Anàlisi del dictamen: L'educació continuada a la ciutat de Margarida Massot
0. Introducció
1. Diagnòstic i descripció de la situació
2. Proposta de línies dacció
3. Institucions, entitats i agents compromesos en el canvi
4. Conclusions
Educació i fenòmens de segregació i exclusió social
Seguint les línies apuntades per lInforme Delors, es pot afirmar que a finals de segle encara ens trobem davant de tres grans desigualtats: econòmica, educativa i de gènere que trenquen lequilibri social i impedeixen un desenvolupament més just i harmoniós de la població.
En els darrers anys hi ha hagut una expansió econòmica sense precedents, encara que no ha estat homogènia arreu del món. Aquest creixement ha provocat diferències econòmiques molt accentuades entre els països, fent possible la tant coneguda classificació de països desenvolupats i leufemisme de països en vies de desenvolupament. Així, veiem que el 75% de la població mundial pertany a aquests països en vies de desenvolupament i disposa només del 16% de la riquesa mundial. Aquest creixement econòmic tan desigual repercuteix en una distribució de la riquesa i en conseqüència dels recursos educatius de manera extremadament injusta i desigual.
Davant daquest fet, i sabent que la ciència i leducació són els dos motors del progrés econòmic, lesmentat Informe recomana augmentar la inversió en educació. Tot i que organismes com la OCDE han comprovat que més inversió econòmica implica més quantitat deducació, però no sempre una millor qualitat.
Amb tot, és necessari potenciar i estendre leducació, i de manera particular i fonamental lEducació Bàsica, per impulsar el desenvolupament humà, social i econòmic dels països que més ho necessiten sense oblidar que el concepte de formació bàsica és flexible i canvia en funció de les necessitats de cada zona, territori o país, estigui en vies de desenvolupament o figuri a la llista contrària. Daquesta manera, lEducació Bàsica es converteix, tal com destaca lInforme de la Comissió, en el passaport que permet accedir posteriorment als diversos àmbits de la vida. Aquesta educació bàsica ha de proporcionar els elements necessaris per tal de poder seguir amb igualtat doportunitats el llarg camí de leducació i facilitar el poder gaudir duna vida lliure i digne en tots els aspectes.
Seguint amb la metàfora dentendre lEducació Bàsica com el passaport que permet circular com a ciutadà de ple dret per la vida, destacar que només sha aconseguit i encara en certa mesura, en els països desenvolupats i per tant en aquest sentit queda molt per fer. LEducació Bàsica, com a factor de desenvolupament humà, ha de proporcionar aquells continguts necessaris per a que qualsevol alumne pugui continuar estudiant. Aquests continguts propedèutics han de considerar, especialment, les ciències i la seva metodologia, a més dels aspectes fonamentadors duna educació per al medi ambient, per a la salut i la nutrició. Cal donar a cada persona les eines que li permetin viure lliurement i participar en el desenvolupament social del seu país. Sentén la participació com un altre factor de desenvolupament del que sen desprenen les capacitats: diniciativa, treball en equip, sinèrgia, autocupació i esperit dempresa.
Ciència, educació i participació social, són els elements bàsics que permeten el desenvolupament endogen dels països en vies de desenvolupament i en els quals centrarem el nostre informe..
En referència a les desigualtats entre gèneres, i vista aquesta problemàtica des dun punt de vista educatiu, la Unesco constata que encara a finals del segle XX, dues terceres parts de les persones adultes analfabetes de tot el món són dones, i la major part daquestes habiten en regions que es troben en vies de desenvolupament, reforçant-se així de forma alarmant el cercle: pobresa, analfabetisme, dones, marginació, pobresa.
Si ens situem a Sabadell, veiem com una ciutat industrial per excel·lència, ha reconvertit la seva activitat econòmica fonamentalment cap al sector dels serveis. Sabadell és una ciutat que ha passat en els darrers anys per un procés de reconversió industrial que lha situat de ple en la Societat de la Informació i del Coneixement (SIC) i aquest fet ha suposat desplaçar la importància de la producció dels recursos materials cap a la producció dels recursos de processament de la informació.
La societat de la informació té unes característiques pròpies; accés a la informació, a les noves tecnologies, tractament i processament de la informació per convertir-se en coneixement, que han de repercutir necessàriament en leducació per a ladquisició de noves habilitats i competències dels ciutadans si es vol afavorir la igualtat i evitar lexclusió social.
A manera de presentació de línies generals daquest informe val a dir que Sabadell és una ciutat mitjana que reuneix les característiques més representatives daquest tipus de societat. Si observem la piràmide dedat, es pot comprovar que estem davant dun població adulta jove; dos terços de la qual és major de 25 anys i que daquests només un de cada dos té estudis primaris. Aquest fet ha de tenir necessàriament unes implicacions clares i decidides des del punt de vista de la formació.
La societat de la informació implica uns nivells de formació cada vegada més alts per poder ser membres actius i de ple dret. Daquesta condició sen deriva que si no es perfilen unes línies dactuació educatives i culturals adequades, un gruix molt important de la població es pot veure afectar negativament per aquest efecte. Podem afirmar que tenim uns nivells de formació força baixos pel que respecta a la població adulta, i en quant a la població menor de 25 anys i que ha estat escolaritzada amb normalitat, ens atrevim a afirmar que hi ha uns índexs de fracàs escolar excessivament alts i que si no es troben fórmules dacció capaces de trencar les actuals inèrcies es pot afavorir, de nou i sense paliatius sòciohistòrics, uns nivells dinstrucció futurs duna població adulta poc formada i possiblement exclosa duna societat emergent que pot esdevenir cada vegada més desigual.
La nostra línia danàlisi posa de manifest aquest problema com el més essencial, punyent i necessitat duna solució urgent. És ja conegut, lEfecte Mateo, adverteix que la formació dóna més a qui més té i menys a qui en té menys. Això vol dir que loferta educativa i cultural de la ciutat recau més sobre qui menys la necessita i menys o quasi gens sobre els sector de població més necessitat. Dit duna altra manera, si loferta educativa i cultural de la ciutat no està prou ben aprofitada, és degut a que gran part de la població ( més de la meitat) no té els recursos educatius i culturals personals suficients com per a fer-ho. És evident que cal trencar aquest cercle a partir dunes polítiques educatives decidides i valentes.
Sense entrar a detallar cada un dels apartats posteriors del present informe sobre leducació permanent a Sabadell, valgui dapunt les següents idees generals:
Cal millorar i incrementar la qualitat i els nivells formatius dels ciutadans de Sabadell.
Cal reconsiderar i redefinir el concepte de Formació Bàsica a fi i efecte que sen puguin derivar aquelles habilitats i competències cognitives i socials que són necessàries en un tipus de societat com la nostra. Cal també que aquestes competències i habilitats formin part dels currículums oficials.
Cal ser conscient que en un tipus de societat on latur és un factor estructural, els nivells de formació i titulació correlacionen descaradament amb les taxes docupació i en conseqüència amb els factors de possible exclusió social.
Cal afavorir la igualtat doportunitats des dunes polítiques educatives, clares, decidides i valentes.
Cal invertir i redistribuir en equipament i instal·lacions educatives per tal que es converteixin en recursos educatius i culturals de la ciutat.
Cal compartir la responsabilitat i les decisions sobre leducació amb tots els sectors i col·lectius implicats i participants.
Cal territorialitzar les polítiques educatives de la ciutat per tal que puguin ser degudament contextualitzades i així intentar resoldre els problemes que es plantegen als ciutadans.
1. Diagnòstic i descripció de la situació
A. Anàlisi dels problemes en relació a la població: nivell de formació baix, fracàs escolar excessiu, taxes datur relacionades amb els nivells de formació.
Segons lestudi realitzat, sobre el futur de leducació dadults a Europa Eurodelphi, 1995, es destaquen com a prioritaris els problemes següents:
Aquest mateix estudi senyala que la formació dadults contribueix a solucionar alguns daquests problemes fonamentalment els relacionats amb la manca de formació orientada a la feina, a la manca daccés a la formació i a les noves tecnologies i a ladaptació als canvis.
És per aquest motiu que volem destacar com a problemes més greus aquells que fan referència a la formació dels ciutadans.
1.- Nivells de formació molt baixos respecte a les exigències socials
Només una de cada dues persones adultes a Sabadell, té estudis primaris
Nivells dinstrucció població de Sabadell |
|
Sense estudis primaris |
Primària completa o ESO |
Font: Ajuntament de
Sabadell: Educació, Cultura i Cooperació, 1998.
Nivells dinstrucció de la població de Sabadell. Dades demogràfiques volum 3
Si a aquestes dades hi afegim que dues terceres parts de la població de Sabadell és adulta (majors de 25 anys), això fa que el problema de la formació dels adults hagi de ser considerat com un factor clau i decisiu tant per al seu futur com per al de la mateixa ciutat.
2.- Fracàs escolar excessiu, per sobre del que és raonable
(Entenem per fracàs escolar el nombre de persones que no obtenen la titulació el curs que els correspon).
Leducació ha dassumir el repte de convertir la diversitat en un factor denriquiment mutu entre els individus i de convivència entre els grups socials, evitant que es converteixi en un factor dexclusió social.
Lexclusió social és conseqüència de la distribució desigual de la riquesa i la podem trobar tant en làmbit internacional com local. Cal evitar que el sistema educatiu reforci lexclusió que pot resultar de programes molt centrats en els resultats acadèmics. En aquestes situacions, el fracàs escolar esdevé irreversible i és causa de marginació i exclusió social.
No superen el Graduat |
|
Centres públics |
Centres privats |
Font: Ajuntament de
Sabadell: Educació, Cultura i Cooperació, 1997.
Resultats Rendiment acadèmic curs 1995-96
No superen lESO | |
1r cicle: 29% Catalunya 20% Sabadell |
2n cicle: 35% Catalunya 36,7 % Sabadell |
Font: Generalitat de Catalunya.
Departament. Ensenyament, 1997. Resultats davaluació curs 1995.
Ajuntament de Sabadell: Educació, Cultura i Cooperació, 1997. Resultats Rendiment
acadèmic curs 1995-96
No aconsegueixen el títol de lESO | |
83% dels fills i filles de les famílies més pobres 34% de les famílies obreres |
20% de les famílies mitjanes 13% de les benestants |
Font: Fundació CIREM, 1996, Desigualtats dèxit a lEducació Secundària
Districtes | Nivells dinstrucció: |
Districte 7 | 77,7% |
Districte 3 | 68% |
Districte 5 | 61% |
Districtes 4 i 6 | 60% |
Districte 2 | 55,4% |
Districte 1 | 45,5% |
Com es pot observar els districtes 7 i 3 són els que presenten uns nivells dinstrucció més baixos, seguits pels districtes 5, 4 i 6. Només el districte 1 està per sobre de la mitja del nivell de formació de la ciutat.
Sector | Índex de fracàs escolar en la titulació de Graduat Escolar en centres
públics. |
Can Puiggener | 60% |
Ca nOriac | 46,6% |
Can Feu | 42,5% |
Sant Oleguer | 38,8% |
La Serra i Concòrdia | 36,5% |
Nord | 33,5% |
Gràcia i Sud | 32% |
Can Rull | 22,8% |
Centre | 16,8% |
Creu Alta | 14,2% |
Les dades són prou explícites com per adonar-se que la relació entre fracàs escolar i estatus social és un fenomen social present a la nostra ciutat i que cal posar-hi remei.
Aquesta correlació afavoreix el cercle següent que un cop detectat cal trencar.
Es pot observar que el creixement econòmic desigual provoca desigualtats educatives, traduïdes en darrer terme i en un sentit negatiu en el fracàs escolar. I el fracàs escolar condueix, com sanalitzarà més endavant, a lexclusió social i cultural.
És en aquest sentit que cal abordar i entendre leducació com un factor de lluita contra lexclusió social, el fracàs escolar i la situació de desigualtat econòmica.
Desigualtat econòmica |
|
Desigualtat social i educativa (fracàs escolar) |
Exclusió social |
Vies alternatives establertes: Cursos de Garantia Social, Escoles dAdults, Prova dAccés als mòduls-2 (sense sortida acadèmica, són una via morta).
Volem posar èmfasi aquí en els anomenats Cursos de Garantia Social. Aquests cursos es presenten com una alternativa vàlida per aquelles persones que no poden continuar dins del sistema educatiu perquè per diverses raons han perdut el tren dalta velocitat. Seguirem amb la metàfora ferroviària per posar en qüestió aquesta "segona oportunitat" o tren de rodalies, o pitjor fins i tot, tren en via morta.
Sembla que tothom veu molt clar, famílies incloses, que el que cal en aquests casos és trobar una sortida digna per tal que aquests nois i noies no estiguin pel carrer i de passada aprenguin alguna cosa de caire professionalitzador. El problema és, en tot cas, que no hi ha prou cursos per a tots. Però, és aquest el problema real? ¿No podria ser que el problema real fos la manca de previsió/prevenció contra líndex tan elevat de fracàs escolar que per raons també diverses i complexes tenim?
Si aquest és el problema de base, per què la solució es canalitza per vies on la major de la població que hi accedeixi no trobarà cap forma de reinserció dins del sistema educatiu. I només podrà continuar dins duns marges socioeducatius que algú ja sha atrevit a qualificar gairebé danticonstitucionals donat que legitimen la marginació social.
3.- Altres problemes no resolts pel
model actual de Sistema educatiu:
(manca de connexió entre els cicles formatius 2 i 3)
Educació Secundària (aprovada) |
||
Mòduls professionals-2 | Batxillerat |
|
Mòduls professionals-3 |
||
Universitat |
||
Món laboral |
Si analitzem lactual sistema educatiu veiem que és susceptible dalgunes crítiques. Es posa de manifest el problema dels mòduls professionals o cicles formatius. Si per una banda és cert que pel fet de demanar la titulació de la ESO per accedir a la formació professional, aquesta ja es dignifica i obté un nivell de qualitat superior a lanterior. També és ben cert que el problema no queda ben resolt degut a la falta de comunicació i accés directe entre els mòduls professionals de segon i tercer nivell. Si alguns dels mòduls professionals no tenen cap sortida acadèmica, és molt més que provable, que gran part de la població opti altre cop per fer el batxillerat com a única via ben valorada socialment per després accedir als mòduls-3 o a la universitat i així no tancar-se cap possibilitat. Per tant els mòduls-2 tornen a quedar com un via de segons ordre i no funcionen com a alternativa viable.
La formació professional persegueix la preparació per a un ofici i ladaptació als diferents canvis que una persona haurà de fer en làmbit laboral al llarg de la vida professional. Per aquest motiu és important que:
Lelecció per la Formació Professional no ha de ser mi un camí sense retorn, una via morta, sinó que aquests ensenyaments haurien de ser més flexibles, tot adoptant passarel·les entre els diferents trams educatius.
4. Taxes datur de la població de Sabadell, 1997, relacionades amb els nivells de formació
Tal com savançava en la presentació daquest informe, cal ser conscient que en un tipus de societat on latur és un factor estructural, els nivells de formació i titulació correlacionen descaradament amb les taxes docupació i en conseqüència amb els factors de possible exclusió social.
La taxa datur a Sabadell és de l11%. |
Font: Inem
Estan molt per sobre daquesta mitja:
|
Font: Ajuntament de Sabadell. Departament de Desenvolupament Local
Si a aquestes dades hi afegim les que es poden preveure del fracàs escolar actual, la incorporació de les dones i dels nous col·lectius emergents al món del treball, tot plegat fa entreveure que cal afrontar de nou els vells reptes que sens plantegen.
B. Laprenentatge al llarg de tota la vida. El dret a laprenentatge de les persones adultes.
Necessitats formatives que cal satisfer.
Entenem que leducació al llarg de la vida és lelement clau per redefinir leducació dels segle XXI. És un concepte que pretén transcendir els actuals conceptes deducació primària i permanent per afrontar satisfactòriament els canvis continus de la societat, mitjançant laprendre a aprendre.
1.- Concepte dEducació Permanent, Educació dAdults i de Formació Bàsica lligada a un territori:
En primer lloc voldríem reconsiderar el concepte dEducació Permanent (EP), dEducació dAdults (EA) i de Formació Bàsica per a Adults (FBA) amb lajuda del quadre següent.
Entenem per EP tot allò que una persona que al llarg de la seva vida ha anat aprenent, posem per exemple: a llegir, a comptar, a escriure a diferenciar un tipus de clima dun altre, a cuinar, a cosir de forma professional, a utilitzar un ordinador, a perfeccionar els seu nivell de redacció y de la lectura, a atendre un servei telefònic (...) perfeccionant i ampliant així les seves competències personals, socials i laborals. Tota aquesta formació lha adquirit dins i fora de lescola tradicional en diverses entitats culturals o inclús pel seu compte. Dalguns daquests blocs formatius en té una acreditació formal, però daltres no en té. Suposem que aquesta mateixa persona decideix entrar a formar part dun procés formatiu en el marc per exemple duna escola dadults, i per a més concreció, vol cursar el programa de GES.
En primer lloc, ¿quina és o caldria que fos loferta curricular de Formació Bàsica per a Adults?: El GES, el Batxillerat complet? Què caldria que pogués ofertar qualsevol centre?
Caldria que la seva oferta fos degudament contextualitzada, planificada i coordinada en un territori determinat de manera que es correspongui amb el tipus de societat actual en evolució i canvi constants i que es pugui adequar als diferents interessos i necessitats dels ciutadans en els diferents àmbits (formació bàsica, formació per al desenvolupament personal i participació social i formació orientada a la feina) que tant preveu la Llei de Formació dAdults com lInforme Delors i per tant permeti donar resposta a la necessitat social de poder accedir a la titulació de GES com a mínim i poder garantir que tota la població estigui en les mateixes condicions i igualtats doportunitats respecte de la formació bàsica inicial.
Aquesta constextualització, planificació i coordinació amb les altres entitats educatives i culturals del territori facilitarà des de una millor oferta educativa fins a una millor valoració i acreditació de la formació prèvia que té cada una de les persones que vol cursar estudis de secundària, batxillerat, formació ocupacional, educació pel lleure i densenvolupament personal, abans dentrar en qualsevol centre educatiu de la ciutat.
Educació
permanent formació al llarg de tota la vida lligada a un territori
|
1.1 Concepte de Formació Bàsica dAdults: programes
La Formació Bàsica per a Adults està formada per diferents tipus de programes que van des dels més instrumentals: dalfabetització funcional, de Formació Secundària ,fins als de preparació per a laccés directe a la universitat o als mòduls formatius, etc. Ens centrarem aquí en el programa de Graduat en Educació Secundària (GES), per ser el que es correspon amb lactual titulació mínima vàlida per ser habilitat socialment.
El programa de Graduat en Educació Secundària (GES) es correspon al nivell dEducació Secundària i es considera un bloc o programa entre daltres que configuren la Formació Bàsica dAdults. Aquest Programa ha de permetre donar resposta la necessitat social de comptar amb la titulació de Graduat en Educació Secundària.
Programes de FBA: concepte i amplitud de la FBA.
Formació Instrumental i Bàsica per a Adults |
|
A - Esfera de les Habilitats i coneixements |
|
Programes de formació instrumental: alfabetització funcional | 1. per a persones amb dificultats alfanumèriques inicials |
Programes de formació secundària | 2. per adquirir els coneixements i les competències bàsiques i obtenir el títol de GES |
Programes de formació per a l'actualització i/o iniciació de nous coneixements | 3. per actualitzar
competències comunicatives, noves tecnologies o aprenentatge d'idiomes 4. per accedir a la universitat o al mòduls professionals |
B - Esfera sociocultural i desenvolupament personal |
|
Programes de formació per al desenvolupament personal | 5. per incrementar la
creativitat i ajudar a encarar les noves situacions personals 6. per orientar la formació i autoformació en funció de les característiques personals |
Programes de formació per a la participació social | 7. per assumir responsabilitats ciutadanes, gestionar entitats socials,... |
C - Esfera de l'orientació a la feina |
|
Programes de formació per a la integració i orientació sòcio-laboral |
Des daquesta perspectiva cal subratllar dos aspectes: en primer lloc que els programes de FBA són molt variats i, segon, que només dos daquests programes (GES ), actualment només un, acaben amb un títol del Sistema Educatiu.
La formació que té com a finalitat lobtenció dun títol no té perquè tenir un sentit restrictiu i perdre el caràcter ampli i dintegració a la vida activa i social del país. Fem esment a larticle 18 del capítol tercer de la LOGSE per reafirmar la necessitat duna Formació Bàsica àmplia, contextualitzada i funcional: leducació secundària tindrà com a finalitat transmetre a tots els alumnes els elements bàsics de la cultura, formar-los per assumir deures i exercir els drets i preparar-los per a la vida activa, accedir a la formació professional específica de grau mig o professional.
Els diferents programes de Formació Bàsica i molt especialment el Programa dEducació Secundària, no poden contemplar-se com a compartiments estancs. Shan destablir ponts flexibles i creditables entre ells, quan calgui. Shan de contemplar alhora en funció de les necessitats i motivacions de la població adulta: demandes del món laboral, familiar, associatiu, veïnal, dintegració social o de satisfacció personal.
La Formació Bàsica és per a tothom, i per tant tothom hi ha de poder accedir i obtenir la titulació. La formació bàsica ha de ser global, intentant acostar-se a la manera com es troba el coneixement a la societat actual. Copsar aquest nivell de globalitat i complexitat implica un alt nivell de coneixements integrats, relacionats, sintetitzats i generals. Per tant es tracta dafavorir uns processos daprenentatge centrats fonamentalment en la forma daccedir, escollir i processar la informació, a més de desenvolupar habilitats de tipus social i comunicatives.
1.2 Objectius generals de la FBA
A partir de la reflexió sobre els treballs transculturals realitzats durant aquest segle es distingeix entre capacitats cognitives bàsiques, i destreses i competències bàsiques. Les capacitats cognitives bàsiques són universals, encara que cadascú les ha desenvolupades de manera diferent al llarg de la seva vida. Entre els factors fonamentals que afavoreixen aquest desenvolupament diferenciat s'ha de considerar com a primordial l'escolarització i, més concretament, la qualitat del procés escolar i el seu desenvolupament posterior.
Les persones o els sectors socials que per raons diverses hagin pogut tenir una escolarització deficient en quantitat o en qualitat han desenvolupat, tanmateix, competències i habilitats cognitives i socials riques i complexes, principalment a partir de la seva vida quotidiana, la qual cosa els ha permès relacionar-se i intervenir en el seu entorn social immediat amb competències socials i comunicatives suficients. No obstant això, les deficiències en l'escolarització o en el seu desenvolupament posterior els ha dificultat, en general, l'ampliació del seu cercle de referència i la seva participació en la societat com a conjunt. La societat es pot haver tornat força hermètica per a ells, tenint en compte que les estructures i els esquemes acadèmics formen l'entramat a través del qual es vehicula la informació, la comunicació i la cultura a tots els nivells.
En qualsevol cas, ja es preveu que caldrà posar més èmfasi en l'aprenentatge d'aquelles habilitats socials que fan possible la comunicació interpersonal, la gestió dels assumptes personals, la recerca d'informació i el treball en equip. També caldrà potenciar els processos cognitius que ajuden a seleccionar i processar la informació, a la resolució de problemes i a la generalització de les solucions.
LInforme Delors proposa:
Així doncs, proposem com a objectius generals de la formació bàsica assolir els coneixements i les habilitats cognitives i socials que fonamenten un nivell suficient d'autonomia i autoestima personal, base de la convivència, la participació i la intervenció en la societat.
1.3. Aspectes Sòcioculturals i dAprenentatge
Valgui el quadre següent com a intent de síntesi de les diferents variables que intervenen en els processos daprenentatge, relacionades en un tot, per tal de no caure mai en la temptació de separar els aspectes teòrics dels pràctics.
Societat
postindustrial i de la informació demana
|
Objectius
|
Perfil
dels destinataris
|
Repercussions en el món | ||
|
Assolir:
|
|
Formació Bàsica dAdults alfabetització funcional |
||
Tractament
de la informació
Processar |
Gestió:
|
|
Inclusió / Exclusió social | Aprenentatge i currículum |
C - Educació i treball a la societat actual.
1. Formació orientada a la feina
Actualment, Sabadell té una oferta pública de formació orientada a la feina, que fonamentalment es pot classificar com a formació ocupacional i continuada: Des del coneixement de la Formació i dels canvis en el mercat de treball sintenta posar remei a la situació descrita fins aquí. És necessari conèixer i identificar els col·lectius amb dificultats especials de col·locació, i altres situacions en risc de caure en la marginació.
El Departament de Desenvolupament Local, en funció destudis prospectius del mercat de treball, ha consolidat una oferta estable de formació orientada a la feina que semmarca dins del Servei de Qualificació Professional i que ofereix blocs de cursos agrupats en quatre grans categories des del Vapor Llonch.
Formació per a la transició al treball (PTT) i Programes de Garantia Social (PGS): destinats a joves que provenen del fracàs escolar i en risc dexclusió social. En són un exemple, els cursos de restauració, mossos de quadra, i metall.
Formació Ocupacional: específica per a persones que reuneixen les característiques pròpies de lespecialitat. Entre daltres sofereixen cursos per a futurs dependents, , ajudants de cambrers i de cuina,
Formació integrada per (formació + Plans dOcupació): destinada a persones i col·lectius amb risc dexclusió social (aturats de llarga durada, dones, extoxicòmans, expresidiaris,...). Són cursos del tipus; construcció, pintura, auxiliar de treballadores familiars, auxiliar de geriatria, cuina per a col·lectivitats...
Formació Continuada: per a persones que tenen feina i necessiten actualitzar els coneixements. Aquests cursos són un servei a les empreses i sectors productius de la ciutat que no disposen de recursos formatius propis. Per exemple: instal·ladors, perruquers, escorxadors, associació de sords, àrea sociosanitària
Formació per a emprenedors: per a persones que volen constituir la seva pròpia empresa. Es pretén afavorir les possibilitats dautocupació i donar suport a diferents tipus diniciatives.
Els nivells dinserció laboral un cop acabats els cursos i en el decurs de sis mesos de seguiment oscil·len entre el 60 i 80%
En síntesi es podria afirmar que els nivells datur més elevats es correlacionen amb els nivells de formació més baixos, cal per tant afrontar aquesta situació dedicant més recursos i esforços a aquests col·lectius. Els esforços i recursos cal que es dediquin a la coordinació entre lampliació de la formació bàsica daquestes persones i la formació més de tipus ocupacional per a la inserció reinserció laboral i en alguns casos social.
Cal que tant la formació bàsica i la ocupacional incorporin dins els seus programes formatius aquestes estratègies densenyament i aprenentatge que afavoreixin les competències clau demanades pels diferents sectors productius i dexperts:
Per tal que aquestes persones tinguin les capacitats de:
D - Loferta educativa i cultural de la ciutat.
Cal recordar en aquest apartat lefecte Mateo de la formació, esmentat anteriorment.
En lactual SIC és fonamental disposar duna oferta educativa basada en les Noves Tecnologies (NNTT), aprenentatge didiomes i modalitats daprenentatge no presencials. Sabadell disposa, actualment dels recursos educatius següents:
1. Recursos educatius propis de la SIC |
||||||
NNTT | idiomes | autoaprenentage | a distància | |||
oferta privada |
només oferta privada |
- ¿Es podria considerar la possibilitat de fer cursos intensius, a lestiu, en períodes de vacances, els dissabtes...?
- ¿Es podria considerar la possibilitat de rendibilitzar els recursos informàtics que tenen els centres educatius públics, en horaris no lectius, tot posant en pràctica una política de centres oberts?
Leducació a distància a Sabadell té una oferta universitària privada, però accessible, instal·lada a la ciutat. La Universitat Oberta de Catalunya (UOC), és una via vàlida per a aquelles persones que tenint la titulació necessària, volen cursar estudis universitaris i per qüestió de temps o incompatibilitat horària no poden accedir a les universitats presencials.
LAutoaprenentatge és una modalitat semipresencial daprenentatge que permet que algunes persones amb dificultats de temps i comptatibilitat horària pugui seguir un tipus destudis per al seu desenvolupament personal i obtenir una titulació. Loferta, en forma dautoaprenentatge, té diverses opcions: des del Graduat escolar que ofereix el Departament de Benestar Social amb un centre a la ciutat, fins als espais puntuals per al perfeccionament i aprenentatge didiomes situats als mateixos centres presencials.
- Shauria de considerar lampliació de loferta daquesta modalitat, sobretot en els àmbits de català i didiomes estrangers.
2. Laltra oferta educativa i cultural a la SIC. Associacions i entitats culturals de la ciutat.
Es poden classificar les diferents ofertes i polítiques educatives i culturals per tipologies educatives i/o entitats culturals en els blocs següents:
Formació continua del Professorat deducació infantil, primària i adults.
Formació i altres tasques culturals realitzades pel Consorci per a la Normalització Língüística (CNL)
Educació medioambiental. Existeix un conjunt dentitats culturals que vetllen per la preservació del medi ambient i afavoreixen una formació ciutadana al respecte. Destaquen entre elles, lADENC, lUES, Els Verds...
Educació per a igualtat de gènere. Existeixen, també un conjunt dentitats culturals que tenen en comú la defensa per la igualtat entre els gèneres, la millora de lautoestima i desenvolupament personal de la dona. Destaquen entre elles, El Casal de la Dona, Les dones davui, la Coordinadora de gai-lesbianes,...
Educació intercultural. Pot aplegar el conjunt dentitats que lluita contra el racisme i la xenofòbia, així com per la solidaritat entre els pobles. Destaquen entre elles, la Lliga dels drets dels pobles, SCAI...
Educació per a la diversitat. Aplega el conjunt dentitats que defensen la diversitat culturals dels diferents col·lectius de persones que conviuen a la ciutat: andalusos, gallecs, murcians, aragonesos, catalans, francesos... Destaquen pel nivell de divulgació cultural lÒmnium Cultural, lAlliance Française, el grup NOS....
Educació pel lleure i lanimació sociocultural. Hi destaquen en importància loferta i cultural i educativa realitzada pels esplais i casals culturals, les associacions de veïns i els centres cívics. Són rellevants, a la ciutat, les entitats dedicades al teatre, al cine, a la música i a la divulgació cultural: Teatre del Sol , La Faràndula, Amics de lÒpera, Cine club, Obra Social i cultural de la Caixa, La Universitat a lAbast
Educació per a la salut i cultura de lesport. Existeixen quantitat dentitats esportives que faciliten aquesta cultura esportiva i educació per la salut. Actua del Vallès, AFAMCA...
Educació plàstica, artística i musical. Destaquen les activitats educatives de lEscola Illa, i el Conservatori municipal de música.
Duna anàlisi molt somera de loferta cultural que existeix a la ciutat i fent-ne i classificant-la per grups es pot observar a través de les agendes culturals de la ciutat que:
Per acabar aquest apartat, insistir un cop més que està comprovat que les persones que més necessiten de la formació i divulgació cultural, són aquelles que solen aprofitar-la menys.
També que les persones que pertanyen a algun tipus dassociació participen més de loferta cultural de la ciutat, en relació a les no associades.
2.1 Aconseguir un objectiu comú:
2.2 Assumir que la responsabilitat de leducació ha de ser lobjectiu comú i compartit entre tots els sectors implicats.
2.3 Prevenció del fracàs escolar. Lluitar per una educació en general i dadults en particular:
- Els fills de les classes mitges quins itineraris formatius cursen i a quines escoles van?
Cursos de garantia social?, Mòduls professionals-2 / ESO / Batxillerat ?
Públiques / privades?
2.4 Buscar i aprofitar al màxim els recursos de les diferents institucions educatives i culturals.
Flexibilitzar lorganització dels centres educatius i culturals per posar-los als servei dels usuaris i optimitzar els recursos al màxim.
El quadre següent vol resumir algunes de les consideracions que sobre la planificació i lorganització de loferta es pensa que faciliten i afavoreixen laprenentatge, en funció dels problemes recurrents que solen tenir els adults durant els processos organitzats daprenentatge i que acostumen a provocar dificultats en el seu aprenentatge i que són causa important per a labandonament de la formació dadults en les seves diverses expressions:
Problemes |
Canvis en la planificació i lorganització |
Canvis dhorari laboral | Horaris flexibles i oferta dhoraris en paral·lel |
Incorporacions curtes al món laboral: abandonament dels cursos i estudis, estudis començats, canvis de centre educatiu o de programa | Temporització flexible: trimestralització i cursos intensius |
Nivells no homogenis entre les matèries dun mateix curs: graduat, GES, batxillerat, mòdul professional-2, mòdul ocupacional | Organització i distribució duna mateixa matèria en diversos nivells: A,B,C i D |
Diferents interessos i necessitats | Opcionalitat per poder escollir en funció de: nivell, temps disponible, interès temàtic, titulació acadèmica.... |
Diferents ritmes daprenentatge | Autoaprenentatge
guiat que possibiliti:
|
En síntesi, cal trobar una organització i una planificació de loferta educativa i cultural que afavoreixi la realització ditineraris personalitzats a través de programes fets en funció de: temps disponible, dedicació personal, diferents capacitats dentrada i ritmes, titulacions, preferències individuals.
2.4.1 Criteris per a lorganització duna oferta curricular
Organització del currículum |
||||
Flexible |
||||
Nivells, preferències, interès, nessitats | que |
Lopcionalitat |
per |
Horaris i incorpo-racions flexibles |
que es dissenya a partir de les necessitats |
||||
Destinataris i context social |
||||
i permet adequar-se als |
||||
Nivells, interessos i necessitats |
||||
facilitant els |
||||
Itineraris personalitzats |
||||
en funció de |
||||
Temps disponible |
||||
fent aparèixer lautoformació en el |
||||
Currículum |
||||
que es caracteritza per ser |
||||
Funcional, contextualitzat, amb coneixements vàlids, transferibles i acreditables |
2.4.2 Un procés de Valoració, Acreditació i Formació flexible de la formació obtinguda
Recuperant en que sha indicat més amunt en els apartats de redefinició dels conceptes dEP. EA I FBA, sen segueix un procés global i continuat de valoració i acreditació de la formació que pretén, detectar, adequar, modificar i valorar els diferents aspectes del procés densenyament.aprenentatge. a més dimplicar-hi a tots els participants.
Així doncs es presenta com a model davaluació el VAC (Valoració i Acreditacio de la formació per part dels Centres).
Si partim del supòsit que cal partir dun concepte deducació integrada, participativa i permanent, això implica que els ciutadans de Sabadell, nens, joves i adults puguin anar acumulant en una mena dexpedient personal acadèmic, professional i social, tot allò que al llarg de la seva vida va fent per incrementar la seva formació personal, acadèmica, professional i social i que li permetrà ser un ciutadà actiu, participatiu i valuós per a la ciutat i societat en general.
És per aquesta raó que cal establir un sistema dacreditacions racional i flexible que permeti a una persona circular per les diferents ofertes educatives i culturals de la ciutat i veure reconegudes les seves habilitats i competències cognitives, socials i professsionals.
Valoració inicial |
||
Acreditació final |
VAC |
Acreditació inicial |
Proposta ditinerari personal i Valoració del procés |
Font: Departament de Benestar Social: Currículum per al Graduat en Educació Secundària
3. Models i agents per a leducació permanent a la ciutat
- Escoles obertes al barri (12 hores)
. biblioteques escolars optimitzades: suport dadults
. aules dinformàtica a ple rendiment
. projectes educatius oberts a tothom: mestres, educadors socials, voluntaris
. aules escolars obertes (voluntaris de suport)
- centres dadults oberts (col·laboradors)
. aules dinformàtica a ple rendiment
. espais dautoaprenentatge i biblioteques optimitzades
- aules de formació ocupacional obertes
- centres cívics oberts
Es tracta dun model participatiu: fer una consulta general per sectors que reculli els problemes i necessitats de tots els implicats per després fer una avaluació de necessitats i un programa dintervenció tendint a resoldrels.
Fer un canvi de la cultura de la queixa cap a la cultura de la transformació:
- negar la fatalitat del fracàs escolar
- potenciar expectatives positives als estudiants, pares, mestres, educadors
- integrar els millors recursos de la comunitat als centres educatius i culturals; polítiques de centres oberts
- oferir als alumnes de risc, escoles dexcel·lència
- obrir els centres establir una col·laboració permanent entre tota la comunitat implicada
- transformar els centres educatius i culturals i el barri a partir de crear una nova cultura i un canvi dactituds
- invertir i redistribuir en equipaments i instal·lacions educatives per tal que es converteixin en recursos educatius i culturals de la ciutat.
4.1 Resultats previstos
4.2 Fases de la posta en marxa del procés de transformació