Els resultats del taller

Les propostes prioritàries

Les sis accions més votades constitueixen el resultat més important d’aquest taller. Són les idees que el grup de debat va considerar important destacar en les línies principals de discussió dels pressupostos municipals d’inversió, per a ser debatudes en els tallers de districtes de la ciutat. Es van presentar un total de 27 propostes, agrupades en 22 iniciatives. El nombre total de vots fou de 120.

El valor d’aquestes propostes deriva del consens que han aconseguit generar en les successives discussions i votacions. 

Connectar la ciutat amb el rodal   (25 vots)
Crear continuïtat entre la ciutat i la naturalesa del seu entorn a través dels parcs urbans, corredors verds i el futur parc fluvial del riu Ripoll, per integrar les zones naturals i agrícoles de les rodalies amb la zona urbana.
Acabar i equipar el parc de Catalunya
Realitzar el parc del Nord
Recuperar la vora del riu Ripoll, mitjançant el projecte parc Fluvial
Mantenir i protegir el caràcter d’espai natural i agrícola del rodal
Crear un passeig ampli d’accés i ús públic a les zones naturals periurbanes, que parteixi de la ciutat mateix i estigui pensat per a totes les edats, especialment per als nens i la gent gran.

 

Millora de les infraestructures de transport (13 vots)
S’inclouen tots els tipus tradicionals (xarxa vial, ferrocarril, etc.) i les noves infraestructures de telecomunicacions (cable o fibra òptica, racionalització de les noves xarxes, etc.).
Rondes i circumval·lació
Accessos
Solució al trànsit de vehicles pesats
Noves xarxes electròniques i tecnològiques de la informació, per anticipar-se a les noves necessitats
Recuperació de la Gran Via com bulevard urbà
Revitalització comercial de les zones del nord i sud

 

Aposta pel Transport Públic, mitjançant la millora de la xarxa i dels serveis: (12 vots)
SAT: Sistemes d’Ajuda a l’Explotació: informació en les parades sobre temps, freqüències, recorreguts, etc. amb el suport d’eines informàtiques.
Increment de les freqüències
Integració tarifària
Millora de connexions entre barris i enllaços comarcals
Autobusos i taxis adaptats a persones amb minusvalies i còmodes per a persones amb nens o amb càrregues
Pis baix en autobusos

 

Creació de serveis i programes estables en cultura política bàsica: democràcia, civisme i participació (9 vots)
En conveni amb entitats de formació permanent en política bàsica: democràcia, civisme i participació, en temes com per exemple:
Prevenció de racisme i xenofòbia
Acollida i atenció a les persones immigrants

 

Reorientar la política d’habitatges (9 vots)
Per fer front als reptes que se li presenten a la ciutat en aquests moments:
Més habitatge de lloguer
Habitatges adaptats per a la gent gran.
Habitatge adequat per a immigrants i grups socials vulnerables.
Campanyes de rehabilitació i manteniment dels habitatges existents.
Alternatives mixtes amb barreja de tipus diversos d’habitatge, per exemple social i privat.

 

Posada en marxa d’un pla de barris (8 vots)
Que promogui la vida al barri, amb mesures integrades que abarquin actuacions en temes socials, econòmics, ambientals i urbanístics, començant per una auditoria de cada barri, a realitzar en col·laboració amb els veïns, que estableixi l’estat actual del barri, les seves mancances i els punts dèbils i potencialitats.

Altres propostes: conclusions dels grups temàtics

A cada un dels tallers es van proposar una sèrie de propostes, seleccionades entre les idees aportades per cada un dels participants. Aquestes idees per l’acció es resumeixen a continuació:

A) Taller sobre equipaments i dotacions de l’estat del benestar (salut, cultura, ocupació i esport)
Millorar els equipaments sanitaris. Creació de nous equipaments d’atenció sociosanitària especialitzats en malalties emergents: Alzheimer, malalties mentals, SIDA, etc. Reforçar l’atenció domiciliària.
Creació de serveis d’atenció integral al fenomen creixent d’envelliment de la població. Equipaments destinats a la gent gran que fomentin la seva integració social i enriqueixin les seves relacions. Igualtat en l’oportunitat d’accés a la utilització d’equipaments: centres de dia i altres.
Creació de serveis i programes estables en conveni amb entitats adequades, per a la formació permanent en cultura política bàsica, democràcia i civisme.
Eliminar completament les barreres arquitectòniques.
Optimitzar i dinamitzar els equipaments existents, considerant la possibilitat d’utilitzar-los com a centres multiserveis. Fomentar la coresponsabilitat i el manteniment dels equipaments: convenis amb entitats que fomentin la cultura de la democràcia i de la participació. Augmentar els valors de convivència i cívics entre la ciutadania. Participació en el disseny i manteniment dels equipaments.
Programes de foment del civisme i de la implicació dels veïns i foment de la participació.
Augmentar la formació no reglada gratuïta a disposició de tots. Escoles de formació reglada més ben dotades.
Millor manteniment de les instal·lacions esportives.
Crear una xarxa de biblioteques, aprofitant els espais i equipaments existents.
Crear una escola municipal per a pares i mares.
Recuperació d’edificis abandonats per a ús públic.
Augmentar les escoles infantils: que cada escola de primària compti amb un espai per a escola bressol.
Interrelacionar els barris a través d’activitats conjuntes i mecanismes per a implicar els ciutadans en la dinamització de la vida ciutadana.
Crear canals per a proveir tothom d’informació bàsica: oficines o punts d’informació. Amb una atenció especial a la població immigrada. Serveis d’acollida.

 

B) Taller sobre urbanisme i plans de ciutat
Connectar la ciutat amb el rodal i amb els espais naturals de l’entorn, a través de passejos accessibles des del centre i una sèrie de corredors verds basats en els grans parcs. Aquest pla per a vincular la ciutat amb el territori natural del seu entorn demanaria una sèrie d’intervencions:
Acabar el parc de Catalunya
Dur a terme el parc del Nord
Dissenyar un passeig que recorri els espais de naturalesa més interessants, entrant i sortint des del centre urbà i pensat de manera que tingui pendents suaus perquè tot tipus de ciutadà (nens, gent gra, pares amb nens petits, etc.) el puguin utilitzar.
Obrir la ciutat al riu Ripoll, que es recuperarà com a principal espai verd de Sabadell, amb vida pròpia, amb accessos clars, amb peixos i fauna, amb cabal net i suficient, amb espais per anar d’excursió i recorreguts senyalitzats.
Obrir i senyalitzar camins rurals que portin fins els pobles veïns.
Pla Integral de Barris, començant per una auditoria que determini les necessitats i potencialitats de cada barri, tenint en compte aspectes de medi ambient urbà, de qualitat social, d’habitatge, d’espai públic, de trànsit, transport públic i accessibilitat, d’equipaments, de serveis de tot tipus, etc. Aquesta auditoria es durà a terme amb una important participació del teixit social de cada zona.
Pla d’inversions i actuacions per a equilibrar la qualitat de vida de tota la ciutat.
Reorientar la inversió pública en habitatge per adaptar-la al nou marc urbà dels pròxims anys:
més habitatges de lloguer
més habitatge adaptat a la gent gran
oferta accessible d’allotjament, pensada per a immigrants i col·lectius socialment vulnerables.
Campanyes massives de rehabilitació que permetin la reutilització dels habitatges buits o abandonats.
alternatives mixtes d’habitatge de diferents tipologies que evitin la formació de ghettos.
Projecte integral d’infraestructures de transport i telecomunicació, que permeti avançar-se a les imminents necessitats de la ciutat:
Recuperació de la Gran Via com a "via cívica" predominantment de vianants i ciclistes.
Construcció dels accessos i les rondes de ciutat necessàries.
Reforçar el valor urbà del centre de Sabadell i dels subcentres, que encara no estan desenvolupats al Nord i al Sud de la ciutat, amb un enfocament integral del desenvolupament urbà, que tingui en compte actuacions en patrimoni, en mobiliari, en trànsit, en rehabilitació d’edificis o en promoció del comerç.

 

C) Taller de mobilitat, accessibilitat i via pública
Aposta clara per la mobilitat sostenible (transport públic i no motoritzat).
Estudi de mobilitat de la població i proposta estratègica per eliminar l’efecte nociu del cotxe, amb la imposició de mesures de control del trànsit.
Millora del transport públic:
Inversions de millora del transport públic a través d’impostos als automobilistes.
Cartells informatius amb SAE (Sistemes d’Ajuda a l’Explotació).
El 100% de la flota d’autobusos de la xarxa municipal de pis baix.
Parades de transport accessibles.
Xarxa d’autobusos que connectin amb Barcelona i amb les platges. Millora de les relacions comarcals en transport públic.
Taxis adaptats.
Bitllet únic de transport que enllaci tot el municipi.
Connexions entre els Ferrocarrils de la Generalitat i el Rodalies de Renfe.
Que les empreses subvencionin el transport públic.
Promoció del tramvia.
Que els horaris de treball s’adaptin al transport públic.
Que el transport públic no sigui contaminant ni energètica ni acústicament.
Subvencions de l’Ajuntament per a l’adquisició de bicicletes. Servei de Policia Municipal en bicicleta.
Nous itineraris ciclistes, prolongació i millora dels que ja existeixen.
MERCADERIES
Solucionar el problema de la càrrega i descàrrega a través de petits magatzems de distribució (fer-ho amb tots els agents implicats).
Limitacions al trànsit interior de vehicles pesats.
VIANANTS
Voreres i rampes lliures de cotxes. La via pública, el transport públic, els accessos als habitatges i als equipaments, nets de cotxes.
El centre de vianants amb bons itineraris de connexions de vianants i ciclistes entre els barris i el centre, i dins el centre.
INFRAESTRUCTURES
Millora de la xarxa vial ja existent, enfront a l’opció de 4t cinturó.
No al tren d’alta velocitat.

 

D) Taller de desenvolupament econòmic local
Millora de la xarxa d’electricitat i soterrament dels fils elèctrics que encara queden en superfície.
Implantació de les infraestructures bàsiques pel desenvolupament de les NTI: xarxa de cable a tota la ciutat i extensió dels accessos a les NTI per la PIME i els ciutadans, a través de la universalització del correu electrònic i la construcció de centres telemàtics públics.
Creació d’una finestreta única que ajudi a desburocratitzar les relacions de l’administració amb els ciutadans i amb les empreses.
Fomentar una relació més forta entre la ciutat i els centres universitaris del seu entorn, així com amb les xarxes empresarials de Sabadell.
Completar un diagnòstic i una prospectiva econòmica. Ajudar que el Pla Estratègic estigui acabat a finals de l’any 2000.
Crear un servei d’integració de persones acabades d’arribar, tenint en compte les seves necessitats ocupacionals i socials. 
Construir un Palau de Congressos i Exposicions que serveixi de referència de la ciutat i doni cabuda a activitats de promoció empresarial i comercial.
Pla per dotar de pavellons esportius a tots els barris, així com la construcció d’un espai que permeti fomentar l’esport d’elit.
Creació d’aparcaments a les zones nord i sud de la ciutat, alhora que s’incentivi l’activitat comercial.
Millora dels accessos a Sabadell, incloent-hi:

- Transformar la Gran Via en zones de vianants, amb el soterrament del trànsit.

- Tancar la zona del nord i l’est, i els enllaços amb les autopistes.

Millorar els camins rurals i fer-los accessibles des de la ciutat, perquè es pugui passejar per l’entorn agrícola i natural.
Proposar un gran debat sobre les infraestructures de comunicació, des d’una visió de conjunt que inclogui les línies ferroviàries (Manresa-Barcelona; Mollet - el Papiol).
Estudiar la relació Eix Macià – centre i Parc de Catalunya.
Revitalització i ús social del riu Ripoll com a parc mediambiental.
Optimització del sòl industrial: desenvolupament urbanístic barrejant sòl industrial urbà destinat a indústries netes.
Compra de sòl per a la promoció de l’activitat industrial.
Parc de transports: espai pels vehicles pesats i serveis a les empreses de transport.
Parc aeronàutic.
Parc tecnològic a la zona universitària.

 

E) Taller de medi ambient

Compra de sòl no urbanitzable del rodal per part de l’Ajuntament per evitar la seva construcció. Posada en marxa d’incentius pels ciutadans per a la conservació i el manteniment del rodal.
Inversió en l’adequació dels espais lliures de l’entorn de la ciutat per a la consolidació d’un ús públic d’aquests, cosa que en aquests moments ja es produeix de forma espontània.
Inversió en l’adequació, ordenació i manteniment de la zona d’horts d’oci de l’entorn de la ciutat.
Millora de l’accessibilitat no motoritzada al rodal, mitjançant l’adequació de senders de vianants i ciclistes.
Seguiment i control de les noves urbanitzacions (Can Llong, Can Gambús) per minimitzar el seu impacte sobre l’entorn.
Connexió del parc de Catalunya amb Can Rull i el rodal, sense descartar cobrir el passeig Manuel de Falla.
Manteniment de les inversions en el parc Central, dutes a terme pel consistori Sabadell/Barberà.
Manteniment dels compromisos adquirits per l’Ajuntament per a l’adequació i la millora de l’entorn del riu Ripoll i la creació d’un parc fluvial.
Inversió en el traspassament d’aigua des de la depuradora fins l’inici del riu Ripoll, sense necessitat d’esperar els fons de cohesió.
Creació de consorcis supramunicipals de gestió i planificació que assegurin la continuïtat en l’espai i en el temps de les activitats agrícoles tradicionals en l’entorn regional.
Inversió en l’eliminació del soroll i la contaminació produïda pel parc municipal de vehicles, inclosos els camions de recollida d’escombraries.
Articulació i coordinació de la xarxa interurbana de transports públics entre Sabadell i els municipis veïns, resolent, entre altres coses, els importants salts de tarifes existents actualment.
Producció mitjançant energia solar d’aigua calenta sanitària de tots els edificis municipals.
Articulació de mesures de gestió destinades a la reducció dels residus en origen: plans sectorials, convenis amb els sectors privats, campanyes i estudis, polítiques concretes d’incentivació a les empreses (per exemple, exempcions fiscals).
Foment del compostatge i la reutilització dels residus orgànics.
Foment de l’educació ambiental a través de la difusió a les escoles i a altres àmbits (centres cívics, mitjans de comunicació) d’un conjunt de mesures senzilles i fàcilment comprensibles per la ciutadania per a l’estalvi energètic i el respecte a la naturalesa.
Rebuig a la creació dels camps de golf previstos que, en cas de fer-se, es durien a terme amb el mínim impacte possible.
Creació d’un jardí municipal no necessàriament funcional.
Rebuig de les propostes de jardineria basades fonamentalment en les plantacions de palmeres sobre extensions de gespa.

Les cinc propostes consensuades pel grup

El rodal: manteniment del caràcter d’espai natural i agrícola del rodal a través de polítiques municipals i de convenis supramunicipals que contribueixin a millorar la seva accessibilitat no motoritzada, el seu ús i les seves connexions.
El riu Ripoll: inversió en l’adequació i la millora de l’entorn del riu i en la creació d’un parc fluvial.
Educació ambiental: les inversions han d’anar dirigides a reforçar aquests aspectes en dos àmbits fonamentals: per una banda, el foment del paper exemplar de l’Ajuntament (ús d’energia solar per l’aigua calenta sanitària dels edificis municipals; reducció del soroll i la contaminació del parc de vehicles municipals); per altra part, el foment de les activitats educatives dirigides a escolars i adults.
Residus: s’ha d’incentivar de manera específica les mesures destinades a la reducció de residus en origen, a través d’instruments com les exempcions fiscals o les campanyes de conscienciació ciutadana.
Horts i àrees d’oci al rodal: inversió en l’adequació i la millora de les zones d’horts i habilitació d’espais d’ús públic destinats a les activitats d’oci.

 

per tornar enrera