Grup de treball: Educació continuada

Resum de la 1a sessió (20-10-98 )
Anàlisi del dictamen: L'educació continuada a la ciutat de Margarida Massot.
1. Fenòmens de segregació i exclusió social:
Què tenim Què volem Qui ho ha de fer
1. Diagnòstic
  • Descripció de la situació
  • Punts forts i febles
  • Aspectes o fenòmens que s'haurien d'estudiar
2. Proposta de línies d'actuació
  • Tendències que han d'orientar l'acció
  • Objectius a 4 anys avaluables
  • Consideracions grals. de futur
3. Institucions, entitats, agents compromesos en el canvi
Desigualtat econòmica, educativa i de gènere.
  • Sectors més discriminats: adults, dones i immigrats
Distribució més justa de la riquesa
  • Polítiques de discriminació positiva
Administració local, autonòmica i estatal
Recursos educatius desiguals Reduir la desigualtat educativa, millor oferta i millor qualitat MES (Meses d'Entitats Sectorials): Administració local i autonòmica i estatal Centres d'infantil, primària, secundària, adults Empresa i F. Professional
Educació Bàsica insuficient Redefinir el concepte Ed. Bàsica:(GES)
  • Buscar la igualtat des de la diversitat
MES (Meses d'Entitats Sectorials): Centres d'infantil, primària, secundària, adults, Empresa i form. professional,
SIC. més i millor formació
  • Fer un estudi buscant indicadors més concrets
Nivells de formació més alts per ser actius i poder participar MES (Meses d'Entitats Sectorials): Centres d'infantil, primària, secundària, adults, Empresa i form. professional
Efecte Mateo: oferta cultural i educativa poc aprofitada, la meitat de la població no té els recursos ed. i culturals per fer-ho Millorar la formació de base en gral. Afavorir la dinamització cultural des de cada una de les entitats corresponents MES (Meses d'Entitats Sectorials): Centres cívics, Escoles adults (...)

 

1.1. Anàlisi dels problemes en relació a la població: nivells de formació baix, fracàs escolar excessiu
Edat: 2/3 persones > 25 anys Millorar l'oferta i la qualitat de la formació en tots els àmbits per a les persones adultes, no viure d'esquena a la piràmide d'edat MES (Meses d'Entitats Sectorials):Centres d'infantil, primària, secundària, adults, Empresa i form. professional
Nivell instrucció: només 1/2 té estudis primaris Formació bàsica (batxillerat?) per a tots Objectius de la F. Bàsica (LOGSE, art. 18):
  • Assolir els elements bàsics de la cultura
  • Formació per assumir els deures i exercir els drets
  • Preparar per a la vida activa
  • Poder accedir a la form. professional
  • Qüestionar-se els currículums oficials, prioritzar els continguts en funció i de la SIC.
 
Fracàs escolar excessiu
  • 1/4 joves no té Graduat
  • 1/3 joves fracassa en l'ESO completa
  • Correlació entre fracàs escolar i estatus social: pobresa- fracàs-exclusió social i cultural
Trencar o reduir el cercle viciós
  • Prevenció del fracàs escolar.
  • Qüestionar-se la funció dels cursos de garantia social, i dels Cicles formatius-2 de la nova F. Professional
  • Intentar noves vies de formació integrades
 
Atur: 11%
  • Per edats: 49% entre 25-44 anys
  • Per formació: 50% (CEB)
  • Els nivells de formació i titulació correlacionen amb les taxes d'ocupació
La franja més perjudicada està compresa entre els adults joves i la frontera de l'exclusió laboral. Cal aplicar polítiques de reinserció laboral efectives i orientades a aquesta franja millorant la formació de base i reciclant amb les noves orientació de la feina.  
 
2. Aprenentatge al llarg de tota la vida: el dret a l'aprenentatge de les persones adultes
Què tenim Què volem Qui ho ha de fer
1. Diagnòstic
  • Descripció de la situació
  • Punts forts i febles
  • Aspectes o fenòmens que s'haurien d'estudiar
2. Proposta de línies d'actuació
  • Tendències que han d'orientar l'acció
  • Objectius a 4 anys avaluables
  • Consideracions grals. de futur
3. Institucions, entitats, agents compromesos en el canvi
EP: element clau de l'ed. s.XXI
Tot allò que s'aprèn dins i fora de l'escola, al llarg de tota la vidaFBA integrada (GES mínim): Programes en els 3 àmbits:
  • Bàsica
  • Participació social i desenvolupament personal
  • Orientació de cara a la feina
1. Gestionar que tot el que s'aprèn formi part una mena de Currículum formatiu vital i que es pugui acreditar quan calgui.2. Si F Bàsica és per a tothom, tothom hi ha de tenir accés i poder obtenir la titulació. 2.1 Objectius grals de FBA:
Assolir coneixements i habilitats cognitives i socials que fonamenten un nivell d'autonomia i d'autoestima suficient per tal de poder participar, intervenir i conviure plenament. 2.2 Afavorir aprenentatge centrats en:
Accedir, seleccionar i processar la informació, a més de desenvolupar habilitats socials i comunicatives., 2.3 Projectes educatius i culturals de base territorial 2.4 Organització flexible dels centres educatius i culturals:
Horaris, espais
Programes personalitzats. temps, dedicació, preferències, titulació...
Autoformació 2.5 Afavorir una educació continuada/permanent:
Integrada
Participativa
De qualitat
No adaptativa sinó transformadora
MES (Meses d'Entitats Sectorials):Centres infantil, primària, secundària, centres cívics, adults Empreses i form. professional
 
3. Educació i treball. Oferta educativa i cultural de la ciutat
Què tenim Què volem Qui ho ha de fer
1. Diagnòstic
  • Altres dades rellevants:
    • Fracàs escolar à 27% graduat 35% ESO
    • Incorporació de les dones al món laboral
    • Nous col·lectius: immigrants
    Formació orientada a la feina amb nivells d'inserció del 60-80% als 6 mesos):
    • PTT i de Garantia Social
    • F. Ocupacional
    • F. Integrada (For. + Plans ocupació
    • F. Continuada
    • F. Emprenedors
Reptes al sistema educatiu:
Modificar els currículums per tal d'incorporar-hi competències i habilitats clau que permetin sortir de la F. Bàsica sabent:
  • Resoldre problemes
  • Organitzar feines
  • Treballar en equip i també autònomament
  • Tenir responsabilitat i iniciativa
  • Saber-se relacionar
MES (Meses d'Entitats Sectorials):Centres infantil, primària, secundària, adults Empreses i form. professional, ocupacional, centres de desenvolupament local
L'altra oferta educativa i cultural a la societat de la informació i del coneixement (SIC)Recursos educatius propis de la SIC:
  • NNTT: EU Informàtica (UAB); oferta pública insuficient
  • Idiomes: Esc. Oficial d'idiomes; oferta pública insuficient
  • Autoaprenentatge: Benestar Social; oferta pública insuficient
  • Educació a distància: UOC, només oferta privada
  • Formació continua del professorat
Rendibilitzar els recursos:
  • Cursos d' estiu, vacances, dissabtes (horaris no lectius)
  • Polítiques de portes obertes als centres públics
  • Ampliar l'oferta d'autoaprenentatge relacionat amb les NNTT
MES
Altres associacions i entitats culturals de la ciutat que ofereixen programes i/o cursos de:
  • Educació medioambiental
  • Ed. intercultural
  • Ed. per a la diversitat
  • Ed. pel lleure i l'ASC
  • Ed. per a la salut i cultura de l'esport
  • Ed. plàstica, artística i musical
  1. Promocionar la divulgació cultural des de les associacions i entitats que actuen com a elements de dinamització cultural.
  2. Reduir l'Efecte Mateo i plantejar-se el fet de com aconseguir arribar als col·lectius més necessitats.
 
MES
 
4. Síntesi
Què tenim Què volem Qui ho ha de fer
1. Diagnòstic
  • Descripció de la situació
  • Punts forts i febles
  • Aspectes o fenòmens que s'haurien d'estudiar
2. Proposta de línies d'actuació
  • Tendències que han d'orientar l'acció
  • Objectius a 4 anys avaluables
  • Consideracions grals. de futur
3. Institucions, entitats, agents compromesos en el canvi  
  1. Situació actual complexa, insatisfactòria tant per part dels professionals com dels propis participants en els processos educatius i culturals de la ciutat.
  2. Unes ganes de sortir de l'immobilisme i afrontar els reptes que ens planteja la societat i la tasca professional escollida.
Més i millor inversió i redistribució social dels recursos per :
  1. Definir els problemes de la comunitat des de la comunitat i proposar solucions tenint en compte els afectats
  2. Assumir que la responsabilitat de l'educació és un objectiu comú i ha d'estar compartida per tots els sectors implicats.
  3. Afavorir que els alumnes de primària optin a la secundària de forma plena i posteriorment a l'educació superior.
  4. Afavorir que tots els ciutadans de Sabadell puguin optar a l'oferta de formació permanent en igualtat d'oportunitats
  5. No adaptar els projectes educatius i culturals a realitat deficients, insatisfactòries i/o marginadores, sinó transformar-los conjuntament amb la millora substancial dels contextos.
  6. Optimitzar els recursos: buscar, aprofitar i compartir-los al màxim:
    • Centres públics oberts al barri
    • Aules d'informàtica i biblioteques obertes i funcionant a ple rendiment
    • Espais esportius i d'esbarjo oberts i funcionant a ple rendiment
    • Projectes educatius compartits i gestionats per tots els implicats, aportacions del voluntariat.
  7. Introduir canvis substancials en els currículums: NNTT, idiomes, ús social de la llengua
Constituir MES

per anar amunt