció activa dels responsables públics (administració de la ciutat) i implicació de les entitats amb vocació social i ciutadana, amb una recuperació del s compromisos de drets i deures públics de ciutadania. Per tant, això trasllada molta responsabilitat i consciència a les administracions municipals, als mitjans de comunicació, i també a les entitats associatives locals. Linterrogant és si aquests agents socials, estan preparats i tenen mitjans per assumir aquesta tasca ingent, de recuperar el concepte de ciutadania, l equilibri entre drets i deures col.lectius i individuals d una societat.
¿Quin és doncs , el fonament de la moral en que tots creients i no creients, ens podem reconèixer?. Personalment considero que rau en el fet que els homes pertanyen a una espècie biològica. Considero que en la persona s enfronten i conviuen dos instints essencials: el de la supervivència de lindividu i el de la supervivència de l espècie. El primer dóna lloc a l egoisme, necessari i positiu mentre no superi una ratlla a partir de la qual es torna devastador per a la comunitat el segon produeix un sentiment de la moralitat, és a dir, la necessitat de fer-se càrrec del patir dels altres i del bé comú. "Per actuar moralment ens hem de fiar de l instint", Eugenio Scalfari, febrer 1996. ¿En què creuen els qui no creuen? U.Eco i C.M.Martini, Edit. Empuries, 1997. |
1.3. Quins mecanismes i formes socials poden propiciar una ciutat millor, més sostenible i responsable?
En el plantejament dels interrogants, ja s´ha fet fet referència a les dificultats per incidir en el món econòmic i privat, ja que aquest es construeix d´una forma aliena a la dinàmica social i local. Com a ciutat sempre es pot intervenir urbanísticament, però aquestes aportacions públiques no sempre han de garantir una ciutat socialment millor, més sostenible i responsable.
Les actuacions que han de propiciar un fet diferenciador per fer una ciutat de ciutadans millors, fan referència a la necessitat dimpulsar espais educatius, culturals, socials, també urbans, i entitats cíviques i organismes oberts a tota la ciutat i a tot el món. Per tant, sembla que tot el que sigui treballar en aquests espais, sense dependències polítiques, pot ajudar a engrandir el paper social i col.lectiu conscienciador i, permet fer la ciutat millor que volem.
Aquests espais no poden sorgir només d emergències ciutadanes (Plça Espanya) o de demandes continuades de les entitats (protocol del rodal i de la bicicleta), cal impulsar des de l administració espais estables de repensar la ciutat. Cal pensar en propostes i projectes de ciutat per fer més àmplia i sòlida aquesta opció de ciutat associativa, col.lectiva i socialitzadora de lespai, augmentar el compromís amb el medi i l entorn, el coneixement i estudi de la ciutat. I quins daquests projectes de ciutat, poden ser aportacions des del PES?.
2. El PES; Apostes de ciutat que possibilitin un camí vers la sostenibilitat.
Com a principi de treball de les actuacions cal assumir primer uns criteris i objectius generals que s´han reconegut en el primer apartat del document i dels debats del PES, unes apostes de ciutat que possibilitin aquest camí ver la sostenibilitat de la ciutat:
1ª Aposta de ciutat-PES.
La ciutat és el món i la comunitat local, i el lloc on lactuació en el territori
és una realitat, que es pot comparar amb la resta de ciutats del món.
Cal treballar l educació pel medi ambient sabent que la ciutat és el món local, és el món de l actuació en el territori i la realitat, en els habits i costums quotidians dels ciutadans. Sabadell desborda làmbit més immediat i intern de la ciutat i vol assumir com a PES les responsabilitats i compromisos de comarca. Les propostes ambientals de ciutat s´han de situar en un marc mundial i pensar si són coherents amb la sostenibilitat compartida per a tots al món.
2ª Aposta de ciutat-PES.
La ciutat té una personalitat com a ciutat del Vallès, propia i innovadora en medi
ambient i territori a Catalunya.
Sabadell és una de les ciutats que s´ha de creure el Vallès. La ciutat assumeix una personalitat cultural com a ciutat del Vallès propia i innovadora en medi ambient i territori, que es caracteritza per un posicionament actiu i crític en temes com grans infrastructures tipus quart cinturó, model compacte de creixement en vers la ciutat difusa i la protecció del rodal i medi natural de la plana del Vallès. Aquest model de sostenibilitat que s´ha d anar guanyant, explicant i convencent als nostres conciutadans, reconeixer el paper ambientalista de les entitats associatives en aquest treball de conscienciació de la ciutat i comarca.
3ª Aposta de ciutat-PES.
El Projecte de la ciutat, ha de ser amb instruments i taules institucionals continuades i
efectives.
Seguir plantejant el Projecte de Ciutat en papers escrits, aprobats i debatuts amb acords o desacords, però de forma institucional (exemples Pla General i Mapa Cultural, PES i protocols) implicant a altres entitats i organismes, i a ciutadans particulars i desenvolupant els àmbits col.lectius (sanitat, educació, esports, joventut, medi ambient (residus, espais lliures), via pública, mobilitat, gestió de lespai públic, urbanisme, etc..).
4ª Aposta de ciutat-PES.
LAdministració municipal ha d impulsar un nou tractament de la informació.
Un treball de ladministració municipal ha de ser el tractament de la informació del municipi de forma sistemàtica, amb una temporalitat anual o bianual, amb una Agència Municipal de Dades i Informació, que permeti que el ciutadà treballi, opini i actui amb informació actualitzada i publicable, i s inclogui si cal criteris consensuats d informació mitjançant un Consell Municipal d Informació i dades.
5ª Aposta de ciutat-PES.
La sostenibilitat com a concepte complexe d experiència local a Sabadell, però que
assumeixi de principi 4 àmbits d Actuació Prioritària de referència pel PES a
Sabadell.
Es planteja com una suma raonable del conjunt de les prioritats ambientals de Sabadell i de la ciutat real o comarca que s´hi relaciona. La necessitat dUn Document sobre sostenibilitat per a Sabadell escrit, treballat i aprovat institucionalment per a la ciutat, que reculli en un sentit ampli el concepte de patrimoni i compromís amb lespai, els comportaments i els recursos col.lectius.
Àmbit dActuació Prioritària 1
Rodal de Sabadell i la protecció del medi natural del Vallès.
Àmbit d Actuació Prioritària 2
Carrers, mobilitat alternativa i transport col.lectiu dels ciutadans
Àmbit dActuació Prioritària 3
El funcionament de la ciutat de tots; els recursos i els residus.
Àmbit dActuació Prioritària 4
El comportament en lespai privat i personal de la ciutat; la casa, els recursos, el consum i els residus.
6ª Aposta de ciutat-PES.
La necessitat dexplicitar educativament aquesta estratègia com a ciutat, la
sostenibilitat.
Primer caldria tenir i generar informació directament vinculant, detectant problemàtiques urbanístiques i ambientals a nivell social, adreçat als col.lectius més propers al món eduactiu. Es pot començar a actuar i treballar pels espais col.lectius, mitjançant una auditoria de centre en els espais i dependències escolars, municipals i públiques, posteriorment plantejar una auditoria de ciutat que aportés dades sobre la ciutat, i posteriorment permetés el.laborar una Carta-Agenda 21 Local, de ressò ciutadà i dabast en el nostre entorn territorial, sobre la base dalguns criteris ja indicats. La Sostenibilitat assumida pels ciutadans passa per corresponsabilitzar-se del "domini públic de la ciutat", per explicar les accions municipals i públiques i dentitats amb caràcter mediambiental que es realitzen pel seu valor pedagògic, per informar mitjançant eines pedagògiques de divulgació (revistes, webs, espais espositus estables) sobre les actuacions de medi ambient de forma períodica, i plantejar-les abans d impulsar-les en fòrums públics (jornades i xerrades, espais expositius) i taules ciutadanes.
2.1. El PES-Apostes de Ciutat: Àmbits dActuació Prioritària
El grup de trebell del PES, dins el grup dEducació, espai urbà i rodal de ciutat, i sostenibilitat, dins dunes "apostes de ciutat" genèriques que fa desenvolupa una proposta de quatre Àmbits dActuació Prioritària de ciutat, producte del debat realitzat integrats dins el treball del PES.
Àmbit
dActuació Prioritària 1. 1.1.Canviar les prioritats i despeses municipals de territori per dinamitzar el medi natural del Rodal i per aportar un medi natural més proper i equipat als ciutadans. 1.2. Col.laborar i millorar la relació amb els municipis veïns mitjançant la gestió despais compartits comuns del medi natural ;Togores, el riu Ripoll i els torrents del Ripoll (ribatallada, bages, riutort, col.lobrers), lespai de la Mancomunitat, Santiga, Can Deu-St.Julià d Altura i La Salut-Serra St.Iscle,etc.. 1.3. Equipar els parcs periurbans, St.Julia-Can Deu, La Salut i el bosc de Castellarnau, com a equipaments de lleure i educació del medi natural, fent un projecte de ciutat compromès amb el rodal, per a que la ciutat deixi de viure d esquena al Rodal. 1.4. Fomentar la participació i gestió d espais lliures a les entitats pot facilitar-ne aquesta actitud i desenvolupar una gestió més ciutadana (un espai el fa proper la mateixa gent quan l utilitza, al sentir-lo més propi ens l apropiem i estimem). 1.5. Estudiar amb criteris mediambientals defensats per les entitats de Sabadell i tot el Vallès, per plantejar un model de mobilitat del pla urbanístic ( per resoldre els problemes urgents (peatges-enllaços), i redissenyar les rondes viàries sense la necessitat de l autovia del quart cinturó) i per fomentar un desenvolupament urbanístic compacte que respecti i estructuri els espais.lliures de la Plana del Vallès. |
Àmbit
d Actuació Prioritària 2 2.1. Canviar les sistemàtiques prioritats operatives del trànsit i aparcament a favor d una qualitat ambiental del carrer (capacitat vehicles en termes ambientals, soroll i contaminació), a favor dels transports alternatius i a favor dun carrer per conviure, un lloc de drets i deures compartits, espai de suport a la vida ciutadana, fer sortir la gent al carrer. 2.2. Per pacificar el carrer i fer el carrer del ciutadà cal resoldre el problema del trànsit amb solucions externes superant la situació actual on el ciutadà rep una tensió quotidiana d accés al treball i a la residencia (vialitat supramunicipal) com solucions internes (prioritats ambientals a les viàries i d aparcament per alliberar via pública). 2.3. Treballar per un model més integrat de mobilitat, que incorpori tots els mitjans de transport pel ciutadà de manera que cap esdevingui un recurs social marginal (anar a peu, bicicleta, transport públic), i que cap mitjà tingui actituds excloents i agresives vers els altres modes de transport, fomentant els transports col.lectius en el món educatiu. 2.4. El carrer és un espai per fomentar l activitat cultural i ciutadana (festes, Castanyada, i activitats socials de referència).La millora de l espai urbà permet aproximar la perifèria al centre de la ciutat i crear nous centres urbans (Can Rull-Parc Catalunya, Av.Matadepera-Ca noriac). els equipaments públics també han de ser espais ciutadans (escoles, patrimoni, teatres, etc..) com si fossin espais col.lectius com el carrer, fàcilment a l abast del ciutadà. 2.5. Treballar sobre el carrer i lespai urbà per recuperar la participació del ciutadà en la responsabilitat de lespai públic, per millorar el conviure i recollir també lespai urbà com una prioritat educativa i cultural de ciutat i de socialització dels ciutadans. |
Àmbit
dActuació Prioritària 3 3.1. La divulgació del funcionament dels edificis i espais de la ciutat, ha de ser una forma educadora i de coneixement pels ciutadans, i ha de ser compresa com un "organisme o sistema actiu i viu" que funciona amb unes despeses i uns recursos naturals i energètics. 3.2. La ciutat ha de mostrar i informar sobre el seu quotidià funcionament; el cicle de laigua des de laigua potable fins la depuració de les aigües brutes i el seu recorregut, sobre la contaminació de laire, sonor i de lambient en general, sobre els residus i el seu tractament més correcte, sobre l energia que consumeixen els edificis municipals, els carrers, els serveis urbans. Mostrar la ciutat amb tots els seus costos econòmics i ambientals. 3.3. L´administració ha d explicar que pot fer el ciutadà?, quins comportaments i hàbits han de modificar (residus, mobilitat, consum, energia, etc..), per a que la ciutat funcioni més ecològicament, des de l escola, el treball, els estudis i el lleure i consum quotidià. 3.4. La casa també ha de mostrar que forma part del cicle ambiental de la ciutat; ja que està conectada a les xarxes generals de la ciutat; del cicle de laigua des de laigua potable fins la depuració de les aigües brutes, la climatització i il.luminació i la despesa energètica, el tractament i selecció dels residus (compostatge, reciclatge, reutilització) i la seva aportació a la qualitat de vida en societat (sorolls, suports de veinatge, animals domèstics, etc..). |
Àmbit
dActuació Prioritària 4 4.1. Incorporar la casa o habitatge, un espai que tenim tots, com un element per reflexionar la manera de viure i amb qui i quants vius, i el cost de viure. Viure o conviure sòl, poc o molt acompanyat, en un pis (plurihabitatge) o en una casa (unihabitatge), tenir veins al costat o a sobre i a sota, no tenir veïns, no tenir ni terrassa, tenir un patí o un jardí, són reflexions sobre la qualitat de vida que poden ser extensibles a tothom. Tenir cases i edificis buïts sense ús en una ciutat, són coses a reflexionar amb lobjectiu de sostenibilitat social i ambiental quan hi ha un dret reconegut constitucionalment a l habitatge. 4.2. Els edificis privats de la ciutat i el seu funcionament. La casa, la fàbrica, l escola, el despatx, a través del seu funcionament quotidià, han de ser educadores i fer-nos corresponsables, i ha de ser compreses com un sistema actiu que aprofita els recursos naturals i que funciona amb unes despeses energètiques (el corrent elèctric, el gàs, el telèfon, la climatització, la llum natural, l aigua sanitària i les aigües fecals, els residus sòlids). 4.3. Incorporar en els habits de consum la consciència respecte el concepte del residu-rebuig, i relacionar-los amb els habits personals i actituds personals. Treballant per a la consolidació duna cultura del mínim residu possible i per la reutilització i reciclatge dels productes i embalatges, sota la cultura de les 3R (reutilització, reducció i reciclatge) 4.4. Reflexionar sobre aquests hàbits de consum en els àmbits de la vida quotidiana (casa, estudis, treball i lleure) i comparar-los amb els d altres cultures d arreu del món, no només com una necessitat objectiva dun món més sostenible i més respecte ambiental, sinó com una actitud cultural i educativa, ètica i estètica dels propers anys, de compromís amb la humanitat i el món. 4.5. Donar a conèixer lestat del medi ambient local referint-se al consum d energia, recursos i residus de la ciutat de forma anual i repetida, fent balanç per sectors professionals (industria, serveis), per sectors o districtes, barris o àrees daportació, de la gestió dels contenidors, etc.. Com si parlessim de l estat del temps, del trànsit o de les noticies en general. |
3. El PES; una eina i el principi dun procés.
El PES proposa que leducació sigui la vertebradora daquestes apostes de ciutat, i per tant leina transformadora de la qual ens dotem per fer la ciutat i les persones millors.
Es planteja com a reflexió sobre sobre les opcions educatives en "educació, espai urbà, rodal de ciutat i sostenibilitat", i organitza en dos apartats referits al marc educatiu; un primer a lanàlisi de la situació educativa i noves propostes per a un marc educatiu. Laltre a la pròpia participació i vertebració del marc educatiu; com i qui ha d actuar en la ciutat per convertir leducació en l´instrument per un canvi cultural vers la ciutat i la sostenibilitat, tant pel que es refereix a als actors reglats com en les entitats i organismes que formen el teixit social de la ciutat.
3.1.
Situació i propostes 3.2. Participació
i vertebració |
3.1. Situació i
propostes
Marc educatiu de "ciutat, espai urbà i rodal de ciutat, i
sostenibilitat.
El primer referit al marc educatiu, a lanàlisi de la situació educativa i noves propostes per a un marc educatiu. Es proposa dos àmbits de valoració del treball educatiu, un primer de detecció de problemàtiques i disfuncions educatives; i un segon vers noves propostes del treball educatiu.
3.1.1.Apunts de la situació educativa sobre ciutat, medi ambient i sostenibilitat.
Com eduquem, buits i disfuncions culturals i educatives de la ciutat?Fem aquí un llistat ordenat dafirmacions i intuicions que s´han plantejat al grup i que cadascú es pot plantejar, amb millors o pitjors respostes:
Escola i ciutat
1-Falta explicitar el projecte de ciutat en activitats i documents adreçats als ciutadans, a varis nivells; mon professional, món associatiu, món veïnal,etc..però especialment per al món educatiu.2-A ladministració li manca una actuació exemplar encara respecte els temes ambientalistes, falten actituds ecològiques sinceres i continuades de tots els estaments de l administració (des del conserge fins als directors de centre, o els tècnics municipals, criteris contractació obres, serveis, tasques i actituds laborals municipals).
3-Falten formes de connexió real entre Ensenyament reglat i món real cultural i associatiu, formules d exposar les activitats d entitats i associacions a labast del ciutadà, ja que no sempre estan a l abast de tothom (cartells públics, sistemes de distribució públics de les activitats, canals estables de difusió, implicació del professorat, etc..).
4-Els organismes de l administració, el Centre de Recursos Pedàgògics de la Generalitat i els mateixos serveis d Educació Municipals, els hi manca vocació de presència pública ciutadana continuada amb organització d activitats de referència per a tota la ciutat.
Escola, mestres i societat.
5-Es detecten moltes actituds i actuacions contradictòries i de valors respecte els aspectes mediambientals en els diferents col.lectius de l educació. Cal però mantenir l objectiu i no mostrar indiferència i seguir discutint les contradiccions per afrontar-les (mestres, alumnat, pares dalumnes, personal no docent).6-Existeig una important desubicació del professorat , tant a Primària com a Secundària, respecte de la Reforma com a sistema educatiu, i per l organització centralitzada que té., i per tant encara més respecte del territori i el professorat, per la situació de mobilitat i de manca d implicació en la ciutat. Hi ha molt professorat desubicat en l entorn cultural i territorial dels centres educatius i de la ciutat, i ja no diguem de les emergències del medi ambient.
Model escolar; la primària i la secundària.
7-El mestre de ciutat, està desbordat de treball, informació, recursos i de responsabilitats jurídiques i laborals, desconectat amb els pares. Necessita noves eines i formes de cooperació amb la societat, cal que les coses es facin també des de fora l escola, des de la ciutat per a lescola.8-La situació actual a l Escola és una rrelació mestres-pares-alumnes estructurada més en un model vigilant i controlador de l infant, amb indicadors més o menys neutres d avaluació, que un sistema d aprendre de l alumne cooperatiu amb pares i professors. Les "agendes" no poden substituir amb control, el distanciament entre pares i mestres, la manca de contacte casual quotidià pares-mestres, la consolidació dels professionals del repàs-estudi com substituts dels pares, o de resoldre el temps dels pares que estan poc amb els fills.
9-La situació i objectius actuals dels centres educatius a Secundària és la de constituir-se en "espais vàlids de convivència" i de respecte entre tots els membres de la comunitat educativa. La secundària actualment pel model organitzatiu de professorat i alumnat, encara té clares límitacions per a fomentar un canvi social i cultural en el marc del medi ambient.
10-Leducació reglada de lescola, sobretot a secundària, no té prioritats ni emergències ambientals a descriure i difondre, i menys que aquestes siguin properes, a laula, a linstitut, a la casa o el barri a la ciutat. Es produeix un importat buït respecte les emergències ambientals del nostre entorn.
Recursos educatius.
11-Com a exemple, els credits de síntesis, un dels productes innovadors de la Reforma a Secundària, no incorpora entorns territorials propers. Les ofertes poden ser totalment alienes a la realitat, l entorn, la vida i necessitats de l estudiant, sobretot en els aspectes mediambientals.12-Falta exemplificar i amplificar experiències concretes i publicar-les i divulgar-les de manera que siguin accions que es repeteixin, falta evolucionar en la concreció de l activitat, vers un concepte més local del medi ambient. Cal canalitzar els esforços que ja es realitzen, no cal augmentar en activitats, cal incidir en limpacte d aquestes.
13-La universitat, formadora de formadors o mestres, rebutja en general el que representa la cultura local, s interessa més pels universals. Sembla però díficil construir un universal sense món local sòlid, la ciutat. Els nostres formadors mestres no han assumit laq importància dels criteris locals, sobretot a nivell medi ambiental per a la formació de valors i identitats.
14-El medi ambient ésdevé un projecte transversal genèric dels centres educatius (transversal vol dir molts cops que no hi ha ningú que sen senti corresponsable) que molts cops només tracta temes genèrics quasi bàsics i que resulten estar molt poc implicats en el nostre territori i realitat propera.
Medi ambient, ciutat i escola.
15-Falta estructurar les activitats de medi ambient que sofereix des de l Ajuntament de Sabadell. Actualment hi ha unes propostes de monitoratge, hi ha uns treballs de recopilació de materials (escola-Taller de Medi Ambient, inici tema Agenda21 modelització), però això no clarifica les prioritats educatives ambientals per als centres escolars.16-Les activitats de medi ambient funcionen tant en qualitat (servei o producte oferit) com per quantitat (nivell d alumnes usuaris),però el conjunt d activitats aillades poden resultar un conjunt desquitxs pedagògics aillats, que esdevenen uns estímuls molt puntuals, sinó s´estructuren en uns hàbits i valors quotidians transmesos des del conjunt escolar, a pares i families.
3.1.2. Unes Propostes educatives amb un marc establert. Necessitem informació, quin tipus d informació?
De la valoració i aprofondiment del primer apartat ja es poden treure propostes quasi d organització del sistema educatiu amb la ciutat i la societat, ja es veuen els buits que l administració pot assumir per tornar a dinamitzar l educació i el vector territori, medi ambient i sostenibilitat.
Hem plantejat aquí algunes idees que poden estructurar el treball del PES:
Proposta 1
-Importancia de fomentar la informació institucional i el seu tractament com a informació comprensible pel ciutadà, per al coneixement de les problemàtiques de la ciutat, i poder treballar, divulgar després el canvi educatiu i cultural amb materials pedagògics. Necessitem espais informatius i de divulgació sòlids i estables al servei de la ciutat; espais expositius, centres virtuals informàtics, espais movils que recorrin equipaments de la ciutat, distribuidors d activitats i experiències.Proposta 2
-Educar amb objectius simples i ideas força sobre aquest tema, ja que encara no estan discutides i consolidades amb acord de tots, ens falta una "carta ciutadana de la sostenibilitat" que serveixi pel món de l educació.Proposta 3
-El Grup del PES també constata un marc estable ciutadà per a debatre el Medi Ambient, amb ciutadans coneixedors a títol individual, membres d entitats i personal de l administració local. Després del debat del grup d Educació, espai urbà i rodal de ciutat, i sostenibilitat" , existeig una necessitat d un Consell de Medi Ambient per a la ciutat, amb objectius de planificació, gestió i difusió del debat medi ambiental.Proposta 4
-L administració local de la ciutat ha d adquirir i potenciar una visió vallesana o comarcal en les seves activitats a tots els col.lectius socials de la ciutat, cosa que pot facilitar la relació, convivència i cooperació amb municipis veïns.Proposta 5
-Plantejar l impuls dels recursos del medi ambient amb una Guia del Medi Ambient, fins i tot amb una Guia de Ciutat, per superar l actual fragmentació del discurs, i una informació en situació fragmentària acaba no existint com a tal.Proposta 6
-El PES detecta la necessitat d infrastructures motores fortes del Medi Ambient i del Territori-Ciutat, que depenguin de projectes educatius, culturals o medi ambientals amb debat previ (centre del medi ambient). Falta discutir si aquest és un sòl o molts punts "museístics" de ciutat.Proposta 7
-Fer de la ciutat un espai educatiu. Traslladar els elements de ciutat a un discurs quotidià ambientalista, d educació dia a dia. (jardí botànic, cartellisme, etc..) i fomentar més l us directe dels espais públics com a espais culturals (patrimoni, medi ambient, geografia urbana, història, cultura, etc..)Proposta 8
-Treballar per estructurar més els àmbits no reglats de leducació, potenciant la tasca de les entitats. Falta vertebrar a les mateixes entitats si volem que es treballi per a la ciutat amb millors i diversitat de recursos educatius .Proposta 9
-Assumir des de l Administració i l Escola que per a creure en leducació com instrument, el canvi mediambiental només és possible per la idea de procés i treball continuat, i de camí a consolidar vers un futur millor.Proposta 10
-El consell municipal d educació ha d impulsar el llistat temes escolars sobre les quals cal realitzar una avaluació (il.luminació centres, climatització, gestió residus de les activitats; pintura, paper, coles, residus, gestió del material escolar, llibres, fotocòpies, menjars-apats i embolcalls, viatges i transports escolars, accés a l escola quotidià) que siguin o no d interès dels centres adherits amb acord dels corresponents Consells Escolars de Centre.Proposta 11
-Les intervencions i programes transversals com el Medi Ambient i el territori-Ciutat, s han incorporar i introduir mitjançant Protocols Educatius en les activitat escolars reglades (pla educatiu del centre) i en les actuacions de l administració pública-Ajuntament.Proposta 12
-El PES ha d assumir com a prioritat l implicació ciutadana en el medi ambient, començant per la relació escolar pares-fills. Cal treballar molt amb els pares, mitjançant l organització sòlida com a AMPAs a nivell de tota la ciutat i amb discriminació positiva en indrets on funcionar no és fàcil, i això cal estudiar-ho com a línia estratègica prioritària.Proposta 13
-Plantejar una institucionalització de la relació entre administració, entitats i centres educatius, que passi per un marc estable més agil i real que la situació. El PES podria evolucionar vers un instrument gerencial o de gestió educativa estable i actiu al servei del Consell Municipal dEducació-CME com observatori educatiu. LOBSERVATORI del PES permetria aportar més una línia estratègica i de idees força, amb continuitat i estabilitat, a la tasca educativa de ciutat.
3.2.Participació
i vertebració
Marc educatiu de "ciutat, espai urbà i rodal de ciutat, i
sostenibilitat.
1.Lacció educativa que es proposa demanda d una forta implicació ciutadana, tant del món de l educació com del món associatiu, i sobretot de l Administració. La pròpia participació i vertebració del marc educatiu (com i qui ha d actuar educativament en la ciutat) és imprescindible plantejar-sho, per convertir leducació i la ciutat en l´instrument per un canvi vers la sostenibilitat, tant pel que es refereix als actors reglats; escola i administració (1) com en les entitats i organismes (2) que formen el teixit social de la ciutat. No és tasca però d aquest grup de treball el definir com la ciutat treballa per l impuls del PES com un projecte de ciutat.
3.2.1.Per una nova tasca educativa en l Administració de la ciutat. Que cal demanar i exigir a ladministració?
3. Sembla clar que el primer a demanar és l impuls estable del PES, i amb ell de les suggerències globals i sectorials que es realitzen. Però a més també cal reclamar més intervencions clares en el món educatiu i cultural de la ciutat que poden quedar com a menors o secundàries respecte un projecte més ampli, però que determinen el que en podem anomenar, "taranna de fer ciutat i de tractar amb el ciutadà". Dit daltre forma, el Com pot tenir tantes virtuds com el Què de les coses!!
-Tarannà de lAdministració.
4. Treballar per coordinar els treballs, recursos i activitats dels centres educatius i entitats i organismes de la ciutat i comarca. Establir els models de relació i cooperació amb les entitats, utils i amb respecte mutu, per no esdevenir o convertir les entitats en "ECA" (entitats cooperadores de ladministració)5. Determinar el paper de ladministració en el cas del PES i de leducació en la ciutat. Refer per part de les administració un model de relació amb la ciutat que resolgui la situació actual de desestructuració i de dispersió o desconeixement de les iniciatives.
6. Liderar els processos amb honestetat, debat i estructuració. Plantejar mecanismes de participació en els projectes de ciutat, que de fet reconeixin aquestes tres situacions de ciutadania, existents a la pràctica, amb els afers públics de la ciutat:
1er nivell ciutadà, conjunt de ciutadans amb opinió però sense trobar interessats directes o interlocutors, sense canalitzar sensibilitats ciutadanes. Debat al ras amb el ciutadà si està afectat directament per veinatge o proximitat física (el carrer).
2on nivell ciutadà; estructura social i ciutadana, organismes i entitats i ciutadans interessats amb certa continuitat en el debat de determinats temes ciutadans.
3er nivell ciutadà; vertebració social en impulsar forums de treball i projectes sòlids, estables i utils amb l estructura social i ciutadana, amb compromisos polítics sobre els temes prioritaris amb la participació dels agents interessats i implicats a la ciutat.
7. Definir els continguts, els espais i els destinataris de qualsevol proposta de ciutat, aportar un pensament global a tota acció local. Treballar en projectes integrals (exemple Riu Ripoll, rodal de ciutat) que impliquin a molts col.lectius de la ciutat en tasques educadores.
8. Mecanismes per liderar la ciutat, fomentar la ciutat aprenent mitjançant trobades d educació amb feina i experiències locals fetes amb ressò ciutadà i a les escoles. L administració ha de liderar els canvis, i explicar sistemàticament, buscar actius socials en el canvi.
9. Treballar a lavançada i reconeixer errors quan hi són, per recuperar la legitimitat ciutadana, potenciar les entitats que denuncien situacions injustes o incorrectes. Facilitar les coses, imposar-se compromisos de participació, i creure en la capacitat educativa dels processos.
3.2.2.Treballar per fer tothom acció educativa.Qui educa. Com podem participar com a ciutat en leducació, ser ciutat educadora?
10.Sembla clar que per a que la ciutat sigui educadora, hem de ser molts els ciutadans interessats en transmetre i compartir valors sobre la ciutat com un patrimoni col.lectiu de tots, que ha de perdurar, ser sostenible. Cal doncs implicar al màxim als ciutadansa facilitar aquesta tasca quotidiana i llarga, però que molts la viuen amb intensitat i estima. Què cal fer?
- Cal comptar amb tots els actors possibles, entitats i ciutadans conscienciats
- Cal estructurar la participació en lensenyament i la conscienciació ambiental.
- Cal trobar les formes més reals i actives per conscienciar en el lleure i el consum
- Cal pujar el nivell de lorganització educativa de l Ajuntament; centres que recollin iniciatives existents, que canalitzin i liderin aquestes tasques i activitats de forma sectorial (medi ambient, espai urbà, cultura i arts, valors cívics, etc)...quan ara això és molt dispers i desincentivador.
- Cal repartir responsabilitats, cedir "competències" de territori per a implicar ciutadans i educar (espais urbans, edificis, equipaments, medi natural).
- Cal treballar conjuntament entre col.lectius i/o grups escolars, treballar la convivència, la diferència com a reflexió, i el sentit comú com actitud, i a educar per situar-se en un món global i complexe (projecte educatiu europeu IES Casablanques).-
- Cal treballar amb les entitats que s estimen el que expliquen i sempre transmeten uns valors que desborden el marc educatiu dels docents, transmeten ilusió per lactivitat i l indret.