Grup de treball: Escola i ciutat

7. Caracterització de la intervenció de l'Administració Local en la gestió del Projecte Educatiu de ciutat

En els apartats precedents, de forma més o menys explícita, s'ha anat caracteritzant quin tipus d'intervenció aconsella la concepció de desplegament territorial del projecte educatiu de ciutat que s'està proposant. Per acabar i com a recull sintètic del que s’ha anat proposant, tot seguit es detallen aquelles característiques que es poden considerar més essencials i definitòries d'una nova manera d'entendre el paper de l'administració local en la dinàmica educativa de la ciutat. En concret, l'administració local hauria de ser capaç de:

Observar el que es fa, el que es proposa, el que preocupa, el que genera expectatives... entre els ciutadans en qüestions educatives. Només així, es podrà desenvolupar un projecte educatiu connectat amb el dia a dia dels ciutadans i de les institucions de base.

Així mateix, caldria evitar qualsevol forma d'actitud il·lustrada en la implantació d'aquest projecte educatiu. Tant els continguts dels projectes que li aniran donant vida, com les estructures que es vagin generant per gestionar-lo, hauran de respondre a necessitats reals i funcionals dels ciutadans i institucions que hi estiguin implicats. Per exemple, els òrgans de coordinació que s'han proposat en apartat anteriors, haurien de servir com a referent inicial per orientar les decisions sobre com crear marc en els que ubicar les iniciatives habilitadores i participatives a les que s'ha fet insistència, però caldria tenir ben clar que haurien de nàixer per donar resposta a necessitats observades a la pràctica o previstes en projectes a implantar. Una creació mecànica i generalitzada d'òrgans com aquests, provocaria un fracàs important i un pas enrera en la dinamització de ciutadans i institucions al voltant del fet educatiu de la ciutat.

En aquest sentit cal entendre la proposta de vinculació entre òrgans de coordinació i la descentralització política per districtes de l'Ajuntament de Sabadell: si aquesta descentralització política és buida o inoperant, totes aquelles propostes d'estructuració ciutadana que s'hi basin, fracassaran. En aquest sentit, caldria assegurar que la creació d'òrgans de coordinació entre agents educatius o entre serveis, només es fessin en aquells àmbits intermedis amb suficient potencial polític real com per poder dirigir un procés participatiu que vinculi de manera eficaç les expectatives, necessitats i iniciatives del ciutadà amb les iniciatives, necessitats i expectatives de la ciutat.

 

8. El mapa escolar.

La comissió ha treballat sobre un document base de discussió sobre la realitat de l’escolarització a Sabadell.

Les dades aportades en l’estudi així com les conclusions inicials presentades en el mateix han estat un intent d’aproximació a l’anàlisi de la realitat de l’escolarització a les diferents etapes educatives a la nostra ciutat i amb l’objectiu de servir de base de discussió, debat, i elaboració de conclusions i definició de futures línies estratègiques d’actuació.

Pel que fa a les conclusions no sempre han estat possible arribar a elles de forma clara ja que hi ha dades que no apunten conclusions definitives, fins i tot de la comparació les dades l’estudi amb altres estudis aportats en la comissió s’apunten tendències contradictòries. Entenem que són un reflex d’una conjuntura molt complexa de la realitat escolar local en un espai de temps on es produeixen dos fenòmens profunds

Davant d’aquesta problemàtica cal assenyalar algunes aproximacions de la comissió pel que fa a l’estudi:

1. ANÀLISI DE L’EVOLUCIÓ DEMOGRÀFICA.

CONCLUSIONS.

Davant d’aquesta situació i com a línies estratègiques d’actuació la Comissió es defineix

 

2. ANÀLISI DEL MAPA D’ESCOLARITZACIÓ

a) general:

A l'hora d'analitzar el mapa escolar de la ciutat de Sabadell caldrà fer una referència a la situació prevista en el Mapa Escolar de Catalunya de 1992 i a la concreció actual tenint present la desviació en les previsions de naixements esmentats en l'apartat anterior.

Un element que fa que l'anàlisi sigui incomplet és la inexistència de dades sobre la previsió d'oferta, en el moment del l'aprovació del Mapa Escolar, dels centres privats, la qual cosa obliga a realitzar l'anàlisi global únicament des de la realitat actual.

CONCLUSIONS.

Com a línies estratègiques d’actuació es plantegen les següents:

 

b) per zones.

Observem que es produeixen uns desequilibris summament importants en la distribució de l’alumnat per zones:

La distribució global respon a uns paràmetres generals però que cal aprofundir en el seu estudi en relació a les diferents etapes educatives.

 

b 1) LES ESCOLES BRESSOL

De les dades aportades es plantegen les següents conclusions:

Com a línies estratègiques d’actuació es plantegen:

 

b 2) L’ETAPA INFANTIL I PRIMÀRIA.

DISTRIBUCIÓ GEOGRÀFICA DE L'ESCOLARITZACIÓ A PRIMÀRIA

Dades elaborades a partir de la preinscripció del curs 98/99. Dades Delegació territorial.

ZONA Oferta tota per mapa Població empadr. escolaritzat a la PÚBLICA escolaritzat a la privada TOTAL (a) (b)
1.1 Centre 5850 2255 1.762 4182 5944 264% 78%
1.2 St. Oleguer 1800 1422 739 886 1625 114% 52%
2.1.Creu Alta 1350 1458 631 631 1262 87% 43%
2.2 C.Puiggener 450 609 290 290 48% 48%
3.1 Ca n'Oriac 900 1856 866 866 47% 47%
3.2 Nord S. Jul. 1800 1372 1.646 1646 120% 120%
4.1 Concòrdia 1575 1387 1.538 1538 111% 111%
4.2 Can Rull 900 1611 675 160 835 52% 42%
5.1 Gràcia 1125 529 311 284 595 112% 59%
5.2. Can Feu 675 675 321 321 48% 48%
6. 1 Creu Barberà 450 1490 602 1700 2302 154% 40%
6.2 Sud 1800 784 337 337 43% 43%
7 La Serra 675 768 467 467 61% 61%
TOTALS 19350 16216 10.185 7843 18028 111% 63%

 

(a) % sobre la població empadronada

(b) % escolarització a la pública en relació a la població empadronada

* Aquestes dades s’han de contraposar a les que a l’annex figuren i que correspon a un estudi realitzat amb la població matriculada a P-3 en la matriculació de 1.998.

CONCLUSIONS:

En definitiva les característiques òptimes de distribució de l'escolarització a primària com són:

Com línies estratègiques per resoldre aquestes distorsions s’apunten:

 

b 3) L’ETAPASECUNDÀRIA.

DISTRIBUCIÓ DE L'OFERTA DE PLACES A LA SECUNDÀRIA PER ZONES.

Dades elaborades a partir de la preinscripció del curs 98/99. Dades Delegació territorial.

ZONA línies pública línies privada Total secun. població empadronada escolar.

publica

escolar.

Privada

TOTAL (a) (b) (c)
1.1 Centre 7 21 3600 1056 871 2606 3477 329% 25% 82%
1.2 St. Oleguer 3 3 720 673 396 331 727 108% 54% 59%
2.1.Creu Alta - 3 240 812 - 238 238 29% 0% 0%
2.2 C.Puiggener - - 0 269 - - 0 0% 0% 0%
3.1 Ca n'Oriac 6 - 720 961 748 - 748 78% 100% 78%
3.2 Nord S. Jul. 6 - 720 753 745 - 745 99% 100% 99%
4.1 Concordia 5 - 600 726 751 - 751 103% 100% 103%
4.2 Can Rull 4 - 480 933 509 27 536 57% 95% 55%
5.1 Gràcia 3 2 600 260 513 219 732 282% 70% 197%
5.2. Can Feu 2 1 360 399 236 280 516 129% 46% 59%
6. 1 Creu Barberà - 6 720 838 329 518 847 101% 39% 39%
6.2 Sud 3 - 360 448 - - 0 0% 0% 0%
7 La Serra - - 0 389 - - 0 0% 0% 0%
TOTALS 39 36 9120 8517 5098 4219 9317 109% 55% 60%

 

(a) % sobre la població empadronada

(b) % de l'escolarització a la pública en relació al total escolaritzat.

(c) % escolarització a la pública en relació a la població empadronada

 

CONCLUSIONS.

Vistos els resultats del quadre es pot concloure que:

Pel que fa a les línies estratègiques cal assenyalar:

 

b 4) ENSENYAMENTYS D’ADULTS.

Aquest tram dels ensenyaments a la ciutat acumula d’origen dues problemàtiques:

b 5) EDUCACIÓ ESPECIAL.-

La ciutat de Sabadell, en la línia que s’ha apuntat anteriorment en l’escolarització de les diferents etapes educatives, concentra el 81% del seu alumnat d’àrea d’influència i un 19% d’altres localitats de fora de l’àrea d’influència.

D’altra banda el creixement que s’observa és, malgrat el reduït nombre d’alumnes, d’un increment constant des de 1.995-96 (59 alumnes) a 1.998-99 (79 alumnes.

Com a línies estratègiques d’actuació en aquestes dos trams específics del sistema educatiu cal:

 

c) distribució pública i privada

c.1.) ENSENYAMENT INFANTIL I PRIMARI.

EVOLUCIÓ DE LA DISTRIBUCIÓ DE L'ESCOLARITZACIÓ DE L'ENSENYAMENT INFANTIL I PRIMARI ENTRE PÚBLICA I PRIVADA A SABADELL

Dades Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998 pag. 5

curs Pública Privada
92-93 54,5% 45,5%
98-99 57,5% 42,5%

 

* Percentatge sobre el total de la població escolaritzada

 

PERCENTAGE D'ALUMNES MATRICULATS EN CENTRES PÚBLICS EN RELACIÓ AL PADRÓ de ed. Infantil i primària

Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998. pag. 33

ANY NAIXEMENT 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 Mitjana
PERCENTAGE 61,7 58,6 62,4 61,8 63,9 64,8 65,3 63,2 65,2 63

 

CONCLUSIONS.

 

c.2.) ENSENYAMENT SECUNDARI.

Les dades comparatives de l'escolarització a la pública de l'ESO són les següents:

DADES SOBRE L'ESCOLARITZACIÓ A L'ENSENYAMENT PÚBLIC A L'ESO.

Dades Dpt d'Ensenyament. Delegació territorial. 1997-98.

CURS ÀMBIT %
1995-96 CATALUNYA 63,9
1996-97 VALLÈS 61,8
1996-97 SABADELL % sobre població escolaritzada 56,2
1996-97 SABADELL % sobre població empadronada 67,9

 

DADES SOBRE L'EVOLUCIÓ DE LA POBLACIÓ ESCOLARITZADA A LA PUBLICA A L'ESO A SABADELL.

Dades Dpte.d' Ensenyament. Preinscripció 1997/98-98/99

CURS s/població escolaritzada s/població empadronada Comentari
1997-98 56,2% 67,9 % A 4r d'ESO aquest any una escolarització del 132%
1998.99 53 % 58,48 % En relació al curs anterior hi ha un abandonament important d'alumnes que romanien amb edats superiors a les que corresponia

 

 

DADES SOBRE L'EVOLUCIÓ DE LA POBLACIÓ ESCOLARITZADA A LA PUBLICA A LA SECUNDÀRIA POSTOBLIGATÒRIA A SABADELL.

Dades Dpte.d' Ensenyament. Preinscripció 1997/98-98/99

CURS s/població escolaritzada s/població empadronada Comentari
1997-98 68 % 76,1 % els 3/4 de la població empadronada a Sabadell es troba escolaritzada a la postobligatòria pública

 

 

EVOLUCIÓ DE LA DISTRIBUCIÓ DE L'ESCOLARITZACIÓ DE L'ENSENTAMENT SECUNDARI ENTRE PÚBLICA I PRIVADA A SABADELL

Dades Dades Comp. Escol. Respecte al Padrò. Ajunt. Sabadell 1998 pag. 5

Curs PUBLICA PRIVADA
92-93 69,5% 30,5%
93-94 69,5% 30,5%
94-95 69,5% 30,1%
95-96 69,4% 30,6%
96-97 65,1% 34,9%
97-98 61,3% 38,7%

 

 CONCLUSIONS.

Com a línies estratègies d’actuació es fa precís amb urgència:

 

CONCLUSIONS GENERALS A L’APARTAT C) DISTRIBUCIÓ PÚBLICA PRIVADA.

Com a línies estratègiques d’actuació cal:

 

3. FLUXES DE MATRICULACIÓ.

Uns dels nous fenòmens que ha aparegut amb la implantació del Nou model educatiu a Sabadell ha estat el canvi important en els fluxos de matriculació de l'alumnat. Fluxos que estaven molt consolidats amb l'anterior sistema. La unificació de la tipologia dels centres de secundària ha provocant un canvi normatiu en el procés de matriculació que ha canviat de forma radical els fluxos existents. Els nous fluxos creats per la nova normativa estan provocant davant de l'usuari problemes degut a la:

Tot aquest conjunt de distorsions està provocant els darrers anys un flux constant dels centres públics als centres privats per part d'usuaris tradicionals de l'ensenyament públic

 

EVOLUCIÓ DE LA MATRICULACIÓ EN EL CURSOS D'ACCÉS ALS DIFERENS TRAMS DEL SISTEMA EDUCATIU A L’ENSENYAMENT PÚBLIC.

Dades inspecció

CURS P-3 1r. ESO 3r. ESO
96-97 62,1% 55,3% 63,8%
97-98 66,2% 53,1% 61,5%
98-99 58,3% 49,2% 53,2%

 

Podem observar com la matriculació en els cursos d'accés als diferents trams del sistema educatiu públic va disminuint de forma significativa i constants en tots els trams i en especial a 1r. d'ESO en el qual la caiguda cap a la privada és de més de 6 punts percentuals. Aquestes dades venen a reafirmar les dades del canvi de tendència assenyalat en l'apartat anterior i que les possibles causes van en la línia ja apuntada en el mateix apartat:

Però aquesta caiguda d'alumnes cap a la privada és superior a la apuntada ja que al llarg de l'escolarització de l'ESO es produeix una permeabilització - afavorida per la normativa- de la pública a la privada com queda demostrat en les dues taules següents.

EVOLUCIÓ DE LA MATRICULACIÓ A LA PÚBLICA DELS ALUMNES ESCOLARITZATS ELS CURSOS 1.997-8 i 1998-99.

Dades inspecció. Preinscripció i matriculació 1997-98 / 98-99

població nascuda 1986 1985 1984 1983
matriculació el curs 97-98 1191 1183 1264 1408
matriculació al curs 98-99 1077 1161 1196 1341
Diferència -114 -22* -68 -67 *
% de caiguda de matrícula -9,5% -1,8% - 5,3% -4,7%

 

* Descomptats els repetidors

EVOLUCIÓ DE LA MATRICULACIÓ A LA PRIVADA DELS ALUMNES ESCOLARITZATS ELS CURSOS 1.997-98 i 1998-99.

Dades inspecció. Dades inspecció. Preinscripció i matriculació 1997-98 / 98-99

població nascuda 1986 1985 1984 1983
matriculació el curs 97-98 1090 112 1176 862
matriculació al curs 98-99 1128 1148 1052 922
Diferència + 38 +36 -124* +60*
% de caiguda de matrícula +3,4 +3,2 -10,5% * +6,9%

 

* Es desconeixen les dades dels alumnes repetidors a 2n ESO. Es comptabilitzen tots a 3r.

En últim lloc, un altre element a considerar és la disminució d'alumnes previstos des del moment de l'assignació de centres en la preinscripció fins al moment de la matriculació en els centres ja que, en la majoria dels casos, aquesta variació es pot suposar que es deguda a que el centre assignat no satisfà les expectatives dels pares dels alumnes i opten per l'opció a la privada on existeix una llibertat d’elecció de centre. Per exemplificar aquest aspecte cal observar la següent taula.

DADES SOBRE LA CAIGUDA D'ALUMNES DES DE LA PREINSCRIPCIÓ A LA MATRICULACIÓ A LA PÚBLICA.

  P-3 1r ESO 3r ESO
PREINSCRITS 1091 1100 1201
MATRICULATS 1073 1077 1196
caiguda d'alumnes -18 -23 -5
% de caiguda - 1,8 - 2% - 0,1

 

CONCLUSIONS.

Com a línies estratègiques d’actuació cal:

 

4. APUNTS DE LÍNIES POSSIBLES D'INTERVENCIÓ.

Resulta evident que davant del panorama del mapa escolar a la nostra ciutat calen actuacions per tal de reequilibrar-lo tant a nivell de distribució territorial, com de distribució de l'oferta perquè jugui un paper el en PEC. Aquest reequilibri passa per una definició clara a favor de mantenir l'escolarització de qualitat, escolarització que passa per l’escola pública.

Aquest reequilibri ha de partir de les iniciatives concretes que puguin existir des dels diversos àmbits a les quals l'administració local haurà de donar el seu suport institucional i allà on no hi hagin aquestes iniciatives l'administració local haurà de crear condicions i/o àmbits on es puguin desenvolupar aquestes iniciatives.

Igualment és evident que les competències formals de l'administració local no són la que es desitjarien, però renunciar a intervenir amb competències funcionals en els diferents àmbits de la vida ciutadana al voltant de la problemàtica derivada del mapa escolar seria renunciar a un enorme potencial d'intervenció i modificació de les actuals circumstàncies. Això no ha d'implicar renunciar a demanar més competències a l'administració autonòmica.

D'altra banda els àmbits d'intervenció de l'administració local han d'estar el més apropats al territori, però a la vegada han de ser funcionals. Per aquest motiu es poden donar intervencions a nivell general, de zona o de districte, tot i que si ambdós àmbits no són funcionals o operatius, s'haurà de pensar en nous àmbits intermitjos.

En darrer terme hi ha aspectes bàsics: informació, observatoris d'opinió i de seguiment de la demanda educativa dels ciutadans, coordinació de recursos... que requereixen una intervenció directa de l'administració local i que pressuposa una voluntat política d'intervenció per modificar l'actual panorama..

En definitiva es poden marcar suggeriments en les següents línies d'actuació.

Cal que d’una forma permanent es realitzin estudis sobre l’escolarització a la nostra localitat. Estudis que haurien de ser molt més profunds tant pel que fa a la seva vessant quantitativa, com a la incorporació d’estudis qualitatius, possiblement més importants que els anteriors. Es a dir, caldria que existís un observatori permanent, no sobre el mapa escolar, sinó sobre el mapa de l’escolarització, per tal d’intervenir de forma més directa i puntual sobre els fenòmens i problemes que poden anar apareixent en aquests àmbits i els altres que poden anar incorporant-se.

per anar amunt

 

 

per tornar enrere