Grup de treball: Educació,
patrimoni cultural i identitat
Document Final
Índex:
- Consideracions prèvies
- Aproximació diagnòstica
- Propostes d'actuació
1. Consideracions prèvies
Per tal danalitzar les qüestions de patrimoni
cultural i fer propostes, cal una reflexió compartida sobre la realitat de Sabadell i els
canvis que shi han produït. Les característiques sociològiques i econòmiques de
Sabadell han passat per un seguit de canvis en els darrers anys, que han transformat la
seva fesomia tradicional. Aquests canvis shan produït en lestructura
productiva local i global, per efecte del desenvolupament de les generacions hereves dels
processos migratoris i també com a conseqüència de nous comportaments demogràfics. A
aquest context, shi afegeix la perllongació de lobligatorietat de
lensenyament fins als 16 anys i els seus efectes.
Les noves formes dhabitar i de treballar situen
Sabadell en la segona corona de la xarxa de Barcelona, on els nuclis de ciutat corren el
perill de desdibuixar-se. Les noves formes de viure i de moures competeixen amb la
sociabilitat pública i les xarxes de relacions locals més sòlides. Les pressions
culturals homogeneïtzadores pel consum passiu de productes exclusivament comercials en el
lleure competeixen amb projectes educatius inspirats per principis de formació integral
de les persones, que pretenen estimular-me la creativitat i els valors comuns. En aquest
marc, Sabadell es planteja assumir una responsabilitat educadora que sigui integradora,
innovadora i no excloent. Estem convençuts que un bon treball des de làmbit de
patrimoni cultural ha de tenir un paper essencial a la ciutat en aquest sentit.
1.1. Conceptes
Làmbit del nostre grup de treball abraça tres
conceptes que són precisament objecte de múltiples i controvertides definicions. En el
moment present, els conceptes de patrimoni cultural, identitat i educació mereixen una
nova aproximació.
Patrimoni cultural
Partim duna concepció oberta del patrimoni cultural,
i els àmbits que s'han de considerar per a la identificació i la interpretació del
patrimoni cultural a la ciutat són els següents:
- Bagatges formats per activitats, llocs (naturals i construïts), sabers, personatges i
valors heretats per una població i restes que en són testimoni (eines, camins, edificis,
contes, experiències sensorials...).
- Experiències col·lectives, històriques i culturals, compartides pels diferents grups
socials que conformen una població.
- Creacions artístiques, científiques i filosòfiques heretades de les tradicions
intel·lectuals del context de formació duna població.
- Tot allò que resulta de considerar els àmbits anteriors i que permet donar sentit a
les experiències presents i fonamentar els projectes de futur duna població.
Identitat
Elements per a una definició de la identitat a la ciutat
en relació al patrimoni cultural:
- Vincles de pertinença a un col·lectiu sociocultural que es concreten per mitjà dels
repertoris i bagatges heretats i per mitjà demblemes i senyals didentitat
envers altres col·lectius
- Dins dels repertoris i els bagatges heretats, la identitat es pot fonamentar també
segons criteris i experiències més específics, com el gènere o la generació.
- A més dels repertoris i bagatges heretats, la identitat col·lectiva es pot fonamentar
per mitjà de projectes compartits en lespai de les relacions socials immediates; la
identitat ciutadana compatible amb altres nivells didentificació.
Educació
Objectius i continguts dun projecte de ciutat
educadora per mitjà duna concepció àmplia i global del patrimoni cultural i
duna idea didentitat participativa:
- Anar concretant per la ciutat un projecte en la línia del moviment de les ciutats
educadores.
- Fomentar el desenvolupament dentorns urbans de socialització i sociabilitat
integradors, oberts i creatius, que superin les discontinuïtats entre lexperiència
cultural i el sistema educatiu formal.
- Promoure, per tant, una estreta interrelació entre els sistemes educatius formals i
lentorn sociocultural.
- Situar-se en la perspectiva de leducació permanent, una educació al llarg de la
vida personal i professional.
- Aprofundir en leducació per la ciutadania.
1.2. Consideracions i puntualitzacions que vulguem fer constar
En aquest apartat sexposen una sèrie de qüestions i
de preocupacions expressades al llarg dels debats inicials del grup a lhora de
concretar els principis orientadors per a la comprensió i el treball sobre patrimoni i
identitat a la ciutat.
En relació al patrimoni cultural:
- Sha de treballar amb una comprensió oberta del patrimoni; caldria considerar la
noció duna certa interculturalitat patrimonial, que es podria definir com la
diversitat de fonts, bagatges i herències de què disposem. També caldria partir
dun treball sobre allò que és rellevant des del punt de vista de la població.
- És necessari assumir una definició de patrimoni dinàmica i global, en construcció.
Serà important allunyar-se dels localismes i cercar semblances amb altres ciutats
mitjanes i experiències històriques semblants. Daltra banda, caldria no menystenir
alguns fenòmens negatius, com el risc de fragmentació cultural.
- Cal tenir en compte diversos moments històrics pel que fa a les consideracions sobre
teixits associatius més o menys vius i sòlids; cal recuperar lexperiència viva de
la gent en els períodes de la industrialització, superant qüestions més tractades
(espais productius, processos de producció); superar enfocaments paternalistes en la
considerarció de lexperiència migratòria i els seus efectes en les relacions
socials de la ciutat actualment.
En relació a la identitat:
- Cal parlar destructures dacollida referents a qualsevol marc cultural i
patrimonial; només en la mesura que la gent se senti acollida per una cultura determinada
sestabliran lligams que permetran un intercanvi cultural i patrimonial que farà
possible forjar una identitat plural i interrelacionada. Existeixen diferents nivells
didentitat a la ciutat, per exemple, entre la mateixa població dorigen
immigrant segons les diverses generacions.
- Cal analitzar les experiències dintercanvi cultural, de permanent
"resituació" de la pròpia manera cultural i patrimonial. La identitat es
determina també en relació amb lalteritat. Cal apostar per una relació de
coimplicació amb lenculturació humana. No hauria de crear conflictes el concepte
didentitat quan es refereix a la ciutat, en termes de "ciutadania", és a
dir, en termes d'identificació de la ciutadania per mitjà de la participació en la
construcció en un projecte de ciutat.
- Cal estudiar el paper de lescola en relació a la identitat col.lectiva: es
planteja el problema de la recerca darrels per part de col.lectius immigrants, en
situacions on "falla" la seva ocupació/funció/sentit aquí (per exemple, els
processos de folklorització romàntica de les cases regionals o de molts elements,
també, del folklore autòcton); es proposa una transmissió delements
identificadors més arrelats a la ciutat i difusors de continguts didentitat de la
societat autòctona, com una de les funcions de les institucions educatives de la ciutat;
lescola ha de crear identitat, en el sentit que ha de fomentar la vinculació.
En relació a leducació:
- Es fa una aposta per la identitat educadora de la ciutat en positiu: com una concepció
crítica i transformadora de la identitat ciutadana, que incorpori bagatges materials,
experiència col·lectiva i voluntat de construir un espai de relacions socials inclusiu;
convertir lexperiència ciutadana explícita (patrimonis i identitats) dels
ciutadans i dels estudiants en recursos educatius.
- Cal tenir present, però, la força dalguns elements dominants en el context
educatiu actual: delegació de responsabilitats educatives, tant en termes
dhabilitats especials com de valors convencionals entre famílies i sistema
educatiu; polarització socioeducativa a nivell territorial, de classe social, etc.
conflictivitat social expressada als centres educatius; discurs ambivalent de les noves
tecnologies.
- És imprescindible començar per definir quin projecte de societat i, per tant, de
persones, es vol contribuir a formar, quins ciutadans per al futur. Cal tenir en compte en
tot moment els canvis més recents, la presència creixent dimmigrants daltres
països, duniversos culturals més llunyans, i el treball de la interculturalitat
que afecta també aquest debat. Daltra banda, el desconeixement dels elements
autòctons de lalumnat no es limita als orígens culturals o a les arrels, sinó a
tot un seguit dexperiències per exemple, al voltant del cicle vital que en el
projecte de societat vigent estem amagant, a les quals no els donem l'oportunitat de viure
i d'elaborar-se (exemple, lenvelliment i la mort)
- Cal replantejar-se la idea dentorn quan ens referim a les vinculacions entre el
que volem transmetre i lentorn "dels alumnes" de manera molt més realista
i repensar quin és el paper "compensador" de lescola davant dusos i
pràctiques sòcio-culturals corrents. Sinsisteix en lexistència duna
crisi profunda dels àmbits de transmissió (dels valors culturals...). En aquest sentit,
cal considerar quines oportunitats, espais, iniciatives, etc., ha doferir la ciutat
a partir, també, dentitats que "fan cultura" i no "són" a
lescola.
per anar amunt
2. Aproximació diagnòstica
2.1. Quina és la situació actual a Sabadell pel que fa a la realitat
educativa en aquest àmbit?
Punts forts (potencialitats)
A Sabadell es disposa dels elements fonamentals per tal de
fer una explotació educativa adequada del patrimoni cultural:
- Un nombre suficient del que es podrien considerar elements patrimonials dinterès
que pertanyen bàsicament als àmbits següents, tant pel que fa al coneixement com a la
divulgació: història industrial, arqueologia, entorn natural de Sabadell, elements
urbanístics i estudi dalgunes personalitats. Cal considerar la importància dels
estudis produïts i de la documentació disponible així com de les col·leccions dels
museus locals i dels projectes en curs.
- Un potencial patrimonial en aquests i altres elements de la ciutat, des del mateix fet
de la diversitat produïda per la immigració.
- Un ampli diagnòstic sobre els elements patrimonials de la ciutat i els temes que
shi vinculen (existència del Mapa Cultural).
- Un bon nombre dexperiències al voltant de lanàlisi de loferta i els
usos ciutadans dels elements patrimonials (existència del Mapa Cultural).
- Una forta tradició des dels moviments de renovació pedagògica en el tractament de la
ciutat com entorn per leducació.
- Una tradició investigadora important en temes clau per a la història de la ciutat.
- Una sòlida tradició associativa, com element patrimonial característic de la nostra
ciutat, a tots els nivells.
- Una ubicació molt satisfactòria en relació al campus central de la UAB i de la
mateixa ciutat de Barcelona, que suneix al fet de ser pròpiament una part del
campus de la UAB i de tenir importants projectes endegats entre la ciutat i la
universitat, tot i que no en aquest àmbit.
Punts febles (mancances)
Des de la perspectiva dels aspectes que caldria millorar,
destaquem els punts següents:
- Una desproporció quantitativa dusos de l'oferta disponible per part dels
ciutadans al llarg del cicle anyal.
- Un coneixement insuficient per part del professorat tant del potencial patrimonial de la
ciutat com de l' oferta educativa disponible per tractar-lo.
- Un cert allunyament o desconeixement dels curricula escolars per part dels sectors
especialitzats en patrimoni
- Una certa feblesa de l'oferta (poc renovada i potser fragmentària).
- Un aprofitament encara insuficient de la oferta disponible
- Possible subexplotació dels recursos transmissors disponibles. Es parla, sobretot, de
la premsa i la televisió locals com a estratègies per vehicular activitats.
- Controvèrsia al voltant de la promoció o no de certes activitats dalta
participació (per exemple, organització de "mercats medievals").
2.2. Aspectes o fenòmens que haurien de ser objecte destudi
Hi ha un acord general a considerar que ens calen moltes
més dades clau sobre interessos i usos culturals, sobre grups de població específics i
per barris, per poder realment avaluar amb precisió i proposar estratègies fiables, més
enllà de millorar l' oferta dactivitats per al professorat, lexplotació
delements patrimonials dimpacte, etc. En qualsevol cas, tant pel que fa a les
dades necessàries com en relació a daltres qüestions que cal anar estudiant, es
tracta daprofundir en el camí encetat pel Mapa Cultural.
Daltra banda, es considera prioritari promoure
investigacions sobre les realitats culturals de la història recent i present de tots els
sectors de la població, des de perspectives i metodologies que recullin aquells àmbits
del patrimoni menys convencionals (història oral, cultura popular, etnografies...).
Finalment, caldrà afrontar properament el tema de la
llengua en profunditat, que en el marc del Projecte Educatiu de Sabadell no sha
inclòs en el debat.
per anar amunt
3. Propostes dactuació
3.1. Línies estratègiques (acció a mig termini). Objectius per al proper
quadrienni.
Millorar àmpliament l'oferta, tenint en compte els
elements que es desglossen tot seguit:
- Buscar vincles articuladors entre el PES i el Mapa Cultural; promocionar lús del
Mapa com un canal, renovable permanentment, entre el Projecte Educatiu i la ciutat.
- Fomentar espais de trobada, de sociabilitat, pels quals vehicular l'oferta cultural. Fer
servir molt més el carrer que durant la Festa Major.
- Proposar lestudi i la sistematització ditineraris per a la planificació
dactivitats i de visites al llarg de lescolaritat obligatòria dels nens/es de
Sabadell.
- En relació al punt anterior, proposar lelaboració duna oferta de recursos
i formació per als docents que treballen a la ciutat, fent un esforç per articular els
mecanismes necessaris perquè loferta arribi al conjunt dels centres.
- Promoure mecanismes a nivell local per facilitar intercanvis dexperiències i
contribucions, que segur que es produeixen i es desconeixen per part de centres i docents
individuals en relació a la ciutat i al seu patrimoni cultural.
- Rendibilitzar, explotar més bé allò que ja s'usa i que està estructurat per grups de
població: per exemple, la qüestió dels itineraris urbans i del rodal. Daltra
banda, es veu molt necessari repensar el paper dels centres cívics i aprofitar altres
espais de trobada, sobretot de joves.
- Cal una divulgació major del que es fa i del que es té. Sha de procurar ser
present als mitjans de comunicació disponibles a partir de lexplotació i
l'exportació delements patrimonials existents i novament descoberts, amb tractament
mediàtic adequat, que fins ara sha aprofitat molt poc.
- Promoure iniciatives que permetin la incorporació de lexperiència viva de
diferents segments de la societat sabadellenca en un projecte de ciutat integradora.
3.2. Accions a desenvolupar (equipaments, serveis, activitats...)
En relació a la interpretació i la gestió del patrimoni
cultural local:
- Caldria fer un esforç per evitar la destrucció del potencial patrimonial existent, en
el sentit de la definició inicial proposada, sota criteris renovats de selecció i de
conservació
- Cal definir quins elements patrimonials dimpacte proposem de destacar
prioritàriament.
- Es proposa la creació dequips mixtos (especialistes en patrimoni i professionals
de la docència a la ciutat) per tal de maximitzar el potencial patrimonial de la ciutat
per mitjà dels usos educatius. Caldria que aquests equips també simpliquessin
conjuntament en el tractament didàctic de les propostes que sorgissin.
En relació a la vinculació entre patrimoni cultural i
sistema educatiu formal:
- Caldria reivindicar una major participació municipal en la gestió del sistema educatiu
tant a nivell curricular com a nivell de la formació dels docents que treballen a la
ciutat, per tal daconseguir vincular efectivament els àmbits educatius i el
patrimoni cultural.
- Shauria de produir alguna classe de "protocols" o guies per als
professors-tutors implicats en el seguiment dels professors de primària i secundària en
pràctiques enviats als centres de la ciutat que recollissin aquests potencials educatius
i proposessin activitats.
- És urgent incentivar la creació de crèdits de síntesi arrelats a la ciutat, amb una
producció ben feta, de qualitat. Fins i tot es podria concretar en una oferta doble i
coordinada, per exemple per a segon i quart dESO. Cal recordar que lintercanvi
daquests crèdits és sens dubte el major èxit de préstec del CRP. També caldria
organitzar un seguit de temes de recerca en aquest àmbit a la ciutat adreçats a
Batxillerat.
- Caldria vincular els àmbits de patrimoni cultural, identitat i educació a la ciutat
amb les intervencions educatives que es fan en temes dinterculturalitat.
En relació a la universitat, els museus locals i altres
institucions/associacions relacionades amb leducació i la cultura:
- Sabadell hauria de convertir-se en Vila Universitària; aprofitar més la presència i
la proximitat de la Universitat, amb una oferta de ciutat tant a nivell d'habitatge com
dactivitats i serveis, que repercutirien en tots els altres sectors de la vida
cultural de la ciutat.
- Cal demanar a la universitat que investigui sobre Sabadell; que fomenti la recerca i que
produeixi publicacions sobre la ciutat. Sha dampliar loferta que pot fer
la Universitat a la ciutat quant a especialitats, formació dels docents i postgraus.
- Cal repensar l'oferta i l'organització dels museus locals com un tot. Arran del
projecte del Museu del tèxtil, aquest tema començarà a generar propostes concretes
aviat. És necessari promocionar la integració en xarxes de museus més àmplies,
nacionals i internacionals.
per anar amunt

per tornar enrere