Resum de la 1a sessió ( 01-10-98 )
Idees nuclears del dictamen El grup
humà i les exclusions, d'Emili
Grande
Assistents: |
Gemma Alsina
Montserrat Anglarill
Marta Barrera
Oriol Civil
Pere Costa
Josep De Andrés |
Immaculada Elías
Fernando Galcerán
Pilar Gayá
Auxi Gil
Emili Grande
Montserrat Humet |
Elvira Martí
Josep Masip
Ma. Àngels Peralta
Salvador Pla
Conxa Gascón
Carme Martínez |
S'excusen: |
Josep Ma.
Matencio
Joan Saumoy |
1.- Consideracions prèvies
Una definició dexclusió social hauria
dincloure els següents
elements:
- És una situació produïda per mecanismes
intrínsecs. El sistema de convivència exclou
alguns membres de la comunitat
- Es produeix un allunyament dels recursos
que permeten laccés a lexercici dels Drets
Socials
- És difícil sortir-se'n sense ajuda
- És un procés en el qual pot ser
convenient diferenciar entre poblacions excloses i
grups vulnerables en risc
dentrar en el cercle que els conduiria a
lexclusió
- Hi ha també una exclusió que no és
minoritària, la dels que passen justets, que
podran fer una vida normal
però no arribaran mai a posicions de poder o
dinfluència social.
També la situació contrària a
lexclusió mereixeria un intent de definició que
hauria dincloure elements
com:
- Integrar és un procés més
complex que "incloure".
- La inserció és laccés a la ciutadania
amb lassumpció dels drets i deures corresponents
que fan que cada individu de la
comunitat sigui una "persona digna"
- La integració no pot pretendre eliminar
les diferències sinó les desigualtats.
- Un factor despecial rellevància per
a considerar la posició duna persona en el
continu inserció - exclusió és la
mesura de la seva capacitat per a decidir sobre la
seva vida
2.- Aproximació diagnòstica
2.1 Elements descriptius de la situació
actual a Sabadell
Tot i que no saporten elements
concrets de la realitat de Sabadell, sapunten ja
alguns elements que caldrà
incloure en el diagnòstic de situació:
- Hi ha una part de formació que ha de
proveir lescola, però cal no oblidar que el
procés educatiu és més ampli que
lescolar i que a més danalitzar el que
passa als centres cal fer-ho també
amb la societat
- Caldrà tenir en compte tres tipus de
factors: Normatius (grups o individus que queden al
marge per no seguir les pautes
considerades "normals"), econòmics i
culturals (no sols en el cas de cultures
minoritàries sinó també en el dels individus del grup
majoritari que no segueixen el
ritme dels canvis i les innovacions
- La responsabilitat de la situació actual
no pot recaure sols sobre les administracions
públiques, hi ha una part que correspon a
la comunitat
- Per a analitzar la situació del tema en el
marc de leducació "formal" cal tenir
en compte els aspectes dels
professionals de leducació (ratios, preparació,
actituds,...), els recursos que
shi dediquen i els aspectes socials que envolten
els centres.
- El marc educatiu "formal" és
limitador. Cal plantejar accions fora daquest
marc, especialment amb grups
"vulnerables" o de risc com el col·lectiu de
pre-delinqüents presos i
expresos.
- Grups amb risc dexclusió:
- Persones amb disminució. Diferenciar entre
les diferents discapacitats (físiques, psíquiques,
sensorials,...)
- Malalts crònics i depenents
- Drogodependències
- Persones amb comportament
"disocial" (predelinqüents,
delinqüents,...)
- Persones sota mesures judicials
- Pobres
- Minories ètniques
- Majoria marginada (els "justets",
els "tecnodiscapacitats")
- Il·legals i sense papers
- Aturats amb especials dificultats (joves,
universitaris, majors de 45 anys, de llarga
durada,...)
- Gent gran
- Dones
Un cop establertes les poblacions objecte
de lanàlisi, en les sessions següents,
especialment en la segona, caldrà
plantejar-se quins són els Drets Socials als quals tenen
dificultat daccés i quins
són els factors que produeixen aquestes
dificultats.
2.2 Punts forts
- Conviure és quelcom més que
viure junts. Quins factors ajuden a millorar la
convivència?
- Accions per a laccés al treball
- Accions per a laccés a
lhabitatge
2.3 Punts febles
- Els centres educatius són objecte de
qualificació per part de la població en general, hi ha
considerats bons i
daltres dolents. Això produeix
moviments en la matriculació de manera que
als centres dolents acaba adscrivint-se població amb
baixa expectativa, la qual cosa
reforça la qualificació inicial. Lexistència
daquesta diferenciació
produeix que la població dels segons centres tingui ja
un obstacle addicional.
- Atur i precarietat de locupació
2.4 Aspectes o fenòmens que haurien de
ser objecte destudi
- Les mesures que cal prendre per a la lluita
contra lexclusió són dordre educatiu,
polític i social.
- Cal incloure en lanàlisi de la
lluita contra les exclusions les mesures del Pla de
Lluita Contra la Pobresa
- La família com a suport a la lluita contra
lexclusió
- Mecanismes intrínsecs al sistema que
produeixen exclusió:
- Urbanisme estandarditzat
- Cultura de rebuig de la diferència
3.- Propostes
3.1 Propostes dactuació
3.1.1 Línies estratègiques
3.1.2 Objectius per al proper quadrienni
3.1.3 Accions a desenvolupar
Aquest apartat es debatrà en les sessions
següents, especialment en la tercera.
D
Esquema conductor dels
debats:
- Determinar els grups objecte de
lanàlisi (1/10/98)
- Determinar, en cada cas, a quins drets
tenen dificultat daccés (19/11/98)
- Analitzar quins són els factors de
dificultat (19/11/98)
- Apuntar accions de modificació
daquests factors (04/02/99)
E
Proposta de treball
inter-sessions:
Cada component del grup redactarà sobre
la dificultat daccés a Drets Socials del grup amb
qui més està familiaritzat. Els
documents seran tramesos a lIsabel Compte abans de
finals doctubre per tal que
es puguin distribuir a tothom amb antelació suficient a la
propera reunió del 19/11/98.
Es demanarà al Departament de Cultura que
aporti dades objectives (estadístiques) i informes de
situació, si nhi ha.
per anar amunt