Portada

  • Contacte
Teatres i auditoris
Principal
La Faràndula
L´Estruch
Lasala
Teatre del Sol
Teatre Municipal La Faràndula
Taquilla del Teatre Municipal La Farándula,
c. d'Alfons XIII, 33
Horari: el dia de la representació d'11h a 13h, de 18h a 20h
i 1 hora abans de l'inici.
Venda anticipada: Teatre Principal. C. de Sant Pau, 6. Horari: dimecres i dijous de 18h a 20h i divendres i dissabte d'11h a 13h i de 18h a 20h.
Un teatre amb història

Situat als terrenys de l'antiga Horta Duran i projectat pels arquitectes Guillem Arís i Josep Vila Juanico, el Teatre La Faràndula es va inaugurar el 30 de desembre de 1956 després que el grup de teatre Joventut de la Faràndula impulsés, mitjançant una subscripció popular d'accions, la seva construcció. Aquesta formació el va gestionar fins el 1972, quan l'Ajuntament de Sabadell el va adquirir per convertir-lo en el teatre municipal de la ciutat.

Es tracta d'un edifici de 2.040 metres quadrats dividit en tres cossos: els vestíbuls, la platea i la caixa escènica. Les dues primeres peces, reservades als espectadors, es van rehabilitar el 1986. La reforma actual és, però, la de més envergadura de totes les que s'han realitzat mai al teatre. L'operació és el resultat de l'estudi efectuat pels arquitectes Robert Brufau i Manel Bosch i ha afectat primordialment la caixa escènica, és a dir, la part del teatre que queda darrera del teló, on es van detectar els principals problemes. Això no ha impedit, però, que també es millorin d'altres parts de l'edifici.

La reforma, en definitiva, ha servit per 'actualitzar' el teatre o el que és el mateix incorporar-hi els dispositius escenotècnics que requereixen les produccions artístiques, adoptar totes les mesures de seguretat necessàries per a un edifici d'aquestes característiques i millorar les condicions de confort dels seus usuaris, des dels espectadors fins als artistes i els tècnics.

La reforma de l'any 2002. Millora integral.
La Faràndula. Punt i seguit.

El quatre d'octubre de l'any 2000, l'Ajuntament va determinar el tancament del Teatre La Faràndula pels problemes detectats a l'estructura arquitectònica de l'edifici i, més en concret, de la caixa escènica. Uns problemes que van sembrar de dubtes les condicions de seguretat pels artistes i els tècnics de la sala i van obligar al seu tancament provisional mentre es redactava i s'executava un projecte de rehabilitació. L'onze de gener del 2002, La Faràndula es reobre després d'una remodelació que no s'ha limitat a solucionar els problemes detectats sinó que ha incorporat moltes millores per al funcionament general del teatre i per al confort dels espectadors. Una reforma que ha deixat el teatre preparat per acollir qualsevol de les produccions artístiques actuals.

Un edifici més segur

Un dels principals objectius de la reforma efectuada a La Faràndula ha estat garantir la seguretat de l'edifici, tant des del punt de vista arquitectònic com pel que fa a dispositius per casos d'emergència.

La principal mesura per enfortir l'estructura arquitectònica de l'edifici ha consistit en folrar els pilars de la caixa escènica amb uns perfils de ferro, augmentant la seva resistència. Les tres noves galeries metàl·liques que envolten l'escenari soldades a aquests perfils, i que substitueixen les antigues, de fusta, entrelliguen els pilars i contribueixen a reforçar l'estabilitat de la construcció, a més de facilitar les tasques escenogràfiques.

Per tal de repartir el pes que aguanten les columnes, també s'han diferenciat les encavallades que aguanten la teulada de les que subjecten la pinta, és a dir, l'estructura de barres de fusta de les que es pengen els decorats per tal que entrin verticalment a escena

Així mateix, s'ha dotat tot el teatre dels sistemes de seguretat necessaris, especialment contra incendis. La instal·lació de noves portes resistents a les altes temperatures entre el vestíbul i la platea i la col·locació d'aspersors d'aigua a l'escenari permeten sectorialitzar l'edifici, és a dir, crear compartiments independents resistents al foc.

Un escenari millor preparat

Una de les conseqüències més importants del reforç dels pilars i els encavallats de la part superior de la caixa escènica és l'augment la capacitat de la pinta per resistir el pes. La pinta -o teler- és un mecanisme de cordes i politges situat a la part superior de l'escenari, fora de la vista del públic, que serveix per penjar decorats i barres de focus.

Originàriament, la pinta de La Faràndula estava pensada per subjectar decorats de paper, d'un pes molt inferior a les escenografies modernes, generalment corpòries i de materials robusts. Gràcies a les modificacions efectuades, la pinta podrà utilitzar-se sense problemes per aquest tipus de decorats. Ara, per exemple, podria subjectar amb completa seguretat el mirall de dues tones de pes que es va utilitzar, la temporada passada, en el muntatge de La vida es sueño, de Calderon de la Barca, dirigit per Calixte Bieito.

A més, també s'han incorporat dotze barres contrapesades, accionades per un contrapès i no per tracció manual, la qual cosa permet ajustar i suavitzar l'accés dels decorats a escena.

Una altra de les millores en matèria escenogràfica és el nou escenari pla. L'anterior, en pendent, resultava poc adequat, igual que la pinta, per les escenografies corpòries, que s'havien de muntar amb falques per superar la inclinació. El nou terra és completament desmuntable i, al sota-escenari, s'ha alliberat espai suficient per facilitar el moviment d'artistes o tècnics.

La reforma també ha servit per ordenar la zona de càrrega i descàrrega de material, amb accés per carrer Tres Creus. Les noves galeries i la renovació de les escales de la caixa escènica permetran als tècnics del teatre accedir a la pinta amb més comoditat i seguretat.




Més possibilitats per la il·luminació

Una de les principals incorporacions que s'han efectuat a La Faràndula aprofitant la seva remodelació ha estat el nou pont frontal de focus, un element que permetrà acurar la il·luminació dels espectacles.

El nou pont és paral·lel a la boca de l'escenari i està ubicat a l'interior del sostre fals de la platea, al que s'ha practicat una obertura. Fins ara, la il·luminació frontal es resolia des de les dues estructures metàl·liques existents als laterals del pati de butaques i des de la barra ubicada a la barana del pis. Cap d'aquests elements, però, ofereix un l'angle de projecció de la llum que s'aconseguirà amb el nou pont. Entre d'altres avantatges, aquest dispositiu permetrà il·luminar verticalment el prosceni, --la part de l'escenari que queda davant del teló-- evitant les ombres que es produïen fins ara.

A l'interior del cel ras de la platea, a més, també s'ha construït una passera que comunica les galeries de l'escenari amb la cabina de control tècnic, facilitant els moviments dels tècnics entre una banda i l'altra del teatre.

Una altra de les millores efectuades en matèria d'il·luminació és la nova sala de 'dimmers'. Abans, aquests dispositius, que permeten regular la intensitat lumínica dels focus, estaven situats al costat del teló i ara s'han col·locat al sotaescenari, cosa que ha permès engrandir l'espai de la zona de càrrega i descàrrega. També s'ha renovat la instal·lació elèctrica i s'ha reforçat el subministrament d'energia.

Una sala més confortable

La remodelació també ha inclòs part dels espais destinats als espectadors. És el cas de la platea i la taquilla.

La renovació del pati de butaques ha estat la mesura més destacable en aquest sentit. Els seients existents fins ara eren els originals del teatre. Per bé que el 1986 s'hi va efectuar un tractament antitèrmits i d'ignifugació, la seva substitució s'havia convertit en una de les grans demandes del públic, que en criticava el soroll i la incomoditat.

Ara, les antigues butaques han estat substituïdes per un nou model que, seguint la línia estètica anterior, supera aquestes mancances. La renovació ha disminuït una mica l'aforament del teatre, que ha passat dels 1.103 espectadors als 1.060. L'anul·lació de l'antic passadís transversal, a més, ha permès augmentar l'espai entre filera i filera, aconseguint així un major confort.

La instal·lació d'una segona renglera de portes entre el vestíbul i la platea no només incrementarà la seguretat de la sala. També servirà per millorar la seva insonorització. En aquest mateix sentit, la paret posterior de l'escenari també s'ha tractat amb un material acusticament aïllant, cosa que evitarà molèsties als veïns de La Faràndula. La nova taquilla, finalment, és més espaiosa que l'anterior. Això millorarà les condicions per treballar en el seu interior.

© 2012 Ajuntament de Sabadell | Condicions d'ús | Copyright | Política de privacitat