Grup de treball: Educació i família

Document Final

Idees nuclears del dictamen Educació i família de Joana Alegret.

Aspectes conceptuals.

 

Estratègies ciutadanes per afavorir que la família pugui dur a terme les seves responsabilitats.

Primera idea: L'anàlisi situacional ha d'incloure les consonàncies i dissonàncies culturals entre els valors educatius predominants i els de les famílies de les que es tracta.

Segona idea: La manera més efectiva d'influir positivament en les famílies és introduir en la formació dels professionals una visió ecològica i relacional de les capacitats familiars.

 

Resum del desenvolupament de les diferents sessions.

Les idees contingudes en el dictamen són bàsicament compartides, si bé hi ha també l'opinió generalitzada, de que el document es pot desenvolupar més, matisar i completar. Se'l considera però, útil, com a punt de partida per a la reflexió.

A partir d'aquí comencen les aportacions que es fan per part dels assistents al grup de treball de les quals en fem un resum. 

Fins aquí arriba el resum de les intervencions per part dels integrants del grup de treball que, al llarg de quatre sessions s'han anat aportant. En la darrera sessió es va considerar oportú resaltar i consensuar les idees més rellevants del document. Aquestes són les que es relacionen a continuació.

 

Idees bàsiques contingudes en el document.

 

Proposta d'actuacions ciutadanes per afavorir l'educació i la família.

La majoria de propostes contingudes en aquest apartat giren al voltant d'unes idees centrals:

Es contemplen quatre nivells d'actuació complementaris entre sí i que poden permetre arribar als diferents sectors de la ciutat amb una oferta àmplia i complerta de més global a més concreta. També es contempla per alguns sectors, actuacions puntuals, de caire compensatori.

1. Actuacions globals de ciutat.
Seran actuacions adreçades a la població en general. Tindran un caire preventiu, orientador i de promoció ciutadana. Cal tenir en compte que aquestes actuacions arriben a un determinat nucli de població: ciutadans actius que tenen un bon nivell d'inquietuds i interessos que els mobilitzen i desenvolupen de manera espontània.

Actuacions incloses en aquest apartat podrien ser: xerrades, cicles de conferències, jornades, seminaris,etc...

2. Actuacions globals de sector (potser districte o barri).
Seran aquelles actuacions centrades en la dinàmica de districte, de vegades de barri, que poden afavorir una participació i educació ciutadana que promogui els recursos personals i socials i de manera especial la capacitat d'educar de la família.

 

3. Actuacions específiques en alguns dels col·lectius del sector (potser AMPA dels diferents centres educatius del sector tant d'Educació Infantil, Primària com de Secundària.).
Si el nivell de participació és pobre a nivell de sector, convindria potenciar les dinàmiques més concretes ja existents (AMPA, Serveis Pediàtrics,...) i en aquests entorns acostar als professionals "amb una visió ecològica i relacional de les capacitats familiars".

4. Actuacions de compensació globals per alguns sectors de la ciutat.

 

per anar amunt

 

 

per tornar enrere