Idees nuclears del dictamen: Educació,
patrimoni cultural i identitat,
de Sílvia Carrasco
Esborrany núm. 2 Aproximació
diagnòstica
Coordinació : Artur Domingo
Redacció: Sílvia Carrasco
2. Aproximació diagnòstica:
2.1. Quina és la situació actual a Sabadell pel que fa a la realitat educativa en aquest àmbit?
Per tal danalitzar la situació actual hem comptat amb dos documents:
També sha tingut en compte lestructura de la piràmide de població a Sabadell així com el nombre, la distribució i levolució de la població escolaritzada.
Punts forts (potencialitats)
Punts febles (mancances)
Desproporció
dusos en el cicle anyal
Es planteja la qüestió preocupant de la desproporció
entre les visites dels ciutadans a
Museus i altres llocs dinterès cultural durant
els dies de Festa Major i la resta
del cicle anyal. En el primer cas és massiva, mentre
que es pot qualificar
derràtica en el segon. Fins i tot les dades
disponibles sobre les activitats
programades al llarg del curs adreçades als centres
educatius ens parlen duna baixa
participació: els itineraris Modernista i dels Vapors
son les úniques que superen els
500 alumnes a lany.
Desconeixement per
part del professorat
Els professors no coneixen bé ni lentorn de
Sabadell a nivell de les seves
potencialitats ni les activitats que soferten
per explotar-lo; cal fer-els-hi
arribar més bé amb propostes concretes. Sembla que els
centres de recursos sí que en
tenen, de demandes.
Feblesa de la
oferta (quantitativa, qualitativa,
renovada)
Sassenyala, en aquest sentit, que la oferta
actual és feble i fragmentària. Les
ofertes-estrella arrenquen dun moment concret en
la gestió i ara potser es viu una
mica "de renda". Cal una actualització. Hi
ha nuclis dirradiació clau
que tenen la oferta paralitzada, per exemple el Museu
dHistòria.
Controversia al
voltant del possible desinterès dels
estudiants
En aquest punt hi ha desacord: mentre hom afirma que
tenen una experiència cultural molt
"empobrida", daltres opninen que
sha sabut incorporar parts
daquesta experiència amb imaginació com una
estratègia de vehiculació del
patrimoni i del sentit de pertinença local (per
exemple, considerar el potencial cultural
de la Zona Hermètica, o del tros de Parc Catalunya que
mira a la zona comercial de
lEix Macià)
Sub-explotació
dels recursos transmissors disponibles
Es parla, sobre tot, de la premsa i la televisió
locals com estratègies per vehicular
activitats.
Controversia al
voltant de la promoció o no de certes activitats
dalta participació
Es fa referència, sobre tot, a les
"recreacions" històriques que shan
assajat tipus Mercat Medieval- que efectivament
han gaudit dalta
participació. Idèntica controversia amb la
conveniència dencunyar eslògans sobre
la ciutat.
La Cultura ha de
ser necessàriament deficitària
Les dades del 010 -i altres- shaurien de tenir
en compte per programar la oferta, al
marge de costos; no es pot pensar en la divulgació i
la promoció del patrimoni cultural
en termes economicistes;
Cal reconèixer
quina és la transmissió cultural que es produeix dins
de les families a la ciutat
Preocupació pel que sidentifica com un
"trencament de la transmissió
cultural" per part de la generació dels
pares/mares dels nois i noies nascuts en els
80s.
2.2. Aspectes o fenòmens que haurien de ser objecte destudi
Hi ha un acord general en què ens calen moltes més dades clau sobre interessos i usos culturals, sobre grups de població específics i per barris, per poder realment avaluar amb precisió i proposar estratègies fiables, més enllà de millorar la oferta dactivitats pel professorat, lexplotació delements patrimonials dimpacte, etc. Se sassenyalen uns quants indicadors:
Quants usuaris i qui son (característiques sociològiques) en les diferents activitats, visites, recursos, etc. disponibles a la ciutat tant per part de lAjuntament com daltres institucions i/o associacions (de la UES al Griffin, per exemple, passant pels dibuixants de còmics, els esplais, les AMPAS de les escoles, etc)
Complementant les dades anteriors, en quins consums / quina participació cultural es distribuiexen?
Què fan els centres docents i els docents individuals per iniciatives particulars en temes de coneixement de la ciutat i el seu patrimoni, i quins treballs curriculars i de relacions socials hi promouen?
(completar en propera trobada)
3. Propostes dactuació:
3.1. Línies estratègiques (acció a mig termini). Objectius per al proper quadrienni
Millorar àmpliament la oferta tenint en compte els elements que es desglossen tot seguit:
Cal "ser notícia" a tots els mitjans de comunicació disponibles a partir de lexplotació i exportació delements patrimonials dimpacte (existents i novament descoberts, amb tractament mediàtic adequat: fins ara sha aprofitat molt poc).
Fomentar espais de trobada, de sociabilitat, per on vehicular la oferta cultural. Fer servir molt més el carrer que durant la Festa Major.
Proposta destudi ditineraris/planificació dactivitats i visites al llarg de lescolaritat obligatòria dels nens/es de Sabadell. També com una oferta de recursos i formació pels docents. Cal anar als centres a explicar la oferta.
Promoure mecanismes a nivell local per facilitar intercanvis dexperiències i contribucions que segur que es produeixen i es desconeixen per part de centres i docents individuals en relació a la ciutat i el seu patrimoni cultural.
Rendabilitzar, explotar més bé allò que ja està essent usat/estructurat per grups de població: per exemple, la qüestió dels itineraris urbans i del rodal per mitjà duna tasca de revitalització profunda dels centres cívics i aprofitament daltres espais de trobada, sobre tot de joves.
Buscar vincles articuladors entre el PES i el Mapa Cultural, promocionar lús del Mapa com un canal, renovable permanentment, entre el Projecte Educatiu i la ciutat
3.2. Accions a desenvolupar (equipaments, serveis, activitats...)
-(completar en propera trobada)