TÍTOL II
DE LES DESPESES






CAPÍTOL I - NORMES GENERALS

Article 16 è.- Anualitat pressupostària

1 .-      Amb càrrec als crèdits de l'estat de despeses només es podran contreure obligacions derivades de despeses realitzades durant l'exercici.

2 .-      Excepcionalment, s'aplicaran als crèdits del pressupost vigent, en el moment del seu reconeixement, les obligacions següents:

a)      Les que resultin de la liquidació d'endarreriments a favor del personal, el reconeixement de les quals correspon a l'alcalde o al president dels organismes autònoms.

b)      Les derivades de compromisos de despeses degudament adquirits en exercicis anteriors.

c)      Les procedents d'exercicis anteriors com a conseqüència de la realització d'una despesa no aprovada amb anterioritat, el reconeixement de les quals és competència del Ple.


Article 17 è.- Fases en la gestió de la despesa

1 .-      La gestió del pressupost de despeses de l'Ajuntament i dels seus organismes autònoms es realitzarà en les fases següents:

a)      Autorització de la despesa.

b)      Disposició o compromís de la despesa.

c)      Reconeixement o liquidació de l'obligació.

d)      Ordenació del pagament

2 .-      Els documents comptables s'iniciaran en les àrees gestores i aquests actes podran recollir-se informàticament, si bé no es produiran efectes comptables certs mentre no hagi recaigut la confirmació d'Intervenció.

3 .-      Els processos administratius i òrgans competents per a la seva aprovació es regulen en el capítol següent.

4 .-      En el moment en que el sistema informàtic ho permeti es procedirà a la implantació de la comptabilitat mitjançant un sistema de desconcentració comptable d'acord amb el procediment que aprovi l'òrgan competent.



CAPÍTOL II - GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA

Article 18 è.- Crèdits no disponibles

1 .-      Quan un regidor consideri necessari retenir, totalment o parcialment, crèdit d'una partida pressupostària, de l'execució de la qual és responsable, formularà una proposta raonada que haurà de ser conformada pel regidor d'Economia.

2 .-      La declaració de no disponibilitat de crèdits, com també la seva reposició a disponible, correspon al Ple.

3 .-      Amb càrrec al saldo declarat no disponible no podran acordar-se autoritzacions de despeses ni transferències i el seu import no podrà ser incorporat al pressupost de l'exercici següent.


Article 19 è.- Retenció de crèdit

1 .-      Quan la quantia de la despesa, o la complexitat en la preparació de l'expedient ho aconsellin, el regidor responsable de l'àrea gestora podrà sol.licitar la retenció de crèdit en una partida pressupostària.

2 .-      Un cop es rebi la sol.licitud a Intervenció, es verificarà la suficiència de saldo al nivell que estigui establerta la vinculació jurídica del crèdit.

3 .-      Una vegada expedida la certificació d'existència de crèdit per Intervenció, el regidor d'Economia autoritzarà la reserva corresponent.

4 .-      Les despeses que s'hagin de finançar -totalment o parcialment- mitjançant subvencions, aportacions d'altres institucions o operacions de crèdit quedaran en situació de crèdits retinguts fins que es formalitzin el compromís les entitats que concedeixen la subvenció o el crèdit.

5 .-      Quan es concedeixi una bestreta de caixa o continui en vigor una condedida en anys precedents a l'inici de l'exercici, es procedirà a la retenció de crèdit per l'import de la bestreta d'acord amb la normativa específica de bestretes de caixa.


Article 20 è.- Autorització de despeses

1 .-      Autorització és l'acte mitjançant el qual s'acorda la realització d'una despesa, per una quantia certa o aproximada, reservant per a aquest fi la totalitat o part d'un crèdit pressupostari.

2 .-      Els òrgans competents per aprovar l'autorització de despeses seran els assenyalats a l'article 32è d'aquestes bases.

3 .-      L'autorització de despeses requerirà la formació d'un expedient, en el qual haurà d'incorporar-se el document comptable A.

4 .-      Els documents comptables s'han d'iniciar a les àrees gestores, i aquests actes es poden recollir informàticament, per bé que no produiran efectes comptables certs mentre no hagi recaigut la confirmació de la Intervenció.


Article 21 è.- Disposició de despeses

1 .-      Disposició és l'acte mitjançant el qual s'acorda la realització de despeses, prèviament autoritzades, per un import exactament determinat.

2 .-      Els òrgans competents per aprovar la disposició de despeses seran els mateixos assenyalats a l'article anterior.

3 .-      Amb caràcter previ a l'aprovació de la disposició es tramitarà un expedient, on figurarà el document comptable D.

4 .-      Quan, a l'inici de l'expedient de despesa, se'n conegui la quantia exacta i el nom del perceptor, s'acumularan les fases d'autorització i disposició i es tramitarà el document comptable AD.


Article 22 è.- Reconeixement de l'obligació

1 .-      El reconeixement de l'obligació és l'acte mitjançant el qual es declara l'existència d'un crèdit exigible contra l'entitat derivat d'una despesa autoritzada i compromesa.

2 .-      El reconeixement o la liquidació d'obligacions és competència de l'alcalde, excepte en els casos de delegació previstos en els decrets d'aprovació del cartipàs i en els posteriors decrets de delegació.

3 .-      Quan el reconeixement d'obligacions sigui conseqüència necessària de l'efectiva realització d'una despesa en exercicis anteriors, sense que se'n hagi autoritzat el compromís, l'aprovació correspondrà al Ple.

4 .-      La fase de reconeixement d'obligacions exigeix la tramitació del document comptable "0". En el cas de presentació de factures, aquestes seran comptabilitzades com a documents 0.

5 .-      Quan, un cop autoritzada una despesa, les fases de disposició i reconeixement de l'obligació siguin simultànies, es poden acumular, i s'ha de tramitar el document comptable DO.

6 .-      Quan, per la naturalesa de la despesa, les fases d'autorització-disposició-reconeixement de l'obligació siguin simultànies, podran acumular-se i es tramitarà el document comptable ADO.

7 .-      D'acord amb els articles 15 a 24 del text refós de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, Reial Decret Legislatiu 2/2000 del 16 de juny, que fa referència als requisits per contractar amb l'administració, tenen capacitat per contractar amb l'Ajuntament de Sabadell, tots els empresaris i professionals que compleixin els requisits detallats en els articles esmentats, és a dir les persones físiques o jurídiques que realitzin activitats empresarials o professionals.

8 .-     

Les factures expedides pels contractistes s'han de presentar a cada una de les unitats de gestió i han de tenir, com a mínim, les dades següents:

a)      Identificació clara de l'Ajuntament o de l'Organisme Autònom (nom, NIF).

b)      Identificació del contractista.

c)      Número i data de la factura.

d)      Descripció suficient del subministrament o servei.

e)      Centre gestor que va efectuar l'encàrrec.

f)      Import facturat amb anterioritat en relació a l'esmentada despesa.

9 .-      En el cas de factures impreses sense format per-imprès amb les dades del contractista o emissor de la factura, caldrà que portin el segell original del contractista o emissor de la factura.

10 .-      Quan es rebin les factures les haurà de conformar el cap del servei i aquest acte implicarà que l'obra, el servei o el subministrament s'ha efectuat d'acord amb les condicions contractuals. Simultàniament cal que cada centre gestor les incorpori al Registre de factures.

En cas que contra una adjudicació s'imputin factures parcials i no vagin a través de certificacions, caldrà fer una diligència, signada pels serveis tècnics, on consti que aquells treballs o subministres són susceptibles de ser utilitzats com a producte independent, i no queden afectats en cas de resolució del contracte.

11 .-      Un cop s'hagin conformat, aquestes factures s'han de traslladar a la Intervenció per fiscalitzar-les i comptabilitzar-les. Posteriorment les factures s'elevaran des del centre gestor a l'aprovació de l'òrgan competent. Una vegada efectuat l'acord d'aprovació de la factura, aquest acord es traslladarà a la Intervenció fent constar el número d'acord assignat per la Secretaria.

12 .-      Pel que fa a les certificacions d'obra, cal adjuntar-hi factures, i en ambdós documents ha de constar la conformitat dels serveis tècnics.

13 .-      Quan entre la data d'emisió de la factura i la data d'aprovació d'aquesta hagin transcorregut més de tres mesos, es requerirà informe justificatiu per part del Cap de Servei.


Article 23 è.- Documents suficients per al reconeixement de l'obligació

1 .-      En les despeses del Capítol I, s'observaran aquestes regles:

a)      Les retribucions bàsiques i complementàries dels alts càrrecs (article 10) i del personal eventual, funcionari i laboral (articles 11, 12 i 13) es justificaran per mitjà de les nòmines mensuals, en les quals constarà diligència del Cap del Servei de Recursos Humans, acreditativa que el personal relacionat ha prestat efectivament serveis en el període anterior.

b)      Les remuneracions pels conceptes de productivitat i gratificacions (article 15) precisaran que el Servei de Recursos Humans certifiqui que han estat prestats els serveis especials, o que procedeix abonar una quantitat pel concepte de productivitat, d'acord amb la normativa interna reguladora d'aquest concepte.

Les nòmines tenen la consideració de document O.

c)      Les quotes de la Seguretat Social queden justificades mitjançant les liquidacions corresponents, que tenen la consideració de document 0.

d)      En altres conceptes, la despesa dels quals està destinada a satisfer serveis prestat per un agent extern, caldrà que es presenti la factura, segons el que preveu l'article anterior.

2 .-      En les despeses del Capítol II, en béns corrents i serveis, s'exigirà amb caràcter general la presentació de factura.

Les despeses de dietes i locomoció (article 23) que s'atenguin mitjançant bestreta de caixa fixa, una vegada justificada la despesa originaran la tramitació de documents ADO, l'expedició dels quals s'efectuarà a Intervenció i que haurà d'autoritzar el regidor que tingui les competències en aquest tema.

3 .-      En les despeses financeres (Capítols III i IX) s'observaran aquestes regles:

a)      Les despeses per interessos i amortització que originin un càrrec directe en compte bancari s'han de justificar amb la conformitat d'Intervenció respecte al seu ajustament al quadre financer. Intervenció tramitarà document ADO i la corresponent P.

b)      De la mateixa manera es procedirà respecte a altres despeses financeres, si bé la justificació serà més completa i el document 0 s'haurà de suportar amb la còpia dels documents formalitzats, o la liquidació d'interessos de demora.

4 .-      En les transferències, corrents o de capital, que l'Ajuntament hagi de satisfer, es tramitarà document ADO -des del servei gestor- quan s'acordi la transferència.

5 .-      En les despeses d'inversió, el contractista ha de presentar factura, en alguns casos acompanyada de certificació d'obres, com s'assenyala a l'article anterior.

6 .-      L'adquisició d'accions exigirà pel seu pagament que aquestes, o bé el resguard vàlid, estiguin en poder de la corporació.

7 .-      La concessió de préstecs al personal generarà la tramitació de document 0, instat pel servei de Recursos Humans, el suport del qual serà la sol.licitud de l'interessat i la diligència de Recursos Humans acreditant que la concessió s'ajusta a la normativa.


Article 24 è.- Ordenació del pagament

1 .-      Ordenació de pagament és l'acte mitjançant el qual l'ordenador de pagament, basant-se en una obligació reconeguda i liquidada, expedeix la corresponent ordre de pagament.

2 .-      L'ordenació de pagaments de l'Ajuntament és competència de l'alcalde, si bé la pot delegar, d'acord amb el que estableix la normativa vigent.

3 .-      En els organismes autònoms, la competència per ordenar pagaments correspon al gerent o al president, segons cada cas.

4 .-      L'ordenació de pagaments, amb caràcter general, s'efectuarà basant-se en relacions d'ordres de pagament que elaborarà la Tresoreria, de conformitat amb el pla de disposició de fons i la necessària prioritat de les despeses de personal i obligacions contretes en exercicis anteriors.

5 .-      Pel que fa als pagaments que hagi d'efectuar la Tresoreria General, es seguirà normalment el procediment de transferència bancària. Es podran efectuar també en casos excepcionals pagaments mitjançant xecs nominatius.

6 .-      Si la naturalesa o urgència del pagament ho requereix, l'ordenació de l'esmentat pagament pot efectuar-se individualment.


Article 25 è.- Exigència comuna a tota classe de pagaments

1 .-      El tresorer exigirà la identificació de les persones a qui pagui.

2 .-      Els qui efectuïn pagaments a persones que no sàpiguen signar o estiguin impossibilitades, exigiran dos testimonis que ho facin o exigiran la impressió de l'empremta dactilar de l'interessat en el document.

3 .-      Els qui actuïn com a representants d'herències acreditaran, amb la documentació respectiva, que obren amb suficient autorització dels titulars. Respecte a incapacitats i menors, s'entendran amb els representants legals.


Article 26 è.- Cessió dels drets de cobrament

1 .-      Els contractistes que tinguin dret a cobrar de l'Ajuntament, per haver-se reconegut obligacions al seu favor, podran cedir el seu crèdit a favor de tercers.

2 .-      Per tal de facilitar la cessió de crédits, la Intervenció disposa d'impresos per a relitzar aquest tràmit, no obstant, també es podrà fer la cessió de crèdit tal i com disposa la legislació vigent sempre i quan es notifiqui fefaentment a l'Ajuntament.

No s'atendran cessions de crèdits si existeixen deutes pendents en recaptació executiva per part del creditor.

3 .-      La Intervenció de fons controlarà que els pagaments efectuats després de la presa de raó de la cessió es facin a nom del cessionari.

4 .-      No s'atendrà l'embargament del dret a cobrar del contractista si la diligència d'embarg es notifica després de la cessió de crèdit, per quant l'Ajuntament necessàriament ha de pagar al cessionari

5 .-      Només s'executaran les ordres d'embargament del dret a cobrar reconegut a favor dels contractistes, si tenen algun d'aquests objectes:

a)      Pagament dels salaris o de les quotes socials acreditats amb motiu de la realització del contracte municipal.

b)      Pagament de les obligacions contretes pel contractista amb els subministradors relacionats amb el contracte municipal.


Article 27 è.- Despeses de personal

1 .-      En el Capítol I de l'estat de despeses s'incorporen diversos crèdits globals en concepte de 'previsions' pel pagament de retribucions al personal municipal. Aquests crèdits no generen drets individuals o col.lectius al personal funcionari o laboral d'aquest Ajuntament en l'exercici de l'any 2001. Per a la seva assignació individual, aprovació i pagament serà necessari el corresponent acord de l'òrgan municipal competent.

2 .-      Per a la tramitació de les despeses del Capítol I, s'observaran les regles següents:

a)      L'aprovació de la plantilla i relació de llocs de treball pel Ple suposa l'autorització de la despesa dimanant de les retribucions bàsiques i complementàries. Per l'import d'aquestes, corresponent als llocs de treball efectivament ocupats, es tramitarà a l'inici de l'exercici document AD.

b)      Les nòmines mensuals compliran la funció de document 0, que s'elevarà a l'alcalde o al gerent dels organismes autònoms (o càrrec assimilat), a efectes de l'ordenació del pagament.

c)      El nomenament de funcionaris, o la contractació de personal laboral, originarà la tramitació de successius documents AD per import igual a les nòmines que es preveuen satisfer en l'exercici.

d)      Respecte a les quotes per Seguretat Social, a l'inici de l'exercici es tramitarà document AD per import igual a les cotitzacions previstes. Les possibles variacions originaran documents complementaris o inversos d'aquell.

e)      Quant a la resta de despeses del Capítol I, si són obligatòries i conegudes a principi d'any, es tramitarà el corresponent document AD.

Si les despeses fossin variables en funció de les activitats que realitzi la corporació o de les circumstàncies personals dels perceptors, es gestionarà d'acord amb les normes generals recollides en els articles següents.


Article 28 è.- Autorització i disposició en el procés de contractació

1 .-      En aquelles despeses que han de ser objecte d'un expedient de contractació mitjançant concurs o subhasta, es tramitarà a l'inici de l'expedient document A, per import igual al cost del projecte o pressupost elaborat pels serveis tècnics.

2 .-      Un cop conegut l'adjudicatari i l'import exacte de la despesa es tramitarà el document D.

3 .-      Successivament, i en la mesura que efectivament tingui lloc la realització de l'obra, la prestació del servei o el subministrament, es tramitaran els corresponents documents 0.


Article 29 è.- Autorització-Disposició

1 .-      Aquelles despeses que responguin a compromisos legalment adquirits per la corporació originaran la tramitació de document AD per l'import de la despesa imputable a l'exercici.

Els documents '0' es tramitaran quan sigui efectiva la realització de l'obra, la prestació del servei o l'adquisició del bé contractat, i serà suficient la presentació de factures o el càrrec efectuat en compte bancari.

2 .-      En els casos de despeses superiors a 500.000 pessetes caldrà sol.licitar tres pressupostos i aportar-los en el moment en que Intervenció emeti el seu informe. L'aprovació es realitzarà per part de l'òrgan competent. En el cas de que no sigui possible aportar els tres pressupostos, caldrà un informe justificatiu per part del Cap del Servei en el que s'exposin els motius.


Article 30 è.- Autorització-Disposició-Obligació

1 .-      Les adquisicions de béns concrets, com també altres despeses no subjectes a procés de contractació en què l'exigibilitat de l'obligació pugui ser immediata, originaran la tramitació del document ADO.


Article 31 è.- Tramitació de transferències i subvencions

1 .-      En el cas d'aportacions a ens públics, organismes autònoms o beneficiaris de les quals s'assenyalin expressament al Pressupost, si l'import és conegut a l'inici de l'exercici es tramitarà document AD.

2 .-      Si l'import de l'aportació obligatòria no fos conegut, s'instaria la retenció de crèdit per la quantia estimada.

3 .-      En el cas d'organismes autònoms es contrauran obligacions mensuals per la dotzena part de l'aportació anual. Es podran fer disposicions de fons superiors a la dotzena part mitjançant una aprovació expressa de l'òrgan competent.

4 .-      Les subvencions, el beneficiari de les quals s'assenyali expressament en el Pressupost, originaran la tramitació de document AD a l'inici de l'exercici.

5 .-      Altres subvencions i transferències originaran document ADO en el moment de l'atorgament.

6 .-      La concessió de qualsevol tipus de subvencions requerirà la formació d'expedient en què consti la destinació dels fons i els requisits necessaris que s'han de complir per tal que pugui procedir-se al pagament, com també les causes que motivarien l'obligació de reintegrar l'import percebut.

7 .-      Perquè pugui expedir-se l'ordre de pagament de la subvenció és imprescindible que el Servei gestor acrediti que s'han complert les condicions exigides en l'acord de concessió. Si aquestes condicions, per la seva pròpia naturalesa, s'han de complir amb posterioritat a la percepció de fons, el Servei gestor detallarà quin és el període de temps en què, en qualsevol cas, aquestes s'han de complir.

8 .-      En l'últim supòsit, la Intervenció registrarà aquesta situació de fons pendents de justificació, a fi d'efectuar-ne el seguiment i proposar les mesures procedents.

No serà possible efectuar cap pagament per concessió de subvencions quan hagi transcorregut el període referit en el punt 6, sense que s'hagi justificat l'aplicació de fons.

9 .-      Amb caràcter general, per justificar l'aplicació dels fons rebuts es tindrà en compte:

a)      Quan la destinació de la subvenció és la realització d'obra o instal.lació, caldrà que un tècnic municipal es presenti en el lloc i estengui acta de l'estat en què es troba l'obra executada.

b)      Quan la destinació és l'adquisició de material fungible, la prestació de serveis o altra de similar naturalesa, es requerirà l'aportació de documents acreditatius del pagament realitzat.

10 .-      El perceptor de qualsevol subvenció haurà d'acreditar que no és deudor de la Hisenda Municipal, extrem que es justificarà mitjançant certificat expedit pel tresorer.

11 .-      Quan el beneficiari sigui deutor a causa d'un deute vençut, líquid i exigible, l'alcalde podrà acordar-ne la compensació.


Article 32 è.- Despeses d'inversió

1 .-      A l'expedient d'autorització de despeses d'inversió s'haurà d'incorporar la documentació següent:

a)      Projecte, plans i memòria.

b)      Pressupost, que contindrà la totalitat del cost.

c)      Plec de condicions

d)      Constància que s'ha incoat l'expedient d'imposició de contribucions especials o informe de la seva improcedència.

e)      Proposta d'aplicació pressupostària.

f)      En cas que l'actuació comporti compromisos d'inversió per exercicis futurs, hi haurà de constar informe favorable d'Intervenció relatiu al compliment del que estableix l'article 33è.

2 .-      Es podrà afegir com annex a l'expedient, en els casos en que es disposi d'ella, la següent informació:

a)      Quadre d'amortització, raonant la vida útil estimada.

b)      Estimació de les despeses de funcionament i conservació en exercicis futurs, quanties que seran informades per Intervenció quant a la possibilitat de cobertura en els anys successius.

3 .-      Els serveis gestors presentaran un PERT, o calendari de realització dels projectes inclosos en el capítol VI, a excepció de les adquisicions de material inventariable, amb expressió de les següents dades mínimes:

a)      Dates d'encàrrec i conclusió del projecte.

b)      Data d'aprovació del projecte.

c)      Data d'adjudicació.

d)      Data de l'inici de l'obra.

e)      Data de la primera certificació.

f)      Ritme d'execució de la despesa.

g)      Data de lliurament de l'obra.


Article 33 è.- Normes de Contractació administrativa

1 .-      Per a procedir a l'ordenació de qualsevol classe de pagaments, és imprescindible l'aprovació prèvia de la despesa, que correspon fer-ho:

a)      De conformitat amb el que disposa la Llei 7/1985, de 2 d'abril, modificada per la Llei 11/1999, de 21 d'abril, al Ple de l'Ajuntament:

1 .      Per a la contractació d'obres, mitjançant qualsevol dels sistemes de selecció del contractista que estableix el Reial Decret Legislatiu 2/2000 de 16 de juny, Text refós de la Llei de contractes, sempre que llur quantia excedeixi de 1.000 milions de pessetes.

2 .      Per a la contractació de la gestió de serveis públics, mitjançant qualsevol dels sistemes de selecció del contractista que estableix el Reial Decret Legislatiu 2/2000 de 16 de juny, Text refós de la Llei de contractes de les Administracions Públiques, sempre que llur quantia excedeixi de 1.000 milions de pessetes o que la durada del contracte sigui superior a quatre anys.

3 .      Per a la contractació de subministraments, mitjançant qualsevol dels sistemes de selecció del contractista que estableix el Reial Decret Legislatiu 2/2000 de 16 de juny, Text refós de la Llei de contractes de les administracions Públiques, sempre que llur quantia excedeixi de 1.000 milions de pessetes.

4 .      Per a la contractació de Consultoria, Assistència i Serveis, mitjançant qualsevol dels sistemes de selecció del contractista que estableix el Reial Decret Legislatiu 2/2000 de 16 de juny, Text refós de la Llei de contractes de les Administracions Públiques, sempre que llur quantia excedeixi de 1.000 milions de pessetes, o que la durada del contracte sigui superior a quatre anys.

5 .      Per a la contractació de treballs específics, concrets i no habituals, mitjançant qualsevol dels sistemes de selecció del contractista que estableix el Reial Decret Legislatiu 2/2000 de 16 de juny, Text refós de la Llei de contractes de les Administracions Públiques, sempre que llur quantia excedeixi de 1.000 milions de pessetes, o que la durada del contracte sigui superior a quatre anys.

6 .      Per a la contractació d'arrendaments i d'altres contractes no administratius, sempre que llur quantia excedeixi de 1.000 milions de pessetes.

b)      De conformitat amb el Decret de l'Alcaldia de data 19 de juliol de 1999, a la Comissió de Govern:

1 .      Per a la contractació d'obres i subministres, sempre que llur quantia excedeixi de 500.000.- ptes i no superi els 1.000 milions de pessetes.

2 .      Per a la contractació de gestió de serveis públics i consultoria, assistència i serveis, sempre que llur quantia excedeixi de 500.000.- ptes, i no superin els 1.000 milions de pessetes ni que la seva durada sigui superior a quatre anys.

3 .      Per a la contractació de treballs específics, concrets i no habituals sempre que llur quantia no excedeixi de 1.000 milions de pessetes ni que la seva durada sigui superior a quatre anys.

4 .      Per a la contractació d'arrendaments i d'altres contractes no administratius, sempre que llur quantia no superi els 1.000 milions de pessetes.

c)      De conformitat amb el Decret de l'Alcaldia de 17 de maig del 2000, d'aprovació de la modificació de l'estructura de l'Administració municipal executiva i de les delegacions de l'Alcalde, als Tinents d'Alcalde i Regidors amb delegacions genèriques i específiques de serveis:

1 .      Per a la contractació d'obres, gestió de serveis públics i consultoria, assistència i serveis, relacionats amb l'àmbit material de cada delegació i sempre que llur quantia no excedeixi de 500.000.- pessetes.

2 .-      En el marc del que disposen la Llei 7/1985 de 2 d'abril i la Llei 8/1987 de 15 d'abril, els límits quantitatius assenyalats als punts anteriors podran ser modificats per acord del Ple municipal en el cas de les delegacions d'aquest òrgan en favor de la Comissió de Govern i per Decret de l'Alcaldia en el cas de les delegacions de l'Alcalde a favor de la Comissió de Govern, Tinents d'Alcalde i Regidors delegats.

3 .-      De conformitat amb el que disposen els articles 56, 121, 176 i 201 del Reial Decret Legislatiu 2/2000 de 16 de juny, Text refós de La Llei de contractes de les Administracions Públiques, gaudiran del règim de contracte menor les contractacions següents:

1 .     Obres que no excedeixin de 5 milions de pessetes.
2 .     Subministraments que no excedeixin de 2 milions de pessetes.
3 .     Consultoria, Assistència i Serveis que no excedeixin de 2 milions de pessetes.

Les quanties assenyalades anteriorment, que defineixen els contractes menors, són les establertes al Reial Decret Legislatiu 2/2000 de 16 de juny, Text refós de la Llei de contractes de les Administracions Públiques, per la qual cosa es consideraran automàticament modificades sense necessitat d'acord exprés de reforma de les presents bases d'execució, si durant l'exercici pressupostari es produeix una modificació legislativa que ampliï o redueixi dites quanties.


Article 34 è.- Despeses plurianuals

1 .-      Podran adquirir-se compromisos de despesa que afectin a exercicis futurs d'acord amb el que regulen els articles 79 a 88 del RD 500/90 de 20 d'abril.

2 .-      A més de les condicions previstes anteriorment, les despeses plurianuals s'hauran d'acompanyar d'un informe explicatiu elaborat per la unitat administrativa gestora de la despesa, detallant el finançament de la despesa previst pels anys futurs, que s'enviarà a informe de la unitat de Gestió Pressupostària d'Economia i Finances.

3 .-      Es presentaran a Intervenció les propostes de despeses corresponents, tantes com número d'exercicis, junt amb els informes elaborats per la unitat gestora i la unitat de Gestió Pressupostària d'Economia i Finances.

4 .-      L'Interventor n'emetrà informe que serà traslladat a la unitat gestora.

5 .-      En els casos en que a les despeses plurianuals corresponents a inversions o transferències corrents o de capital, els crèdits consignats per als exercicis següents a l'inicial signifiquin un percentatge superior al que determina la Llei, qüestió que indica l'informe de l'Interventor, en l'acord d'aprovació s'ha de incloure un text que digui:

Fer ús de l'excepcionalitat a que es refereix l'apartat 5 de l'art. 155 de la Llei 39/1998 i aprovar excedir el/s percentatge/s que aquesta determina per l'any/els anys següent/s a l'inicial.

6 .-      Una vegada aprovada la despesa es considerarà com a crèdit obligatori a consignar en els exercicis que conrresponguin.

7 .-      En els casos de contractacions d'obres amb caràcter de despesa plurianual s'haurà de donar compliment al que determina la disposició addicional catorzena del text refós de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2000 del 16 de juny.


Article 35 è.- Despeses amb finançament afectat i projectes

1 .-      Segons la Regla 376 2a IC, poden entendre's que son despeses amb finançament afectat aquelles despeses o projectes de despeses que per les seves característiques particulars o per l'existència d'acords amb altres Ens Públics o privats, es financin total o parcialment amb ingressos específics a aportacions concretes, units per una relació objectiva i directa. Constitueixen una excepció al principi de no afectació dels ingressos a les despeses, ja que a la seva execució es vinculen directament ingressos concrets que es rebran en moments determinats.

2 .-      D'acord amb això i amb lo disposat en la regla 376 1ª de la IC, tenen aquestes característiques:

a)      tota despesa a que s'afectin ingressos ha de tenir un caràcter unitari, manifestat a traves del fet de que ha d'estar perfectament identificada

b)      podran figurar assignats a una o varies aplicacions pressupostàries

c)      els ingressos pel seu finançament hauran de tenir relació directa i objectiva amb les despeses

d)      obligatorietat del seguiment comptable, que implica tant a la realització de la despesa com a la dels ingressos que la financen

La regla 377 IC regula la seva estructura, dient que estarà identificada per un codi únic i invariable al llarg de la seva vida

3 .-      En el moment en que el sistema informàtic ho permeti es procedirà a la implantació del seguiment comptable dels projectes de despesa mitjançant un sistema de codificació a definir segons els requeriments del programa informàtic.



CAPÍTOL III - EXCEPCIONALITAT EN ELS PAGAMENTS I NORMES ESPECÍFIQUES

Article 36 é.- Programació d'activitats

1 .-      Quan algun departament projecti una activitat en que sigui necessària la utilització d'alguna de les formes de pagament a què fa referència l'apartat XXX d'aquest informe, enviarà a la Intervenció i a la Tresoreria un detall del seu cost, amb el desglòs dels imports de les diferents formes de pagament:

a)      pagament a justificar,

b)      pagament amb caràcter d'urgència,

c)      pagaments amb càrrec a la bestreta de caixa fixa en el seu poder,

d)      pagaments normals.

2 .-      L'esmentada proposta s'ha d'enviar amb una antelació mínima d'un mes a partir de la data del primer pagament, per tal que es puguin acomplir els terminis de pagament previstos.

3 .-      La tramitació de cada modalitat de pagament es realitzarà en la forma que posteriorment s'especificarà.

4 .-      Quan finalitzi el programa o activitat, el departament elevarà una memòria a l'Alcaldia, que indicarà el cost real i les desviacions que s'hagin produït. En el cost s'inclourà la totalitat de les despeses efectuades, amb independència de la forma de pagament.


Article 37 é.- Excepcionalitat en els pagaments

1 .-      Atenent a les circumstàncies excepcionals que concorren en algunes despeses, la nostra legislació autoritza que, en l'ordre i la forma d'execució dels corresponents pagaments, s'efectuïn les següents excepcions:

Article 38. Pagaments a justificar.
Article 39. Bestretes de caixa fixa.
Article 41 Pagaments urgents.
Article 42. Provisions de fons.


Article 38 é.- Pagaments a justificar

1 .-      Tenen el caràcter de 'PAGAMENTS A JUSTIFICAR' les ordres de pagament que en el moment de la seva expedició no es poden acompanyar de la documentació corresponent (art. 171.1 i 2. Llei 39/88).

2 .-      Només s'expediran ordres de pagament a justificar per les adquisicions o els serveis necessaris el pagament dels quals no pugui realitzar-se amb càrrec a les bestretes de caixa fixa i en els que no sigui possible disposar de comprovants amb anterioritat a la seva realització.

3 .-      La seva autorització correspon a l'alcalde, tret dels casos en què ho hagi delegat a un regidor.

4 .-      En el termini de dos mesos, els perceptors hauran d'aportar a la Intervenció els documents justificatius del pagament.

5 .-      Respecte a la forma i el contingut de la justificació, cal que s'ajustin a les instruccions emanades d'Intervenció, tenint en compte, en tot cas, que els fons només poden destinar-se a la finalitat per a la qual es van concedir i que els comprovants han de ser documents originals.

6 .-      S'utilitzarà aquest sistema de forma restringida, únicament per tal de fer front a pagaments els justificants dels quals (factures, rebuts, etc.) no es pugui adjuntar en el moment de l'expedició de les ordres de pagament, com és el cas en les actuacions artístiques, determinats treballs personals, determinats subministraments, etc. Si alguna de dites factures no es paga al comptat s'haurà de seguir el tràmit ordinari.

7 .-      Únicament es poden lliurar pagaments a justificar als funcionaris especialment habilitats per l'Alcaldia a proposta del tresorer.

8 .-      Amb l'excepció abans esmentada, els pagaments a justificar s'ingressaran mitjançant transferència en el compte corrent que a l'efecte hagi autoritzat obrir l'Ajuntament en un Banc o Caixa d'Estalvis amb sucursal en aquesta ciutat, de les quals seran titulars, un regidor i un funcionari, amb firma mancomunada.

9 .-      Quan un departament necessiti un pagament a justificar, haurà d'efectuar la corresponent proposta en la que farà constar: descripció de l'activitat, cost desglossat per proveïdor, import sol·licitat i període d'execució.

10 .-      No es podran expedir ordres de pagament a justificar pels mateixos conceptes pressupostaris i destinats als perceptors que tinguin encara en el seu poder fons pendents de justificació. S'exceptuen els pagaments que signifiquen ampliació de l'import inicial, en aquest cas, el departament ho haurà de justificar i s'aprovarà mitjançant l'òrgan competent, després d'un informe de l'interventor.

11 .-      La justificació prevista en el punt 4 comprendrà els comprovants de despesa originals i el taló corresponent a les retencions realitzades si és el cas. Tindrà indicació manifesta de que els fons s'han destinat a la finalitat per a la qual s'havien concedit. La presentarà el perceptor a la Intervenció dins el termini previst. L'interventor emetrà l'informe de fiscalització corresponent en un termini màxim de 15 dies a comptar des de la recepció.

Si l'informe de fiscalització és positiu, l'ordre de pagament es considerarà justificada, es procedirà a l'aprovació de la liquidació i s'emetrà el taló dels fons sobrants, en cas contrari, el perceptor haurà de solucionar les deficiències indicades en l'informe.

12 .-      En casos excepcionals, a petició raonada del regidor delegat del servei i després d'un informe de l'interventor, l'Alcaldia podrà prorrogar fins a dos mesos més el termini a què fa referència el punt 4.


Article 39 é.- Bestretes de caixa fixa.

1 .-      En el cas de pagaments corresponents a despeses de caràcter repetitiu o periòdic es podrà utilitzar la fórmula de 'BESTRETA DE CAIXA FIXA' (art. 171.3 Llei 39/88).

Els esmentats fons tindran per objecte satisfer atencions de caràcter periòdic i repetitiu que pel seu import i naturalesa s'entengui que han de satisfer els departaments i no la Tresoreria municipal.

2 .-      Únicament es poden lliurar bestretes de caixa fixa als funcionaris especialment habilitats per l'Alcaldia a proposta del tresorer, per atendre les despeses que preveu la llei.

3 .-      Quan hi hagi la necessitat del departament, per funcionar millor, d'una bestreta de caixa s'ha de comunicar a Intervenció i Tresoreria la proposició, que ha d'incloure:

- Departament
- Funcionari habilitat
- Import màxim
- Termini de vigència en el cas que no fos indeterminat

4 .-      El departament de Tresoreria elabora un decret de l'Alcaldia que aprova l'obertura d'un compte corrent i nomena els habilitats per a la utilització dels fons que es posaran a la seva disposició. El trasllat del acord s'ha de fer arribar als titulars del compte corrent, al banc, al departament d'Intervenció i a la companyia d'assegurances amb qui estigui contractada la pòlissa per infidelitat d'empleats.

El departament de Tresoreria enviarà el contracte d'obertura que facilita el banc juntament amb l'imprès de legitimació de signatures per tal que el signin els titulars del compte corrent (regidor i funcionari habilitat). Si algun dels titulars del compte corrent és titular d'algun altre compte en el mateix banc no cal signar l'imprès perquè el banc ja té registrada la signatura.

5 .-      Seran autoritzats per l'Alcalde, tret dels casos en què ho hagi delegat a un regidor, amb els límits del 25 per 100 de la partida pressupostària. Per sobrepassar aquests límits es requerirà resolució expressa de l'Alcaldia.

6 .-      Pel que fa a la comptabilització de les bestretes de caixa fixa el lliurament de fons té naturalesa d'operació no pressupostària.

7 .-      S'han de presentar al departament d'Intervenció propostes de retencions de crèdits per l'import total de la bestreta a càrrec de les partides pressupostàries en què es prevegi fer la despesa corresponent. Aquest pas generarà unes retencions de crèdit que es mantindran fins a la darrera justificació, moment en el qual s'anul·laran aquestes reserves.

L'import de les reserves no pot excedir de la quarta part del crèdit inicial de la partida.

Quan la bestreta s'hagi concedit abans de l'exercici en curs, a principi d'any es faran les reserves corresponents a les partides del pressupost vigent.

8 .-      L'ingrés dels fons lliurats amb aquest caràcter s'ingressaran per la Tresoreria mitjançant transferència en un c/c degudament autoritzat a tal efecte per l'Alcaldia, el titular del qual serà el mateix de la bestreta. Aquest compte corrent serà el mateix que el dels manaments a justificar, sempre que els titulars siguin les mateixes persones.

9 .-      Dintre dels deu dies següents al venciment de cada trimestre i amb referència a l'anterior, i quan les necessitats de fons aconsellin la seva reposició, els habilitats rendiran comptes a Intervenció, que les informarà per a l'aprovació de l'òrgan competent.

En el cas que sigui la darrera justificació de la bestreta de l'exercici cal indicar-ho en el moment de remetre els justificants a la Intervenció. En el cas de no indicar-ho no es cancel·laran, fins a la fi de l'exercici, les retencions efectuades a l'inici de la concessió o, en el cas que s'hagi concedit els anys anteriors, a l'inici de l'exercici.

10 .-      Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior, els habilitats remetran al tresorer, dintre dels deu primers dies de cada mes, l'extracte bancari del mes anterior del compte corrent restringit en el qual estan situats aquests fons.

11 .-      La bestreta s'ha d'aprovar per acord de l'òrgan competent, per posar a disposició de l'habilitat els diners sol·licitats.

12 .-      Una vegada presentats els justificants, l'interventor municipal n'emetrà un informe.

a)      Si és favorable, s'ha de remetre al departament perquè tramiti l'acord de l'òrgan competent perquè l'aprovi.

b)      Si és desfavorable, es comunicarà al departament per tal que corregeixi els defectes, o bé, es procedirà a la devolució dels justificants de la bestreta al departament per fer les esmenes oportunes.

13 .-      Aprovada la presentació de comptes, i en el cas que així s'indiqui a l'acord, Intervenció expedirà les ordres de pagament de reposició de fons i aplicarà les quantitats justificades als conceptes pressupostaris que corresponguin. En l'expedició d'aquestes ordres de pagament no s'utilitzaran les retencions de crèdit efectuades fins que s'hagi esgotat el crèdit disponible, o quan a causa de l'avançat de l'exercici, o altres causes, no procedeixi la reposició de fons. En aquest cas, els pagaments a justificar s'aplicaran a les respectives partides amb càrrec al saldo retingut per les reserves de crèdit. En cas que la inexistència de saldo lliure a la partida impliqui aplicar la justificació contra l'import retingut, no es podrà fer cap més transferència de diners.

Les bestretes s'han de justificar dins l'exercici en el qual s'hagin imputat, i totes les factures han de ser d'aquell mateix any, i es presentaran dins el termini màxim establert cada exercici. Aquesta darrera justificació s'ha d'imputar contra el saldo retingut mitjançant les reserves esmentades anteriorment.

14 .-      La cancel.lació d'una bestreta es farà per decret, i s'haurà d'acompanyar amb la justificació de les despeses i la devolució dels fons sobrants.


Article 40 é.- Comptabilització bestretes de caixa i manaments a justificar.

1 .-      Els fons estaran situats en un compte corrent bancari restringit a nom de l'Ajuntament, titulat: 'Ajuntament de Sabadell. Compte corrent restringit de bestretes de caixa fixa o fons a justificar' i per disposar-ne caldrà la signatura del regidor corresponent i el seu habilitat, i no s'hi podrà efectuar cap altre ingrés que els procedents de les transferències de l'Ajuntament a aquest compte per les provisions i reposicions de fons per bestretes de caixa fixa.

Les sortides de fons s'efectuaran mitjançant xec nominatiu o ordre de transferència bancària i només es destinaran al pagament de les despeses per a l'atenció de les quals es va concedir la bestreta de caixa fixa.

2 .-      Tots els funcionaris habilitats per l'Alcaldia per a la percepció de pagaments a justificar o bestretes de caixa fixa tindran un directori individual en la comptabilitat municipal, on registraran setmanalment tots els moviments que amb càrrec als esmentats fons realitzin, amb el detall que s'especifiqui en el programa informàtic. Queden exceptuats d'aquest sistema les despeses de viatge, desplaçaments i dietes. Les dietes que siguin per cursos de formació s'han de sol·licitar i justificar al departament de Formació. Les dietes d'activitats per l'Ajuntament si es tenen justificants de taxis, pàrkings...es presentaran a la Tresoreria Municipal i es comptabilitzaran com a despeses menors. Els quilometratges s'han presentar al departament de Recursos Humans i es comptabilitzaran a la nòmina.

3 .-      Aquestes anotacions s'hauran de comptabilitzar dins dels 5 dies hàbils següents a aquell en què s'efectuï el pagament, de forma que puguin conciliar-se periòdicament els saldos bancaris i comptables.

4 .-      En els directoris únicament podran realitzar anotacions els seus titulars, la Intervenció i la Tresoreria municipals tindran accés permanent a la informació. Dintre dels deu dies següents al venciment de cada trimestre i amb referència a l'anterior, els habilitats enviaran a la Intervenció i a la Tresoreria la documentació corresponent a la fotocòpia del saldo del compte corrent bancari.

5 .-      Així mateix, quan arribi el final d'any, per tal de poder complir amb les exigències fiscals, les factures que tenen IRPF s'han de fer arribar a Intervenció abans del dia de gener indicat al comunicat de dates màximes que s'envia anualment.


Article 41 é.- Pagaments urgents.

1 .-      Són aplicables només en els casos en què la gestió dels serveis municipals es dificulti pel retard en el pagament de les corresponents despeses. L'Alcaldia valorarà l'excepcionalitat a proposta de l'Àrea corresponent.

2 .-      En les activitats indicades a l'article 36, quan existeixin pagaments qualificats com a urgents i en relació amb aquests, la tramitació serà la següent:

a)      El cap del departament remetrà a la Intervenció i a la Tresoreria una relació de les factures amb pagament d'urgència, de conformitat amb els que preveu l'article 36

b)      Simultàniament tramitarà el corresponent Acord d'aprovació de factures ordenant el pagament amb caràcter d'urgència, segons delegacions existents.

c)      La Intervenció, en el termini de cinc dies hàbils a partir de la data de recepció del acord, procedirà a expedir l'ordre de pagament, que remetrà a la Tresoreria. Aquest termini s'interromprà si es produeixen objeccions en el procés de fiscalització.

d)      La Tresoreria farà efectives les ordres de pagament en els següents terminis:

1 .      Els rebuts fins el dia 25 dins del mes en curs.

2 .      Els rebuts a partir del dia 25 en el mes següent.


Article 42 è.- Provisions de fons.

1 .-      Tenen el caràcter de provisió de fons les 'entregues' que s'hagin de fer a compte a notaris i procuradors.

2 .-      El proveïdor ha de presentar una minuta de provisió de fons que haurà d'aprovar-se segons la normativa i es trasllada l'acord a Intervenció que n'emetrà el corresponent ordre de pagament que originarà un càrrec no pressupostari

3 .-      La tresoreria farà efectiu el pagament

4 .-      Quan arribi la corresponent factura haurà de comptabilitzar-se a la partida pressupostària corresponent segons el tràmit normal de gestió de la despesa.

5 .-      En l'aprovació de la factura s'haurà de fer esment de l'import i data en que es va fer efectiva la provisió de fons.

6 .-      Si l'import de la factura és superior a la provisió de fons feta es pagarà al proveïdor la diferència, en cas contrari s'haurà de sol.licitar el reintegrament de l'import sobrant.


per anar amunt Índex