Anàlisi del dictamen: Interrelacions entre escola i territori, de Josep Alsinet
L'escola i el territori
En el document inicial ja es plantejava que la relació entre lescola i el territori no es pot considerar com un fet natural ni espontani. Cal entendre que és una dinàmica que sha de alimentar, fins i tot generar, a partir de la pràctica escolar existent, sobre aquesta pràctica i per influir en les formes que va prenent la pràctica escolar. Seria molt perillós suposar que una comunitat educativa sòlida i activa, per sí mateixa tendirà a una identificació amb lentorn més immediat. Tot al contrari, es poden trobar molts més exemples de comunitats escolars sòlides i actives que sidentifiquen amb estrats culturals i ideològics que exemples daquest tipus de comunitat que mantenen i participen en ofertes de col·laboració i relació amb el territori.
En efecte, la reactivació del paper de selecció social que es detecta de manera relativament estesa, es pot considerar com un efecte més de la tendència a distanciar-se de lentorn, especialment en escoles amb una forta identitat i amb nivells notables d'autoestima.
El repte és, doncs, aconseguir que sigui compatible el fet que l'escola es projecti cap a relacions amb entorns més o menys allunyats i diversos, amb una recuperació del seu paper com institució arrelada a la comunitat territorial en la que està ubicada i a la que, sovint, pertany la majoria de la seva comunitat escolar.
Lentorn local és el més adequat per incidir en aquests processos, doncs generalment els centres educatius ofereixen els seu servei a comunitats que pertanyen a una mateixa localitat o comarca. Per aquesta raó, l'administració local hauria de tenir les competències i la responsabilitat formals per fomentar i donar suport a aquesta vinculació entre escola i territori, doncs aquesta vinculació és un factor clau, encara que no únic ni determinant, per aconseguir implicacions més significatives entre els ciutadans i l'entorn (ja sigui el barri, la ciutat o la comarca) i això, es configura com un dels factors clau per una integració de qualitat en la societat de la informació.
La distribució actual de competències, però, està molt allunyada daquest criteri. Les administracions locals tenen poques competències i qualitativament febles. De totes maneres, encara que lAdministració Local no gaudexi duna distribució de competències educatives més favorables, cal que actuï en la línia dinfluir i condicionar perquè, a la pràctica, les polítiques educatives que simplanten en el seu territori afavoreixin els processos didentificació entre escola i territori als que abans sha fet referència.
Com que aquesta proposta està relacionada amb el desenvolupament dun projecte educatiu per Sabadell, en el que segueix es fa una caracterització dels continguts, objectius, obstacles, formes dintervenció i claus dèxit en aquesta intervenció, en aquells aspectes que afecten al possible paper de ladministració local. Queda clar que altres administracions tenen moltes més competències escolars, i per tant moltes més responsabilitats, però cal insistir en la necessitat dendegar pràctiques polítiques locals que, mantenint viu el debat sobre un nou repartiment de competències i responsabilitats entre les administracions públiques, evitin que aquest debat condicioni o bloquegi iniciatives més operatives. Cal insistir, doncs, en que aquest debat sha dactivar i impulsar, però que no ha de ser un obstacle i sí un incentiu, per aconseguir impregnar de Sabadell la intervenció educativa, pública o privada, que es produeixi en la ciutat.
Aquesta interacció entre escola i territori pot prendre diverses formes segons:
Tot seguit es proposen diverses línies de desenvolupament del que podria ser un projecte dintervenció política a Sabadell que afavorís la interacció entre comunitat educativa i territori. Cada activitat potencial de relació entre escola i territori cal analitzar-la des de diferents punts de vista, per tal de preveure línies estratègiques de desenvolupament de projectes i programes que multipliquin la seva eficàcia i facilitin la seva realització, transferència i reconeixement com accions de ciutat. Així, es fa referència a:
La finalitat de la interacció: és a dir, es proposa caracteritzar les activitats i iniciatives de relació entre escola i entorn segons allò que es vol aconseguir.
Els agents que participen en la interacció: és a dir, sanalitzen i caracteritzen aquestes iniciatives segons aquells components de la comunitat escolar i de la comunitat local que en són agents protagonistes.
Làmbit en el que es gestionarien les iniciatives de relació entre escola i territori: és a dir, com que hi haurà iniciatives que es produeixen estrictament en una comunitat escolar, daltres impliquen a centres dun barri o dun districte, daltres a centres de tota la ciutat o de la comarca, es proposa analitzar aquestes iniciatives de relació entre escola i territori segons el seu abast territorial.
Segons això, per a cadascuna daquests punts de vista tot seguit es posen exemples, sassenyala allò que pot ajudar a lescola, es destaquen alguns perills, es descriuen les línies estratègiques que podria i caldria desenvolupar des de ladministració local al respecte i sassenyalen alguns reptes o claus dèxit per aconseguir avançar significativament en el desenvolupament de la línia estratègica definida.
1. La finalitat de la interacció. Respecte aquesta vessant de les experiències dinteracció es proposen cinc grans blocs que poden correspondre a:
Aquestes cinc tipologies basades en les diferents finalitats en que el territori és present, són analitzades tot seguit atenent als cinc apartats que shan descrit anteriorment: exemples, suports a lescola, perills, línies estratègiques dactuació i reptes.
a. Quan el territori és un recurs cultural, productiu, social, natural,... per el disseny dactivitats daprenentatge escolars: visites a museus, audicions musicals, assistència a obres de teatre, visites a empreses, participació en petits projectes ciutadans, participació en convocatòries esportives...
Amb aquestes iniciatives lescola pot aconseguir un increment quantitatiu i qualitatiu dels recursos per desenvolupar la seva tasca i, a lhora, un apropament de les iniciatives escolars a les diverses ofertes que lentorn ofereix als infants i joves. A més, es facilita el contacte de lescola amb altres ambients i altres professionals, amb el que savança en una concepció més oberta i àmplia del fet educatiu, ampliant el seu abast a iniciatives i accions educatives no escolars.
Es poden citar alguns perills: la tendència de lescola a "escolaritzar" tot el que toca, la possibilitat dincorporar aquestes accions com a quotes dinnovació formal, o que aquestes activitats es contemplin com activitats aïllades i sense connexió amb la resta de lactivitat escolar.
Des de ladministració local caldria facilitar aquestes iniciatives, canalitzant les ofertes públiques o privades que shi refereixin, animant i donant idees a altres institucions per tal de participar en iniciatives educatives de col·laboració amb lescola i procurant la màxima implicació del professorat i de la institució escolar en la seva planificació, organització, realització i avaluació.
El repte seria aconseguir que amb aquesta obertura a realitats i agents educatius no escolars, lescola augmentés i actualitzés els seus recursos amb varietat i qualitat, però també, que a partir daquestes activitats, la comunitat educativa comencés a veure lescola com un agent educatiu que amplia el seu marc de competències educatives més enllà de les estrictament escolars.
b. Quan el territori és la base de coordinacions entre centres educatius que imparteixen les mateixes etapes escolars o entre centres que imparteixen etapes diferents ( des de les llars dinfants fina a les escoles dadults), vinculats per itineraris escolars o vinculacions més o menys formals,...: relació entre les llars dinfants, escoles de primària, centres de secundària, escoles dadults o centres deducació especial duna mateixa zona o de tota la ciutat, així com la relació entre llars dinfants i escoles de primària, centres diversos i escoles deducació especial, centres de secundària i escoles dadults,....
Amb aquestes iniciatives lescola pot aconseguir participar en propostes escolars més globals, implicant diferents centres escolars, ja sigui de forma esporàdica, ja sigui amb propostes més sistemàtiques. Amb totes aquestes iniciatives i les activitats, projectes i programes que podrien generar, caldria anar avançant cap a la concreció de projectes educatius de zona, que pot ser des dun barri fins a lesbós dun possible projecte educatiu de comarca.
Es poden citar, entre daltres, alguns perills:
- En el cas de la xarxa pública, la gestió escolar té poques competències formals, la qual cosa acostuma a provocar rigideses i poca estabilitat en les iniciatives de col·laboració. Aquesta inestabilitat i rigidesa pot bloquejar iniciatives de coordinació horitzontal o vertical entre escoles.
- Els fenòmens de competitivitat entre escoles duna mateixa etapa educativa obstaculitzen el camí cap a incrementar les competències compartides.
- El possible desconeixement mutu i els possibles prejudicis entre centres detapes educatives diferents i entre centres de diverses tipologies, poden obstacles significatius per avançar cap a intervencions educatives coordinades, complementades o compartides.
- en el cas de coordinacions entre centres relatius a les mateixes etapes escolars, amb el reconeixement de la seva existència, coneixent de prop els seus problemes, expectatives i iniciatives, tenint-les en compte tant per la consulta com per la implicació directe en la implantació de projectes locals que tinguin alguna vessant educativa.
- coneixent, impulsant i/o dinamitzant les relacions entre centres detapes educatives diferents, tant pel que fa a tendir cap un servei educatiu funcionalment integrat, com per treballar per a la coherència i complementarietat global de lacció educativa dun territori.
- Facilitant els contactes entre centres educatius ordinaris i especialitzats, de centres detapes obligatòries amb escoles dadults,... i així facilitar el coneixement mutu, lintercanvi dexperiències i recursos i la possible realització dactivitats conjuntes en la línia danar concretant el que sembla ha de ser una característica de futur: els ciutadans han daprendre tots i durant tota la vida i la comunitat ha de facilitat agents educatius per a tots i per totes les edats.
- seguretat a les famílies pel que fa als itineraris escolars, tant en el sentit de tenir més certeses sobre la seqüència de centres als que accedirà el seu fill o filla, com a als nivells suficients de coordinació i de coherència entre els projectes educatius respectius
- al menys en la xarxa pública, ofertes escolars de zona variades, complementades i eficaces, sense malversació de recursos ni energies en competitivitats estèrils i improductives.
- una imatge de servei educatiu diversificat tant per edats com per projectes i possibles especialitats, però amb la voluntat de coincidir i de col·laborar en allò que millora loferta educativa global.
c. Quan el territori és la base per establir coordinacions entre lescola i els altres serveis personals que treballen en la mateixa comunitat: centres datenció primària de salut, serveis socials municipals i de la DGAI, seguretat vial i ciutadana, centres cívics, serveis culturals i esportius i tots aquells altres serveis personals que intervenen en un mateix territori, sigui quina sigui ladministració o la institució de la que depenguin.
Amb aquestes iniciatives lescola pot aconseguir implicar-se en accions educatives més complexes, necessàries per donar resposta a la complexitat creixent de les situacions que es presenten quan els projectes educatius aprofundeixen en els aspectes comprensius, integradors i promocionadors duna escola que ha de vincular-se a una acció educativa per a tothom i per sempre. Daquesta manera, lescola no només incrementa els recursos dels que pot disposar i millora lefectivitat dels propis, sinó que incrementa molt clarament la seva influència en el fet educatiu global i incrementa a la pràctica les seves competències educatives.
Es poden citar alguns perills:
- la tendència dels diversos serveis personals (inclosa lescola, evidentment) a dissenyar respostes poc permeables a aportacions daltres serveis, especialment si depenen dadministracions polítiques diferents.
- el costum de plantejar aquestes iniciatives només quan hi ha un conflicte a resoldre i restringir-les a allò que té a veure amb el conflicte.
- la tendència a plantejar aquesta col·laboració, més com una cessió del "problema" que com una oportunitat de intervenció coordinada.
Des de ladministració local caldria habilitar i gestionar espais de trobada entre serveis personals coincidents en el territori, que permetés fer plantejaments més sistemàtics, separats del conflicte i preventius, amb la voluntat de destacar la complementarietat entre competències, detectar els dèficits globals i resoldre els cavalcaments amb eficàcia. Caldria, també, negociar o reivindicar si cal, la predisposició dels serveis centrals de les diferents administracions per tal de preveure la imprescindible flexibilitat en les seves unitats territorials, fent possible ladequació de les polítiques respectives a la necessària coherència global en la intervenció en el territori.
El repte seria aconseguir que els serveis personals que actuen en un territori de la ciutat, entre ells els escolars, tendeixin a generar projectes dintervenció integrals en base a la coordinació i a la reflexió compartida en lacció, i que això anés sent observat a la pràctica pels ciutadans implicats.
d. Quan el territori és la base per establir accions de representació: la representació de les comunitats escolars en consells escolars del territori, la representació dels estaments de les comunitats educatives (especialment alumnes o pares i mares) en òrgans de participació específics destament dàmbit territorial o les representacions de ladministració local en els consells escolars de les escoles:
Per un altre cantó, ladministració local pot aconseguir que els projectes de ciutat que tinguin o admetin alguna component educativa, activin o inspirin iniciatives educatives en les comunitats escolars, facilitant la relació entre aquelles projectes de ciutat i les iniciatives dels ciutadans.
- que els òrgans de coordinació de directors estigui excessivament polaritzat cap a la resolució de temes més tècnics o de gestió educativa general i tingui poc espai per a la coordinació sobre aspectes més relacionats amb activitats educatives concretes.
- que els components daquests consells escolars o òrgans de representació per estaments, tinguin una posició feble en el consell escolar i els sigui difícil estendre propostes que es puguin transformar en projectes de centre.
- o que els representants de ladministració local als consells escolars, no puguin basar la seva intervenció en orientacions polítiques definides o no adequades per aquell territorial.
- reconèixer els òrgans de coordinació territorial de directors i directores de centre. Si és necessari, per exemple en el marc del Pla de Formació Permanent de Zona, proposar lexistència de marcs de coordinació entre coordinadors pedagògics o Caps dEstudi e centres, per tal de facilitat la transferència de projectes de centre cap a projectes de zona i de ciutat o per facilitar la participació activa de centres en projectes de ciutat.
- impulsar la creació dòrgans de representació territorial per estaments, però tenint cura i ajudant a que els representants dels diferents estaments millorin la seva representativitat funcional. En aquest sentit, si un òrgan de representació i participació no té els mínims exigibles, seria millor eliminar-los cercant noves formes més realistes i funcionals.
- Pel que fa als representants de ladministració local als consells escolars, cal fer un esforç per dissenyar una política dintervenció a les escoles, que permeti donar coherència global a la seva actuació i rehabilitar el seu paper al voltant de les funcions de connexió funcional entre lescola i lentorn i molt especialment a la connexió entre lescola i els serveis que depenen de ladministració local.
- La ciutat disposés de marcs des dels que fer possible lintercanvi dexperiències sobre projectes de centre al voltant de la relació entre centre i entorn i fer possible presentar a la xarxa escolar de tots els nivells els projectes de ciutat que realment o potencial inclouen components educatives a treballar des de lentorn escolar.
- Els òrgans de representació per estaments existents tinguin una vida amb la mínima solidesa exigible, per tal dactuar com òrgans de reconeixement territorial diniciatives i preocupacions de base i, alhora, com òrgans de dinamització i implicació dels estaments de al comunitat educativa en iniciatives territorials.
- Pel que fa a la representació local en els consells escolars, des de lescola hauria dincrementar-se la funcionalitat de la seva presència i des de ladministració local valorar i aprofitar la seva potencialitat com observatori proper i qualitatiu de la realitat escolar en tot el territori.
e. Quan el territori és un referen en activitats de relació entre comunitats escolars, entre comunitats escolars i altres que no ho són, siguin del mateix territori o no: intercanvis reals entre centres escolars del mateix territori, del mateix país o de països diferents, relacions entre lescola i altres comunitats no escolars, intercanvis virtuals entre centres educatius o entre centres educatius i altres comunitats o institucions.
Amb aquestes iniciatives, lescola cal que pugui incorporar en el seu projecte iniciatives que desenvolupin capacitats de relació humana, de convivència, de flexibilitat davant la diferència, de solidaritat, dintegració en entorns culturals diferents, de síntesi cultural, didentificació no dogmàtica amb la pròpia cultura,... i així, fer compatible el potencial de relacions reals i virtuals que permeten les noves tecnologies de la comunicació, amb una interacció creativa i progressista amb la identitat pròpia.
Es poden citar alguns perills:
- que les comunitats amb més dèficits econòmics o culturals no entrin en aquest procés de relació amb altres comunitats
- que comunitats amb nivells econòmics o culturals més desenvolupats, simpliquin en aquests processos per fomentar la diferenciació social
- que iniciatives de relació virtual tinguin un tractament bàsicament tècnic, sense la component de projecte col·lectiu amb finalitats educatives lligades a projectes de centre molt més globals.
- que aquestes experiències es desenvolupin sense incorporar cap referent cultural propi, creant les condicions idònies per a una colonització cultural daquests ciutadans.
- Oferir suports logístics per aconseguir estendre aquestes iniciatives en la majoria de centres, aplicant una política de discriminació positiva per a fer possible que les comunitats escolars més desfavorides puguin participar activament en aquest tipus diniciatives.
- Aconseguir que la ciutat i/o el país siguin protagonistes destacats en aquestes activitats dintercanvi, de manera que sincloguin activitats en les que es presentin les seves característiques històriques, culturals, productives, polítiques ... fugint de xovinismes ridículs però també de complexos injustificats.
- Pel que fa a les relacions virtuals, caldria que ladministració local accelerés la generació de suports tècnics i metodològics, per tal daconseguir que des dun inici, aquestes iniciatives siguin possible i incorporin en el seu desenvolupament els referents històrics, culturals, productius o polítics als que es feia referència anteriorment.
2. Els agents que participen en la interacció: si primer shan analitzat les possibles iniciatives de relació entre escola i entorn a partir del que shi volia aconseguir, ara es proposa analitzar-les observant les característiques dels promotors i/o protagonistes daquestes iniciatives. Per això, analitzarem les següents situacions:
Tot seguit, cadascun daquestes tres escenaris sanalitza segons les quatre components ja descrites: que es pot aconseguir, quins perills hi ha, quines línies estratègiques podrien orientar una intervenció de ladministració local i quins reptes caldria assolir per aconseguir èxits en la implantació de les línies estratègiques descrites.
a. Quant els agents són, tots, components de la comunitat escolar i en posició simètrica, per exemple:
* professorat de diversos centres que gestionen alguna activitat en la que o bé està present la relació entre els seus centres i el territori.
* activitats dirigides a pares i mares dels centres del territori, per exemple al voltant del que podrien ser les escoles de pares, i que són gestionades per pares i mares de diferents escoles.
* activitats que gestiona i implica, totalment o parcial, a lalumnat de diferents centres del territori.
Amb aquestes iniciatives, els membres de les comunitats escolars poden aconseguir intercanvis dexperiències, intervencions de més envergadura i en àmbits molt més amplis, compartir i enriquir propostes i iniciatives educatives, endegar noves línies de treball en els centres respectius... accentuant elñ protagonisme del territori i, en el cas de pares i mares o alumnat, incentivant la seva implicació directe en la gestió i realització dactivitats educatives
Es poden citar alguns perills: que aquestes iniciatives siguin fruit de la iniciativa individual dalguns professors, pares o alumnes especialment actius, sense que hi hagi reconeixement de la comunitat, que, en el cas dels professionals, els puguin allunyar del context cultural del seu alumnat, que aquestes activitats reforcin les comunitats escolars més fortes i aïllin les més febles,...
Des de ladministració local caldria:
- Facilitar o proposar que en els plans de formació de zona es contemplin grups de professors per treballar continguts o metodologia referits a experiències dintercanvi entre centres, molt especialment si es refereixen a experiències que inclouen el territori en la seva programació.
- Tenir informació, crear recursos i suports a la generació dactivitats organitzades des de les AMPAs que sorienten cap a concretar algun tipus descola de pares i mares, en forma més o menys rudimentària.
- Disposar dun pla de dinamització, suport i formació de coordinadores dalumnat implicat o especialment actiu en activitats específiques de participació política o social a nivell de centre: delegats o representants a consells escolars, voluntariat, dinamització cultural, activistes en campanyes referides al desenvolupament de valors cívics...
- Disposar de recursos preparats i coneguts pels centres implicats en experiències de relació virtual, per tal de facilitar la incorporació significativa del fet territorial en el seu desenvolupament.
- Fer possible que els professionals trobessin en el territori suports i marcs de relació professional que facilitessin la incorporació del fet territorial en les seves programacions.
- Facilitar el treball als pares i mares actius en les respectives AMPAs, en el sentit de revitalitzar la seva presència i millorar la seva incidència en la comunitat escolar.
- Treballar per aconseguir millorar la imatge i la consideració davant els companys dels delegats i representants a consells escolars i vincular els moviments de participació social dels joves al fet educatiu de la ciutat.
- Apropar les estructures escolars a les iniciatives culturals i de lleure més espontànies dels infants i joves.
- Aconseguir que el joves ciutadans associïn la participació en experiències virtuals amb la laprofundiment sobre la seva realitat social, cultural, productiva,...
b. Quant els agents són dàmbits professionals diferents i que coincideixen en alguna iniciativa educativa: col·laboració i/o coordinació de la intervenció de diferents serveis personals (educació, serveis socials, sanitat, lleure, seguretat,...), col·laboració de professionals docents amb altres professionals en activitats educatives específiques, en especial les que es refereixen a la col·laboració amb el món del treball, participació de diferents professionals en activitats vinculades amb la planificació de serveis ( ara, per exemple: mapa escolar de formació professional, òrgans de seguiment de projectes de ciutat (riu Ripoll))...
Amb aquestes iniciatives, els professionals implicats poden aconseguir el coneixement mutu i sense tòpics de les competències professionals respectives, participar en actuacions professionals més complexes, millorar molt leficàcia de la seva activitat o lapropament de cultures professionals diverses i sovint distants.
Es poden citar alguns perills: la tendència endògena de les cultures professionals, les pors a la dissolució de competències professionals, les percepcions dintrusisme professional, la tendència a establir relacions no simètriques, especialment per part dels professionals docents, lerror de plantejar aquestes iniciatives vinculades al conflicte o en termes de fets consumats,...
Des de ladministració local caldria:
- Generar espais de coordinació en lacció dels professionals vinculats als serveis personals docents i no docents i, encara que sigui difícil, tendir a fer coincidir al màxim possible els àmbits territorials dinfluència de cadascun dels serveis implicats.
- Facilitar, convèncer, negociar, pressionar o reivindicar si cal, per a que els diferents serveis personals, sigui quina sigui ladministració de la que depenguin, al menys a la pràctica simpliquin en una intervenció territorial coherent i coordinada.
- Cercar una organització dels serveis personals que sacosti al concepte de "finestreta única", de tal manera que sense perdre loperativitat de cada servei, es guanyi en globalitat tant pel que fa a la informació de la que es disposi com a la intervenció més o menys sectorial que es decideixi.
- Conèixer les experiències educatives interdisciplinàries en les que hagin participat de manera significativa entitats i institucions no escolars i que shagin produït en el territori, per tal de consolidar-les i en el seu cas transferir-les o generalitzar-les.
- Detectar propostes i iniciatives dactuacions educatives interdisciplinàries amb una potencial participació dinstitucions i entitats no escolars, per tal de facilitar i activar la seva materialització.
- Presentar els projectes de ciutat en entorns professionals multidisciplinaris, incloent els professionals docents, i promoure la seva implicació en els plans dacció que sen dedueixin.
- Facilitar marcs de connexió funcional i operativa entre lescola i les institucions públiques i privades que representen el món del treball per tal de donar resposta conjunta al repte de la relació escola-treball: concreció duna posició ciutadana sobre la planificació de la formació professional, establir protocols per a la realització de pràctiques dempresa de cicles formatius i per a les estades a les empreses per lalumnat del batxillerat, visites i col·laboracions específiques relacionades amb determinats continguts curriculars,...
- Aconseguir que els professionals dels diversos serveis personals amb intervenció en el territori, vagin incorporant en la seva pràctica la cultura de la intervenció en xarxa.
- Anar convertint el territori en un marc dinteraccions més o menys espontànies, més o menys institucionalitzades, però sempre basades en la informació mútua, el reconeixement competencial de cada sector professional i lefectivitat de les respectives intervencions.
- Aconseguir que lescola pensi cada vegada més amb entitats i institucions no escolars per establir col·laboracions a lhora de concretar la seva activitat i que les institucions i entitats no escolars pensin cada vegada més amb lescola a lhora de dissenyar els seus projectes i programes.
- Disposar dun marc estable per a la implantació de projectes ciutadans de relació entre escola i treball amb la participació de totes les institucions públiques i privades que hi són implicades a la ciutat o a la comarca.
c. Quant els agents són components de la comunitat escolar que exerceixen tasques de representativitat de base territorial: els representants de la comunitat en consells escolars territorials o similars i els representants de ladministració local en els consells escolars.
- els representants de les comunitats escolars, i molt especialment en el cas de representants dAMPAs o dalumnat en òrgans territorials, disposessin de recursos i temps per realitzar els traspassos dinformació tant en el sentit ascendent com descendent, sense descartar la possibilitat demprar també les noves tecnologies per tal de generar intercanvi dinformacions i debats amb un suport virtual.
- els representants de ladministració local als consells escolars disposin de formació específica, criteris orientadors, autonomia de decisió "in situ" i marcs per compartir entre ells, per tal dajudar a rehabilitar la seva tasca i situar-la en una posició estratègica en la relació entre escola i territori.
- en especial pel que fa a pares i mares i alumnat, que els representants de les comunitats siguin cada vegada més, persones amb una especial tendència a la participació, paradoxalment poc representatius de les posicions dels seus representats i esclaus de les seves opinions.
- que els representants de ladministració local vagin perden presència significativa en la dinàmica de les escoles i, amb ells, perdi opcions el paper estratègic de ladministració local en la recuperació de lentorn territorial en la intervenció escolar i en el fet educatiu en general.
- Estudiar eines i recursos tecnològics per al traspàs dinformació àgil, descentralitzada i simètrica, que facilités les aportacions dels components de les comunitats educatives de base al fet territorial i a linrevés.
- Contemplar formació adequada i assessorament a les persones que la precisessin, per desenvolupar la seva tasca de representació.
- Escollir els representants als consells escolars amb criteris didoneïtat, reconeixent professionalment i laboral aquesta tasca, i tenint molt en compte les seves aportacions a lhora de valorar lestat educatiu de la ciutat i a lhora dimpulsar iniciatives educatives.
3. En relació a làmbit en el que es gestionarien les iniciatives de relació entre escola i territori:
En aquest apartat sanalitzen les possibles iniciatives de relació entre escola i territori des de la perspectiva de làmbit territorial sobre el que es defineixen.
En una ciutat com Sabadell, els àmbits de gestió que es poden considerar són: la comunitat escolar, làmbit intermedi, el municipi i la comarca. Per la mida i la complexitat de Sabadell, sembla adient establir un nivell territorial intermedi entre escola i ciutat. Aquesta possibilitat podria resoldres amb el barri o altres marcs menys formals, segons lexperiència que sen pugui tenir fins ara de lefectivitat dels districtes per facilitar la participació i la implicació dels ciutadans i institucions en el fet ciutadà. En qualsevol cas, làmbit intermedi que es proposi podrà definir-se diferent segons els llocs i els moments.
Fet aquest comentari, en el que segueix es caracteritzen les iniciatives i les corresponents intervencions de ladministració local segons aquesta àmbits:
a. La comunitat escolar com a marc dintervenció educativa:
La comunitat escolar és el primer àmbit de gestió diniciatives i potser el més important. Com ja sha comentat, una escola ha de treballar la seva comunitat procurant alimentar la identificació i lautoestima dels seus membres al voltant dun projecte de centre reconegut i valorat i que alhora, valora i reconeix la necessitat de la participació i la implicació del conjunt de la comunitat en el seu desenvolupament.
- Incorporin en els seus objectius, el desenvolupament daquells valors que puguin caracteritzar el ciutadà que es propugna,
- Que la família, el barri, la ciutat, la comarca siguin considerats i treballats a lescola com un marc de socialització progressiu que ha de portar a activar les tendències a la participació social i política dels ciutadans.
- Que lescola fomenti en els seu alumnat un estil propi daprendre basat en lautonomia, la iniciativa i la tendència a la formació permanent que, junt a una formació per a lorientació professional, desenvolupin en els ciutadans les capacitats clau per a una integració social reeixida i una adaptació permanent a les demandes canviants del món laboral.
- Que tots els components de la comunitat educativa participin al seu nivell de la concreció, gestió i avaluació dels projectes educatius de centre i que aquests projectes siguin la base real i identificable del compromís que lescola ha dexplicitar amb la seva comunitat dinfluència.
La tendència de lescola a tancar-se sobre sí mateixa pot dificultar un coneixement actualitzat i real de la situació del aspectes detallats en el punt anterior. Per tant, si no es pot conèixer la realitat de les escoles difícilment es podran concretar línies de treball a nivell dadministració local per tal dajudar a que les escoles aprofundeixin en la seva vinculació amb projectes educatius més globals. En particular, es perillós que projectes educatius més o menys sòlids i assentats no tinguin en compte o no incorporin adequadament la component participativa del conjunt dels estament en la seva planificació i avaluació.
- mantenir un observatori permanent sobre el nivell didentificació i de participació dels diferents estaments de la comunitat en la concreció del fet educatiu
- conèixer el nivell de presència de la ciutat en els diferents àmbits de la formació integral del seu alumnat.
- orientar la tasca dels representants de ladministració local en els consells escolars i dels òrgans de participació territorial en la línia dels dos punts anteriors
- potenciar les convocatòries dintercanvi dexperiències o de presentació pública de projectes de centre.
- introduir programes de discriminació positiva per aquells centres educatius que treballen en comunitats amb nivells de risc dexclusió més alts per tal que concretin projectes educatius atractius i per als sectors emergents de la seva comunitat dinfluència.
El seguiment continu que es pugui fer daquesta realitat, permetrà una diagnosi contínua que orientarà el desenvolupament o el foment de plans de suport directe o diferit a les escoles, en la forma i els continguts que aconselli aquest seguiment.
El repte és aconseguir que les comunitats escolars vagin convencent-se de que laprofundiment en els mecanismes de participació interna en la planificació i avaluació del projecte educatiu i la seva vinculació amb iniciatives educatives que vagin més enllà del fet estrictament escolar, en especial en aquelles que afavoreixen la relació amb el territori, són aspectes clau per millorar la seva credibilitat davant la comunitat dinfluència i, per tant, incrementar la demanda del servei educatiu que ofereix
b. Un nivell intermedi entre escola i ciutat com a marc dintervenció educativa: sector, barri, districte,...
Ja sha comentat que, sigui quina sigui lopció que es prengui, la complexitat de Sabadell sembla aconsellar la presència de nivell intermedis de gestió educativa entre lescola i la ciutat. Si és el sector, el barri o el districte és un fet no massa rellevant ara, tot i que sí ho seria en un procés dimplantació de programes i projectes concrets.
- conèixer, facilitat i fer un seguiment de com es produeixen les iniciatives de relació entre els centres detapes i especificitats diverses, per exemple la relació entre escoles de primària i de secundària adscrits, entre els centres de primària i les escoles bressol que shi puguin vincular, o entre centres educatius especials i la resta de la xarxa escolar.
- Coordinar la intervenció dels diferents serveis personals, establint sessions periòdiques de treball interdisciplinaris, incorporant els serveis educatius externs, els serveis socials, els de salut, els de seguretat ciutadana, les ofertes de lleure que sestructurin al voltant dels centres cívics o daltres entitats privades sòlides i reconegudes.
- Pel que fa a lescola, aquesta coordinació hauria de facilitar la inserció de lactivitat escolar en una resposta educativa més complex i global. Aquesta col·laboració podria concretar-se en diferents àmbits: coneixement mutu de les característiques daquests serveis, assessoraments mutus en el desenvolupament de lactivitat de cada servei en aquelles activitats en las que es coincideix, intervencions puntuals dun servei en el marc de laltre i intervencions simultànies, complementàries i coordinades de més dun servei.
- impulsar la creació i gestió daquests espais de coordinació professional, facilitant, animant, negociant o reivindicant la participació daltres serveis adscrits a altres administracions i amb incidència significativa en el territori.
A més daquests òrgans de coordinació professional, caldria que aquest àmbit de gestió educativa servís per acostar les institucions i entitats diverses amb presència significativa en aquell territori i amb una incidència reconeguda en el fet educatiu. Per exemple: centres cívics o altres entitats o serveis de cohesió i acció social públiques o privades, comunitats escolars de tots els nivells, entitats educatives no reglades, empreses i comerços,...
- crear consells educatius dàmbit, no només escolars, amb representants de les entitats i institucions a les que sha fet referència, dinamitzant-los, donat-los suport i reconeixent-los a lhora de dissenyar o dimplementar política educativa local.
c. La ciutat com a marc d'intervenció educativa
La ciutat, en la seva globalitat, és un àmbit dactuació educativa, no només com a síntesi del treball en cada comunitat educativa i en cada àmbit intermedi, sinó com marc necessari per desenvolupar projectes de ciutat amb components educatives que poden implicar intervencions de qualsevol de les escoles de Sabadell, independentment de làmbit intermedi on estiguin ubicades.
Caldria doncs, aconseguir que aquestes dues vessants de la intervenció educativa a nivell de ciutat garanteixin una relació adequada entre les intervencions a nivell de comunitat o dàmbit intermedi i el projecte educatiu de ciutat. Així mateix, es presenten iniciatives i propostes d'intervenció educativa que, o no aconsellen un tractament descentralitzat o, senzillament, en cap àmbit intermedi no hi ha prou implicació en la proposta com per justificar una intervenció descentralitzada. Aquestes dues vessants, doncs, hauran d'estar presents en la gestió del fet educatiu en aquest àmbit global.
- revisar la composició del Consell Escolar Municipal, desdoblant-lo en els dos òrgans com els que es descriuran, reduint considerablement el nombre dels components i fent-lo més àgil i operatiu, incrementant les seves competències funcionals, millorant el nivell de representativitat dels seus membres i reduint en quantitat i en poder la part escolar dels que el composen.
- poder disposar dun òrgan de coordinació que afectes al conjunt dels serveis personals que intervenen a la ciutat, sigui quina sigui l'administració que en tingui les competències.
- disposar d'un òrgan de coordinació que representés al conjunt d'institucions, escolars o no, amb una forta component educativa en la seva activitat ordinària.
- Un i l'altre, estarien coordinats per tècnics de serveis personals de l'administració local, que haurien dassumir la seva gestió tècnica, cercant estils i estratègies professionals que afavorissin la iniciativa dels components d'aquest òrgans, tot vinculant el anar fent projecte educatiu de ciutat amb el dia a dia i amb les expectatives i iniciatives de base que podrien i haurien de representar aquests ciutadans.
- Tenir cura de la relació entre les iniciatives que es desenvolupen en els àmbits intermedis i el projecte educatiu de ciutat. Això s'ha de concretar en dues direccions. En una, cal que aquests òrgans coneguin i facin un seguiment de les iniciatives educatives que es produeixin en els àmbits intermedis per tal de, en el seu cas, reconeixer-les com a projectes de ciutat i transferir-les o estendre-les a altres àmbits intermedis. En laltra, informar, animar, donar suport als àmbits intermedis per tal que s'impliquin en la implantació de forma descentralitzada de projectes de ciutat o en l'extensió o la transferència de projectes desenvolupats en altres àmbit intermedis.
- Gestionar projectes de ciutat per els que no és adequada o no és possible una implantació descentralitzada, ja sigui pel contingut concret del projecte o perquè l'envergadura del projecte no admet una implantació per àmbits intermedis. Així doncs, aquests òrgans de coordinació de ciutat han de tenir accés directe a escoles o altres institucions de base per tal de poder conèixer i fer un seguiment directe d'iniciatives que puguin respondre a aquestes característiques, o, també, per informar, animar, impulsar a institucions i escoles a implicar-se en algun d'aquests projectes de ciutat.
- Constituir-se com a òrgans consultius de la política educativa de la ciutat en qualsevol de les seves tres vessants: elaboració, concreció i reivindicació.
Amb aquesta proposta el repte és crear una infraestructura que pugui ser el darrer graó en el procés de relació entre els projectes educatius de les institucions ciutadanes i el projecte de ciutat, però que alhora sigui el primer graó en el procés dimplicació de projectes educatius dinstitucions amb el projecte educatiu de la ciutat.
d. La intervenció educativa en un entorn comarcal.
Tot i que en ciutats de la mida i el potencial de Sabadell, la intervenció de l'administració local té el seu centre de gravetat en el municipi, el fet comarcal és prou significatiu com per què sigui una realitat present en el projecte educatiu de ciutat. Un exemple clar de la rellevància de l'àmbit comarcal en poden ser propostes relacionades amb: la relació entre escola i món del treball, les iniciatives referides a lordenació del territori, les inquietuds i les polítiques sobre el medi ambient...
No sembla adequat fer propostes d'òrgans específics que s'ocupin d'aquesta vessant. De totes maneres, seria adequat impulsar certes dinàmiques de coordinació i dinamització diniciatives educatives que, en el marc del Consell Comarcal, impliquessin a escoles i institucions amb presència en més d'un municipi de la comarca. La rellevància dels temes abans esmentats i d'altres que poden sorgir, aconsellen el desenvolupament educatiu de làmbit comarcal.
Caracterització de la intervenció de l'administració local en la gestió del projecte educatiu de ciutat
En els apartats precedents, de forma més o menys explícita, s'ha anat caracteritzant quin tipus d'intervenció aconsella la concepció de desplegament territorial del projecte educatiu de ciutat que s'està proposant. Per concretar una mica més, tot seguit es detallen aquelles característiques que es poden considerar més essencials i definitòries d'una nova manera d'entendre el paper de l'administració local en la dinàmica educativa de la ciutat. En concret, l'administració local hauria de ser capaç de:
Observar el que es fa, el que es proposa, el que preocupa, el que genera expectatives... entre els ciutadans en qüestions educatives. Només així, es podrà desenvolupar un projecte educatiu connectat amb el dia a dia dels ciutadans i de les institucions de base.
Habilitar espais i escenaris en els que institucions i ciutadans puguin coincidir per desenvolupar iniciatives complementàries o coincidents. D'aquesta manera, es podran aconseguir intervencions educatives complexes i interdisciplinàries, necessàries per donar resposta a situacions cada vegada més complicades.
Canalitzar les iniciatives de base cap als continguts que determina el projecte educatiu de la ciutat i, alhora, detectar aquelles noves aportacions o necessitats, detectades en aquestes iniciatives, que poden aconsellar fer noves incorporacions o modificacions en el projecte educatiu de la ciutat.
Potenciar la participació de ciutadans i institucions en òrgans de coordinació territorial, per tal de facilitar el contacte directe i seguit entre projecte i realitat, entre iniciativa de ciutat i iniciativa del ciutadà.
Negociar i pactar amb les altres administracions amb competències en serveis que intervenen a la ciutat i amb institucions amb presència notable a la ciutat, per tal que la concreció de les seves polítiques tinguin en compte la vinculació amb el projecte educatiu de ciutat i dins el que sigui possible, s'impliquin en la implantació d'aquells projectes que se'n derivin i que caiguin dins el seu camp d'intervenció natural.
Descentralitzar la gestió política, amb recursos i competències reals, per tal de facilitar una interacció àgil i funcional entre polítiques educatives i dinàmiques de base, única forma de plantejar projectes educatius de ciutat amb possibilitats de ser instruments de progrés social, de recuperació de la implicació del ciutadà amb el seu territori i d'aprofundiment en la democratització real de la societat.
Així mateix, caldria evitar qualsevol forma d'actitud il·lustrada en la implantació d'aquest projecte educatiu. Tant els continguts dels projectes que li aniran donant vida, com les estructures que es vagin generant per gestionar-lo, hauran de respondre a necessitats reals i funcionals dels ciutadans i institucions que hi estiguin implicats. Per exemple, els òrgans de coordinació que s'han proposat en apartat anteriors, haurien de servir com a referent inicial per orientar les decisions sobre com crear marc en els que ubicar les iniciatives habilitadores i participatives a les que s'ha fet insistència, però caldria tenir ben clar que haurien de nàixer per donar resposta a necessitats observades a la pràctica o previstes en projectes a implantar. Una creació mecànica i generalitzada d'òrgans com aquests, provocaria un fracàs important i un pas enrera en la dinamització de ciutadans i institucions al voltant del fet educatiu de la ciutat.
En aquest sentit cal entendre la proposta de vinculació entre òrgans de coordinació i la descentralització política per districtes de l'Ajuntament de Sabadell: si aquesta descentralització política és buida o inoperant, totes aquelles propostes d'estructuració ciutadana que s'hi basin, fracassaran. En aquest sentit, caldria assegurar que la creació d'òrgans de coordinació entre agents educatius o entre serveis, només es fessin en aquells districtes amb suficient potencial polític real com per poder dirigir un procés participatiu que vinculi de manera eficaç les expectatives, necessitats i iniciatives del ciutadà amb les iniciatives, necessitats i expectatives de la ciutat.