Grup de treball: Escola i ciutat

Document base:

Títol: El Mapa Escolar
Autor: Quim Canals
Data: juliol de 1998

Index:

1.Les realitats demogràfiques a Sabadell
1.1Anàlisi de les realitats demogràfiques.1995-1998-2001
1.2Anàlisi del Mapa Escolar.
1.3Anàlisi dels fluxes de població escolar.
2.Apunts de línies possibles d'intervenció.

 

 

1. LES REALITATS DEMOGRÀFIQUES A SABADELL.-

1.1 ANÀLISI DE LES REALITATS DEMOGRÀFIQUES. 1995-1998-2001

Taula 1: Dades de Població: Neixements a Sabadell.

ANY

NEIXEMENTS

INDEX 1976

ANY

NEIXEMENTS

INDEX 1976

1976

3303

100%

1989

1769

53,6%

1977

3309

100,2%

1990

1782

54,0%

1978

3047

92,2%

1991

1706

51,7%

1979

2849

86,3%

1992

1831

55,4%

1980

2538

76,8%

1993

1724

52,2%

1981

2400

72,7%

1994

1683

51,0%

1982

2275

68,9%

1995

1629

49,3%

1983

2122

64,2%

1996

1737

52,6%

1984

2086

63,2%

1985

2034

61,6%

1986

1923

58,2%

1987

1882

57,0%

1988

1916

58,0%

Font: Dades comparació de l'escolarització…. Ajunt, Sabadell. Febrer 98 pag.9

L'evolució dels naixements a Sabadell ha sofert les conseqüències de la davallada demogràfica general a Catalunya, on la taxa de natalitat ha baixat de forma important.

Cal assenyalar que el nombre de naixements s'ha reduït en els darrers 20 anys aproximadament a la meitat. Aquest descens té un impacte important sobre les previsions d'escolarització que en el seu moment es van fer ja que la població en edat escolar és molt inferior a la prevista.

Tal i com es pot comprovar en el següent quadre la davallada està repercutint de forma important en un descens significatiu tant en el darrer tram de l'escolarització obligatòria com en el tram de l'escolarització postobligatòria. En els primers trams de l'escolarització obligatòria es nota una tendència a l'estabilització ( pel nombre de naixements de 1.989 al 1.996)

Taula 2: Evolució de la població en edats d'escolarització.- Index 100= 1995

95-96

96-97

97-98

98-99

99-2000

1-2 ANYS

3.312

3.366


95-96

96-97

97-98

98-99

99-2000

3-11 ANYS

16.929

16.667

16.216

15.922

15.777

índex

100

98

96

94

93


95-96

96-97

97-98

98-99

99-2000

12-16 ANYS

9.335

8.883

8.517

8.165

7.925

índex

100

95

91

87

85


95-96

96-97

97-98

98-99

99-2000

16-19 ANYS

12.508

11.743

10.834

10.062

9.335

índex

100

94

87

80

75

Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell.1998 PAG. 9

A la vista de les dades es pot afirmar que la:

  • La disminució d'alumnat en la postobligatòria continuarà amb un fort descens (per la franja dels nascuts al voltant de 1980-1982.)
  • La disminució de l'alumnat de l'ESO continuarà al llarg dels dos propers anys, per entrar posteriorment en una fase d'estabilització i/o de lleugera pèrdua, tot i que s'intueix una lleugera recuperació en un horitzó més enllà del 2000.

En aquest punt cal ressenyar que les previsions del Mapa Escolar de la Generalitat de Catalunya per a la ciutat de Sabadell i localitats del seu entorn preveia un increment d'alumnat d'un 7% aproximadament , en el període d'escolarització del (1.990-98). La realitat a Sabadell en aquest període ha estat una altra, s'ha produït una disminució del 10% i la tendència comarcal ha estat en la mateixa línia que la de Sabadell.

Totes aquestes reduccions d'alumnes al si del sistema educatiu no es tradueix de manera automàtica en una disminució de línies, aules o instal.lacions escolars ja que al llarg dels darrers anys s'han produït modificacions de ràtios (infantil i primària es passa de ràtio 30 a ràtio 25 alumnes/grup), la incorporació a l'obligatorietat dels alumnes de 14-16 anys, així com l'avançament de l'escolarització als 3 anys. Aspectes aquests que representen una millora qualitativa del sistema educatiu.

Ara bé en aquesta anàlisi s'ha d'introduir un nou element significatiu: el percentatge d'escolarització a la ciutat de Sabadell en relació al seu padró no es correspon, és superior.

Taula 3: Percentatge d'alumnes matriculats en relació al padró d'educació infantil i primària

ANY NAIXEMENT

1986

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

1994

Mitjana
PERCENTAGE

117,4

113,9

110,8

110,7

110,6

110,3

111,6

109

107,4

111,4

Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padró. Ajunt. Sabadell. 1.998 pag. 24

Com es pot observar la matriculació d'alumnes a Sabadell és superior -en més d'un 10%- a la població empadronada. Aquesta població prové de les localitats limítrofes i representa un percentatge d'alumnes significatiu.

Els interrogants que es poden plantejar sobre la repercussió que aquest percentatge pot tenir són:

  • es mantindrà aquesta tendència en la mesura que en les localitats de les rodalies es consolida tot el tram de 3 a 16 anys abans inexistent
  • cap a on es dirigeix aquesta població ? cap a la pública o a cap a la privada ?

1.1.1 Conclusions

  • Com a conseqüència de la reducció de la natalitat s'està produint un descens significatiu en la població escolaritzable, que repercuteix bàsicament en els primers trams de l'escolarització obligatòria (3-12 anys)
  • Aquesta reducció està arribant a la secundària obligatòria i post obligatòria la qual cosa produirà encara més distorsions en la distribució de l'alumnat i que es podria traduir en una possible política de tancament de centres (l'IES Castellarnau, CPEIP Miguel Hernández són un exemple d'aquesta política).
  • Malgrat la disminució, es pot preveure una estabilització de l'escolarització pel que fa al tram de l'ensenyament primari i una tendència a la recuperació en el tram de l'ensenyament infantil.
  • Caldrà veure si el comportament d'absorbir la ciutat de Sabadell un percentatge significatiu d'alumnat procedent d'altres localitats continua o desapareix.

per anar amunt

 

1.2  ANÀLISI DEL MAPA ESCOLAR.- La distribució territorial a Sabadell

a) Anàlisi general: Previsió 1995, realitat actual i previsions futures.

A l'hora d'analitzar el mapa escolar de la ciutat de Sabadell caldrà fer una referència a la situació prevista en el Mapa Escolar de Catalunya de 1992 i a la concreció actual arrel de la desviació en les previsions de naixements esmentats en l'apartat anterior.

Un element que fa que l'anàlisi sigui incomplet és la inexistència de dades sobre la previsió d'oferta, en el moment del l'aprovació del Mapa Escolar, dels centres privats, la qual cosa obliga a realitzar l'anàlisi global únicament des de la realitat actual.

Taula 4: Mapa escolar de centres públics de primària de la Generalitat de la ciutat de Sabadell i la situació del curs 1998-99

linies MAPA

línies

CURS 98-99

línies mapa

línies

CURS 98-99

A. ARMENGOL

1

1

J. BLUME

2

2

A.MARCET

1

1

J. MARAGALL

1

1

AMADEU VIVES

2

2

J, MONTLLOR

1

1

A CASTELLS

2

2

J. ALISANDA

2

2

ARRAONA

2

2

J.R. JIMENEZ

1

1

C. ESTRELLA

2

2

LA ROMÀNICA

2

2

CAN DEU

1

1

M. CARRERAS

2

2

CAN RULL

2

2

TERESA CLARAMUNT

2

CARME SIMÓ

1

1

NOSTRA LLAR

1

1

CATALUNYA

2

2

PAU CASALS

2

2

CIFUENTES

2

2

RIBATALLADA

1

1

CONCORDIA

1

1

ROUREDA

2

2

CREU ALTA

1

1

SALLARES I PLA

2

2

E.CASASSAS

1

1

SAMUNTADA

1

1

ESPRONCEDA

2

1

SANT GREGORI

1

1

FLORESTA

1

1

SANT JULIA

2

2

FONT ROSELLA

2

2

TORRE GUITAR

1

1

GAUDÍ

1

1

MIGUEL HERNÀNDEZ

1

Núm. en negreta tenen risc de desaparició o pèrdua d'una línia per disminució d'alumnat total línies

52

53

Resulta evident que les previsions s'aproximen a la realitat, tot i que hi ha, segons les darrers dades de preinscripció i matriculació, el risc de la pèrdua de prop de 8 línies i/o la desaparició de 4 centres perquè les ràtios actuals de les aules oscil.la entre 13 i 18 alumnes. La situació actual ja ha fet desaparèixer un centre: CEIP Miguel Hernández.

La situació en el futur pot tendir a estabilitzar-se pel que fa als centres de titolaritat pública per l'estabilització del naixements.

Taula 5: Mapa escolar de secundària Sabadell i la situació actual

CENTRE zona/distr Línies ESO s/mapa Línies ESO 98/99 Línies BAT s/mapa Línies BAT 98/98 Batx. Noct. 98-99 Cicles FGM mapa 1992

CFGM MAPA 1998

Cicles FGS mapa 92

CFGS MAPA 1998

IES ESCOLA INDUSTRIAL 1.1

5

4

4

4

5

4

6

4

IES VALLÉS 1.1

3

3

2

2

1

1

2

2

IES TERMES 1.2

2

3

2

2

IES AGUSTÍ SERRA 3.1

3

3

2

3

3

4

3

5

IES ARRAONA 3.1

3

3

2

3

IES JOAN OLIVER 3.2

3

3

2

4

1

2

IES JONQUERES 3.2

2

3

2

2

1

2

IES FERRAN CASABLANQUES 4.1

5

5

4

4

2

IES SABADELL 4.2

4

4

3

3

1

3

IES PAU VILA 5.1

5

3

4

4

2

IES MIGUEL CRUSSAFONT 5.2

2

2

2

2

IES CASTELL ARNAU 5.2

3

0

2

2

5

5

6

4

IES RIBOT I SERRA 6.2

3

3

2

2

2

2

total

43

39

33

4

19

13

25

15

Font: Quadre elaborat amb dades de la Delegació Territorial d'Ensenyaments Vallés Occidental 1997-98. Mapa escolar de Cicles Formatius i Mapa Escolar de Catalunya.

La situació apuntada per a la primària no correspon a la realitat actual de la secundària, ja que:

  • s'està produint una pèrdua significativa de línies.
  • la pèrdua de línies ha de continuar al llarg d'alguns anys.
  • pel que fa als Cicles Formatius el nou mapa de Cicles Formatiu rebaixa considerablement la proposta inicial. Dins del mapa caldrà aprofundir sobre el fet que no contemplar un conjunt de famílies professionals lligades a l'activitat econòmica de la ciutat.

En conseqüència hi haurà més reducció de línies, per l'efecte de la davallada demogràfica i això podria comportar la desaparició d'algun altre centre per impartir l'ESO, com és el cas de l'IES Castellarnau.

Taula 6: La situació del mapa de l'ensenyament primari i secundari a la privada concertada. Dades de "Matriculació d'Inspecció" 1997-98

  grups/curs 1997-98 grups/curs 1998-99
PRIMÀRIA (P-3) 30 32
SECUNDÀRIA 1r ESO 33 37

La situació actual de l'oferta privada és de 69 grups i si es compara amb el curs 97-98 hi ha un significatiu increment -6 grups- , degut essencialment a l'increment de línies a l'ESO. Tot i aquest increment de línies s'han de tenir en compte les següents consideracions:

  • A l'ensenyament primari també es dóna el cas de centres que podrien començar a tenir dificultats perquè les ràtios dels nivells inferiors són baixes i coincideix en aquells centres d'una sola línia.
  • L'increment de línies a la secundària no correspon a l'increment d'alumnes procedents de la primària escolaritzada en la privada, sinó a una absorció d'alumnat procedents de la primària escolaritzats en centres públics que opten en el pas a l'ESO per l'ensenyament privat.
  • S'ha de tenir en compte també que la distribució per línies és la següent.
    • 10 centres d'una sola línia (aspecte aquest de difícil justificació per la normativa del concert i de l'autorització dels mateixos)
    • 2 centres de 3 línies (un d'ells situats fora del casc urbà, i amb una situació de difícil justificació normativa del concert i autorització (tant per la seva ubicació, com per la seva tipologia)
    • 10 centres de 2 línies (la majoria d'ells religiosos)

Taula 7: Evoluació de la població escolaritzable fins als 2000. Previsió d'aules 

1-2 anys

3 a 11

12 a 16

fins a 19

alumnes

aules r/25

alumnes

aules r/30

alumnes

aules r/35

95-96

16929

677

9335

311

12508

357

96-97

3312

16567

663

8883

296

11743

336

97-98

3366

16216

649

8517

284

10834

310

98-99

15922

637

8165

272

10062

287

99-2000

15777

631

7925

264

9335

267

Previsió aules curs 1999/20

40 aules menys

47 aules menys

90 aules menys

Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell

Conclusions a l'anàlisi general

  • En definitiva, la previsió de dades apunten a la disminució d'aules a la ciutat de Sabadell en el conjunt de la pública i de la privada. Tot i que de seguir la tendència actual serà menor en la privada.
  • Serà significativa la disminució a la primària i a l'ESO i molt més a la postobligatòria.
  • Aquesta disminució tindrà una repercussió directa sobre la distribució geogràfica de l'oferta educativa. Caldria començar a pensar en una revisió del Mapa Escolar de la Ciutat de Sabadell a la vista de l'evolució donada per les dades d'escolarització.
b) Distribució de l'oferta educativa per zones i la situació actual

Una opció òptima de la distribució geogràfica de la població escolar a la ciutat hauria d'estar caracteritzada per:

  • ser equiparable l'oferta educativa a la població empadronada en els diversos districtes i zones.
  • la població empadronada en cada zona hauria d'estar escolaritzada en els centres de la pròpia zona.
  • mantenir la relació en totes les zones de l'oferta de primària i secundària semblant a la població escolaritzada.

Qualsevol variació d'aquests paràmetres provoca desequilibris.

A l'hora d'analitzar les dades globals de Sabadell observem que es produeixen desequilibris importants en la distribució geogràfica d'escolarització que són altament significatius i susceptibles de possibles intervencions:

Taula 8: Quadre comparatiu de l'oferta de places per zones de Sabadell i la població empadronada en l'ensenyament obligatòri 

ZONA oferta primària oferta secundària oferta total obligatòria població empadronada en obligatòria % oferta en relació a la població empadronada
1.1 Centre

6300

3600

9900

3315

298,64%

1.2 St. Oleguer

1800

720

2520

2063

122,15%

2.1.Creu Alta

1350

240

1590

2157

73,71%

2.2 C.Puigganer

450

0

450

874

51,49%

3.1 Ca n'Oriac

900

720

1620

2719

59,58%

3.2 Nord S. Jul.

1800

720

2520

2050

122,93%

4.1 Concordia

1800

600

2400

2065

116,22%

4.2 Can Rull

1125

480

1605

2467

65,06%

5.1 Gràcia

450

600

1050

805

130,43%

5.2. Can Feu

450

360

810

1010

80,20%

6. 1 Creu Barberà

2250

720

2970

2254

131,77%

6.2 Sud

450

360

810

1164

69,59%

7 La Serra

675

0

675

1144

59,00%

19800

9120

28920

24087

120,06%

Font: Elaboració a partir Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell
Dades d'Inspecció d'Ensenyament. D.T. Vallès Occidental. 1997-98

Observem que es produeixen uns desequilibris sumament importants:

  • Tot i que l'oferta de places està equiparada a la demanda i existeix una diferència poc significativa observem que en les zones del Centre, Gràcia, Creu de Barberà i Sant Julià existeix una oferta molt superior a la població empadronada a la zona. Aquest fenomen és explicable en la mesura de la concentració quasi en exclusivitat dels centres de privada en aquestes zones. (Observar el quadre següent)
  • D'altra banda les zones de la perifèria Can Puigganer, Ca n'Oriach, Creu de Barberà i la Serra l'oferta de places és molt inferior a la població empadronada. Aquesta situació comporta "de facto" una expulsió del territori d'un nombre important d'alumnat de Sabadell i que sobre les seves causes caldrà reflexionar i definir línies d'actuació.

Es constata allò que s'apuntava en el primer apartat d'aquest anàlisi: l'oferta d'escolarització supera a la població empadronada. Això s'explica que té per l'atracció que sobre les poblacions escolaritzables limítrofes té Sabadell i en particular l'oferta privada.

Ara bé la distribució global respon a uns paràmetres generals que cal aprofundir en relació a les diferents etapes educatives.

Taula 9: Anàlisi de l'escolariatzació de les escoles bressol i de l'educació infantil i primària 3-12 anys . quadre de distribució per zones del percentatge d'escolaritació en relació al padró.

ZONA % escolarització de 1-2 anys % escolarització 2-3 anys nombre de centres
1.1 Centre

84

103

10

1.2 St. Oleguer

39'1

62,1

7

2.1.Creu Alta

12,5

56,5

2

2.2 C.Puigganer

34

40,1

1

3.1 Ca n'Oriac

0

6,9

0

3.2 Nord S. Jul.

11,2

38,6

2

4.1 Concordia

48,7

69,1

4

4.2 Can Rull

14,8

28,9

2

5.1 Gràcia

17,5

22

1

5.2. Can Feu

12,3

50

2

6. 1 Creu Barberà

24,5

53,2

1

6.2 Sud

0

0

0

7 La Serra

12

14,6

1

22,7

49,5

Font: elaboració Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell. 1998

De l'anàlisi d'aquest quadre es pot observar:

  • La distribució geogràfica de les escoles bressol reprodueix el model general de distribució a Sabadell.
  • La nul.la incidència de l'oferta pública en aquest tram del sistema educatiu.
  • La nul.la vinculació institucional entre l'escola bressol i l'ensenyament públic de l'etapa posterior, tot i que l'oferta privada comença a tenir una vinculació cada vegada més significativa amb l'atractiu d'oferir una garantia d'escolarització fins als 16 anys, cosa que l'oferta pública no pot fer.
  • La significativitat que un 50% de la població en el 2n any està escolaritzada i és un segment on hauria d'incidir més les diverses administracions.
  • La necessitat d'integrar aquesta etapa dins d'una planificació general que sigui equilibrada territorialment i que pugui servir per crear una estabilització de la població escolar en els districtes en etapes posteriors.

La necessitat de vincular les escoles de bressol a l'ensenyament primàri.

Caldrà començar a definir linies d'actuació per crear possibles itineraris educatius entre ambdues etapes.

Taula 10: Distribució Geogràfica de l'escolarització a primària.
Dades elaboraddes a partir de la preinscripció del curs 98/99.

ZONA oferta tota per mapa població empadr.

escolaritzat a la PÚBLICA

escolaritzat a la privada TOTAL

(a)

(b)

1.1 Centre

5850

2255

1.762

4182

5944

264%

78%

1.2 St. Oleguer

1800

1422

739

886

1625

114%

52%

2.1.Creu Alta

1350

1458

631

631

1262

87%

43%

2.2 C.Puigganer

450

609

290

290

48%

48%

3.1 Ca n'Oriac

900

1856

866

866

47%

47%

3.2 Nord S. Jul.

1800

1372

1.646

1646

120%

120%

4.1 Concòrdia

1575

1387

1.538

1538

111%

111%

4.2 Can Rull

900

1611

675

160

835

52%

42%

5.1 Gràcia

1125

529

311

284

595

112%

59%

5.2. Can Feu

675

675

321

321

48%

48%

6. 1 Creu Barberà

450

1490

602

1700

2302

154%

40%

6.2 Sud

1800

784

337

337

43%

43%

7 La Serra

675

768

467

467

61%

61%

TOTALS

19350

16216

10.185

7843

18028

111%

63%

Font: Delegació territorial.

(a) % sobre la població empadronada
(b) % de l'escolarització a la pública en relació al total escolaritzat.
(c) % escolarització a la pública en relació a la població empadronada

  • Un dels primers elements que destaquen és una escolarització a Sabadell del 111%. Aquesta dada ja va ser apuntat reiterades vegades, ara es pot aprofundir en la ubicació d'aquest 11% d'alumnes escolaritzats a Sabadell i que provenen d'altres localitats. Bàsicament aquest alumnat es dirigeix cap a la privada (a). Observem els percentatges d'escolarització de la zona Centre, de Sant Oleguer, de la Creu de Barberà llocs on s'ubiquen la major quantitat de l'oferta de la privada.
  • Un segon aspecte a destacar es la disminució significativa del percentatge d'escolarització dels alumnes empadronats a Sabadell (b) a la pública en aquelles zones on es concentra la privada -tret del cas del Centre- que assimila possiblement la major quantitat de població procedent de les localitats properes.
  • Un tercer aspecte que constata l'anàlisi és l'excedent d'oferta educativa en Sabadell prop dels 1300 llocs escolars, que posa en risc de continuïtat alguns centres públics i/o de la seva reducció de línies bàsicament concentrats a les zones on es troba la privada (Sallarès i Pla. Calvet Estrella, Alcalde Marcet, Joan Maragall…) També es dona el cas de dificultats dins de la pròpia privada que en determinats casos es troben amb manques significatives d'alumnats (Servàtor, Divina Pastora, L'Escola).
  • En un darrer terme, el gran desequilibri de l'oferta de la privada, que es concentra bàsicament en tres zones de la ciutat i més del 50% a la zona Centre, zona que per altra banda té un dels més alts índex d'escolarització a la pública dels alumnes empadronats, aspecte aquest que comporta un significatiu desarrelament de l'alumnat de les seves zones o districtes d'origen.

Caldrà analitzar amb més detall aquesta situació:
Taula 11: Percentatge d'alumnes matriculats en centres públics de primària en relació al padró per districtes. 1997-98

ZONA % escolarit. en pública en relació al padrò diferència amb la mitjana ZONA % escola. en pública en relació al padrò diferència amb la mitjana
1.1Centre

76,9

10,3

4.1. Concòrdia

76,1

9,5

1.2 St. Oleguer

50,3

-16,3

4.2. Can Rull

74

7,4

2.1 Creu Alta

42,2

-24,4

5.1. Gràcia

63,9

-2,7

2.2 C.Puigganer

48,9

-17,7

5.2 Can Feu

44,9

-21,7

3.1.Ca n'Oriac

69,6

3

5.1. Creu Barberà

21,3

-45,3

3.2 Nord S. Julià

91,3

24,7

6.2 Sud

77,8

11,2

7 La Serra

62,9

-3,7

MITJANA

66,6

Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998

En negreta les zones d'escolarització pública inferior a la mitjana.

Es significatiu que les sis zones perifèriques de Sabadell siguin on els percentatges d'escolarització en Centres públics es desequilibra de forma molt important. destaquen els casos de la Creu de Barberà, Sant Oleguer, Can Puigganer, Can Feu. El cas de la Creu Alta és diferent ja que en la zona en la zona no hi ha cap centre escolar.

Caldrà analitzar aquest fenomen des d'una vessant sociològica , ja que és en les zones on la renta es menor on les famílies opten per una escolarització fora del la zona i del districte i/o per l'escolarització en la privada. Això no s'explica per una suposada inferior qualitat de l'ensenyament públic, ja que aquest fenomen queda contrastat per l'alt índex d'escolarització en l'ensenyament públic que es dóna en les zones on la renta és més alta.

Conclusions:

En definitiva les característiques òptimes d'una distribució de l'escolarització a primària com són:

  • l'equilibri entre la població empadronada i l'escolaritzada, no es dòna.
  • la població empadronada en cada zona hauria d'estar escolaritzada en els centres de la pròpia zona, no es dóna en la majoria de les zones de Sabadell.
  • hi ha un desequilibri evident de l'oferta privada. Es troba concentrada en zones exclusives.
  • i en darrer terme, hi ha uns desequilibris significatius entre les diferents zones en relació a l'escolarització en la pública. Es reprodueix a primària el model general que en les zones de menys renda és on es dona el menor índex d'escolarització en la pública. Sent al contrari en les zones de més renda.

Taula 12: Distribució de l'oferta de places a la secundària per zones.
Dades elaborades a partir de la preinscripció del curs 98/99.

ZONA línies pública línies privada total secun. poblacióempadronada escolar.

publica

escolar.

privada

TOTAL (a) (b) (c)
1.1 Centre

7

21

3600

1056

871

2606

3477

329%

25%

82%

1.2 St. Oleguer

3

3

720

673

396

331

727

108%

54%

59%

2.1.Creu Alta

3

240

812

238

238

29%

0%

0%

2.2 C.Puigganer

0

269

0

0%

0%

0%

3.1 Ca n'Oriac

6

720

961

748

748

78%

100%

78%

3.2 Nord S. Jul.

6

720

753

745

745

99%

100%

99%

4.1 Concordia

5

600

726

751

751

103%

100%

103%

4.2 Can Rull

4

480

933

509

27

536

57%

95%

55%

5.1 Gràcia

3

2

600

260

513

219

732

282%

70%

197%

5.2. Can Feu

2

1

360

399

236

280

516

129%

46%

59%

6. 1 Creu Barberà

6

720

838

329

518

847

101%

39%

39%

6.2 Sud

3

360

448

0

0%

0%

0%

7 La Serra

0

389

0

0%

0%

0%

TOTALS

39

36

9120

8517

5098

4219

9317

109%

55%

60%

Font: Delegació territorial.

(a) % sobre la població empadronada
(b) % de l'escolarització a la pública en relació al total escolaritzat.
(c) % escolarització a la pública en relació a la població empadronada

El model de distribució posat en evidència a la primària es reprodueix a secundària i empitjora ja que hi ha tres zones que no tenen cap oferta i una més -Creu Alta - que no té cap centre públic. A la zona Centre l'oferta recull els dos terços d'alumnes no empadronats en la zona i l'oferta privada triplica l'oferta pública.

Conclusions:

Es pot assimilar a aquesta etapa educativa les mateixes conclusions de l'ensenyament primaris exposats en l'apartat anterior.

c) La distribució de l'escolarització entre centres públics privats en les diferents etapes educatives.-

A l'hora de fer una anàlisi de l'oferta educativa a Sabadell es precisa per tenir una visió més àmplia observar quina és i quina ha estat l'evolució de la distribució de la població escolar entre l'oferta pública i l'oferta privada situant aquestes dades dins del marc general de Catalunya i de la comarca. Observant a la vegada quina oferta - pública o privada- absorbeix la població escolar procedent d'altres localitat (percentage superior al 10%), i situar en termes reals la població empadronada a Sabadell cap a quina oferta es decanta.

c.1.) Ensenyament primari.-

Taula 13: Quadre comparatiu de l'escolarització pública a primària

curs CATALUNYA VALLÈS SABADELL *
95/96 54,8 57,7 54,6
96/97 55,3 58,5 55
97/98   58,5 56,5
98-99     57,2

Font: Dades del Dept. Ensenyament 1997-98 *Població escolaritzada.

Taula 14: Evolució de la distribució d'alumnat al Vallès entre infantil i primària.

curs

infantil primària
publi priv publi priv
95-96

62%

38%

56%

44%

96-97

62%

38%

57%

43%

97-98

61%

39%

55'5%

44'5%

Font: Elaboració dades del Dept. 1997-98

Taula 15: Evolució de la distribució de l'escolarització de l'ensenyament infantil i primari entre pública i privada a Sabadell 

curs pública privada
92-93

54,5%

45,5%

93-94

54,2%

45,8%

94-95

54,9%

45,1%

95-96

54,6%

45,4%

96-97

55,0%

45,0%

97-98

56,5%

43,5%

98-99

57,5%

42,5%

Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998 pag. 5.
* Percentatge sobre el total de la població escolaritzada

Observant el conjunt de dades es constata que la tendència de la distribució dels ensenyaments infantils i primaris a Sabadell es troben dins dels nivells generals de la comarca i de Catalunya.

S'observa d'altra banda un lleuger increment a l'escolarització en l'ensenyament públic des del curs 1996-97, escolarització que s'havia mantingut estable des de1992.

Taula 16: Percentatge d'alumnes matriculats en centres públics en relació al padró d'educació infantil i primària

ANY NAIXEMENT

1986

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

1994

Mitjana

PERCENTAGE

61,7

58,6

62,4

61,8

63,9

64,8

65,3

63,2

65,2

63

Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998. pag. 33

Observem que entre ambdós percentatges d'escolarització (taula anterior i aquesta taula) hi ha una diferència de d'uns 7 a 9 punts, la qual cosa indica clarament que la superior escolarització que es dóna a la ciutat de Sabadell en relació amb la població empadronada és absorbida en la gran majoria per l'ensenyament privat.

D'altra banda el percentatge d'escolarització entre la població empadronada a Sabadell es manté amb un cert equilibri.

El fet d'absorbir Sabadell un alumnat procedent d'altres localitats distorsiona la visió de l'escolarització a la ciutat.

c.2.) Ensenyament secundari.-

c.2.1 Ensenyament secundari obligatori.-

Les dades comparatives de l'escolarització a la pública de l'ESO són les següents:

Taula 17: Dades sobre l'escolarització a l'ensenyament públic a l'ESO

CURS ÀMBIT %
1995-96 CATALUNYA 63,9
1996-97 VALLÈS 61,8
1996-97 SABADELL % sobre població escolaritzada 56,2
1996-97 SABADELL % sobre població empadronada 67,9

Font: Dades Dpte d'Ensenyament. Delegació territorial. 1997-98.

Observem que el percentatge d'escolarització a l'ensenyament públic a Sabadell -descomptat l'efecte de l'escolarització d'alumnes procedents d'altres localitat- és superior a la mitjana d'altres marcs territorials més amplis.

Si comparem l'evolució de l'escolarització a la publica en relació a la població total escolaritzada i en relació a la població empadronada observarem que es produeix un descens que comença a ser significatiu.

Taula 18: Dades sobre l'evoluació de la població escolaritzada a la pública a l'ESO a Sabadell

CURS s/població escolaritzada s/població empadronada comentari
1997-98 56,2% 67,9 % A 4r d'ESO aquest any una escolarització del 132%
1998.99 53 % 58,48 % En relació al curs anterior hi ha un abandonament important d'alumnes que romanien amb edats superiors a les que corresponia

Font: Dades Dpte.d' Ensenyament. Preinscripció 1997/98-98/99

Taula 19: Dades sobre l'evoluació de la població escolaritzada a la pública a la secundària postobligatòria a Sabadell

CURS s/població escolaritzada s/població empadronada comentari
1997-98 68 % 76,1 % els 3/4 de la població empadronada a Sabadell es troba escolaritzada a la postobligatòria pública

Font: Dades Dpte.d' Ensenyament. Preinscripció 1997/98-98/99

Observem que el tram que es troba en un descens de la secundària és el tram de la l'ESO. De la mateixa manera es pot observar que aquests descens es comença a notar en termes generals de l'Ensenyament secundari (obligatori i postobligatori) a nivell de Sabadell des del curs 1996-97 com es pot comprovar en les dades del quadre següent.

Taula 20: Evolució de la distribució de l'escolarització de l'ensenyament secundari entre pública i privada a Sabadell

curs PUBLICA PRIVADA
92-93

69,5%

30,5%

93-94

69,5%

30,5%

94-95

69,5%

30,1%

95-96

69,4%

30,6%

96-97

65,1%

34,9%

97-98

61,3%

38,7%

Font: Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998 pag. 5

En definitiva, es pot constatar que és a partir de la implantació de l'ESO quan es comença a donar un descens progressiu i significatiu de l'escolarització en l'ensenyament públic i que ha comportat que l'ensenyament públic passés de 42 línies de primer d'ESO en 1996-97 a 38 - una disminució de prop del 10%- , mentre que l'ensenyament privat passés de 33 a 37 línies en el mateix període - augmentant més del 10%.

Una de les possibles causes a analitzar és la repercussió de la normativa de matriculació en centres financiats amb fons públics que:

  • no garanteix els itineraris des dels 3 als 16 anys a la pública, cosa que sí fa la privada.
  • necessitat de preinscripció a la pública, cosa que no es fa a la privada concertada entre centres receptors i els que tenen conveni.
  • una permeabilitat més afavoridora en el pas de la pública a la privada que al inrevés (està penalitzada).
  • altres motius conjunturals (la suposada conflictivitat escolar, o els atribuïts prestigis dels centres,...)

Conclusions a l'anàlisi del mapa escolar, la distribució territorial a Sabadell

  • Es manté un cert equilibri en l'etapa infantil i primària en relació al l'escolarització en la pública.
  • Es a partir de la implantació de l'ESO quan es comencen a produir canvis (estructurals o conjunturals) en la relació de l'escolarització entre pública i privada. Fenomen aquest que té un cert abast general a les grans localitats.
  • La dada més preocupant és el descens de l'escolarització a la pública -del 67,9 al 58,4 %- de la població empadronada en els dos darrers anys, tenint en compte a més a més els fluxos de matriculació que s'estan donant (veure següent apartat).
  • La complexitat i la situació d'incertesa que provoca l'actual procés de preinscripció i matriculació a la pública, acompanyat del nombre de centres de secundaria privats que només tenen una sola línia que no tenen justificació com a oferta per no correspondre a la normativa.
  • Que el fenomen de la desubicació de l'alumnat del seu propi districte, ja observat a la primària, s'incrementa a la secundària dificultant la funció integradora en el procés educatiu que el territori on viu l'alumne.
  • Es manté el tradicional percentatge de la població escolaritzada a l'ensenyament postobligatòri, ja que l'oferta de la privada és baixa i no competitiva. Però aquest panorama pot canviar en el futur a causa dels Cicles formatius, limitats aquestos per un mapa restrictiu a l'ensenyament públic però totalment obert a l'ensenyament privat, i que podria fer una oferta més atractiva que la de l'ensenyament públic i captar d'aquesta manera alumnes de la pública cap a la privada.

per anar amunt

 

1.3 ANÀLISI DELS FLUXES DE POBLACIÓ ESCOLAR.

Uns dels nous fenòmens que ha aparegut amb la implantació del Nou model educatiu a Sabadell ha estat el canvi important en els fluxos de matriculació de l'alumnat. Fluxos que estaven molt consolidats amb l'anterior sistema. La unificació de la tipologia dels centres de secundària ha provocant un canvi normatiu en el procés de matriculació que ha canviat de forma radical aquests fluxos existents. Els nous fluxos creats per la nova normativa estan provocant davant de l'usuari problemes degut a la:

  • seva complexitat de comprensió per al usuari de la pública.
  • inseguretat -únicament a la pública- en els itineraris acadèmics de primària a secundària, o de bressol a primària. Mentre a la privada existeix una total seguretat en l'itinerari acadèmic des del 3 fins a 16 anys.
  • d'aquesta situació de complexitat, inseguretat fa molt permeable el fet d'afavorir el pas de la pública a la privada, mentre que és gairebé impermeable de la privada a la pública. fins i tot existeix una certa penalització a l'hora de poder triar centre.
  • les irregularitats en la distribució dels centres en les zones i districtes -apuntats en els apartats anteriors- obliga a una desvinculació total de molts alumnes dels seus districtes o zones.

Tot aquest conjunt distorsions està provocant els darrers anys un flux constant dels centres públics als centres privats per part d'usuaris tradicionals de l'ensenyament públic

Taula 21: Evolució de la matriculació en els cursos d'accés als diferents trams del sistema educatiu

CURS P-3 1r. ESO 3r. ESO
96-97 62,1% 55,3% 63,8%
97-98 66,2% 53,1% 61,5%
98-99 58,3% 49,2% 53,2%

Font: Dades inspecció

Podem observar com la matriculació en els cursos d'accés als diferents trams del sistema educatiu va disminuint de forma significativa i constants en tots els trams i en especial a 1r. d'ESO en el qual la caiguda cap a la privada és de més de 6 punts percentuals. Aquestes dades venen a reafirmar les dades del canvi de tendència assenyalat en l'apartat anterior i que les possibles causes van en la línia ja apuntada en el mateix apartat:

  • incertesa en el procés del pas de centre de primària a secundària a la pública, cosa que està garantida a la privada..
  • el procés de preinscripció que té un cert component dissuasori.
  • l'autorització de concerts a la privada en centres d'una sola línia que no reuneixen les condicions mínimes per impartir el currículum.

Però aquesta caiguda d'alumnes cap a la privada és superior a la apuntada ja que al llarg de l'escolarització de l'ESO es produeix una permeabilització - afavorida per la normativa- de la pública a la privada com el demostren les dos taules següents.

Taula 22: Evolució de la matriculació a la pública dels alumnes escolaritzats els cursos 1997-98 i 1998-99.

població nascuda 1986 1985 1984 1983
matriculació el curs 97-98 1191 1183 1264 1408
matriculació al curs 98-99 1077 1161 1196 1341
diferència -114 -22* -68 -67 *
% de caiguda de matrícula -9,5% -1,8% - 5,3% -4,7%

Font: Dades inspecció. Preinscripció i matriculació 1997-98 / 98-99
* Descomptats els repetidors

Taula 23: Evolució de la matriculació a la privada dels alumnes escolaritzats els cursos 1997-98 i 1998-99

població nascuda 1986 1985 1984 1983
matriculació el curs 97-98 1090 112 1176 862
matriculació al curs 98-99 1128 1148 1052 922
diferència + 38 +36 -124* +60*
% de caiguda de matrícula +3,4 +3,2 -10,5% * +6,9%

Font: Dades inspecció. Preinscripció i matriculació 1997-98 / 98-99
* Es desconeixen les dades dels alumnes repetidors a 2n ESO. Es comptabilitzen tots a 3r.

En últim lloc, un altre element a considerar és la disminució d'alumnes previstos des del moment de l'assignació de centres de la preinscripció fins al moment de la matriculació en els centres ja que en la majoria dels casos es pot suposar que es degut que el centre assignat no satisfà les expectatives dels pares dels alumnes, opten, en la majoria de casos, per l'opció a la privada.

Taula 24: Dades sobre la caiguda d'alumnes des de la preinscripció a la matriculació a la pública

  P-3 1r ESO 3r ESO
PREINSCRITS 1091 1100 1201
MATRICULATS 1073 1077 1196
caiguda d'alumnes -18 -23 -5
% de caiguda - 1,8 - 2% - 0,1

Conclusions a l'análisi de fluxes.

Les conclusions són evidents una pèrdua paul.latina i progressiva del pes de l'ensenyament públic en el conjunt del sistema educatiu a la ciutat. Però més important és analitzar les possibles causes d'aquest fenomen, causes que poden ser conjunturals, però que, de continuar així, es convertiran en estructurals i que provocarà que l'ensenyament públic sigui un ensenyament subsidiari.

Les condicions socials i polítiques no estan afavorint aquest moment de transició complex. Moment en el es posa en qüestió el model públic d'ensenyament, model comprensiu i progressista.

Aquesta circumstància no es casual, sinó que interessos polítics, econòmics i socials, dominants en l'actual societat, estant provocant directa o indirectament aquesta transformació.

Paradoxalment en aquest moment la qualitat de l'oferta pública és molt superior - en dades objectives: ràtios, instal.lacions, equipaments, àmbits d'actuació pedagògica, etc... - a la de l'oferta privada. La passivitat intencionada de l'Administració educativa a l'hora de potenciar el seu producte -l'escola pública- està provocant aquesta pèrdua de pes de l'ensenyament públic.

Davant d'aquesta situació es fa precís potenciar la imatge de l'ensenyament públic pels seus valors intrinsecs, mitjançant accions col.lectives i des de diversos àmbits per crear nuclis d'intercanvi que permetin recuperar el paper de l'ensenyament públic a la ciutat i a la vegada resoldre en un termini curt les deficiències en la distribució del territori apuntades en l'actual anàlisi.

per anar amunt

 

2. APUNTS DE LÍNIES POSSIBLES D'INTERVENCIÓ.

Resulta evident que davant del panorama del mapa escolar a la nostra ciutat calen actuacions per tal de reequilibrar-lo tant a nivell de distribució territorial, com de distribució de l'oferta per tal de que jugui un paper el en PEC. Aquest reequilibri passa per una definició clara a favor de mantenir l'escolarització de qualitat, escolarització que passa per

Aquest reequilibri ha de partir de les iniciatives concretes que puguin existir des dels diversos àmbits a les quals l'administració local haurà de donar el seu suport institucional i allà on no hi hagin aquestes iniciatives l'administració local haurà de crear condicions i/o àmbits on es puguin desenvolupar aquestes iniciatives.

Igualment és evident que les competències formals de l'administració local no són la que es desitjarien, però renunciar a intervenir amb competències funcionals en els diferents àmbits de la vida ciutadana al voltant de la problemàtica derivada del mapa escolar seria renunciar a un enorme potencial d'intervenció i modificació de les actuals circumstàncies. Això no ha d'implicar renunciar a demanar més competències a l'administració autonòmica.

D'altra banda quant als àmbits d'intervenció de l'administració local han d'estar el més apropats al territori, però a la vegada han de ser funcionals. Per aquest motiu es poden donar intervencions a nivell general, de zona o de districte, tot i que si ambdós àmbits no són funcionals o operatius, s'haurà de pensar en nous àmbits intermitjos.

En darrer terme hi ha aspectes bàsics: informació, observatoris d'opinió i de seguiment de la demanda educativa dels ciutadans, coordinació de recursos... que requereixen una intervenció directa de l'administració local i que pressuposa una voluntat política d'intervenció per modificar l'actual panorama..

En definitiva es poden marcar suggeriments en les següents línies d'actuació.

  • Necessitat de globalitzar, donar coherència i coordinar accions serveis propis i externs al voltant dels centres educatius: (xarxa educativa, xarxa sanitària, xarxa de serveis personals, altres...)
  • Incidir de forma directa, concreta i potent sobre els possibles fenòmens de marginació que l'anterior estudi presenta en determinades zones, utilitzant, implicant i fomentant la participació de la societat civil i dels seus sistemes organitzatius.
  • Seguiment, control i recerca d'informació dels processos i fluxos de escolarització, per intervenir i/o possibilitar la intervenció de col.lectius vinculats a l'oferta educativa ( connexió escola bressol- primària- secundària.
  • Desenvolupar, potenciar, donar suport tècnic a les coordinacions territorials (zona o districte o ciutat) i a les d'etapa (bressol-primària-secundària).

per anar amunt