TÍTOL I
NORMES GENERALS I DE MODIFICACIÓ DE CRÈDITS






CAPÍTOL I - NORMES GENERALS

Article 1 r.- Àmbit temporal

1 .-      L'aprovació, gestió, comptabilització i liquidació del Pressupost s'han de subjectar a la normativa general aplicable a l'Administració local, Llei 7/1985 del 2 d'abril, Llei 39/1988 del 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, Reial Decret 500/1990 del 20 d'abril, Llei 8/1987 de 15 d'abril, Municipal i de Règim Local de Catalunya, Ordre Ministerial de 17 de juliol de 1990, que aprova la Instrucció de Comptabilitat, RDL 1091/1988 del 23 de setembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General Pressupostària i a aquestes Bases d'execució, que tindran la mateixa vigència que el Pressupost.

2 .-      Si l'esmentat Pressupost s'ha de prorrogar, aquestes Bases regiran, així mateix, en el període de pròrroga.


Article 2 n.- Àmbit funcional

1 .-      Aquestes Bases s'aplicaran amb caràcter general a l'execució del Pressupost de l'Ajuntament i dels seus organismes autònoms, tenint en compte les particularitats que es detallaran.


Article 3 r.- Del Pressupost General

1 .-      El Pressupost General per a l'exercici (vegeu annex 1).

a)      El Pressupost de l'Ajuntament i els dels organismes autònoms que en depenen, en els quals s'inclou l'expressió xifrada i sistemàtica de les obligacions que, com a màxim, puguin reconèixer i dels drets que es preveuen liquidar durant l'exercici.

b)      Els estats de previsió d'ingressos i despeses de les societats mercantils amb capital social municipal que es relacionen: VIMUSA Ingressos 823.084.000,- Despeses 792.045.000,-


Article 4 t.- Informació sobre execució pressupostària

1 .-      Els organismes autònoms administratius i les societats mercantils elaboraran trimestralment un document informatiu de gestió econòmico-financera, adaptat a les instruccions de la Intervenció, el qual traslladaran a l'esmentada Intervenció, amb els fins previstos en el punt següent.

2 .-      Durant el mes següent al venciment de cada trimestre natural, la Intervenció presentarà a l'Alcaldia l'estat d'execució del Pressupost consolidat, acompanyat de la informació complementària que permeti valorar el nivell d'execució.


Article 5 è.- Estructura pressupostària

1 .-      L'estructura del Pressupost General està ajustada a l'ordre del Ministeri d'Economia i Hisenda del 20 de setembre de 1989.

Els crèdits inclosos a l'estat de despeses s'han classificat amb els següents criteris:

a)      Orgànica - Es distingeixen: l'àrea, la subàrea i el servei.

b)      Funcional - Es distingeixen: el grup de funció, la funció, la subfunció, el programa i el subprograma.

c)      Econòmica - Es distingeixen: el capítol, l'article, el concepte i el subconcepte.

2 .-      La partida pressupostària, definida per la conjunció de les classificacions orgànica, funcional i econòmica, constitueix la unitat sobre la qual s'efectuarà el registre comptable dels crèdits i les seves modificacions, com també les operacions d'execució de despesa. Les previsions de l'estat d'ingressos s'han classificat distingint: el capítol, l'article, el concepte i el subconcepte.

3 .-      Es faculta el president perquè pugui adequar la classificació pressupostària a les possibilitats del programa de comptabilitat.


Article 6 è.- Vinculació jurídica

1 .-      No es podran adquirir compromisos de despesa d'una quantia superior a l'import dels crèdits autoritzats en l'estat de despeses, els quals tenen caràcter limitatiu dins el nivell de vinculació jurídica que s'estableix en el següent punt.

2 .-      Els nivells de vinculació jurídica són:

a)      Despeses de personal (Capítol I)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: es vincularan tots els crèdits amb independència de la classificació orgànica.
2 .     Respecte a la classificació funcional: es vincularan tots els crèdits amb independència de la classificació funcional.
3 .     Respecte a la classificació econòmica:

S'autoritza el president perquè pugui adequar la dotació pressupostària de cadascuna de les partides pressupostàries del Capítol I a les necessitats reals, sense que en cap cas es pugui superar globalment la dotació del capítol.

b)      Despeses en béns corrents i serveis (Capítol II)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: el sector, amb l'excepció dels crèdits consignats als següents conceptes o subconceptes econòmics, els quals es vincularan amb independència de la classificació orgànica.
- 202: Lloguers d'edificis i altres construccions.
- 2210: Energia elèctrica.
- 2211: Aigua.
- 2212: Gas.
- 2220: Comunicacions telefòniques.
- 2221: Correspondència.
- 22611:Despeses relacions institucionals.
- 22620:Informació premsa, ràdio i TV.
- 22621:Imatge corporativa.
- 22701:Contractes de neteja.
- 2302: Despeses representació institucional.

2 .     Respecte a la classificació funcional: la subfunció, amb l'excepció dels crèdits consignats als conceptes o subconceptes econòmics abans esmentats, els quals es vincularan amb independència del codi funcional.
3 .     Respecte a la classificació econòmica: l'article.
Excepció: Partida 340/3139.01/2264 Activitats de cooperació.

c)      Despeses financeres (Capítol III)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: el sector
2 .     Respecte a la classificació funcional: el grup de funció
3 .     Respecte a la classificació econòmica: el capítol

S'autoritza el president perquè pugui adequar la dotació pressupostària de cadascuna de les partides pressupostàries del conjunt del Capítol III a les necessitats reals, sense que en cap cas es pugui superar la dotació global del capítol.

d)      Transferències corrents (Capítol IV)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: el sector
2 .     Respecte a la classificació funcional: la subfunció
3 .     Respecte a la classificació econòmica: l'article

Excepció: Partida 340/3139.01/489 Suport projectes de cooperació, en aquest cas la vinculació jurídica s'estableix a nivell de partida pressupostària

e)      Inversions reals (Capítol VI)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: el sector
2 .     Respecte a la classificació funcional: el subprograma o l'activitat
3 .     Respecte a la classificació econòmica: el subconcepte.

f)      Transferències de capital (Capítol VII)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: el sector
2 .     Respecte a la classificació funcional: el subprograma o l'activitat
3 .     Respecte a la classificació econòmica: el subconcepte

g)      Variació d'actius financers (Capítol VIII)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: el sector
2 .     Respecte a la classificació funcional: el grup de funció
3 .     Respecte a la classificació econòmica: el capítol

h)      Variacions de passius financers (Capítol IX)

1 .     Respecte a la classificació orgànica: el sector
2 .     Respecte a la classificació funcional: el grup de funció
3 .     Respecte a la classificació econòmica: el capítol

S'autoritza el president perquè pugui adequar la dotació pressupostària de cadascuna de les partides pressupostàries del conjunt del Capítol IX a les necessitats reals, sense que en cap cas es pugui superar la dotació global del capítol.


Article 7 è.- Efectes de la vinculació jurídica

1 .-      Quan es concedeixin crèdits extraordinaris o quan es creïn noves partides mitjançant transferències de crèdit, generació de crèdits o incorporació de romanents de crèdits, es podrà determinar un nivell de vinculació específica, sense que ultrapassi el fixat a l'apartat 2.

2 .-      El control comptable de les despeses es realitzarà sobre la partida pressupostària i el fiscal sobre el nivell de vinculació. En conseqüència es podrà autoritzar despeses (documents A, AD, ADO o ADOPJ) sempre que existeixi crèdit suficient dintre de la corresponent bossa de vinculació jurídica (o sigui, la suma dels crèdits de les partides pressupostàries que pertanyin al mateix nivell de vinculació), encara que ultrapassin el crèdit de la partida pressupostària.



CAPÍTOL II - MODIFICACIONS DE CRÈDIT

Article 8 è.- De les modificacions de crèdits

1 .-      Quan s'hagi de realitzar una despesa que excedeixi del nivell de vinculació jurídica, es tramitarà un expedient de modificació de crèdits amb subjecció a les particularitats regulades en aquest Capítol.

2 .-      Qualsevol modificació de crèdits exigeix proposta raonada de la variació.

3 .-      Tots els expedients de modificació de crèdits hauran de ser informats per Intervenció.

4 .-      Les modificacions de crèdits, com a regla general, les aprovarà el Ple, de conformitat amb el que disposen els arts. 153 a 163 de la Llei 39/88 i arts. 34 a 51 del RD 500/90, tret dels casos de les ampliacions de crèdits, transferències de crèdit, generació de crèdits per ingressos i incorporació de romanents de crèdits, que es regularan pels procediments especials establerts en aquestes bases.


Article 9 è.- Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit

1 .-      Si durant l'exercici s'ha de realitzar una despesa que no pot demorar-se a l'any següent i per a la qual no existeix crèdit, es podrà aprovar la modificació pressupostària mitjançant un crèdit extraordinari.

En cas que el crèdit previst resultés insuficient i no ampliable, s'acordaria un suplement de crèdit.

2 .-      Els crèdits extraordinaris i els suplements de crèdit es finançaran amb un o diversos dels recursos que s'enumeren seguidament:

a)      Romanent líquid de Tresoreria.

b)      Nous o majors ingressos efectivament recaptats sobre els totals previstos en algun concepte del pressupost.

c)      Anul.lacions o baixes de crèdits d'altres partides del pressupost no compromeses, les dotacions de les quals s'estimin reduïbles sense pertorbació del servei.

3 .-      Les despeses d'inversió aplicables als Capítols VI, VII o VIII també podran finançar-se amb recursos procedents d'operacions de crèdit, de subvencions i de contribucions especials.

4 .-      Excepcionalment, les despeses aplicables als capítols I, II, III i IV es podran finançar mitjançant operacions de crèdit i caldrà complir les següent condicions:

a)      Que el Ple de l'Ajuntament -amb el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres de la corporació- declari la necessitat i urgència de la despesa i reconegui la insuficència d'altres mitjans de finançament dels previstos en el punt 2.

b)      Que l'import total no superi el 5% dels recursos ordinaris quantificats a l'article 3.

c)      Que la càrrega financera no superi el 25% dels recursos expressats.

Per càrrega financera s'entendrà l'existent a començament de l'exercici, que és del 12,84 %, incrementada amb la que s'hagi originat per la tramitació d'operacions de crèdit durant l'exercici, com també la resultant del préstec que es proposa concertar.

d)      Que el venciment de l'operació de crèdit sigui anterior a la data de renovació de la corporació.

e)      En cas que calgui fer una despesa per a la qual no hi hagi crèdit i el finançament de la qual hagi de procedir de recursos tributaris afectats, es podrà tramitar expedient de crèdit extraordinari finançat mitjançant operació de crèdit amb el qual es pugui anticipar, si cal, l'import de la recaptació dels tributs.


Article 10 è.- Tramitació dels expedients de crèdits extraordinaris i suplements de crèdit

1 .-      S'han d'iniciar a les unitats administratives que tinguin al seu càrrec la gestió dels crèdits objecte de modificació, per ordre de l'alcalde, el regidor delegat o, si s'escau del president de l'organisme autònom.

Cada una de les unitats que iniciï l'expedient l'ha de traslladar, amb tota la documentació, a la unitat de Gestió Pressupostària d'Economia i Finances, i aquesta el tramitarà de forma conjunta a Intervenció perquè emeti l'informe preceptiu.

2 .-      A la proposta s'acompanyarà memòria justificativa de la necessitat de realitzar la despesa en l'exercici i de la inexistència o insuficiència de crèdit en el nivell en què estigui establerta la vinculació jurídica.

3 .-      Els expedients, aprovats inicialment pel Ple de l'Ajuntament, s'exposaran al públic durant quinze dies hàbils, durant els quals els interessats podran presentar reclamacions. Si durant l'esmentat període no s'haguessin presentat reclamacions, la modificació de crèdit quedaria definitivament aprovada i, en cas contrari, ho hauria de resoldre el Ple en el termini d'un mes comptat des de la finalització de l'exposició al públic.

4 .-      Quan la causa de l'expedient sigui una calamitat pública o altres d'excepcional interès general, la modificació pressupostària serà executiva des de l'aprovació inicial i, en conseqüència, podrà aplicar-se la despesa a partir d'aquest moment.

5 .-      L'aprovació de les modificacions en els Pressupostos dels Organismes Autònoms és competència al Ple de l'Ajuntament i haurà d'anar acompanyada del corresponent acord del seu òrgan de govern.


Article 11 è.- Ampliació de crèdits

1 .-      Es consideren crèdits ampliables aquells que corresponguin a despeses finançades amb recursos expressament afectats.

En particular, es declaren ampliables les partides de despeses que es relacionen a l'Annex II que s'acompanya a aquestes Bases i pels imports que en el mateix s'indiquen.

L'ampliació quedarà condicionada al fet que en els conceptes d'ingressos que específicament consten a l'esmentat annex es contraguin majors ingressos sobre el pressupostat en quantia igual o superior a l'ampliació de crèdits de despeses que es vulgui efectuar.

El nivell de vinculació dels crèdits declarats ampliables serà el de la mateixa partida. La part ampliada o finançada amb ingressos afectats no podrà ser objecte de transferència.


Article 12 è.- Transferències de credit

1 .-      Quan s'hagi de realitzar una despesa aplicable a una partida el crèdit de la qual sigui insuficient, i resulti possible minorar el crèdit d'altres partides corresponents a diferents nivells de vinculació jurídica, sense alterar la quantia total de l'estat de despeses, s'aprovarà un expedient de transferència de crèdit.

2 .-      L'aprovació de les transferències de crèdit en el Pressupost de l'Ajuntament o dels seus organismes autònoms correspon al Ple de l'Ajuntament.

3 .-      L'aprovació de les transferències de crèdit entre partides del Capítol I i entre partides del Capítol III i del Capítol IX és competència de l'alcalde, si es refereixen al Pressupost de l'Ajuntament, o del president de cada organisme autònom, quan afectin els seus pressupostos.

4 .-      Els expedients seran incoats per les unitats administratives gestores de la despesa i ha de constar la conformitat dels regidors responsables de les àrees implicades en la modificació.

Cada una de les unitats que iniciï l'expedient el traslladarà, amb tota la documentació, a la unitat de Gestió Pressupostària d'Economia i Finances, i aquesta el tramitarà de forma conjunta a Intervenció perquè emeti l'informe preceptiu.

5 .-      Pel que fa a l'efectivitat de les transferències de crèdits que ha d'aprovar el Ple, serà d'aplicació el règim regulat a l'article 10, punts 3 i 4.

6 .-      Les tranferències de crèdits aprovades per l'alcalde o pel president de l'organisme autònom respectiu seran executives des de la seva aprovació.


Article 13 è.- Generació de crèdits per ingressos

1 .-      Podran generar crèdit en l'estat de despeses els ingressos de naturalesa no tributària següents:

a)      Aportacions o compromisos ferms d'aportació (en forma de subvencions o altres), de persones físiques o jurídiques per finançar, juntament amb l'Ajuntament o amb alguns dels seus organismes autònoms, despeses de competència local.

Caldrà que s'hagi produït l'ingrés o bé que en l'expedient hi obri l'acord formal de concedir l'aportació.

b)      Alienació de béns municipals, sempre que s'hagi procedit al reconeixement del dret.

c)      Prestació de serveis, per a la qual s'hagin liquidat preus públics i altres ingressos no tributaris, en una quantia superior als ingressos pressupostats.

d)      Reintegrament de pagaments indeguts del pressupost corrent, el cobrament dels quals podrà reposar crèdit en la quantia corresponent.

2 .-      Quan es conegui el compromís ferm d'efectuar una aportació a favor de l'Ajuntament, o dels seus organismes autònoms, o s'hagi recaptat algun dels ingressos descrits en el punt 1, d'una quantia superior a la prevista en el Pressupost, s'avaluarà si els crèdits disponibles en les partides corresponents de l'estat de despeses són suficients per finançar l'increment de despesa previst que es necessitarà en el desenvolupament de les activitats generadores de l'ingrés.

Si aquest volum de crèdit fos suficient, no procedirà tramitar l'expedient de generació de crèdits.

En cas que els crèdits s'estimessin insuficients, s'incoarà expedient per la unitat administrativa gestora del servei corresponent, en el qual es justificarà l'efectivitat dels cobraments o la fermesa del compromís, i també la partida que ha de ser incrementada.

Cada una de les unitats que iniciïn l'expedient el traslladaran, amb tota la documentació, a la unitat de Gestió Pressupostària d'Economia i Finances, i aquesta el tramitarà de forma conjunta a Intervenció perquè emeti l'informe preceptiu.

3 .-      L'aprovació dels expedients de generació de crèdits per ingressos en els Pressupostos de l'Ajuntament o dels seus organismes autònoms correspon a l'Ajuntament Ple. Quant a la seva efectivitat, serà d'aplicació el que preveu a l'article 10, punts 3 i 4.


Article 14 è.- Incorporació de romanents de crèdit

1 .-      Durant els dos primers mesos de l'any, i amb referència a l'exercici anterior, la Intervenció elaborarà estat comprensiu de:

a)      Saldos de disposicions de despesa, amb càrrec als quals no s'ha procedit al reconeixement d'obligacions.

b)      Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles a les partides afectades per expedients de concessió de crèdits extraordinaris, suplements de crèdit i transferències de crèdits, aprovats durant l'últim trimestre.

c)      Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en les partides destinades a finançar compromisos de despesa degudament adquirits en exercicis anteriors.

d)      Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en els capítols VI, VII, VIII i IX.

e)      Saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en partides correlacionades amb l'efectiva recaptació de drets afectats.

2 .-      Caldrà constatar l'existència d'ingressos afectats ja que els crèdits corresponents sempre s'han d'incorporar.

3 .-      Aquest estat es sotmetrà a informe dels responsables de cada àrea gestora a l'objecte que formulin proposta raonada d'incorporació de romanents, que s'haurà d'acompanyar de projectes o documents acreditatius de la certesa en l'execució de l'actuació corresponent durant l'exercici.

4 .-      Si existissin recursos suficients per finançar la incorporació de romanents en la seva totalitat, la Intervenció completaria l'expedient, que s'elevaria al regidor d'Economia per a la seva conformitat.

5 .-      Si els recursos financers no cobreixen el cost dimanant de la incorporació de romanents, el regidor d'Economia, amb informe previ de la Intervenció, establirà la prioritat d'actuacions, per la qual cosa es tindrà en compte la necessitat d'atendre en primer lloc el compliment d'obligacions resultants de compromisos de despesa aprovats durant l'any anterior.

6 .-      La incorporació de romanents que pugui ser finançada amb ingressos procedents del pressupost de l'exercici anterior serà aprovada per l'alcalde, juntament amb la liquidació del Pressupost.

7 .-      La incorporació de romanents podrà aprovar-se abans que la liquidació del Pressupost en els casos següents:

a)      Quan es tracti de crèdits de despeses finançades amb ingressos afectats.

b)      Quan corresponguin a contractes adjudicats en l'exercici anterior o a despeses urgents, amb informe previ d'Intervenció en el qual s'avaluï que la incorporació no produirà dèficit.

8 .-      La incorporació de romanents també es podrà finançar amb romanent líquid de Tresoreria, o majors ingressos recaptats sobre els previstos en el pressupost corrent. L'aprovació correspondrà al Ple.


Article 15 è.- Baixes per anul.lació

1 .-      Quan el regidor d'Economia estimi que el saldo d'un crèdit és reduïble o anul.lable sense pertorbació del servei podrà ordenar la incoació de l'expedient de baixa per anul.lació, que serà aprovat pel Ple.

2 .-      En particular, es recorrerà a aquesta modificació de crèdit quan de la liquidació de l'exercici anterior en resulti un romanent de tresoreria negatiu.


per anar amunt Índex