Idees nuclears del dictamen: Educació,
patrimoni cultural i identitat,
de Sílvia Carrasco
Esborrany núm. 1 Consideracions
preliminars
Coordinació : Artur Domingo
Redacció: Sílvia Carrasco
1. Consideracions prèvies
1.1. Conceptes
PATRIMONI CULTURAL
Àmbits a considerar per la identificació i la interpretació del patrimoni cultural a la ciutat:
IDENTITAT
Elements per una definició de la identitat a la ciutat en relació al patrimoni cultural:
EDUCACIÓ
Objectius i continguts dun projecte de ciutat educadora per mitjà duna concepció àmplia i global del patrimoni cultural i duna idea didentitat participativa
1.2. Consideracions i puntualitzacions que vulguem fer constar
1.2.1. Arguments i aportacions al voltant del concepte de patrimoni cultural:
Referències del dictàmen:
conjunt dactivitats, llocs, personatges i valors o atributs immaterials que situem en un temps limitat marcat per restes materials i palpables
memòria i experiència col.lectiva dotada de rellevànça i significativitat en el present
"memòria digna" seleccionada per discurs hegemònic que es presenta com objectiu i que es converteix en convencional
herències de valor que cal preservar per tractar-se dirrepetibles productes de lacció humana (...) que estableixen vincles afectius compartits i una certa pretensió de continuitat entre el bagatge heretat i la condició present
definicions enumeratives del patrimoni cultural com tots els processos i productes de la cultura heretada: cultura material, experiència sensorial, repertori emocional, artefactes, sabers, habilitats, rituals, pautes dinteracció, cosmovisions
productes dautor/dèpoca emmarcats en uns cànons disciplinaris i especialitzats de la cultura expressiva per mitjà de tipus específics darts
Reflexions dels participants
proposta de situar-se en el marc de les polítiques de patrimoni enlloc de fer-ho en les idees o en les accions pràctiques, per tant , en les tipologies, els valors educatius i les linies bàsiques dactuació. (Ref. Mapa Cultural). (discussió de criteris per la gestió)
es destaca la necessitat de definició de patrimoni dinàmica i global, en construcció, cal desenvolupar més les idees a lentorn de la identitat ciutadana, cercar semblances amb altres ciutats mitjanes experiències històriques semblants; es destaca consideració fenòmens com risc de fragmentació cultural en la ciutat en la discussió. (discussió de les idees i els fenòmens a considerar per centrar la discussió a la ciutat)
proposta de cercar i tenir en compte diversos moments històrics pel que fa a les consideracions sobre teixits associatius més o menys vius i sòlids; cal recuperar lexperiència viva de la gent en els periodes de la industrialització, superant qüestions més tractades (espais productius, processos de producció); superar enfocaments paternalistes en la considerarció de lexperiència migratòria i els seus efectes a les relacions socials a la ciutat en lactualitat
necessitat de tenir en compte la organització sòcio-territorial de la gent per començar a parlar de patrimoni (cercar rellevances)
hauriem de treballar amb una comprensió oberta del patrimoni; considerar la noció duna certa interculturalitat patrimonial (diversitat de fonts, bagatges i herències)
1.2.2. Arguments i aportacions al voltant del concepte didentitat:
Referències del dictàmen
identitat excloent: presentació i valoració jeràrquica delements aglutinadors, dels vincles de pertinença a un col.lectiu, per damunt daltres conjunts i elements, activats en situacions de competència; els emblemes o elements aglutinadors fan la funció demmascarar divergències o conflictes interns;
identitat inclussiva: relacions de residència i veïnatge, projecte de construcció de lespai de relacions socials immediat, la ciutat; identitat compatible amb altres nivells didentificació, identitat canviant; experiència compartida no invisible, senyals didentitat transversals, identitats de gènere i de generacions en el projecte de ciutat
exemples negatius que afecten els processos educatius: etnificació del llenguatge que es refereix a les desigualtats socioeconomiques; fragmentació de la identitat sòcio-cultural post-transició; identificacions per mitjà de la cultura de masses; desvinculació entre curriculum acadèmic i experiència cultural
Reflexions dels participants
problemes per la fonamentació de la identitat: coneixement (nivell més objectiu, analític i racional) més moralment acceptable que "patrimoni" (molt manipulable, en el terreny dels simbols)
proposta dentendre el concepte didentitat en termes de "jo col.lectiu"
proposta danalitzar els diferents nivells didentitat a la ciutat, per exemple de còm varia la identitat entre la població dorigen immigrant per generacions
cal parlar destructures dacollida referents a qualsevol marc cultural i patrimonial; només en la mesura que hom se senti acollit per una cultura determinada sestabliran lligams que permetran un intercanvi cultural i patrimonial que faran possible forjar una identitat plural i interrelacionada
analitzar les experiències dintercanvi cultural, de permanent "resituació" de la propia faisó cultural i patrimonial; la identitat es determina també en relació amb lalteritat; apostar per una relació de coimplicació amb lenculturació humana
es planteja el problema de la recerca darrels per part de col.lectius immigrants, en situacions on "falla" la seva ocupació/funció/sentit aquí (exemple folklorització romèntica de les cases regionals); proposa una transmissió delements identificadors més arrelats a la ciutat i difusors de contiguts didentitat de la societat autòctona, com una de les funcions de les institucions educatives de la ciutat; lescola ha de crear identitat
reflexió al voltant de les dificultats que han tingut les institucions educatives de la ciutat, en la mesura de les seves possibilitats, en portar a terme un veritable procés dinclussió de certs alumnes o col.lectius dalumnes a la identitat ciutadana
és preocupant detectar que una bona part de la població dorigen immigrant se senti tant poc de Sabadell; sembla que hi ha dhaver una necessitat universal de sentir-se arrelat a un lloc
no hauria de crear conflictes ni espantar ningú el concepte didentitat quan es refereix a la ciutat, en termes de "ciutadania", és a dir, en termes de identificació de la ciutadania per mitjà de la participació en la construcció en un projecte de ciutat
caldria no oblidar lexistència de fenòmens mediàtics que han "fet identitat" en altres llocs (p.e. Madrid, Barcelona); tampoc no sha doblidar que a les entitats folklòriques shi pot trobar un bon nombre de gent que practica una doble militància (regional-local, regional origen-autoctonia, etc). Còm recuperar el buit entre una història absent de lorigen i una història no evident del lloc dacollida (ref. Mapa Cultural)
caldria reflexionar al voltant de certes contituitats en determinades pràctiques culturals a la ciutat (p.e. la qüestió dels ocells) que fan trontollar una idea didentitat exclussivament vinculada a lorigen territorial; daltra banda, la qüestió seria còm integrar les experiències diverses i quotidianes de la gent de Sabadell (p.e.les vacances al poble dels avis, fora de Catalunya, i la identificació positiva i participativa amb la ciutat)
1.2.3. Reflexions generals sobre educació
Referències del dictàmen
part dun projecte polític local/supralocal explícit, a mig camí entre el sistema educatiu formal i leducació no formal; decissions sobre quins entorns urbans de socialització i enculturació ofereix (es defineix normalment com: conjunt doportunitats per la transmissió i ladquisició / recreació cultural en àmbits ciutadans de relació, més enllà daltres entorns daprenentage com les families, el sistema educatiu i els mitjans de comunicació de masses)
identitat educadora de la ciutat: concepció crítica i transformadroa de la identitat ciutadana, que incorpori bagatges materials, experiència col.lectiva i voluntat de construir un espai de relacions socials inclusiu; convertir lexperiència ciutadana explicita (patrimonis i identitats) dels ciutadans i dels estudiants en recursos educatius
objectiu: reduir el risc de desvinculació, dindiferenciació i de deculturació a la ciutat
caracterització dalguns elements dominants context educatiu actual: delegació de responsabilitats educatives, tant en termes dhabilitats especials com de valors convencionals; polarització sòcio-educativa, conflicte social expressat als centres educatius; discurs de les noves tecnologies.
Aportacions i reflexions dels participants
és imprescindible començar per definir quin projecte de societat i, per tant, de persones, es vol contribuir a formar, quins ciutadans pel futur; cal tenir en compte en tot moment els canvis més recents, la presència creixent dimmigrants daltres països, duniversos culturals més llunyans, i el treball de la interculturalitat que afecta també aquest debat; daltra banda, el desconeixement dels elements autòctons de lalumnat no es limita als origens culturals o les arrels, sinó a tot un seguit dexperiències per exemple, al voltant del cicle vital- que en el projecte de societat vigent estem amagant, no els donem la oportunitat de viure i elaborar (exemple, lenvelliment i la mort)
cal replantejar-se la idea dentorn quan ens referim a les vinculacions entre el que volem transmetre i lentorn "dels alumnes" de manera molt més realista
cal reconèixer, com a qüestió fonamental de context, un cert "cansament" de la societat civil (canvis i conflictes en les estructures i rols dins de les families, actituds més clarament agressives per part dels alumnes, etc), una certa renúncia a recuperar lespai de lescola i de leducació com àmbits de lluita, per fer front a ladministració, si cal, etc.
Cal tractar la qüestió de la crisi profunda dels àmbits de transmissió (dels valors culturals,...) i repensar-la en funció de lactualització i la renovació de tot allò que ens ha estat transmès (patrimoni...)
caldria trencar la idea duna certa continuitat entre els espais de la cultura, de la política i de la identitat; les necessitats bàsiques també són cultura
considerar quines oportunitats, espais, iniciatives, etc. ha doferir la ciutat i ha de saber aprofitar la ciutat per part dentitats que "fan cultura" i no "són" a lescola ni shi ha de relacionar necessàriament
es proposa atorgar una rellevància central al debat i al document final que en resulti a una comprensió no formal de leducació (en el sentit, també, destat deducació permanent de tots els ciutadans i les ciutadanes)
cal repensar quin és el paper "compensador" de lescola davant dusos i pràctiques sòcio-culturals