Títol: El Mapa Escolar
Autor: Quim Canals
Data: juliol de 1998
1.1 ANÀLISI DE LES REALITATS DEMOGRÀFIQUES. 1995-1998-2001
Taula 1: Dades de Població: Neixements a Sabadell.
ANY |
NEIXEMENTS |
INDEX 1976 |
ANY |
NEIXEMENTS |
INDEX 1976 |
1976 |
3303 |
100% |
1989 |
1769 |
53,6% |
1977 |
3309 |
100,2% |
1990 |
1782 |
54,0% |
1978 |
3047 |
92,2% |
1991 |
1706 |
51,7% |
1979 |
2849 |
86,3% |
1992 |
1831 |
55,4% |
1980 |
2538 |
76,8% |
1993 |
1724 |
52,2% |
1981 |
2400 |
72,7% |
1994 |
1683 |
51,0% |
1982 |
2275 |
68,9% |
1995 |
1629 |
49,3% |
1983 |
2122 |
64,2% |
1996 |
1737 |
52,6% |
1984 |
2086 |
63,2% |
|||
1985 |
2034 |
61,6% |
|||
1986 |
1923 |
58,2% |
|||
1987 |
1882 |
57,0% |
|||
1988 |
1916 |
58,0% |
L'evolució dels naixements a Sabadell ha sofert les conseqüències de la davallada demogràfica general a Catalunya, on la taxa de natalitat ha baixat de forma important.
Cal assenyalar que el nombre de naixements s'ha reduït en els darrers 20 anys aproximadament a la meitat. Aquest descens té un impacte important sobre les previsions d'escolarització que en el seu moment es van fer ja que la població en edat escolar és molt inferior a la prevista.
Tal i com es pot comprovar en el següent quadre la davallada està repercutint de forma important en un descens significatiu tant en el darrer tram de l'escolarització obligatòria com en el tram de l'escolarització postobligatòria. En els primers trams de l'escolarització obligatòria es nota una tendència a l'estabilització ( pel nombre de naixements de 1.989 al 1.996)
Taula 2: Evolució de la població en edats d'escolarització.- Index 100= 1995
95-96 |
96-97 |
97-98 |
98-99 |
99-2000 |
|
1-2 ANYS |
3.312 |
3.366 |
95-96 |
96-97 |
97-98 |
98-99 |
99-2000 |
|
3-11 ANYS |
16.929 |
16.667 |
16.216 |
15.922 |
15.777 |
índex |
100 |
98 |
96 |
94 |
93 |
95-96 |
96-97 |
97-98 |
98-99 |
99-2000 |
|
12-16 ANYS |
9.335 |
8.883 |
8.517 |
8.165 |
7.925 |
índex |
100 |
95 |
91 |
87 |
85 |
95-96 |
96-97 |
97-98 |
98-99 |
99-2000 |
|
16-19 ANYS |
12.508 |
11.743 |
10.834 |
10.062 |
9.335 |
índex |
100 |
94 |
87 |
80 |
75 |
Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell.1998 PAG. 9
A la vista de les dades es pot afirmar que la:
En aquest punt cal ressenyar que les previsions del Mapa Escolar de la Generalitat de Catalunya per a la ciutat de Sabadell i localitats del seu entorn preveia un increment d'alumnat d'un 7% aproximadament , en el període d'escolarització del (1.990-98). La realitat a Sabadell en aquest període ha estat una altra, s'ha produït una disminució del 10% i la tendència comarcal ha estat en la mateixa línia que la de Sabadell.
Totes aquestes reduccions d'alumnes al si del sistema educatiu no es tradueix de manera automàtica en una disminució de línies, aules o instal.lacions escolars ja que al llarg dels darrers anys s'han produït modificacions de ràtios (infantil i primària es passa de ràtio 30 a ràtio 25 alumnes/grup), la incorporació a l'obligatorietat dels alumnes de 14-16 anys, així com l'avançament de l'escolarització als 3 anys. Aspectes aquests que representen una millora qualitativa del sistema educatiu.
Ara bé en aquesta anàlisi s'ha d'introduir un nou element significatiu: el percentatge d'escolarització a la ciutat de Sabadell en relació al seu padró no es correspon, és superior.
Taula 3: Percentatge d'alumnes matriculats en relació al padró d'educació infantil i primària
ANY NAIXEMENT | 1986 |
1987 |
1988 |
1989 |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
Mitjana |
PERCENTAGE | 117,4 |
113,9 |
110,8 |
110,7 |
110,6 |
110,3 |
111,6 |
109 |
107,4 |
111,4 |
Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padró. Ajunt. Sabadell. 1.998 pag. 24
Com es pot observar la matriculació d'alumnes a Sabadell és superior -en més d'un 10%- a la població empadronada. Aquesta població prové de les localitats limítrofes i representa un percentatge d'alumnes significatiu.
Els interrogants que es poden plantejar sobre la repercussió que aquest percentatge pot tenir són:
1.1.1 Conclusions
1.2 ANÀLISI DEL MAPA ESCOLAR.- La distribució territorial a Sabadell
a) Anàlisi general: Previsió 1995, realitat actual i previsions futures.
A l'hora d'analitzar el mapa escolar de la ciutat de Sabadell caldrà fer una referència a la situació prevista en el Mapa Escolar de Catalunya de 1992 i a la concreció actual arrel de la desviació en les previsions de naixements esmentats en l'apartat anterior.
Un element que fa que l'anàlisi sigui incomplet és la inexistència de dades sobre la previsió d'oferta, en el moment del l'aprovació del Mapa Escolar, dels centres privats, la qual cosa obliga a realitzar l'anàlisi global únicament des de la realitat actual.
Taula 4: Mapa escolar de centres públics de primària de la Generalitat de la ciutat de Sabadell i la situació del curs 1998-99
linies MAPA |
línies CURS 98-99 |
línies mapa | línies CURS 98-99 |
|||
A. ARMENGOL | 1 |
1 |
J. BLUME | 2 |
2 |
|
A.MARCET | 1 |
1 |
J. MARAGALL | 1 |
1 |
|
AMADEU VIVES | 2 |
2 |
J, MONTLLOR | 1 |
1 |
|
A CASTELLS | 2 |
2 |
J. ALISANDA | 2 |
2 |
|
ARRAONA | 2 |
2 |
J.R. JIMENEZ | 1 |
1 |
|
C. ESTRELLA | 2 |
2 |
LA ROMÀNICA | 2 |
2 |
|
CAN DEU | 1 |
1 |
M. CARRERAS | 2 |
2 |
|
CAN RULL | 2 |
2 |
TERESA CLARAMUNT | 2 |
||
CARME SIMÓ | 1 |
1 |
NOSTRA LLAR | 1 |
1 |
|
CATALUNYA | 2 |
2 |
PAU CASALS | 2 |
2 |
|
CIFUENTES | 2 |
2 |
RIBATALLADA | 1 |
1 |
|
CONCORDIA | 1 |
1 |
ROUREDA | 2 |
2 |
|
CREU ALTA | 1 |
1 |
SALLARES I PLA | 2 |
2 |
|
E.CASASSAS | 1 |
1 |
SAMUNTADA | 1 |
1 |
|
ESPRONCEDA | 2 |
1 |
SANT GREGORI | 1 |
1 |
|
FLORESTA | 1 |
1 |
SANT JULIA | 2 |
2 |
|
FONT ROSELLA | 2 |
2 |
TORRE GUITAR | 1 |
1 |
|
GAUDÍ | 1 |
1 |
MIGUEL HERNÀNDEZ | 1 |
||
Núm. en negreta tenen risc de desaparició o pèrdua d'una línia per disminució d'alumnat | total línies | 52 |
53 |
Resulta evident que les previsions s'aproximen a la realitat, tot i que hi ha, segons les darrers dades de preinscripció i matriculació, el risc de la pèrdua de prop de 8 línies i/o la desaparició de 4 centres perquè les ràtios actuals de les aules oscil.la entre 13 i 18 alumnes. La situació actual ja ha fet desaparèixer un centre: CEIP Miguel Hernández.
La situació en el futur pot tendir a estabilitzar-se pel que fa als centres de titolaritat pública per l'estabilització del naixements.
Taula 5: Mapa escolar de secundària Sabadell i la situació actual
CENTRE | zona/distr | Línies ESO s/mapa | Línies ESO 98/99 | Línies BAT s/mapa | Línies BAT 98/98 | Batx. Noct. 98-99 | Cicles FGM mapa 1992 | CFGM MAPA 1998 |
Cicles FGS mapa 92 | CFGS MAPA 1998 |
|
IES ESCOLA INDUSTRIAL | 1.1 | 5 |
4 |
4 |
4 |
5 |
4 |
6 |
4 |
||
IES VALLÉS | 1.1 | 3 |
3 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
2 |
||
IES TERMES | 1.2 | 2 |
3 |
2 |
2 |
||||||
IES AGUSTÍ SERRA | 3.1 | 3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
4 |
3 |
5 |
||
IES ARRAONA | 3.1 | 3 |
3 |
2 |
3 |
||||||
IES JOAN OLIVER | 3.2 | 3 |
3 |
2 |
4 |
1 |
2 |
||||
IES JONQUERES | 3.2 | 2 |
3 |
2 |
2 |
1 |
2 |
||||
IES FERRAN CASABLANQUES | 4.1 | 5 |
5 |
4 |
4 |
2 |
|||||
IES SABADELL | 4.2 | 4 |
4 |
3 |
3 |
1 |
3 |
||||
IES PAU VILA | 5.1 | 5 |
3 |
4 |
4 |
2 |
|||||
IES MIGUEL CRUSSAFONT | 5.2 | 2 |
2 |
2 |
2 |
||||||
IES CASTELL ARNAU | 5.2 | 3 |
0 |
2 |
2 |
5 |
5 |
6 |
4 |
||
IES RIBOT I SERRA | 6.2 | 3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||
total | 43 |
39 |
33 |
4 |
19 |
13 |
25 |
15 |
Font: Quadre elaborat amb dades de la Delegació Territorial d'Ensenyaments Vallés Occidental 1997-98. Mapa escolar de Cicles Formatius i Mapa Escolar de Catalunya.
La situació apuntada per a la primària no correspon a la realitat actual de la secundària, ja que:
En conseqüència hi haurà més reducció de línies, per l'efecte de la davallada demogràfica i això podria comportar la desaparició d'algun altre centre per impartir l'ESO, com és el cas de l'IES Castellarnau.
Taula 6: La situació del mapa de l'ensenyament primari i secundari a la privada concertada. Dades de "Matriculació d'Inspecció" 1997-98
grups/curs 1997-98 | grups/curs 1998-99 | |
PRIMÀRIA (P-3) | 30 | 32 |
SECUNDÀRIA 1r ESO | 33 | 37 |
La situació actual de l'oferta privada és de 69 grups i si es compara amb el curs 97-98 hi ha un significatiu increment -6 grups- , degut essencialment a l'increment de línies a l'ESO. Tot i aquest increment de línies s'han de tenir en compte les següents consideracions:
Taula 7: Evoluació de la població escolaritzable fins als 2000. Previsió d'aules
1-2 anys |
3 a 11 |
12 a 16 |
fins a 19 |
||||
alumnes |
aules r/25 |
alumnes |
aules r/30 |
alumnes |
aules r/35 |
||
95-96 |
16929 |
677 |
9335 |
311 |
12508 |
357 |
|
96-97 |
3312 |
16567 |
663 |
8883 |
296 |
11743 |
336 |
97-98 |
3366 |
16216 |
649 |
8517 |
284 |
10834 |
310 |
98-99 |
15922 |
637 |
8165 |
272 |
10062 |
287 |
|
99-2000 |
15777 |
631 |
7925 |
264 |
9335 |
267 |
|
Previsió aules curs 1999/20 | 40 aules menys |
47 aules menys |
90 aules menys |
Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell
Conclusions a l'anàlisi general
b) Distribució de
l'oferta educativa per zones i la situació actual Una opció òptima de la distribució geogràfica de la població escolar a la ciutat hauria d'estar caracteritzada per:
Qualsevol variació d'aquests paràmetres provoca desequilibris. A l'hora d'analitzar les dades globals de Sabadell observem que es produeixen desequilibris importants en la distribució geogràfica d'escolarització que són altament significatius i susceptibles de possibles intervencions: Taula 8: Quadre comparatiu de l'oferta de places per zones de Sabadell i la població empadronada en l'ensenyament obligatòri
Font: Elaboració a partir
Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell Observem que es produeixen uns desequilibris sumament importants:
Es constata allò que s'apuntava en el primer apartat d'aquest anàlisi: l'oferta d'escolarització supera a la població empadronada. Això s'explica que té per l'atracció que sobre les poblacions escolaritzables limítrofes té Sabadell i en particular l'oferta privada. Ara bé la distribució global respon a uns paràmetres generals que cal aprofundir en relació a les diferents etapes educatives. Taula 9: Anàlisi de l'escolariatzació de les escoles bressol i de l'educació infantil i primària 3-12 anys . quadre de distribució per zones del percentatge d'escolaritació en relació al padró.
Font: elaboració Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell. 1998 De l'anàlisi d'aquest quadre es pot observar:
La necessitat de vincular les escoles de bressol a l'ensenyament primàri. Caldrà començar a definir linies d'actuació per crear possibles itineraris educatius entre ambdues etapes. Taula 10: Distribució Geogràfica de
l'escolarització a primària.
Font: Delegació territorial. (a) % sobre la població empadronada
Caldrà analitzar amb més detall aquesta
situació:
Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998 En negreta les zones d'escolarització pública inferior a la mitjana. Es significatiu que les sis zones perifèriques de Sabadell siguin on els percentatges d'escolarització en Centres públics es desequilibra de forma molt important. destaquen els casos de la Creu de Barberà, Sant Oleguer, Can Puigganer, Can Feu. El cas de la Creu Alta és diferent ja que en la zona en la zona no hi ha cap centre escolar. Caldrà analitzar aquest fenomen des d'una vessant sociològica , ja que és en les zones on la renta es menor on les famílies opten per una escolarització fora del la zona i del districte i/o per l'escolarització en la privada. Això no s'explica per una suposada inferior qualitat de l'ensenyament públic, ja que aquest fenomen queda contrastat per l'alt índex d'escolarització en l'ensenyament públic que es dóna en les zones on la renta és més alta. Conclusions: En definitiva les característiques òptimes d'una distribució de l'escolarització a primària com són:
Taula 12:
Distribució de l'oferta de places a la secundària per zones.
Font: Delegació territorial. (a) % sobre la població empadronada El model de distribució posat en evidència a la primària es reprodueix a secundària i empitjora ja que hi ha tres zones que no tenen cap oferta i una més -Creu Alta - que no té cap centre públic. A la zona Centre l'oferta recull els dos terços d'alumnes no empadronats en la zona i l'oferta privada triplica l'oferta pública. Conclusions: Es pot assimilar a aquesta etapa educativa les mateixes conclusions de l'ensenyament primaris exposats en l'apartat anterior. |
c) La distribució de
l'escolarització entre centres públics privats en les diferents etapes educatives.- A l'hora de fer una anàlisi de l'oferta educativa a Sabadell es precisa per tenir una visió més àmplia observar quina és i quina ha estat l'evolució de la distribució de la població escolar entre l'oferta pública i l'oferta privada situant aquestes dades dins del marc general de Catalunya i de la comarca. Observant a la vegada quina oferta - pública o privada- absorbeix la població escolar procedent d'altres localitat (percentage superior al 10%), i situar en termes reals la població empadronada a Sabadell cap a quina oferta es decanta. c.1.) Ensenyament primari.- Taula 13: Quadre comparatiu de l'escolarització pública a primària
Font: Dades del Dept. Ensenyament 1997-98 *Població escolaritzada. Taula 14: Evolució de la distribució d'alumnat al Vallès entre infantil i primària.
Font: Elaboració dades del Dept. 1997-98 Taula 15: Evolució de la distribució de l'escolarització de l'ensenyament infantil i primari entre pública i privada a Sabadell
Font: Dades Comp. Escol.
Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998 pag. 5. Observant el conjunt de dades es constata que la tendència de la distribució dels ensenyaments infantils i primaris a Sabadell es troben dins dels nivells generals de la comarca i de Catalunya. S'observa d'altra banda un lleuger increment a l'escolarització en l'ensenyament públic des del curs 1996-97, escolarització que s'havia mantingut estable des de1992. Taula 16: Percentatge d'alumnes matriculats en centres públics en relació al padró d'educació infantil i primària
Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998. pag. 33 Observem que entre ambdós percentatges d'escolarització (taula anterior i aquesta taula) hi ha una diferència de d'uns 7 a 9 punts, la qual cosa indica clarament que la superior escolarització que es dóna a la ciutat de Sabadell en relació amb la població empadronada és absorbida en la gran majoria per l'ensenyament privat. D'altra banda el percentatge d'escolarització entre la població empadronada a Sabadell es manté amb un cert equilibri. El fet d'absorbir Sabadell un alumnat procedent d'altres localitats distorsiona la visió de l'escolarització a la ciutat. c.2.) Ensenyament secundari.- c.2.1 Ensenyament secundari obligatori.- Les dades comparatives de l'escolarització a la pública de l'ESO són les següents: Taula 17: Dades sobre l'escolarització a l'ensenyament públic a l'ESO
Font: Dades Dpte d'Ensenyament. Delegació territorial. 1997-98. Observem que el percentatge d'escolarització a l'ensenyament públic a Sabadell -descomptat l'efecte de l'escolarització d'alumnes procedents d'altres localitat- és superior a la mitjana d'altres marcs territorials més amplis. Si comparem l'evolució de l'escolarització a la publica en relació a la població total escolaritzada i en relació a la població empadronada observarem que es produeix un descens que comença a ser significatiu. Taula 18: Dades sobre l'evoluació de la població escolaritzada a la pública a l'ESO a Sabadell
Font: Dades Dpte.d' Ensenyament. Preinscripció 1997/98-98/99 Taula 19: Dades sobre l'evoluació de la població escolaritzada a la pública a la secundària postobligatòria a Sabadell
Font: Dades Dpte.d' Ensenyament. Preinscripció 1997/98-98/99 Observem que el tram que es troba en un descens de la secundària és el tram de la l'ESO. De la mateixa manera es pot observar que aquests descens es comença a notar en termes generals de l'Ensenyament secundari (obligatori i postobligatori) a nivell de Sabadell des del curs 1996-97 com es pot comprovar en les dades del quadre següent. Taula 20: Evolució de la distribució de l'escolarització de l'ensenyament secundari entre pública i privada a Sabadell
Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998 pag. 5 En definitiva, es pot constatar que és a partir de la implantació de l'ESO quan es comença a donar un descens progressiu i significatiu de l'escolarització en l'ensenyament públic i que ha comportat que l'ensenyament públic passés de 42 línies de primer d'ESO en 1996-97 a 38 - una disminució de prop del 10%- , mentre que l'ensenyament privat passés de 33 a 37 línies en el mateix període - augmentant més del 10%. Una de les possibles causes a analitzar és la repercussió de la normativa de matriculació en centres financiats amb fons públics que:
Conclusions a l'anàlisi del mapa escolar, la distribució territorial a Sabadell
|
2. APUNTS
DE LÍNIES POSSIBLES D'INTERVENCIÓ. Resulta evident que davant del panorama del mapa escolar a la nostra ciutat calen actuacions per tal de reequilibrar-lo tant a nivell de distribució territorial, com de distribució de l'oferta per tal de que jugui un paper el en PEC. Aquest reequilibri passa per una definició clara a favor de mantenir l'escolarització de qualitat, escolarització que passa per Aquest reequilibri ha de partir de les iniciatives concretes que puguin existir des dels diversos àmbits a les quals l'administració local haurà de donar el seu suport institucional i allà on no hi hagin aquestes iniciatives l'administració local haurà de crear condicions i/o àmbits on es puguin desenvolupar aquestes iniciatives. Igualment és evident que les competències formals de l'administració local no són la que es desitjarien, però renunciar a intervenir amb competències funcionals en els diferents àmbits de la vida ciutadana al voltant de la problemàtica derivada del mapa escolar seria renunciar a un enorme potencial d'intervenció i modificació de les actuals circumstàncies. Això no ha d'implicar renunciar a demanar més competències a l'administració autonòmica. D'altra banda quant als àmbits d'intervenció de l'administració local han d'estar el més apropats al territori, però a la vegada han de ser funcionals. Per aquest motiu es poden donar intervencions a nivell general, de zona o de districte, tot i que si ambdós àmbits no són funcionals o operatius, s'haurà de pensar en nous àmbits intermitjos. En darrer terme hi ha aspectes bàsics: informació, observatoris d'opinió i de seguiment de la demanda educativa dels ciutadans, coordinació de recursos... que requereixen una intervenció directa de l'administració local i que pressuposa una voluntat política d'intervenció per modificar l'actual panorama.. En definitiva es poden marcar suggeriments en les següents línies d'actuació.
|